Bazı Hükümler


1. İslam: Allah'tan başka ilâh olmadığına, Muhammed (s.a.)'in onun Rasulü olduğuna şehadet getirmek, beş vakit namazı kılmak, farz olan zekâtı vermek, ra­mazan orucunu tutmak, mali kudreti olursa haccetmektir.
2. İman: Allah'a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe ve kadere inanmaktır.
3. İmanla İslamın başka başka şeyler olduğunu söyleyenler bu hadisle istidlal etmişlerdir.
4. İhsan: Allah'a, onu görür gibi ibadet etmektir.
5. Yukarıda zikredilen şeylere iman etmek farzdır.
6. îslâmın tarifinde zikri geçen erkânın mertebeleri pek büyüktür.
7. İhlas ve murakabenin mevkileri pek büyüktür.
8. İnsanın bilmediği bir şey için "bilmiyorum" demesi ilimdir. Bu onun kıymetini düşürmez; bilakis ilim ve takvasına delildir.
9. Melekler diledikleri şekle girebilirler. Cibril (a.s.) ekseriye Dihye-tü'1-Kelbi (r.a.) suretinde görünürdü. Kendi suretinde Peygamber (s.a.)'e yalnız iki defa görünmüştür.
10. Allahü Teâlâ'yı dünya gözü ile gören olmamıştır. Sahih rivayete göre Hz. İmran b. Husayn (r.a.) meleklerin seslerini işitirmiş. Rasulü Ek­rem (s.a.)'in görmesi dünyada değil, melekût âleminde vaki olmuştur.
11. Hz. Cibril'in kıyameti sorması, dinleyenleri sormaktan men etmek içindir.
12. Güzel bir şeyi sormaya ilim ve ta'lim denilebilir.
13. Bir alimin yanında bulunanlar, kendilerine lazım olan bir mesele­yi ona sormazlarsa başka birisinin sorması gerekir. Böylelikle sevapla müşterek olurlar.
14. Sual soranın nezaketi, alimin de sorana karşı lütufkâ  davranması gerekir.[420]
15. Kader inancı İslam inancının rükünlerinden biridir, bunu inkar eden imandan çıkmış olur.
16-  Bir anlamda içe doğru derinleşmek ve nefs tezkiyesi demek olan "ihsan" dinin rükünlerinden biridir.[421]
4696... Yahya b. Ya'mer ile Humeyd b. Abdurrahman'dan, şöyle dedikleri rivayet edilmiştir:

"Biz Abdullah b. Ömer'le karşılaş (mış) tık, kendisine kaderden söz açtı (ve kaderi inkar eden türedilerin) bu mevzuda söyledikleri sözleri an­lattık..." (Bu hadisi Ya'mer ile Humeyd'den nakleden Abdullah b. Büreyde bu rivayetine devam ederek, hadisin bundan sonraki kısmında bir ön­ceki hadisin) benzerini nakletti.

(Hadisin ravilerinden Osman b. Gıyas ise bu rivayete bazı cümleler da­ha) ilave ederek (şöyle) dedi:

Müzeyne yahut Cüheyne kabilesinden biri (Hz. Peygambere): "Ey Al­lah'ın rasulü o halde ne diye amel ediyoruz? (Kendisini bir yazgı) geçmiş olan bir iş için mi yoksa (hakkında hiç bir yazgı bulunmayan ve) şimdi yeni başlayacak bir iş için mi?" diye sordu. (Hz. Peygamber de: "Kendi­sini bir yazgı) geçen bir iş için (çalışacaksınız)" buyurdu. (Orada bulu­nan) bir adam yahut da bazı kimseler: "Öyleyse amel niçin?" diye sordu. (Hz. Peygamber de):
"Cennetlik olanlar (dünyada) Cennet halkının amelin (i işlemey)e, cehennemlikler de (dünyada) cehennem halkının amelin (i işlemey)e muvaffak edilecektir." buyurdu.[422]


Eser: Ebu Davud

  • Yeni Ekle
Yorumlar (0)

Ebu Davud

 

Son eklenen ruyalar

Sitemizde yer alan soruların cevapları özenle islami eserlerden seçilerek yazılmaktadır.
..