4-) İhtilâfı Dar (= Ülke Ayrılığı)
İhtilâf-ı dâr: Muris ile vârisin ayrı ayrı ülkelerde (memleketlerde, başka başka ülkelerin tâbiiyetinde) bulunmaları, başka başka ülkelerin ahâlisinden olmaları, müslüman olmayanlar arasında tevarüse mânidir.
Görüldüğü gibi, bu hüküm gayr-i müslimlere aittir. Müslümanlar için geçerli değildir. İslam tabiiyetinde bulunan gayr-ı müslimlerle, ecnebi tabiiyetinde bulunan gayr-i müslimler arasında tevarüs câri olmadığı gibi, iki gayr-i müslim devlet tebaasından olan, gayr-i müs-limler arasında da veraset cereyan etmez.
İhtilâfı dâr, meriea denilen orduların ihtilafı ile meydana gelir. Yani aralarında yardımlaşma ve savunma anlaşması bulunmayan iki gayr-i müslim milletin darları (=. ülkeleri), muhtelif (= ayrı ayrı) ülke sayılır. Böyle ülkelerin halkı, birbirlerini düşman tanırlar.
Halbuki bir vâris, müverrisi bulunduğu şahsın terikesine mülk ve tasarruf cihetiyle halef olur. Bu ise, musuniyet ve velayete bağlıdır. Bu gibi ayrı beldelerde ise, bu velayet ve masumiyet kalmamıştır, kesilmiştir.
Fakat, iki ayrı ülke arasında savunma anlaşması ve yardımlaşma bulunur ve müşterek düşmanlarına karşı aralarında bir birlik olursa, o zaman, o iki memleket bir dâr (= ülke) sayılır ve gayr-i müslim halkı arasında tevarüs câri olur.
İki gayr-i müslim millet arasındaki ihtilâf-ı dâr, şu üç şekilde olabilir:
1-) Hakikaten ve hükmen ihtilaf:
Dâr-i İslâm'da, İslâm tabiiyetinde olan bir gayr-i müslim ile ecnebi bir memlekette ve ecnebi tabiiyetinde -bulunan bir gayr-i müslim arasındaki ihtilaftır.
Bu durumda olanların hiç biri, diğerine vâris olamaz.
2-) Hükmen İhtilaf: .
Bu, dâr-i İslâm'da İsîâm tebaasından bulunan bir gayr-i müslim ile yine dâr-i İslam'da müste'min olarak bulunan bir gayr-i müslim arasındaki ihtilaftır.
Bu durumda da, bu şahıslar arasında mîras cereyan etmez.
3-) Hakikaten İhtilaf:
Bu, başka başka memleketlerde, müste'min olarak bulunan ve aynı devletin tebaasından olan gayr-i müslimler arasındaki ihtilaftır.
Bu durum, bu şahısların birbirlerine vâris olmalarına mâni değildir.
İslâm tabiyetinde bulunan bir gayr-i müslim ahdini bozarak, bu tabiyeti terk edip, ecnebi memleketlerinden birine iltihâk ederse, İslam tabiyetinde bulunan yakınları ile aralarındaki tevarüs kesilir. Fakat, ticaret gibi bir maksatla, geçici bir süre için, bir ecnebi memlekete gider ve orada ölürse, İsîâm tabiyetindekı vârisler, onun teri-kesine müstahik olurlar.
İttihâd-ı dâr (= aynı ülkede bulunmak) şartıyle, çocuklar, dînen, hayru'l-ebeveyne (- ana ve babasından hayırlı olana) tabidirler.
Meselâ: Gayr-i müslim olan ana ile babadan biri, islâmiyet! ka-bûî ederse, duruma bakılır: Eğer müslüman olan, çocuğu ile beraber dâr-i İslâm'da veya dâr-i harbde bulunduğu zaman, aralarında hakikaten ve hükmen ittihad-ı dâr.(- ülke birliği) bulunduğundan, çocuk da müslüman sayılır.
Keza, kendisi dâr-i harbde kalıp, çocuğu dâr-i İslâm'da bulunursa, aralarında hükmen ittihâd-ı dâr bulunduğundan, çocuk, yine müslüman sayılır.
Ve dolayısiyle, aralarında tevarüs cereyan eder.
Fakat, kendisi dâr-i İslam'da bulunduğu hâlde, çocuğu dâr-i harbde olursa, aralarında hakikaten ve hükmen ittihad-ı dâr bulunmayacağından, çocuk müslüman sayılmaz.
