1- KURBANIN MANÂSI, RÜKNÜ, SIFATI, ŞARTLARI, HÜKMÜ VE KURBANIN KİME VACİP OLUP, KİME VACİP OLMADIĞI
Şer'i şerifte kurban: Belirlenmiş yaşa gelmiş ve Allahu Teâlâ'ya yakınlık niyetiyle, husûsi günlerde kesilen, şartlarının ve sebebinin vücûdu bulunan hayvandır. Tebyin'de de böyledir.
Kurbanın rüknü: Özel günlerde, kurban niyyetiyle boğazlanması caiz olan bir hayvanı kesmektir. Çünkü bir şeyin rüknü, o şeyin makamına kaim olan şeydir. Kurbanda bu fiilir yerine kaimdir ve onun rüknüdür. Nihaye'de de böyledir.
Kurbanın sıfatına gelince: Kurban iki nevidir,
1-) Vâcip;
2-) Müstehap, (= nafile):
Vacip olan kurbanın da çeşitleri vardır:
1-) Hem zengine, hemde fakire vacip olan kurban.
2-) Zengine değil de, fakire vacip olan kurban.
3-) Fakire değil, zengine vacip olan kurban.
Hem zengine, hem de fakire vacip oitn kurban: (Adanan) (= nezredilen) kurbandır.
Meselâ:'*Allah rızası için Üzerime bir koyun veya bir deve kesmek (vacip olsun)."demek gibi..
Veya' 'Şu koyunu (veya şu deveyi) Allah için kurban edeceğim."de-mek gibi..
Keza, kurban günlerinde, kurban kesmeyi adayan bir fakir, kurban kesilen günlerde zengin olursa; onun üzerine iki kurban kesmek vacip olur. Çünkü, o nezrederken, zenginlikten dolayı kurban kesmek vacip değildir. Aynı günlerde zengin olunca, (ona bir kurban, nezri için; diğeri de şer'i şerif gereğince) iki kurban kesmesi gerekir.
Nafile kurbana gelince: Bunlar, bîr misafir için kesilen kurban veya fakirin kurban diye nezretmeden kestiği ve kurban olsun diye satın almadığı kurbandır. Zira bunlarda, kurban olmanın şartları yoktur.
Fakat bir fakir zengin değil kurban olsun diye bir kurbanlık satın alırsa, ona, onu kesmesi vacip olur. Zengin aynısını yaparsa, ona vacip olmaz.
Bir adamın bir koyunu olduğunda onu kurban kesmeye niyet eder veya bir koyun satın aldığında" satın alırken onu kurban etme niyeti olmadığı hâlde" sonradan buna niyet ederse; ister zengin, isterse fakir olsun onu kurban etmesi vacip olmaz.
Fakirin değil bir zenginin, nezretmeden ve satın alırken niyet etmeden bilakis "sağlık nîmetine"veya"akrabasindan isabet eden mîras ni'metine" bir kurban kesilmesini emretmesi hâlinde, bu bir şükür kurbanı olur; nâfüe olur. BedU'de de böyledir.
Bir kimseye kurbanın vacip olması için şu şartlar vardır:
1-) Zengin olmak. Yani kurban kesecek kimsenin fıtır sadakası vermesi gerekecek kadar bir varlığı bulunması gerekir; Zekât verecek kadar değil..
2-) Akılh olmak.
3-) Bülûğa ermiş olmak.
Bu iki şart, İmim Ebû Yûsaf (R.A.)'a göre, bu durumda olmayanlar zengin olurlarsa, babaları veya vârisleri, kurbanlarım keseceklerdir.
Fetva, İmim Ebû Yûsuf (R.A.)'a göredir.
Hatta, İmim Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, sabî ve delinin vâsisi böyle bir şey yaparsa, tazmin eder. Serahrf'nin Muhıyt'nde de böyledir.
4-) Müslüman olmak.
Kâfire kurban kesmek vacip değildir.
Hatta kurban kesecek kimsenin devamlı müslüman olması da şart değildir, önceden kâfir olduğu hâlde, kurban kesilecek günlerde, müslüman olsa, ona da kurban kesmek vacip olur. Bu me'ele de kurban kesilen günlerin son vaktine itibar edilir.
5-) Hürriyet de, kurbanın vâcîp olmasının şartlanndandır.
Kölenin kurban kesmesi vacip değildir. Her ne kadar, köleye ticâret yapmaya izin verilmiş veya o mükâtep kılınmışta olsa bile, bu böyledir.
Yalnız kurban kesme günlerinde olan, daha Önceden de köle bulunan kimseler, diğer şartlara da hâiz olurlarsa, onların kurban kesmeleri vacip olur.
6-) lkâmet (yani misafir olmamak) da kurbanın vacip olmasının şartlanndandır. Misafir (= yolcu) olan kimseye kurban kesmek vacip değildir.
