Velânın Şekli:
Asabelik sebebiyle vâris olmanın şartının sübûtu ve sebeinin vü-cûbu bulunmalıdır.
Azâd eden veya azâd olunan şahsın velâ yoluyla, asabeliği sübût bulmalıdır.
Ölenin asabesi, ashab-ı ferâizi, zevi'l-erhamı bulunsa, durumu değişir.
Azâd olunan veya azâd eden ölünce, önce, mirası asabelerine verilir.
Şayet asabesi yoksa, ashab-ı ferâizi de bulunmazsa; azâd eden şahıs zevi'l-erhamdan önce mîras alır.
Şayet mirasçısı varsa, velâ sahibine hisse gitmez.
Ashab-ı ferâizin hisselerinden artarsa, velâ sahibi varken, onlara red yapılmaz; artan şey, velâ sahibine verilir; kendilerine red hakkı tanınanlar müstesnadır.
Bu, bütün âlimlerimizin kavlidir.
Azâd edilen zat öldükten sonra, onun mîrasına kadın olmamak ve erkek olmak şartıyla, bizzat azâd olunana asabe olmak ve ölenin ashabı ferâzi olmamaktan başka bir yol yoktur.
Azâdlığın ibta! edilmiş olmaması da gerekir, hatta bir adam başı boş kölesini azâd ederse; (şöyleki: Bir adam, kölesini azâd eder ve onun başım boş olmasını şart koşarsa; bu şart bâtıldır.) Bütün âlimlerimize göre onun için velâ hakkı vardır. Azâd eden, herne kadar, "velâ hakkının olmamasını" şart koşmuş olsa bile hüküm böyledir. [8]
Azâd eden veya azâd olunan şahsın velâ yoluyla, asabeliği sübût bulmalıdır.
Ölenin asabesi, ashab-ı ferâizi, zevi'l-erhamı bulunsa, durumu değişir.
Azâd olunan veya azâd eden ölünce, önce, mirası asabelerine verilir.
Şayet asabesi yoksa, ashab-ı ferâizi de bulunmazsa; azâd eden şahıs zevi'l-erhamdan önce mîras alır.
Şayet mirasçısı varsa, velâ sahibine hisse gitmez.
Ashab-ı ferâizin hisselerinden artarsa, velâ sahibi varken, onlara red yapılmaz; artan şey, velâ sahibine verilir; kendilerine red hakkı tanınanlar müstesnadır.
Bu, bütün âlimlerimizin kavlidir.
Azâd edilen zat öldükten sonra, onun mîrasına kadın olmamak ve erkek olmak şartıyla, bizzat azâd olunana asabe olmak ve ölenin ashabı ferâzi olmamaktan başka bir yol yoktur.
Azâdlığın ibta! edilmiş olmaması da gerekir, hatta bir adam başı boş kölesini azâd ederse; (şöyleki: Bir adam, kölesini azâd eder ve onun başım boş olmasını şart koşarsa; bu şart bâtıldır.) Bütün âlimlerimize göre onun için velâ hakkı vardır. Azâd eden, herne kadar, "velâ hakkının olmamasını" şart koşmuş olsa bile hüküm böyledir. [8]
Konular
- Borç Ödemeye Vekâlet
- Muayyen Bir Şeyi Almaya Tevkil
- Sulha Vekâlet
- 8- İKİ KİŞİYİ VEKİL TAYİN ETMEK
- 9- VEKİLİ, VEKÂLETTEN ÇIKARMAK
- Vekâletten Azil Ve Diğer Hususlar Hakkında Değişik Mes'eleler
- 10- VEKÂLETLE İLGİLİ ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- KİTÂBÜ'L-VELA
- Velâ Ne Demektir:
- Velâ'nın Çeşitleri:
- Velâyi Ataka:
- Velâyi Müvâlat:
- 1- VELÂYİ ATAKA (= AZÂD ETME VELÂSI)
- 1- Velânın Sebebi, Şartları, Şekli Ve Hükmü
- Velânın Şartları:
- Velânın Şekli:
- Velâ'nın Hükmü:
- 2- Velâya Hak Sahibi Olmak Ve Bununla İlgili Meseleler
- Mükâtebe'nin Velâ Şekli:
- Mükâtebin, Mükâtebesinin Şekli:
- Müdebberenin Şekli:
- Müdebberin Müdebberesinin Şekli:
- Velâyı Kendine Doğru Çekmenin Şekli:
- 2- VELÂYİ MÜVÂLÂT
- 1- Velâyi Müvâlâtın Sübûtunun Sebebi; Ve Hükmü; Hükmünün Ve Sebebinin Sıfatı Velânın Sübûtunun Sebeb
- Velâyi Müvâlâtın Şartları:
- Velâyi Müvâlâtın Hükmü
- Bu Akdin Sıfatı
- Bu Akdin Hükmünün Sıfatı
- 2- Velâya Müstehak Olan Kimseler