Tilâvet Secdesi Hakkında Tamamlayıcı Bazı Bilgiler:


1. Muhtelif secde âyetleri bir mecliste okunursa, her biri için ayrı ayrı secde yapılması gerekir. Aynı âyet aynı mecliste tekrarlanırsa, tek secde kâ­fidir. Ancak mezhepler arasındaki ihtilâflardan kaçınmak için en iyisi, sec­deyi, âyetin en son okunmasından sonra yapmaktır. Aynı âyet bir namazın her iki rekatında de okunmuşsa ayrı ayrı meclislerde okunmuş sayılır. Dolayısıyla her bir rekatte ayrı ayrı secde edilmesi gerekir. İmam Ebû Yûsuf'a göre tek secde her iki rekatte okunan âyetler için kâfidir. Hanefî mezhebin­de fetva Ebû Yûsuf'un görüşüne göre verilmiştir. Aynı âyet bir rekatte tekrarlanmışsa tek secde kâfidir.
2. Namaz dışında okunan âyetin secdesi hemen yapılmamışsa Hanefîlere göre kaza edilmesi caizdir.Mâliki, Şafiî ve Hanbelîlere göre tilâvetle sec­denin arası uzamışsa kaza edilmez. Namaz içinde okunan secde âyetinin secdesi yapılmamışsa bilâhere kaza edilmez. Bunda ittifak vardır.
3. Hanefîlere göre namazın rükû'u niyet edilirse, secdesi niyet edilmese bile tilâvet secdesi yerine kâimdir. Ancak secde ayetinden sonra üç âyetten fazla okunmamış olmalıdır.Diğer mezheblere göre namazın rükû ve secdesi tilâvet secdesi yerine geçmez.
4. işiten okuyanla birlikte secde ederse iktidâya niyet etmez.Başını on­dan önce secdeden kaldırabilir.
5. Bir kimse namaz içerisinde tilâvet secdesi yapıp da kalkarsa rukû'dan evvel az da olsa biraz Kur'ân okuması müstehabtır. Bu, rukû'un kıraati takip etmesi içindir.
6. Secde âyeti okunduğunda hemen secde edilmesi mümkün değilse oku­yan veya dinleyenlerin; = İşittik itaat ettik. Varlığamam dileriz, Rabbimiz. Dönüş yalnız Sanadır" demeleri müstehabtır.
7. imamın cuma ve bayram gibi kalabalık namazlarda yahut da gizli okunan namazlarda secde âyeti okuması mekruhtur. Çünkü bu cemaat için bir karışıklığa sebeb olur.
8. Hasta olan veya bir vâsıtaya binen kimsenin oturduğu yerden ima ile secde etmesi caizdir.
9. Bir sûreyi okuyup da içerisinde secde âyetini bırakmak mekruhtur. Çünkü bu secdeden kaçmak demektir.
10. Namazı bozan şeyler tilâvet secdesini de bozar. Dolayısıyla daha sec­deden kalkmadan önce vuku bulan hades, konuşma, gülme (vs.) gibi şeyler­le tilâvet secdesi bozulur. Ancak secde esnasında kahkaha ile gülünürse, abdest bozulmaz.
11. Hanefîlere göre tilâvet secdesi şöyle yapılır: Tilâvet secdesi için ni­yet edilip eller kaldırılmaksızın "AUahu ekber” denilerek secdeye varılır, sec­dede uç kere " = Sübhane Rabbi'yel-A'lâ" veya bir sefer " = Sübhâne Rabbinâ in kâne va'dü Rabbinâ le mef ula" denilerek secdeden kalkılır. Secdeye ayak­tan inilirken veya ayağa kalkılırken “ = Guf-râneke Rabbena ve ileyke'l-masir" denilmesi müstehabtır.[53]
[1] İbnMâce, ikâme 71; Hakim el-Müstedrek, 1,223; Beyhaki es-Sünenü'1-kübra, II, 316.
[2] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/305-306.
[3] Zeylâi Tebyinü'l-hâkâik, I, 205.
[4] Tahavi, şerhu meânil-âsar, I, 362.
[5] İbn Mâce, ikâme 70.
[6] İbn Mâce, ikâme 70.    
[7] İnşikak (84), 21.
[8] Secde konusunda tamamlayıcı bilgiler 1413 ve 1415 no'Iu hadislerin şerhlerinde gelecektir.
  Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/306-307.
[9] Hal tercümesi için bk. I, 307.
[10] Tirmizî, cuma 54; Ahmed b. Hanbel, IV, 151, 155.
   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/307.
[11] Tahâvî, Şerhu'1-Menâi'l-âsâr, I, 362.
[12] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/308.
[13] Kütüb-İ sitte içinde sadece Ebû Dâvûd rivayet etmiştir.
    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/308.
[14] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/308-309.
[15] Buhârî, sücûdü'l-kur'ân 6; Müslim, salât 106; Tirmizî, cuma 52.
