İmâma Tabi Olunacak Ve Olunmayacak Yerler
Bir kimse, imâma teşehhüd'de yetiştiği zaman, imâm, muktedî teşehhüdü (=et-Tahiyyat'ı) okumayı bitirmeden ayağa kalkarsa veya namazın sonunda, muktedî et Tahiyyât'ı okumayı bitirmeden imâm selam verirse, bu durumda muhtar olan görüş, muktedînin imâma uymaması ve teşehhüdü tamamlaması d ir,
Fakat, bu durumda, muktedînin teşehhüdü tamamlamaması da caizdir.
İmâm, muktedî teşehhüdü tamamlamadan önce konuşmuş olsa, bu durumda muktedî, imâmın selam verdiği zamanda olduğu gibi teşehhüdünü tamamlar.
Muktedî, teşehhüdünü bitirmeden önce, imâm kasden ab-destini bozmuş olsa/bu durumda, muktedînin namazı bozulmuş olur. Hulâsa'da da böyledir.
Birinci ka'dede, imâm teşehhüdünü okuyup, üçüncü rek'-ate kalkmış bulunsa, arkasında bulunanlardan bazıları da teşehhüdü okumayı unutmuş ve ayağa kalkmış olsalar, dönüp yeniden teşehhüdü okurlar ve imâma bundan sonra tabi olurlar. Üçüncü rek'ate yetişemiyeceklerinden korksalar biîe, böyle yaparlar. Ki-. fâye'de de böyledir.
Muktedî, teşehhüdden sonra veya salavâtlardan önce o-kunan duaları okumadan imâm selam verecek olsa, bu durumda muktedî, o duaları okumayı terk eder ve imâmla birlikte selam verir.
Muktedî, teşbihlerini üçer defa söylemeden önce, imâm başım rükû'dan veya secdeden kaldırmış olsa, bu durumlarda muktedî, imâma tabi olur. Fetâvâyi Kadîhân'da da böyledir.
Muktedî, imâmdan Önce başını rükûdan veya secdeden kaldırmış olsa, geri döner. Ve bu, iki rükû' veya iki secde olmuş olmaz. Hulâsa'da da böyledir.
îmâm secdeyi fazla uzatmış olduğundan, muktedî başını kaldırsa ve ikinci secde zannı ile de imâmla birlikte tekrar secde etse; birinci secdeye niyyet etmiş olsa da, olmasa da, yaptığı bu secde, birinci secdeden olur. Keza, bu durumda, ikinci secdeye niyyet etse de imâma tâbi olsa, bu secdesi de ikinci secdeden olur. Bu secde de imâma iştirak etmesi caiz olur. Tebyîn'de de böyledir.
Muktedî'nin,,imam alnım yere koymadan, basını ikinci secdeden kaldırması caiz olmaz. Bu muktedî'nin, o secdeyi yeniden yapması gerekir. Eğer, o secdeyi iade edip yeniden yapmaz ise, namaz bozulmuş olur. Fetâvâyî Kâdİhan'da da böyledir.
Muktedî birinci secdeyi uzatsa da; imâm ikinci secdeyi yapsa, muktedî başmı kaldırsa ve imâmı birinci secdede zannederek, ikinci defa secdeye varsa, bu secdesi ikinci secdeden olur. İkinci defa secdeye varırken, birinci secdeye niyyet etmiş olsa bile, bu hüküm değişmez. Çünkü, bu durumda niyyet, yerine isabet ermemiş olmaktadır. O kimsenin fiiline ve imâmın fiiline i'tibâr olunmaz, Serahsî'nin Muhiyt'inde de böyledir.
Şu beş şeyi imâm terk ederse, muktedî de imâma tabi olur ve bu beş şeyi terk eder :
1- Bayram tekbirleri,
2- Birinci oturuş,
3 - Tilâvet Secdesi,
4- Sehiv Secdesi,
5 - Kunut.
îmâm, kunutu, bir rüknün fevt olmasından korktuğu zaman terkedebilir. Eğer böyle bir korkusu olmazsa, kunut eder ve son ra rükû'a varır. Hulâsa'da da böyledir.
1- îmâmin namazda fazla secde yapması,
2- Bayram tekbirlerini, sahâbîlerin kavillerinde bulunan miktardan daha fazla getirmesi.
3- Cenaze namazında beş defa tekbir alması,
4- Unutarak, fazla rek'ate kalkması. Kerderî'nin Vecîzi'nde de böyledir.
İmâm, şayet fazla rek'ati, secde ile kayıtlamamış olursa, geri dönüp selam verir. Bü durumda, muktedî de imâmla birlikte selam verir. Fakat, eğer imâm beşinci yani fazla rek'ati secde ile kayıtlamış olursa, muktedî kendi başına selam verir.