Bu durumda ise, aralarında tevarüs cereyan etmez.
İhtilâf-ı dâr (= ülke ayrılığı), rftüslümanlar arasında verâse-: te mâni değildir. Çünkü müslümanlar arasındaki İslâm hükmü, toplayıcı bir cihettir. Bu hâl, İslâm birliğinden dolayı, ihtilâf-i dâr ( = ülke ayrılığı) hükmüne mânidir. Hükümdarın ve askerlerin ayrı oluşu, bu birliği bozamaz.
Bundan dolayı, bir İslâm hükümetinin tabiyetindeki bir müslüman ile diğer bir İslâm hükümetinin tabiyetindeki diğer bir müslüman arasında veraset câri olabileceği gibi; bir islâm hükümetinin tabiyetinde bulunan bir müslüman ile bir ecnebi hükümetin tabiyetindeki bir müslüman arasında da tevarüs câri olur.
Keza, başka başka iki gayr-i müslim hükümetin tabiiyetinde bulunan müslümanlar arasında da veraset câri olur.
Keza, bir gayr-i müslim hükümet tabiiyetindeki müslümanlar arasında da veraset câri olur.
Bir müste'min dâr-i İslam'da öldüğü zaman, malı kalırsa, onun bu malının, vârislerine gönderilmesi gerekir.
Bir zimmî ölür ve onun vârisi bulunmazsa, malı bey.tü'1-mâle kalır. el-İhtiyâr Şerhü'I-Muhtâr'da da böyledir. [64]
Görüldüğü gibi, bu hüküm gayr-i müslimlere aittir. Müslümanlar için geçerli değildir. İslam tabiiyetinde bulunan gayr-ı müslimlerle, ecnebi tabiiyetinde bulunan gayr-i müslimler arasında tevarüs câri olmadığı gibi, iki gayr-i müslim devlet tebaasından olan, gayr-i müs-limler arasında da veraset cereyan etmez.
İhtilâfı dâr, meriea denilen orduların ihtilafı ile meydana gelir. Yani aralarında yardımlaşma ve savunma anlaşması bulunmayan iki gayr-i müslim milletin darları (=. ülkeleri), muhtelif (= ayrı ayrı) ülke sayılır. Böyle ülkelerin halkı, birbirlerini düşman tanırlar.
Halbuki bir vâris, müverrisi bulunduğu şahsın terikesine mülk ve tasarruf cihetiyle halef olur. Bu ise, musuniyet ve velayete bağlıdır. Bu gibi ayrı beldelerde ise, bu velayet ve masumiyet kalmamıştır, kesilmiştir.
Fakat, iki ayrı ülke arasında savunma anlaşması ve yardımlaşma bulunur ve müşterek düşmanlarına karşı aralarında bir birlik olursa, o zaman, o iki memleket bir dâr (= ülke) sayılır ve gayr-i müslim halkı arasında tevarüs câri olur.
İki gayr-i müslim millet arasındaki ihtilâf-ı dâr, şu üç şekilde olabilir:
1-) Hakikaten ve hükmen ihtilaf:
Dâr-i İslâm'da, İslâm tabiiyetinde olan bir gayr-i müslim ile ecnebi bir memlekette ve ecnebi tabiiyetinde -bulunan bir gayr-i müslim arasındaki ihtilaftır.
Bu durumda olanların hiç biri, diğerine vâris olamaz.
2-) Hükmen İhtilaf: .
Bu, dâr-i İslâm'da İsîâm tebaasından bulunan bir gayr-i müslim ile yine dâr-i İslam'da müste'min olarak bulunan bir gayr-i müslim arasındaki ihtilaftır.
Bu durumda da, bu şahıslar arasında mîras cereyan etmez.
3-) Hakikaten İhtilaf:
Bu, başka başka memleketlerde, müste'min olarak bulunan ve aynı devletin tebaasından olan gayr-i müslimler arasındaki ihtilaftır.
Bu durum, bu şahısların birbirlerine vâris olmalarına mâni değildir.
İslâm tabiyetinde bulunan bir gayr-i müslim ahdini bozarak, bu tabiyeti terk edip, ecnebi memleketlerinden birine iltihâk ederse, İslam tabiyetinde bulunan yakınları ile aralarındaki tevarüs kesilir. Fakat, ticaret gibi bir maksatla, geçici bir süre için, bir ecnebi memlekete gider ve orada ölürse, İsîâm tabiyetindekı vârisler, onun teri-kesine müstahik olurlar.