Bütün vakitlerde ikâmet de şart değildir. Önce mukim, sonra mü-safir; kurban kesme günlerinde ise, mukîm olan kimseye kendisinde diğer şartlar bulununca kurban kesmek vacip olur.
Bir zengin, kurban yapmak niyetiyle bir koyun satın aldıktan sonra sefere çıkar ve kurban kesilecek günlerde misafir olursa, Münlekâ'da İmâm Mnhımmed (R.A.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:"O koyunu kurban kesmek gerekmez ve satılabilir."
Âlimler bu hususta şöyle demişlerdir.
Bu zengin olan için böyledir. Fakat bir fakir, kurban kesmek niyetiyle, bir koyun alırsa, sefere gitse bile, o koyunun kurban kesilmesi gerekir.
Bu durumda sefer, kurban bayramı günleri geldikten sonra, da olsa, önce de olsa cevap aynıdır.
Bu söylediklerimiz, erkek ve kadın hakkında müsavidir. Bedii'de de böyledir.
Kurban kesmenin hükmü: Dünyada vazifesini yapmış vacibi yerine getirmiş olmak; âhirette ise, Allahu Teâlâ'nın sevabına, fazlına erişmektir. GiytriyyeMe de böyledir. [1]
Kurbanın rüknü: Özel günlerde, kurban niyyetiyle boğazlanması caiz olan bir hayvanı kesmektir. Çünkü bir şeyin rüknü, o şeyin makamına kaim olan şeydir. Kurbanda bu fiilir yerine kaimdir ve onun rüknüdür. Nihaye'de de böyledir.
Kurbanın sıfatına gelince: Kurban iki nevidir,
1-) Vâcip;
2-) Müstehap, (= nafile):
Vacip olan kurbanın da çeşitleri vardır:
1-) Hem zengine, hemde fakire vacip olan kurban.
2-) Zengine değil de, fakire vacip olan kurban.
3-) Fakire değil, zengine vacip olan kurban.
Hem zengine, hem de fakire vacip oitn kurban: (Adanan) (= nezredilen) kurbandır.
Meselâ:'*Allah rızası için Üzerime bir koyun veya bir deve kesmek (vacip olsun)."demek gibi..
Veya' 'Şu koyunu (veya şu deveyi) Allah için kurban edeceğim."de-mek gibi..
Keza, kurban günlerinde, kurban kesmeyi adayan bir fakir, kurban kesilen günlerde zengin olursa; onun üzerine iki kurban kesmek vacip olur. Çünkü, o nezrederken, zenginlikten dolayı kurban kesmek vacip değildir. Aynı günlerde zengin olunca, (ona bir kurban, nezri için; diğeri de şer'i şerif gereğince) iki kurban kesmesi gerekir.
Nafile kurbana gelince: Bunlar, bîr misafir için kesilen kurban veya fakirin kurban diye nezretmeden kestiği ve kurban olsun diye satın almadığı kurbandır. Zira bunlarda, kurban olmanın şartları yoktur.
Fakat bir fakir zengin değil kurban olsun diye bir kurbanlık satın alırsa, ona, onu kesmesi vacip olur. Zengin aynısını yaparsa, ona vacip olmaz.
Bir adamın bir koyunu olduğunda onu kurban kesmeye niyet eder veya bir koyun satın aldığında" satın alırken onu kurban etme niyeti olmadığı hâlde" sonradan buna niyet ederse; ister zengin, isterse fakir olsun onu kurban etmesi vacip olmaz.
Fakirin değil bir zenginin, nezretmeden ve satın alırken niyet etmeden bilakis "sağlık nîmetine"veya"akrabasindan isabet eden mîras ni'metine" bir kurban kesilmesini emretmesi hâlinde, bu bir şükür kurbanı olur; nâfüe olur. BedU'de de böyledir.
Bir kimseye kurbanın vacip olması için şu şartlar vardır:
1-) Zengin olmak. Yani kurban kesecek kimsenin fıtır sadakası vermesi gerekecek kadar bir varlığı bulunması gerekir; Zekât verecek kadar değil..
2-) Akılh olmak.
3-) Bülûğa ermiş olmak.
Bu iki şart, İmim Ebû Yûsaf (R.A.)'a göre, bu durumda olmayanlar zengin olurlarsa, babaları veya vârisleri, kurbanlarım keseceklerdir.
Fetva, İmim Ebû Yûsuf (R.A.)'a göredir.
Hatta, İmim Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, sabî ve delinin vâsisi böyle bir şey yaparsa, tazmin eder. Serahrf'nin Muhıyt'nde de böyledir.
4-) Müslüman olmak.
Kâfire kurban kesmek vacip değildir.
