7- ÖLÜM HÂLİNDE NEYE İTİBAR EDİLECEĞİ
Bir müslüman, bir mürtede ok attığında, ok ona isabet eder ve hemen ölürse; İmim Ebâ Hanîfe (R.A.)'ye göre, ok atan şahsın, mürtedin vârislerine diyet Ödemesi gerekir.
İmâmeyo'e göre, bu durumda oku atan şahsa bir şey gerekmez. Kâ-fl'de de böyledir.
Bir adam, bir mürtede ok attığında; o mürted, tekrar müslüman olmuş olsa ve sonra da, ok isabet eylese; bi'1-icma, bu oku atana bir şey gerekmez.
Bir kimse, bir harbî'ye ok atsa da o da müslüman olmuş olsa, yine oku atana bir şey gerekmez. Hidâye'de de böyledir.
Bir adam, bir köleye ok attığında; o köleyi, efendisi azad etmiş bulunsa; sonra da ok ona isabet ederek, o yüzden ölse; İmâm Ebâ Hanîfe (R.A.)'ye göre, oku atan şahıs, onun kıymetini efendisine öder. İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre de böyledir. KfcVde de böyledir.
Hâkim, bir adamın recmedilmesine hükmettiğinde; başka bir adam da ona taş atsa; o sırada da şahidin biri şehâdei inden taş isabet etmeden önce dönse; fakat, taş adama isabet etse ve ölse; bu taşı atana bir şey gerekmez.
Bir mecûsi, bir ava ok attıktan sonra, müslüman olur; sonra da, oku ava isabet ederse; o avın eti yenmez.
Şayet müslüman olarak ok atsa da Allah korusun sonra me-cûsî oluverse, o avın eti yenir. Hidâye'de de böyledir.
8 îhramlı birisi, ava ok attıktan sonra, ihramdan çıkıverir; ok da, ava isabet ederse; o muhrim'e ceza gerekir.
îhramsız hâlinde atsa da sonra ihrama girse, ona bir şey gerekmez. Kâfî'de de böyledir.
En doğrusunu bilen Allahu Teâlâ'dır. [26]
İmâmeyo'e göre, bu durumda oku atan şahsa bir şey gerekmez. Kâ-fl'de de böyledir.
Bir adam, bir mürtede ok attığında; o mürted, tekrar müslüman olmuş olsa ve sonra da, ok isabet eylese; bi'1-icma, bu oku atana bir şey gerekmez.
Bir kimse, bir harbî'ye ok atsa da o da müslüman olmuş olsa, yine oku atana bir şey gerekmez. Hidâye'de de böyledir.
Bir adam, bir köleye ok attığında; o köleyi, efendisi azad etmiş bulunsa; sonra da ok ona isabet ederek, o yüzden ölse; İmâm Ebâ Hanîfe (R.A.)'ye göre, oku atan şahıs, onun kıymetini efendisine öder. İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre de böyledir. KfcVde de böyledir.
Hâkim, bir adamın recmedilmesine hükmettiğinde; başka bir adam da ona taş atsa; o sırada da şahidin biri şehâdei inden taş isabet etmeden önce dönse; fakat, taş adama isabet etse ve ölse; bu taşı atana bir şey gerekmez.
Bir mecûsi, bir ava ok attıktan sonra, müslüman olur; sonra da, oku ava isabet ederse; o avın eti yenmez.
Şayet müslüman olarak ok atsa da Allah korusun sonra me-cûsî oluverse, o avın eti yenir. Hidâye'de de böyledir.
8 îhramlı birisi, ava ok attıktan sonra, ihramdan çıkıverir; ok da, ava isabet ederse; o muhrim'e ceza gerekir.
îhramsız hâlinde atsa da sonra ihrama girse, ona bir şey gerekmez. Kâfî'de de böyledir.
En doğrusunu bilen Allahu Teâlâ'dır. [26]
Konular
- 4- KISAS FÎ'L-ETRÂF (= NEFSİN HARİCİNDE, UZUVLARDA KISAS)
- El Kesmek
- Deri Vekil
- Tokat Vurmak
- Gözde Kısas
- Kulak Kesmek
- Burun Kesmek
- Dudak Kesmek
- Dil Kesmek
- Dişte Kısas
- Elde Kısas
- Parmaklarda Kısas
- Ayaklarda Kısas
- 5- KATL HAKKINDA ŞEHÂDET VE İKRAR; KATİLİN DAVACI VEYA CİNAYET SAHİBİNİ TASDİKİ YAHUT TEKZİBİ
- 6- KATİLDEN DOLAYI SULH VE AF VE BU HUSUSLARDA ŞEHÂDET
- 7- ÖLÜM HÂLİNDE NEYE İTİBAR EDİLECEĞİ
- 8- DİYETLER
- Dilin Diyeti
- Elin Diyeti
- Baş Yarma
- 9- CİNAYETİ EMRETMEK VE SABİLERLE İLGİLİ MES'ELELER
- 10- CENÎN (= ANA KARNINDAKİ BEBEK)
- 11- YOL ÜZERİNE DUVAR, HELA VE BENZERİ ŞEYLER YAPILMASINDAN DOLAYI MEYDANA GELEN CİNAYETLER
- 12- HAYVANLARIN İŞLEDİĞİ VEYA HAYVANLARA KARŞI İŞLENEN CİNAYETLER
- 13- KÖLELERİN CİNAYETLERİ
- 1- Kölenin Cinayeti Ve Efendisinin Onun Fidyesini Verip Vermemekte Muhayyer Olması
- 14- KÖLELERE KARŞI İŞLENEN CİNAYETLER
- 15- KASÂME (= YEMİNLEŞME)
- 16- ÂKILELER
- 17- CİNAYETLER HUSUSUNDA ÇEŞİTLİ MES'ELELER