İttihâd-ı dâr (= aynı ülkede bulunmak) şartıyle, çocuklar, dînen, hayru'l-ebeveyne (- ana ve babasından hayırlı olana) tabidirler.
Meselâ: Gayr-i müslim olan ana ile babadan biri, islâmiyet! ka-bûî ederse, duruma bakılır: Eğer müslüman olan, çocuğu ile beraber dâr-i İslâm'da veya dâr-i harbde bulunduğu zaman, aralarında hakikaten ve hükmen ittihad-ı dâr.(- ülke birliği) bulunduğundan, çocuk da müslüman sayılır.
Keza, kendisi dâr-i harbde kalıp, çocuğu dâr-i İslâm'da bulunursa, aralarında hükmen ittihâd-ı dâr bulunduğundan, çocuk, yine müslüman sayılır.
Ve dolayısiyle, aralarında tevarüs cereyan eder.
Fakat, kendisi dâr-i İslam'da bulunduğu hâlde, çocuğu dâr-i harbde olursa, aralarında hakikaten ve hükmen ittihad-ı dâr bulunmayacağından, çocuk müslüman sayılmaz.
Bu durumda ise, aralarında tevarüs cereyan etmez.
İhtilâf-ı dâr (= ülke ayrılığı), rftüslümanlar arasında verâse-: te mâni değildir. Çünkü müslümanlar arasındaki İslâm hükmü, toplayıcı bir cihettir. Bu hâl, İslâm birliğinden dolayı, ihtilâf-i dâr ( = ülke ayrılığı) hükmüne mânidir. Hükümdarın ve askerlerin ayrı oluşu, bu birliği bozamaz.
Bundan dolayı, bir İslâm hükümetinin tabiyetindeki bir müslüman ile diğer bir İslâm hükümetinin tabiyetindeki diğer bir müslüman arasında veraset câri olabileceği gibi; bir islâm hükümetinin tabiyetinde bulunan bir müslüman ile bir ecnebi hükümetin tabiyetindeki bir müslüman arasında da tevarüs câri olur.
Keza, başka başka iki gayr-i müslim hükümetin tabiiyetinde bulunan müslümanlar arasında da veraset câri olur.
Keza, bir gayr-i müslim hükümet tabiiyetindeki müslümanlar arasında da veraset câri olur.
Bir müste'min dâr-i İslam'da öldüğü zaman, malı kalırsa, onun bu malının, vârislerine gönderilmesi gerekir.
Bir zimmî ölür ve onun vârisi bulunmazsa, malı bey.tü'1-mâle kalır. el-İhtiyâr Şerhü'I-Muhtâr'da da böyledir. [64]
Konular
- 3- Asabe Maa Gayrihî
- 1-) Ölen şahsın baba bir kız kardeşleri:
- Asabe Bigayrihî İle Asabe Maa Gayrihî Arasındaki Fark:
- Âsabelerin Mirası İle İlgili Bazı Örnekler
- Asabe-ı Sebebiyye
- 4- HACB (= MİRASTAN MEN) İLE İLGİLİ MES'ELELER
- Hacb Ne Demektir?
- Hacbin Çeşitleri:
- Hacb-i Mırman:
- Hacb-i Noksan:
- Hâcib
- 5- MÎRAS HAKKINDA MÂNİ OLAN SEBEPLER
- 1-) Kölelik (= Rık H/Ali)
- 2-) Katl
- 3-) İhıilâf-I Dîn (= Din Ayrılığı)
- 4-) İhtilâfı Dar (= Ülke Ayrılığı)
- 5-) İrtidad (= İslâm'dan Çıkmak):
- 6-) Mülâane (= Karşılıklı Lânetleşmek)
- 7-) Cehâlet-i Vâris (= Vârisin Meçhul Olması)
- 6- EHL-Î KÜFRÜN MİRASI
- Mürtedin Mirası
- 7- MÎRÂS-I HAML = ANA KARNINDA BULUNAN ÇOCUĞUN MİRASI
- 8- MEFKÛD'UN, ESİRİN, SUDA BOĞULAN VE ATEŞTE YANAN KİMSENİN MİRASI
- Esirin Mirası:
- Birlikte Ölenlerin Mirası:
- 9- HÜNSÂNIN MİRASI
- 10- ZEYİ'I ERHAM
- Zevi'l-Erhâmın Sınıfları
- Zevi'l-Erhâmın İkinci Sınıfının Tevarüsü
- Zevi'l-Erhâmın Üçüncü Sınıfının Tevarüsü