îmâm, son oturuşta oturmayıp, fazla rek'ate kalkarsa, muktedî teşehhüdü okur ve selam verir. Fakat imâm, kalktığı fazla rek'atm secdesini yaparsa, hepsinin de namazı bozulur. Hulâsa'da da böyledir.
Şu dokuz şeyi imâm terketse bile, muktedî bunlan yapar:
1- İmâm, tahrîmede (=iftitâh tekbirinde) ellerini kaldırmayı terkederse,
2- İmâm, senâ'yı (=Sübhâneke'yi okumayı) terkederse; bu durumda imâm ister Fâtihâ'da olsun, ister zamm-ı sûre'de olsun, muktedî, sübhânekeyi okur. İmâm Muhammed (R.A.), ikinci
şıkka muhaliftir
3- îmâm, rükû' tekbirini terkederse,
4- İmâm, secdelerin tekbirlerini terkederse,
5- İmâm, rükû' ve secdelerin tekbirini terk ederse,
6- îmâm, «semi'allahü Iimen hamideh» demeyi terk ederse,
7- îmâm, et-Tahiyyatü'yü okumayı terk ederse,
8- îmâm, selam vermeyi terk ederse,
9- îmâm, teşrik tekbirlerini terk ederse,
muktedî, bunların hepsini de yapar; yani, bunları terk etmekte imâma uymaz . Vecîzü'ft-Kerderî'de de böyledir.
Muktedî, imâmdan önce secde etmiş olsa da, imâm da ona yetişmiş bulunsa, bu caiz olur. Fakat böyie yapmak, muktedî için mekruh olur. Muhıyt'te de böyledir. [40]
Fakat, bu durumda, muktedînin teşehhüdü tamamlamaması da caizdir.
İmâm, muktedî teşehhüdü tamamlamadan önce konuşmuş olsa, bu durumda muktedî, imâmın selam verdiği zamanda olduğu gibi teşehhüdünü tamamlar.
Muktedî, teşehhüdünü bitirmeden önce, imâm kasden ab-destini bozmuş olsa/bu durumda, muktedînin namazı bozulmuş olur. Hulâsa'da da böyledir.
Birinci ka'dede, imâm teşehhüdünü okuyup, üçüncü rek'-ate kalkmış bulunsa, arkasında bulunanlardan bazıları da teşehhüdü okumayı unutmuş ve ayağa kalkmış olsalar, dönüp yeniden teşehhüdü okurlar ve imâma bundan sonra tabi olurlar. Üçüncü rek'ate yetişemiyeceklerinden korksalar biîe, böyle yaparlar. Ki-. fâye'de de böyledir.
Muktedî, teşehhüdden sonra veya salavâtlardan önce o-kunan duaları okumadan imâm selam verecek olsa, bu durumda muktedî, o duaları okumayı terk eder ve imâmla birlikte selam verir.
Muktedî, teşbihlerini üçer defa söylemeden önce, imâm başım rükû'dan veya secdeden kaldırmış olsa, bu durumlarda muktedî, imâma tabi olur. Fetâvâyi Kadîhân'da da böyledir.
Muktedî, imâmdan Önce başını rükûdan veya secdeden kaldırmış olsa, geri döner. Ve bu, iki rükû' veya iki secde olmuş olmaz. Hulâsa'da da böyledir.
îmâm secdeyi fazla uzatmış olduğundan, muktedî başını kaldırsa ve ikinci secde zannı ile de imâmla birlikte tekrar secde etse; birinci secdeye niyyet etmiş olsa da, olmasa da, yaptığı bu secde, birinci secdeden olur. Keza, bu durumda, ikinci secdeye niyyet etse de imâma tâbi olsa, bu secdesi de ikinci secdeden olur. Bu secde de imâma iştirak etmesi caiz olur. Tebyîn'de de böyledir.
Muktedî'nin,,imam alnım yere koymadan, basını ikinci secdeden kaldırması caiz olmaz. Bu muktedî'nin, o secdeyi yeniden yapması gerekir. Eğer, o secdeyi iade edip yeniden yapmaz ise, namaz bozulmuş olur. Fetâvâyî Kâdİhan'da da böyledir.
Muktedî birinci secdeyi uzatsa da; imâm ikinci secdeyi yapsa, muktedî başmı kaldırsa ve imâmı birinci secdede zannederek, ikinci defa secdeye varsa, bu secdesi ikinci secdeden olur. İkinci defa secdeye varırken, birinci secdeye niyyet etmiş olsa bile, bu hüküm değişmez. Çünkü, bu durumda niyyet, yerine isabet ermemiş olmaktadır. O kimsenin fiiline ve imâmın fiiline i'tibâr olunmaz, Serahsî'nin Muhiyt'inde de böyledir.