   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/309.
[16] Sindî, Hâşiyetu'E-Buhârî, I, 190.
[17] Buhârî, Sucûdu'I-Kur'ân, I, 4.
[18] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/309-310.
[19] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/310-311.
[20] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/311.
[21] Buhârî, sucûdu'I-Kur'ân, I, 4; meğâzî, 8, menâkıbu'l-ensâr 29; tefsîru sûre (53); Müs­lim, mesâcid 105; Dârimî, siyer 15; Ahmed b. Hanbel, I, 303, 368, 388, 437, 443, 454, V, 286.
   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/311-312.
[22] en-Necm (53); 19-21.
[23] M. HamiduIIah, İslâm Peygamberi, I, 86-87.
[24] Fussilat (41); 26.
[25] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/312-314.
[26] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/314.
[27] Müslim, salât 20; İbn Mâce, ikâme 71, Tirmizî, cuma 50. Ebû Davud'un bazı nüshala­rında hadisin sonunda şöyle bir ta'lik yer almaktadır: "Ebû Dâvûd dedi ki: Ebû Hü-reyre H. 6. senede Hayber yılında müslüman oldu. Bu secdeler Resûlullah (s.a.)'ın en son fiilidir."
   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/314.
[28] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/314-315.
[29] Buhârî, sucûdu'l-Kur'ân, 11; ezan 100-101; Müslim, salât 20; Nesaî, iftitâhu's-salât, 53.
    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/315.
[30] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/315-316.
[31] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/316.
[32] Buhârî, sücûdu'l-Kur'ân 3, enbiyâ-39; Ahmed b. Hanbel, I, 360; Dârimî, salât 161.
    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/317.
[33] Şerhu'l-Me'âni'I-âsâr, I, 360.
[34] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/317-318.
[35] Hâkim, el-Müstedrek, II, 431. Beyhakî, es-Sünenu'1-kübra, II, 318.
   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/318.
[36] Kâsânî, BedâPüs-sanaî, I, 193.
   Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/319.
[37] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/319.
[38] Parantez arasındaki bölüm bazı nüshalarda mevcut değildir.
[39] Kütüb-i Sitte arasında sadece Ebû Dâvûd rivayet etmiştir.
     Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/320.
[40] Ibn Htimâm, Şerhu Fethi'l-Kadîr, I, 478.
[41] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/320-321.
[42] Buhârî, sücûdü'l-Kur'ân 8, 9,12; müslim, mesâcid 103, 105; Ahmed b. Hanbel, II, 17.
    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/321.
[43] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/321-322.
[44] Beyhakî, es-Sünenu'l-kübrâ, II, 325
[45] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/322.
[46] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/322-324.
[47] Müslim, musâfirîn 201, cenâiz 7; Nesaî, tatbîk 67, 70; Tirmizî, cuma 55, deavât 33; ibn Mâce, ikâme 70, cenâiz 6; Ahmed b. Hanbel, VI, 31,217, 297; Beyhakî, es-Siinenü'l-kubrâ, II, 325.
     Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/324-325.
[48] İbn Humâm, Şerhu Fethi'1-Kadîr, I, 477.
[49] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/325.
[50] Bu cümledeki fiili malum okuyarak "biz bir heyeti -Medine'ye- gönderdik" şeklinde terceme etmek de mümkündür.
[51] Beyhakî, es-Sünenti'l-kübrâ, II, 326.
    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/326.
[52] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/326-327.
[53] Hidâve, I, 78; Fethu'l-kadîr, I, 464, Bedâius-Sanâi1, I, 180.
    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/327-328.


Eser: Ebu Davud

  • Yeni Ekle
Yorumlar (0)

Ebu Davud

 

Son eklenen ruyalar

Sitemizde yer alan soruların cevapları özenle islami eserlerden seçilerek yazılmaktadır.
..