logo logo

Yeni nesil güncel konularla ilgili sorular ve cevaplar!

Fetvalar.Com

Yeni Nesil Fetvalar

Sistemimize üye olarak sitemizi daha aktif olarak kullanabilirsiniz.

Üyelik için tıkla

Fetvalar.Com

Güncel sorular ve cevapları

Yedinci Mesele


Mendûb, önce de geçtiği üzere daha genel bir yaklaşımla ele alın­dığında, onun vacibe hizmet ettiği görülür.[111]çünkü mendûb ya va­cibin bir mukaddimesi ya da onun bir hatırlatıcısı mahiyetin­dedir. Vacibin cinsinden olup olmaması arasında fark yoktur. Va­cibin cinsinden olan mendûba örnekler: farzlanyla birlikte namazla­rın nafileleri (sünnet ve müstahaplan), farzlanyla birlikte olmak üze­re oruç, zekat ve haccın sünnet ve müstehapları.vâcib cinsinden olma­yan mendûba ait örnekler: namaza ait olmak üzere cesedin, elbisenin ve namaz kılınacak yerin temiz tutulması, misvak kullanılması, güzel elbiselerin giyilmesi vb. Gibi; oruca ait olmak üzere iftarda acele edil­mesi, sahurun geç yenilmesi, lüzumsuz lakırdılardan dilin tutulması ve daha başka benzeri mendûblar. Durum böyle olunca, mendûb küll olarak vâcib hükmüne katılacaktır. Bir şeyin bu esastan dışarı çıka­rak hem cüz hem de küll olarak mendûb bulunması çok nâdir bir du­rumdur. Bu mânânın izaha ihtiyacı vardır; ancak daha önce arzettiğimiz bilgiler[112] bundan bizi müstağni kılmaktadır.

Fasıl:
Mekruhun da, haramla (memnu) birlikte aynı şekilde ele alındı­ğında, vâcible birlikte mendûbun durumunda olduğu görülür. Vâcib-lerden bir kısmı —ki büyük çoğunluğu teşkil eder— bizatihi maksûddur; diğer bir kısmı da maksûd olan bir tâate vesile ve hadim durumundadır. Mesela namaza nisbetle hadesten taharet, avret yerini örtmek, kıbleye yönelmek, vakitleri bildirmek için ezan oku­mak; islâmın şeâirinden olan hususların ikâmesinde bulunmak gibi. Bunlar bizatihi maksûd olmayıp, vesile olduklarından cüz olarak bunların vâciblikleri külli olarak aldıkları vâcib hükmünden daha aşağı mertebededir.[113]vesile ve hizmet eder durumda olan vacibin maksûd olan vâcible beraber hükmü, vâcible beraber mendûbun hük­mü olmaktadır. Aynı şekilde memnu olan şeylerin de (haramlar) bir kısmı bizatihi maksûddur; bir kısmı da asıl yasağa vesile olması bakı­mından yasaklanmıştır. Durum aynen harfiyyen vâcibde olduğu gibi­dir. Bu hususu düşün. [114]