logo logo

Yeni nesil güncel konularla ilgili sorular ve cevaplar!

Fetvalar.Com

Yeni Nesil Fetvalar

Sistemimize üye olarak sitemizi daha aktif olarak kullanabilirsiniz.

Üyelik için tıkla

Fetvalar.Com

Güncel sorular ve cevapları

Binefsihî Asabeden Olanların, Mirasa Hak Sahibi Olmalarında Tercih Sebepleri

Yukarıda zikredilen dört sınıfın mirasa hak sahibi olmaları ile ilgili tercih sebepleri şunlardır:

Birincisi: Kurbî cihet (= yakınlık yönü). Bu sınıflar itibarı iledir.

İkincisi: Kurbî derece (= yakınlık derecesi). Bu da, bir sınıfta bu­lunan vârislerin, ölüye en yakın olmaları itibarı iledir.

Üçüncüsü: Karabet (= yakınlık) Kuvveti. Bu da, vârislerin ana-baba bir veya baba bir olmaları itibariyledir.

Bundan dolayı binefsihî asabelerin tevarüsünde, (= mîrasa mâlik olmaları hususunda) evvelâ kurbî cihete bakılır.

Bu dört sınıf asabeden çeşitli sınıfta olanlar birlikte bulunursa, birinci sınıfta olanlar mîrasa nail olurlar. Birinci sınıftan kimse ol­mazsa, ikinci sınıftan olanlar; ikinci sınıftan kimse olmazsa, üçüncü sınıftan olanlar; üçüncü sınıftan da kimse bulunmazsa, dördüncü sı­nıftan olanlar mîrasa nail olurlar.

Asabeler, mîrasa hak sahibi olmaları hususunda şöyle de sıralanabilir:
1-) Asabelerin en yakını oğuldur.

Sonra, yakınlık derecelerine göre, asabeler şöyle sıralanır.
2-) Oğulun -ilâ nihâye- oğulları.
3-) Baba
4-) Babanın babası olan dede.
5-) Baba-ana bir kardeş.
6-) Baba bir kardeş.
7-) Baba-ana bir kardeşin oğlu.
8-) Baba bir kardeşin oğlu.
9-) Babanın öz kardeşi olan (ana-baba bir) amca.
10-) Babanın baba bir kardeşi olan amca.
11-) Babanın baba-ana bir kardeşi olan amcanın oğlu.
12-) Babanın baba bir kardeşi olan amcanın oğlu.
13-) Babanın baba-ana bir amcası.
14-) Babanın baba bir amcası.
15-) Babanın baba-ana bir amcasının oğlu.
16-) Babanın baba bir amcasının oğlu.
17-) Dedenin amcası.

Mebsnt'ta da böyledir.

Aynı derecede bulunan asabelerden bir topluluk vâris olduk­larında, tereke bunlar arasında usul itibariyle değil de, bedenleri iti­bariyle taksim edilir.

Meselâ: Bir kardeşle, on tane de diğer bir kardeşin oğlu veya bir amca oğlu ile on tane de başka bir amcanın oğlu bir arada bu­lunsalar, tereke on bire taksim edilip, her birine birer sehim verilir. el-İhtiyâr'da da böyledir.

Ölen şahsın kendi cüz'ü ile usûlünden biri (mesela: Ölen şah­sın oğlu ile babası) bir arada bulunsa, asabelik bakımından oğlu ter­cih edilir. Babası, ashab-ı ferâizden olduğu için südüs (= altadı bir) hissesini alır; bakisi —ölenin— oğluna kalır.

Ölünün oğlunun oğlu ile babası veya dedesi hakkındaki hüküm de böyledir.

Misaller:

M

M
1 südüs 1 südüs 4 baki eşele:  6
eb (= baba) üm (= anne) ibn (= oğul)
3 sumun 4 südüs 17 baki _ eşele:    24
zevce (= karı) eb (= baba) ibnü'1-ibn (= oğulun oğlu)
3 rubu' 2 südüs 7 baki _ eşele:    12
zevç (= koca) ced              ibnü ibni'1-ibn (= dede) (= oğulun oğlunun oğlu)


Ölenin usûlü ile usûlünün cüzleri (meselâ: Ölen şahsın babası veya babasının babası ile, babasının cüzleri yani kendisinin ana-baba bir veya baba bir kardeşleri) içtima ederse; bu durumda aslı tercih olur ve usulünün cüzleri mirasa hak sahibi olamaz.

