18. Kımızı Elbise Giymenin Caızlıgı Hakkında (Gelen Hadisler)
4072... Berâ (r.a)'dan (şöyle) dedi(ği rivayet olunmuştur:) Resulullah (s.a.v)'m saç(3ar)ı kulak memelerine erişirdi. Onu (bir gün) kırmızı bir elbise içinde görmüştüm. (Bu haliyle) Resulullah (s.a.v)'dan güzel hiçbir şey görmedim.[130]
4073... (Hilal b. Amir b. Amr'ın) babasından (rivayet olunmuştur;) dedi ki:
Resulullah (s.a.v)'ı, Mina'da bir katır üzerinde hutbe okurken gördüm. Üstünde kırmızı bir elbise vardı. Ali de (onun) önünde (duruyor ve onun) sözlerini yüksek sesle tekrarlayarak uzaklara iletiyordu.[131]
Açıklama
Her ne kadar bu lîadis-i şeriflerin zahirinden Hz.Peygamber'in kırmızı elbise giydiği anlaşılıyorsa da, Hafız İbn. Kayyim el-Cevzîyye'nin dediği gibi; aslında burada kastedilen katıksız kırmızı elbise değil üzerinde kırmızı çizgiler bulunan siyah elbiselerdir. Yemen kumaşları böyle kırmızı çizgili olur. Araplar böyle elbiseye kırmızı elbise derler. Kendine ilim adamı süsü veren bazı kimseler saf kırmızı elbiseler giyerek bu hareketleriyle Hz. Peygamber'in unutulmuş bir sünetini diriltmeyi açıkladıklarını iddia ederler. Onların bu hareketi sırf vehim ve hatadan başka bir şey değildir. Eğer bu kimseler "kırmızı elbise" sözüyle kastedilen elbisenin, üzerinde kırmızı çizgiler bulunan "siyah elbise" olduğunu bilselerdi böyle hareket etmezlerdi.[132]
Aslında bu hadis-i şerifler, "ipekli olmadığı takdirde kırmızı elbise giymekte bir sakınca yoktur" diyen Şafiilerin ve onlar gibi düşünen fıkıh alimlerinin aleyhine; "aspurun dışındaki herhangi bir kımızı elbise giymekte bir sakınca yoktur." diyen Hanefi alimlerinin de lehine bir delildir. Ancak, Hadis-i şerifte Hz. Peygamber'in saçlarının kulak memelerine eriştiği efade edilmektedir. Hz. Peygamber'in saçlarının uzunluğu hakkında çeşitli rivayetler vardır. Onların omuzlara döküldüğünü ifade eden hadisler olduğu gibi, kulaklarının yarısına kadar ulaştığını ifade eden hadis-i şerifler de vardır.
Kadı Iyaz'ın açıklamasına göre, bu rivayetlerin hepsi de Hz. Peygamber'in saçlarını ayrı bir cepheden görünüşünü ifade etmektedir. Hz. Pey-gamber'i arkadan görenler onun saçlarının omuzlanma kadar indiğini, kulaklarına bakanlar kulak memelerine kadar indiğini ve omuzu ile kulak memesi arasına sarktığını görmüşlerdir.
Bazılarına göre de Hz. Peygamber'in saçları duruma göre değişirdi. Hz. Peygamber onları kestirdiği zaman kulakların yarısında kalırlardı. Biraz uzayınca kulak memelerinden aşağıya sarkardı. Bazen de omuzlarına kadar inerdi. Hz. Peygamber'in saçlarına dikkat edenler onları bu değişik şekilleriyle görmüşler ve her ravi sadece gördüğünü rivayet etmiştir.[133]
Konular
- Açıklama
- 12. Pamuklu Elbise Giymek
- Açıklama
- 13. Beyaz (Elbise Giymen)İn Hükmü
- Açıklama
- 14. Elbiseyi Yıkamanın Ve Eski (Elbise Giyme) nin Hükmü
- Açıklama
- Açıklama
- 15. Sarıya Boyanmış (Elbise Giymenin Hükmü)
- Açıklama
- 16. Yeşil Elbise Giymek
- Açıklama
- 17. Kırmızı Elbise Giymek
- Açıklama
- Açıklama
- 18. Kımızı Elbise Giymenin Caızlıgı Hakkında (Gelen Hadisler)
- 19. Siyah Elbise Giyme Hakkında (Gelen Hadisler)
- Açıklama
- 20.Saçak (lı Elbise Giymenin Cevazı) Hakkında
- Açıklama
- 21. Sarık Hakkında (Gelen Hadisler)
- Açıklama
- Bazı Hükümler
- 22. Vücudun Hiçbir Yeri Açıkta Kalmayacak Şekilde Örtünmek
- Açıklama
- 23. Elbisenin Düğmeleri(Ni) Çözmek Ve O Şekilde Kalmak
- Açıklama
- 24. Basın Ve Yüzün Bir Kısmını Bir Örtüyle Örtmek
- Açıklama
- 25. Eteği (Yerlere Doğru) Sarkıtma Konusunda Gelen Hadisler