Hatta kurban kesecek kimsenin devamlı müslüman olması da şart değildir, önceden kâfir olduğu hâlde, kurban kesilecek günlerde, müslüman olsa, ona da kurban kesmek vacip olur. Bu me'ele de kurban kesilen günlerin son vaktine itibar edilir.
5-) Hürriyet de, kurbanın vâcîp olmasının şartlanndandır.
Kölenin kurban kesmesi vacip değildir. Her ne kadar, köleye ticâret yapmaya izin verilmiş veya o mükâtep kılınmışta olsa bile, bu böyledir.
Yalnız kurban kesme günlerinde olan, daha Önceden de köle bulunan kimseler, diğer şartlara da hâiz olurlarsa, onların kurban kesmeleri vacip olur.
6-) lkâmet (yani misafir olmamak) da kurbanın vacip olmasının şartlanndandır. Misafir (= yolcu) olan kimseye kurban kesmek vacip değildir.
Bütün vakitlerde ikâmet de şart değildir. Önce mukim, sonra mü-safir; kurban kesme günlerinde ise, mukîm olan kimseye kendisinde diğer şartlar bulununca kurban kesmek vacip olur.
Bir zengin, kurban yapmak niyetiyle bir koyun satın aldıktan sonra sefere çıkar ve kurban kesilecek günlerde misafir olursa, Münlekâ'da İmâm Mnhımmed (R.A.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:"O koyunu kurban kesmek gerekmez ve satılabilir."
Âlimler bu hususta şöyle demişlerdir.
Bu zengin olan için böyledir. Fakat bir fakir, kurban kesmek niyetiyle, bir koyun alırsa, sefere gitse bile, o koyunun kurban kesilmesi gerekir.
Bu durumda sefer, kurban bayramı günleri geldikten sonra, da olsa, önce de olsa cevap aynıdır.
Bu söylediklerimiz, erkek ve kadın hakkında müsavidir. Bedii'de de böyledir.
Kurban kesmenin hükmü: Dünyada vazifesini yapmış vacibi yerine getirmiş olmak; âhirette ise, Allahu Teâlâ'nın sevabına, fazlına erişmektir. GiytriyyeMe de böyledir. [1]
Konular
- 5- TAKSİMDEN RÜCÛ ETMEK VE KURA ÇEKMEK
- 6- TAKSİMDE MUHAYYERLİK
- 7- TAKSİM EDİLMESİ, BAŞKASINA KARŞİ GEÇERLİ OLAN VE GEÇERLİ OLMAYAN ŞEYLER
- 8- TEREKENİN TAKSİM EDİLMESİ; BU TAKSİMDEN SONRA; ÖLENİN VEYA KENDİSİNE VASİYYET EDİLEN ŞAHSIN BORÇL
- 9- TAKSİMDE ALDATMA
- 10- İÇİNDE BAŞKASININ HAKKI BULUNAN BİRŞEYİN TAKSİMİ
- 11- TAKSİMDE YAPILAN YANLIŞLIK DA'VÂSI
- 12- MÜHÂYEE (= MENFAATİN TAKSİM EDİLMESİ= SIRA TUTMA = NÖBETLEŞME) MUHÂYEE NEDİR?
- Muhâyee Çeşitleri:
- 13- TAKSİM HUSUSUNDA ÇEŞİTLİ MESELELER
- KİTÂBÜ'L-İBÂK (SAHİBİNDEN KAÇAN KÖLELER)
- Sahibinden Kaçan Köle
- Kölenin Sahibi Ortaya Çıkarsa
- KİTÂBÜ'L-EDHIYYE
- (KURBANLAR)
- 1- KURBANIN MANÂSI, RÜKNÜ, SIFATI, ŞARTLARI, HÜKMÜ VE KURBANIN KİME VACİP OLUP, KİME VACİP OLMADIĞI
- Zengin Kimdir
- Kurban Kime, Ne Zaman Ve Nasıl Vacip Olur?
- Niyâbeten Kurban Kesmek
- Vaktinde Kesilmeyen Kurban
- 2- ADAK VE ADAK MAHİYETİNDEKİ KURBANLARIN VACİP OLMASI
- 3- KURBAN KESMENİN VAKTİ
- Kurban Ve Teşrıyk Günleri
- Kurban Kesmenin Müstehap Olduğu Vakit
- 4- KURBAN KESME HUSUSUNDA MEKÂN VE ZAMANA TEALLUK EDEN MES'ELELER
- 5- KURBAN OLARAK KESİLEBİLECEK HAYVANLAR
- Kurban Kesilecek Hayvanın Yaşı
- Bir Koyun Veya Sığır, Kaç Kişiye Kurban Olur?
- Kurban Edilecek Hayvan Nasıl Olmalıdır?
- Kurban Etinden Yemek