Misaller:

nısıf                        baki                    sakıt
#________________________________________________eşele:  2

zevç                          eb                ah liebeveyn

(= koca)                ( = baba) (= ana-baba bir erkek kardeş)
1                               3                         —

rubu'                         baki                    sakıt
pj_________________________     •      ________________ eşele: 4

zevce                     •'  ced               ah liebeveyn

(= karı)                   (= dede)   (= ana-baba bir erkek kardeş)

Ölen şahsın babasının cüzleri ile cedd-i sahihinin cüzleri (ya­ni: Ölenin ana-baba bir veya baba bir kardeşleri ile baba bir amcala­rı) bir araya gelirse, bu durumda babanın cüzleri (yani ölenin kar­deşleri) tercih edilir. Ve dedenin cüzleri, onun terekesinden hisse alamaz.

Misaler:
i                     1                 _

nısıf                        baki                    sakıt
jq________________________________________________eşele:  2

zevç                  ah liebeveyn         am lehümâ

(= koca)            (= ana-baba bir    (= ana-baba

erkek kardeş)         bir amca) «
1 rubu'
3 baki

sakıt

M.
eşele:  4

zevce              ibnü ah îiebeveyn     am lehümâ

(= karı)          (= ana-baba bir     (= ana-baba

erkek kardeşin oğlu)     bir amca)

Ölen şahsın birinci, ikinci ve üçüncü sınıf asabelerinden kim­se bulunmazsa; sıra dördüncü sınıf asabelere (yani: Cedd-i sahihin cüzlerine) gelir. Bunlar, kurbî derece ve kuvvet-i karabetlerine göre vâris olurlar.

M.

N
Misaller:
1 1
nısıf baki


zevç

(= koca)

sakıt
eşele:  2

am lehümâ             am Iieb
(= ana-baba    (= baba bir amca)1 bir amca)
1 rubu* 3 baki sakıt
zevce (= karı) ibni am lehümâ (= ana-baba bir amcanın oğlu) ibni am Iieb (= baba bir amcanın oğlu)
1 nısıf 1 baki sakıt
bint (= kız) am Iieb (= baba bir amca) ibni am lehümâ (= ana-baba bir amcanın oğlu)

eşele:  4
eşele:  2

Asabelerden, bir sınıfa mensup müteaddid kimseler bir ara­ya gelince, ölen şahsa olan yakınlık dereceleri itibariyle tercih edilir­ler. Yani, bunlardan hangisi ölen şahsa daha yakın ise, o vâris olur; diğerleri vâris, olamaz. Oğul ile oğulun oğlu gibi....

Misaller:

n

M
1 sümün 7 baki sakıt
zevce (= karı) bint (= kız) ibnü'1-ibn (= oğulun oğlu)
1 nısıf 1 baki sakıt
zevç (= koca) eb (= baba) ced (= dede)
1 rubu' r 3 baki sakıt
zevce (= karı) ah Iieb (= baba bir erkek kardeş) ibni ah Îiebeveyn (= ana-baba bir er kardeşin oğlu)
1 nısıf 1 baki sakıt
bint (= kız) am lehümâ (= ana-baba ibni am lehümâ (= ana-baba bir

eşele:  8
eşele:  2
eşele:  4
eşele:  2

bir amca)         amcanın oğlu)

Binefsihî asabelerin üçüncü veya dördüncü sınıfına mensup, aynı yakınlık derecesini hâiz bulunun kimseler bir araya gelince, ka­rabet kuvvetine göre tercih olunurlar. Yani: Ölüye hem baba, hem de anne cihetinden akraba bulunanlar tercih edilir.

Meselâ: Ölen şahsın ana-baba bir erkek kardeşi, baba bir erkek kardeşine tercih edilir.

Misaller:
1                                 3                            -rubu'                         baki                     sakıt M---------------------'■--------------------___________________eşele:  4

zevce (= karı)
1 nısıf

ibni ah lehüma          ibni ah lieb

(- ana-baba bir     (= baba bir erkek erkek kardeşin oğlu)     kardeşin oğlu) 1

baki

sakıt
eşele:  2

bint                ibni am lehümâ

(= kız)            (= ana-baba bir
amcanın oğlu) [44]