Âsabelerin Mirası İle İlgili Bazı Örnekler
1 südüs
ah liüm (= ana bir erkek kardeş) 2
ibni am lehüma
(= ana-baba bir
amcanın oğlu) 5
5 baki
eşele: (6x2 =)12
ibni am lehüma
M. 2
nısıf
zevç 2
baki
ibni am lehüma 1
eşele: 4
ibni am lehüma 1
Hızânetin-Müftîn'de de böyledir.
Asabe olan veled-i zina ve kendisi ile lânetleşilmiş bir kadının oğlu, analarına mevâlîdirler. Çünkü bunların babalan yoktur. Yani belli değildir.
Bunların anaları kendilerine, kendileri de analarına vâris olurlar.
Böyle bir kadın ölür ve geride bir kızı, bir anası, iki de veled-i zinası kalırsa, onun terekesinin yarısını kızı, südüsünü (= 1/6 ini) anası, kalanı veled-i zinaları alır. Bunların babalan yokmuş gibidir.
Keza, yukarıdaki vârislerle birlikte, ölen şahsın kocası veya karısı kalırsa; onlar farz olan hisselerini alırlar; geride kalan ise, mü-lâane çocuğu olan iki oğluna verilir.
Ölen şahıs, anası ile, ana bir erkek kardeşini ve bir de mülâane oğlunu bırakırsa; anası, terikenin sülüsünü (= 1/3 ini); alır. Mülâane oğluna bir şey verilmez. Terikenin bakisi, ana ile kardeşe reddedilir. Zira, baba cihetinden onun kardeşi yoktur.
Mülâane oğlu ölürse, onun mirası, babasının kavmine (yani kardeşlerine) gider; dedesinin kavmine (yani amcalarına ve amcalarının oğluna) mîras yoktur.
Diğer mes'eleler de böyledir.
Veled-i zina da yukarıdakinin aynısıdır.
Mülâane oğlu ile veled-i zina sadece şu bir mes'elede ayrılırlar: Veled-i zina, sadece ana bir kardeşine vâris olabilir. Mülâane oğlu ise, ana ve baba bir kardeşlerine de vâris olur. el İhtiyar'da da böyledir.
Birlikte vâris olan asabelerden bir kısmı asabe binefsihî, bir kısmı asabe bi gayrihi, bir kısmı da asabe maa gayrihî olurlarsa, bu durumda ölene en yakın olan tercih edilir.
Hatta, asabe maa gayrihî olan bir vâris, ölen şahsa, binefsihî asabe olan vâristen daha yakın olursa, bu, diğerinden evlâ olur; ona tercih edilir.
Meselâ: Bir kimse ölüp, geride bir kızı ile bir kız kardeşini ve bir de baba bir erkek kardeşinin oğlunu bırakırsa; bu durumda terikenin yansı kızına; yarısı da kız kardeşine verilir. Kardeşinin oğluna bir şey verilmez. Çünkü, kız kardeşi, onun kızı ile beraber olunca asabe oldu. Ve o, ölene, kardeşinin oğlundan daha yakındır.
Keza, kardeşinin oğlu ile amcası beraber olursa; bu durumda da, mirastan, amcaya bir şey yoktur.
Keza, kardeşinin oğlunun yerinde, baba bir kardeşi olursa, durum yine böyle olur. Muhıyt'te de böyledir, [53]
Konular
- Südüs (= Altıda Bir = 1/6)
- 3- ASABELER
- Asabe
- Asabe-i Nesebiyye:
- 1) Asabe Binefsihî:
- Binefsıhi Asabeden Olanların Sınıfları:
- Binefsihî Asabeden Olanların, Mirasa Hak Sahibi Olmalarında Tercih Sebepleri
- 2-) Asabe Bigayrihî:
- 1-) Ölen Şahsın Kızlan:
- 2-) Ölen Şahsın Oğlunun Kızlan:
- 3-) Ölen Şahsın Ana-Baba Bir Kız Kardeşleri:
- 4-) Ölen Şahsın Baba Bir Kız Kardeşi:
- 3- Asabe Maa Gayrihî
- 1-) Ölen şahsın baba bir kız kardeşleri:
- Asabe Bigayrihî İle Asabe Maa Gayrihî Arasındaki Fark:
- Âsabelerin Mirası İle İlgili Bazı Örnekler
- Asabe-ı Sebebiyye
- 4- HACB (= MİRASTAN MEN) İLE İLGİLİ MES'ELELER
- Hacb Ne Demektir?
- Hacbin Çeşitleri:
- Hacb-i Mırman:
- Hacb-i Noksan:
- Hâcib
- 5- MÎRAS HAKKINDA MÂNİ OLAN SEBEPLER
- 1-) Kölelik (= Rık H/Ali)
- 2-) Katl
- 3-) İhıilâf-I Dîn (= Din Ayrılığı)
- 4-) İhtilâfı Dar (= Ülke Ayrılığı)
- 5-) İrtidad (= İslâm'dan Çıkmak):
- 6-) Mülâane (= Karşılıklı Lânetleşmek)