Şu beş şeyi imâm terk ederse, muktedî de imâma tabi olur ve bu beş şeyi terk eder :
1- Bayram tekbirleri,
2- Birinci oturuş,
3 - Tilâvet Secdesi,
4- Sehiv Secdesi,
5 - Kunut.
îmâm, kunutu, bir rüknün fevt olmasından korktuğu zaman terkedebilir. Eğer böyle bir korkusu olmazsa, kunut eder ve son ra rükû'a varır. Hulâsa'da da böyledir.
1- îmâmin namazda fazla secde yapması,
2- Bayram tekbirlerini, sahâbîlerin kavillerinde bulunan miktardan daha fazla getirmesi.
3- Cenaze namazında beş defa tekbir alması,
4- Unutarak, fazla rek'ate kalkması. Kerderî'nin Vecîzi'nde de böyledir.
İmâm, şayet fazla rek'ati, secde ile kayıtlamamış olursa, geri dönüp selam verir. Bü durumda, muktedî de imâmla birlikte selam verir. Fakat, eğer imâm beşinci yani fazla rek'ati secde ile kayıtlamış olursa, muktedî kendi başına selam verir.
îmâm, son oturuşta oturmayıp, fazla rek'ate kalkarsa, muktedî teşehhüdü okur ve selam verir. Fakat imâm, kalktığı fazla rek'atm secdesini yaparsa, hepsinin de namazı bozulur. Hulâsa'da da böyledir.
Şu dokuz şeyi imâm terketse bile, muktedî bunlan yapar:
1- İmâm, tahrîmede (=iftitâh tekbirinde) ellerini kaldırmayı terkederse,
2- İmâm, senâ'yı (=Sübhâneke'yi okumayı) terkederse; bu durumda imâm ister Fâtihâ'da olsun, ister zamm-ı sûre'de olsun, muktedî, sübhânekeyi okur. İmâm Muhammed (R.A.), ikinci
şıkka muhaliftir
3- îmâm, rükû' tekbirini terkederse,
4- İmâm, secdelerin tekbirlerini terkederse,
5- İmâm, rükû' ve secdelerin tekbirini terk ederse,
6- îmâm, «semi'allahü Iimen hamideh» demeyi terk ederse,
7- îmâm, et-Tahiyyatü'yü okumayı terk ederse,
8- îmâm, selam vermeyi terk ederse,
9- îmâm, teşrik tekbirlerini terk ederse,
muktedî, bunların hepsini de yapar; yani, bunları terk etmekte imâma uymaz . Vecîzü'ft-Kerderî'de de böyledir.
Muktedî, imâmdan önce secde etmiş olsa da, imâm da ona yetişmiş bulunsa, bu caiz olur. Fakat böyie yapmak, muktedî için mekruh olur. Muhıyt'te de böyledir. [40]
Konular
- Rükû
- Secdeler.
- Ka'deî Ahîre (Son Oturuş) :
- Namazın Vacibleri
- Namazın Sünnetleri:
- Namazın Edebleri:
- Namazın Keyfiyyetî (=Nâmaz Nasıl Kılınır?)
- Kıraat
- Zelletü'l Kârî (Namazda Kur'ân Okuyan Kimsenin Hata Etmesi)
- 5- İMAMET
- Cemâat
- İmamete Kimin Daha Çok Hak Sahibi Olduğu
- Başkasına İmâm Olması Caiz Olan Ve Olmayan Kimseler
- İktidânın Sıhhatine Manî Olan Ve Olmayan Hâller
- İmâmın Ve İmâma Uyan Kimselerin Yerleri
- İmâma Tabi Olunacak Ve Olunmayacak Yerler
- Mesûk :
- Lâhık :
- İmamet Ve Cemaat Konusu İle İlgili Bazı Meseleler
- 6- NAMAZDA İKEN HADES VÂKİ OLMASI (=ABDESTİN BOZULMASI)
- Binanın ( = Namazın Kalan Kısmım Tamamlamanın) Şartları
- İstihlâf
- Bu Konu İle İlgili Bazı Meseleler :
- Namazı Bozan Bazı Haller :
- 7- NAMAZI BOZAN ŞEYLER VE NAMAZIN MEKRUHLARI :
- Namazı Bozan Sözler :
- Namazda Mekruh Olan Ve Mekruh Olmayan Şeyler
- Namazın Mekruhları İle İlgili Bazı Mes'eleler
- Mescidlerle İlgili Bazı 'Meseleler
- 8- VİTİR NAMAZI