Hava- Sağır = Küçük Havuzun Durumu :
Küçük havuzdan (az bir su birikintisinden) bir kaç kişinin abdest alması, şu şekilde mümkün olabilir:
Bir kimse, bu su birikintisinin yanma bir ark (su yolu kazar) ve suyu oraya akıtarak abdestini alır. Böylece, başka bir yere akmış olan bu su, orada da toplanmış olur ve bir başka adam da,, suyun yeniden toplanmış bulunduğu yerin yanına, başka bir su yolu kazıp, o suyu akıtarak abdestini alır. Bir başka şahıs da, aynı usulle, suyu bir başka yere akıtarak abdestini alır.
Kazılan yerlerin arası, yakın olmuş olsa bile, bu kişilerin, hepsinin de, almış olduklan abdestleri caiz olur.
Hatta, çukur iki tane olur ve su birinden çıkarda diğerine akarsa, bu durumda bile, bu iki çukur arasında abdest alınır. Muhıyt'tde böyledir.
Bir çok kimsenin, bir akar suyun (nehrin arkm) kenarına, dizilerek, oturup abdest almaları halinde, abdestleri caiz olur- Sahih olan da budur. Münyetü'l - Musallî'de de böyledir.
Su, bir küçük havuzun bir tarafından girip, diğer tarafından çıkıyorsa, o havuzun, her tarafından abdest almak caizdir. Bu durumda olan bir havuzda, 4x4 veya daha fazla olma gibi şartlar aranmaz. Fetva da bunun üzerinedir. Şerh-i Vİkâye'de, Zâhidî'de ve Mırâcü'd - Dirâye'de de böyledir.
Suyu pislenmiş olan bir küçük havuza, bir taraftan temiz su girer ve havuzun pis suyu diğer taraftan çıkarsa, bu durum hakkında Fâkih Ebû Ca'fer: «Bu gibi havuzların temizliğine hükmedilir.» demiştir. Bu, Sadrü'ş-Şehîd'in de görüşüdür. Mulııyt ve Nevâ-zU'de de böyledir. Bizde onu aldık TatarhânSyye'de de böyledir.
Bir küçük havuza, su girer fakat çıkmaz ise, insanların o havuzdan avuçları ile alıp dışarı dökmeleri halinde, o havuzun suyu temizdir. Zahiriyye'de de böyledir.
Avuçlarla su alınırken, havuzun suyunun, sakin durmaması esastır. Zâhidî'de de böyledir.
Hamamın havuzunun suyu, içine pislik düştüğü bilinmedikçe temizdir.
Bir adam, üzerinde pislik bulunan elini, hamamın havuzuna sokarsa, bu durumda eğer, su sakinse ve kurnadan bu havuza su dökülüyorsa veya insanlar da avuçları veyahut da tasları ile su almıyorlarsa, o havuzun suyu pislenmiştir.
Fakat, eğer insanlar, o havuzdan taslan ile su alıyorlarsa; musluktan su akmıyor bile olsa veya bu durumun aksi vaki' olsa yani mus'uktan su aksa da, insanlar tas veya avuçları ile havuzdan su almıyor olsalar, çoğunluğun görüşü, o havuzun pislenmiş olduğudur.
Şayet, insanlar; o havuzdan su alıyor ve musluktan da havuza su akıyorsa; yine, çoğunluğun görüşüne göre, havuzun suyu pisienmemiştir. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir- Fetva da, bunun üzerinedir. Muhıytte de böyledir. [72]
Bir kimse, bu su birikintisinin yanma bir ark (su yolu kazar) ve suyu oraya akıtarak abdestini alır. Böylece, başka bir yere akmış olan bu su, orada da toplanmış olur ve bir başka adam da,, suyun yeniden toplanmış bulunduğu yerin yanına, başka bir su yolu kazıp, o suyu akıtarak abdestini alır. Bir başka şahıs da, aynı usulle, suyu bir başka yere akıtarak abdestini alır.
Kazılan yerlerin arası, yakın olmuş olsa bile, bu kişilerin, hepsinin de, almış olduklan abdestleri caiz olur.
Hatta, çukur iki tane olur ve su birinden çıkarda diğerine akarsa, bu durumda bile, bu iki çukur arasında abdest alınır. Muhıyt'tde böyledir.
