Açıklama
Müfessirlerin açıklamasına göre, bu ayetin baş ta rafında bulunan "bela" kelimesi, bu ayetten iki ayet önce bulunan, 'Allahu Teala, eğer, beni hidayette kılmış olsaydı elbette ben de müttakilerden olurdum. "[64] ayetindeki "ley-" kelimesinden doğan olumsuzluğu red için gelmiştir. Bilindiği gibi olumsuzluğun reddi "belâ" kelimesiyle olur.
Bir başka ifadeyle, kıyamet gününde günahkar nefsin içinde bulunduğu durumu, Allah'ın kendisini hidayette kılınmasına bağlamaya kalkışması bu "Belâ" kelimesiyle reddedilmiştir. Kelimesinin sonuna gelen "kef" harfi ile bundan sonra gelen kelimelerinin sonlarında ki "te" zamirlerinin bu hadis-i şerifte ifade edildiği gibi kesra ile okunmaları bu zamirlerin Zümer suresinin 56. ayetinde geçen "nefs" kelimesine döndüklerini kabul eden kimselerin görüşüne göredir. Çünkü "Nefs" kelimesi lafzen müennesi semaidir. Burada "Nefs" kelimesiyle günahkar şahsın kastedildiğini söyleyenlere göre ise, bu zamirlerin mercileri şahıs olması itibariyle müzekker ve fethalıdır. İbn Ya'mer ile el-Hocendî, Ebû Hayve, ez-Zaferânî, İbn Miksem, Mes'ud b. Salih, Şafiî, Yahya ibn Kesîr bu zamirlerin merciinin nefs kelimesi olduğu noktasından hareket ederek onları esreli okumuşlardır. Hz. Ebu Bekir'le kızı Hz. Aişe'nin ve Hz. Ümmü Seleme'nin kıraatları da böyledir.
Beydâvi'nin açıklamasına göre İmam Asım, bu zamirlerin müzekker olduklarını kabul ederek onları fethalı okumuştur. Hasen, A'meş ve A'rac da kelimesini elifsiz olarak şeklinde okumuşlardır.
Her ne kadar bu hadis-i şerif muttasıl bir senetle rivayet edilmişse de aslında mürseldir. Çünkü er-Râbî Hz. ümmü Seleme'yi görüp ondan hadis almamıştır. Zira Ümmü Seleme hicretin 59. senesinde, er-Rabî ise 139. senesinde vefat etmiştir. Nitekim Münziri de bu hadisin mürsel olduğunu söylemiştir.[65]
Eser: Ebu Davud
Ebu Davud
- 29. HARFLER VE KIRAATLAR BÖLÜMÜ
- 1. Abdullah B. Muhammed En-Nüfeyli'nin Rivayeti[1]
- Açıklama
- 2. Musa B. İsmail'in Rivayeti
- Açıklama
- 3. Kuteybe B. Said'in Rivayeti
- Açıklama
- 4. Muhammed B. İsa'nın Rivayeti
- Açıklama
- 5. Kuteybe B. Said'in Rivayeti
- Açıklama
- 6. Muhammed B. İsa'nın Rivayeti
- Açıklama
- 7. Said B. Mansurun Rivayeti
- Açıklama
- 8. Osman B. Ebî Şeybe'nin Rivayeti
- Açıklama
- 9. Nasr B. Ali'nin Rivayeti
- Açıklama
- 10. En Nüfeyli'nin Rivayeti
- Açıklama
- 11. Muhammed B. Yahya El-Kutaî'nin Rivayeti
- Açıklama
- 12. Muhammed B. Kesir'in Rivayeti
- Açıklama
- 13. Muhammed B. Abdullah'ın Rivayeti
- Açıklama
- 14. Musa B. İsmail'in Rivayeti
- Açıklama
- 15. Ebû Kâmilin Rivayeti
- 16. İbrahim B. Musa'nın Rivayeti
- Açıklama
- 17. Muhammed B. Abdurrahman'ın Rivayeti
- 18. Muhammed B. Mes'ud El-Missisi'nin Rivayeti
- Açıklama
- 19. Yahya B. Fazlın Rivayeti
- Açıklama
- 20. Osman B. Ebî Şeybe'nin Rivayeti
- Açıklama
- 21. Ahmed B. Abde'nin Rivayeti
- Açıklama
- 22. Muhammed B. Râft En-Neysabûrî'nin Rivayeti
- Açıklama
- 23. Müslim B. İbrahim'in Rivayeti
- Açıklama
- 24. Ahmet B. Hanbel'in Rivayeti
- Açıklama
- 25. Nasr B. Ali'nin Rivayeti
- Açıklama
- 26. Hafz B. Ömer'in Rivayeti
- Açıklama
- 27. Ahmet B. Salih'in Rivayeti
- Açıklama
- 28. Hafz B. Ömer'in Rivayeti
- Açıklama
- 29. Muhammed B. Ubeyd'in Rivayeti
- 30. Osman B. Ebi Şeybenin Rivayeti
- Açıklama
- 31. Zeyd B. Ahzem'in Rivayeti
- Açıklama
- 32. Ahmed B. Hanbelin Rivayeti
- Açıklama
- 33. Said B. Yahya El-Umevî'nin Rivayeti
- Açıklama
- 34. Osman B. Ebi Seybe'nin Rivayeti
- Açıklama
- 35. Muhammed B. İsa'nın Rivayeti
- Açıklama
- 36. Ebû Ma'mer Abdullah , Amr'ın Rivayeti
- Açıklama
- 37. Hennad'ın Rivayeti
- Açıklama
- 38. Ahmed B. Salih'in Rivayeti
- Açıklama
- 39. Ca'fer B. Müsâfir'in Rivayeti
- 40. Musa B. İsmail'in Rivayeti
- Açıklama
Son eklenen ruyalar
- rüya tabiri
- Rüyada beyaz kıyafetli olarak hz. Ali'yi görmek
- Dağdan inerken kurbağadan korkup bağırdım
- Altın yüzük, kar, ölü hayvanlar ve bal ikram ettim
- Rüyamda bulaşık makinası almam ne demek
- devamlı dişlerim elime dökülüyor agrısız
- rüyam da başka kimse nı namaz kıldı nı gormek
- rüyada kar görmek
- rüyamda sigara paketini eşime verdim
- ruyamda sag elımın sarktıgını gordum