Yedinci Mesele
Mendûb, önce de geçtiği üzere daha genel bir yaklaşımla ele alındığında, onun vacibe hizmet ettiği görülür.[111]çünkü mendûb ya vacibin bir mukaddimesi ya da onun bir hatırlatıcısı mahiyetindedir. Vacibin cinsinden olup olmaması arasında fark yoktur. Vacibin cinsinden olan mendûba örnekler: farzlanyla birlikte namazların nafileleri (sünnet ve müstahaplan), farzlanyla birlikte olmak üzere oruç, zekat ve haccın sünnet ve müstehapları.vâcib cinsinden olmayan mendûba ait örnekler: namaza ait olmak üzere cesedin, elbisenin ve namaz kılınacak yerin temiz tutulması, misvak kullanılması, güzel elbiselerin giyilmesi vb. Gibi; oruca ait olmak üzere iftarda acele edilmesi, sahurun geç yenilmesi, lüzumsuz lakırdılardan dilin tutulması ve daha başka benzeri mendûblar. Durum böyle olunca, mendûb küll olarak vâcib hükmüne katılacaktır. Bir şeyin bu esastan dışarı çıkarak hem cüz hem de küll olarak mendûb bulunması çok nâdir bir durumdur. Bu mânânın izaha ihtiyacı vardır; ancak daha önce arzettiğimiz bilgiler[112] bundan bizi müstağni kılmaktadır.
Fasıl:
Mekruhun da, haramla (memnu) birlikte aynı şekilde ele alındığında, vâcible birlikte mendûbun durumunda olduğu görülür. Vâcib-lerden bir kısmı ki büyük çoğunluğu teşkil eder bizatihi maksûddur; diğer bir kısmı da maksûd olan bir tâate vesile ve hadim durumundadır. Mesela namaza nisbetle hadesten taharet, avret yerini örtmek, kıbleye yönelmek, vakitleri bildirmek için ezan okumak; islâmın şeâirinden olan hususların ikâmesinde bulunmak gibi. Bunlar bizatihi maksûd olmayıp, vesile olduklarından cüz olarak bunların vâciblikleri külli olarak aldıkları vâcib hükmünden daha aşağı mertebededir.[113]vesile ve hizmet eder durumda olan vacibin maksûd olan vâcible beraber hükmü, vâcible beraber mendûbun hükmü olmaktadır. Aynı şekilde memnu olan şeylerin de (haramlar) bir kısmı bizatihi maksûddur; bir kısmı da asıl yasağa vesile olması bakımından yasaklanmıştır. Durum aynen harfiyyen vâcibde olduğu gibidir. Bu hususu düşün. [114]
Konular
- Sekizinci Mukaddime
- Dokuzuncu Mukaddime
- Onuncu Mukaddime
- On Birinci Mukaddime
- On İkinci Mukaddime
- On Üçüncü Mukaddime
- BİRİNCİ KISIM
- HÜKÜMLER KİTABI
- Şer'î Hükvmler
- Birinci Mesele:
- İkinci Mesele
- Üçüncü Mesele
- Dördüncü mesele
- Beşinci Mesele
- Yedinci Mesele
- Sekizinci Mesele
- Dokuzuncu Mesele
- Onuncu Mesele
- On Birinci Mesele
- On İkinci Mesele
- On Üçüncü Mesele
- VAZ'Î HÜKÜMLER
- Vaz'ı Hükümlerin Birinci Nevi: Sebeb
- Birinci Mesele
- İkinci Mesele
- Üçüncü Mesele:
- Dördüncü Mesele
- Beşinci Mesele