Bir çok kimsenin, bir akar suyun (nehrin arkm) kenarına, dizilerek, oturup abdest almaları halinde, abdestleri caiz olur- Sahih olan da budur. Münyetü'l - Musallî'de de böyledir.
Su, bir küçük havuzun bir tarafından girip, diğer tarafından çıkıyorsa, o havuzun, her tarafından abdest almak caizdir. Bu durumda olan bir havuzda, 4x4 veya daha fazla olma gibi şartlar aranmaz. Fetva da bunun üzerinedir. Şerh-i Vİkâye'de, Zâhidî'de ve Mırâcü'd - Dirâye'de de böyledir.
Suyu pislenmiş olan bir küçük havuza, bir taraftan temiz su girer ve havuzun pis suyu diğer taraftan çıkarsa, bu durum hakkında Fâkih Ebû Ca'fer: «Bu gibi havuzların temizliğine hükmedilir.» demiştir. Bu, Sadrü'ş-Şehîd'in de görüşüdür. Mulııyt ve Nevâ-zU'de de böyledir. Bizde onu aldık TatarhânSyye'de de böyledir.
Bir küçük havuza, su girer fakat çıkmaz ise, insanların o havuzdan avuçları ile alıp dışarı dökmeleri halinde, o havuzun suyu temizdir. Zahiriyye'de de böyledir.
Avuçlarla su alınırken, havuzun suyunun, sakin durmaması esastır. Zâhidî'de de böyledir.
Hamamın havuzunun suyu, içine pislik düştüğü bilinmedikçe temizdir.
Bir adam, üzerinde pislik bulunan elini, hamamın havuzuna sokarsa, bu durumda eğer, su sakinse ve kurnadan bu havuza su dökülüyorsa veya insanlar da avuçları veyahut da tasları ile su almıyorlarsa, o havuzun suyu pislenmiştir.
Fakat, eğer insanlar, o havuzdan taslan ile su alıyorlarsa; musluktan su akmıyor bile olsa veya bu durumun aksi vaki' olsa yani mus'uktan su aksa da, insanlar tas veya avuçları ile havuzdan su almıyor olsalar, çoğunluğun görüşü, o havuzun pislenmiş olduğudur.
Şayet, insanlar; o havuzdan su alıyor ve musluktan da havuza su akıyorsa; yine, çoğunluğun görüşüne göre, havuzun suyu pisienmemiştir. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir- Fetva da, bunun üzerinedir. Muhıytte de böyledir. [72]
Konular
- Guslü İcab Ettiren Haller
- 1- Meninin, Dıfk İle (Atılarak), Dokunma Sebebi İle Girme, Olmaksızın Şehvetle Birine Bakmaktan Dol
- İhtilâm Olan Kimsenin Durumu :
- Bayılan Kimsenin Durumu :
- 2- îlâc (Girmek)
- Guslün Çeşitleri
- Farz olan gusüller ;
- Sünnet Olan Gusüller :
- Müstehab Olan Gusül :
- Mendub Olan Gusüller :
- Gusülle İlgili Bazı Meseleler:
- 3- SULAR VE HÜKÜMLERİ
- Kendisi İle Abdest Caîz Olan Sular
- 1- Akarsular:
- İçine Pislik Atılan Suyun Durumu :
- Hava- Sağır = Küçük Havuzun Durumu :
- Akar Suyun Vasıflarından Birinin Bozulması :
- 2- Durgun Sular :
- Küçük Havuzun Ölçüsü :
- Ark Ve Su Oluğu
- 3- Kuyu Suları :
- Kuyuya Koyun ve Deve Kığısı Düşmesi :
- Kuyuya Bir Canlı Düşerse :
- Kaynayan Kuyunun Suyunu Boşaltmak:
- Tavuk, Kedi, Güvercin ve Benzerlerinin Kuyuya Düşmesi :
- Kuyudan çıkarılması müstehab olan suların miktarı:
- Kendisi İle Abdest Almanın Caiz Olmadığı Sular
- Ma-İ Müstamel (Kullanılmış Su)
- Bu Konu İle İlgili Diğer Bazı Meseleler
- 4- TEYEMMÜM