2- ŞAHİTLERDEN BİR KISMININ ŞEHADETTEN DÖNMESİ
îki şahitten birisi şehadetinden dönerse, tazmniatın yansı ona aittir. kibar dönene değil, geri de kalanadır.
Eğer üç kişi şahitlik yapsa ve onlardan birisi de şehadetinden dönse; ona tazminat yoktur. Eğer, birisi daha dönerse; işte o dönenler, tazminatın yansını müştereken Öderler. Kenz'de de böyledir.
îki erkek, bir de kadın, şahitlik yapsalar; sonra da bu şahitlikten dönseler; kadına tazminat gerekmez. Zehıyre'de de böyledir.
İki erkek, iki de kadın şahitlik yapsalar, sonra da kadınlar şahitlikten dönseler; ikisine de tazminat gerekmez. Şayet erkekler dönmüş olsalar; malın yansını tazmin ederler.
Şayet erkeklerden birisi şehadetten dönerse; ona bir şey gerekmez. Eğer bir erkek, bir de kadın şahitlikten dönerlerse; mahn dörtte birisini tazmin ederler.
Bunun üçte ikisini erkek; üçte birisini de kadın öder. Eğer tamamı şahitlikten dönerlerse; tazminat aralarında üçe bölünür. Onun üçte ikisini iki erkek; kalan üçte birisini de, iki kadın müştereken Öderler.
«Şayet, bir erkekle iki kadın şahitlik yaparlar, sonra da, kadınını birisi şahitlikten dönerse; onun, bunların dörtte birini tazmin etmesi ;gerekh
Eğer ikisi dönerlerse, malın yansın ödemeleri gerekir. Eğer erkek dönmüş olursa; onun da, mahn yansını ödemesi gerekir. Şayet bir erkek, bir de kadın dönerse; malın dördde üçünü Ödemeleri gerekir. Bunun yansı erkeğe^dörtte biri de kadına aittir. Eğer, şahitlerden tamamı dönerlerse; malın yarısını tazmin ederler. Mebsût'ta da böyledir.
Bir erkekle üç kadın, şahitlik yapmış olur; sonra da, bu şehadetten geri dönerlerse; yansı bir erkeğe; geri kalan yansını tazmin etmek ise, üç kadına ait olur. İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre bu mal beşe bölünür, beşte ikisini erkek, beşte üçünü de kadınlar tazmin ederler.
Şayet bir erkek ve iki kadm şehadetlerinden dönerlerse, malın tamamının yarısı erkeğe tazmin ettirilir; kadına bir şey gerekmez. Bu, İmâmeyn'e göredir. İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre üçte birini kadm tazmin eder. Tebyîn'de de böyledir.
Eğer bir erkekle, on kadın şahitlik yaparlar; sonra da bu kadınlardan sekiz tanesi şahitlikten dönerse hiç birine tazminat gerekmez.
Şayet, bu kadınlardan birisi daha dönerse, onların dokuzu, malın dörtte birini, aralarında eşit şekilde tazmin ederler. Şayet erkek ve kadınlar dönerlerse; İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye szöre, malın altıda birisi erkeğe, altıda beside kadınlara ödettirilir.
İmâmeyn'e göre yarısını, o bir erkek öder: yarısını da diğer kadınlar öderler. Şehadetten dönenler, yirmi kadın bile olsalar, onlar ancak, malın yarısını .öderler. Erkek dönmedikçe bu böyledir. Her iki kavil de bunun üzerinedir. Hidâye'de de böyledir.
Eğer bir erkekle sekiz kadın şehadetten dönmüş olsalardı tazminatın yarısı erkeğe ait olur; kadınlara bir şey g'erekmezdi. Serahsî'nin Muhiytı'nde de böyledir.
Şayet, bir erkek şehadetten dönmüş olsaydı; bi'I-icma' malın yarısının tazminatı ona ait olurdu.
Şayet, bir erkek birde kadm şehadetten dönselerdi, malın yarısını, ikisinin tazmin etmesi gerekirdi. Bu yarı, üçe bölünür; üçte ikisini erkek üçte birisini de kadın Öderdi. Tahâvî Şerhı'nde de böyledir.
En doğrusunu bilen AİIahu Tealadır. [5]
Eğer üç kişi şahitlik yapsa ve onlardan birisi de şehadetinden dönse; ona tazminat yoktur. Eğer, birisi daha dönerse; işte o dönenler, tazminatın yansını müştereken Öderler. Kenz'de de böyledir.
îki erkek, bir de kadın, şahitlik yapsalar; sonra da bu şahitlikten dönseler; kadına tazminat gerekmez. Zehıyre'de de böyledir.
İki erkek, iki de kadın şahitlik yapsalar, sonra da kadınlar şahitlikten dönseler; ikisine de tazminat gerekmez. Şayet erkekler dönmüş olsalar; malın yansını tazmin ederler.
Şayet erkeklerden birisi şehadetten dönerse; ona bir şey gerekmez. Eğer bir erkek, bir de kadın şahitlikten dönerlerse; mahn dörtte birisini tazmin ederler.
Bunun üçte ikisini erkek; üçte birisini de kadın öder. Eğer tamamı şahitlikten dönerlerse; tazminat aralarında üçe bölünür. Onun üçte ikisini iki erkek; kalan üçte birisini de, iki kadın müştereken Öderler.
«Şayet, bir erkekle iki kadın şahitlik yaparlar, sonra da, kadınını birisi şahitlikten dönerse; onun, bunların dörtte birini tazmin etmesi ;gerekh
Eğer ikisi dönerlerse, malın yansın ödemeleri gerekir. Eğer erkek dönmüş olursa; onun da, mahn yansını ödemesi gerekir. Şayet bir erkek, bir de kadın dönerse; malın dördde üçünü Ödemeleri gerekir. Bunun yansı erkeğe^dörtte biri de kadına aittir. Eğer, şahitlerden tamamı dönerlerse; malın yarısını tazmin ederler. Mebsût'ta da böyledir.
Bir erkekle üç kadın, şahitlik yapmış olur; sonra da, bu şehadetten geri dönerlerse; yansı bir erkeğe; geri kalan yansını tazmin etmek ise, üç kadına ait olur. İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre bu mal beşe bölünür, beşte ikisini erkek, beşte üçünü de kadınlar tazmin ederler.
Şayet bir erkek ve iki kadm şehadetlerinden dönerlerse, malın tamamının yarısı erkeğe tazmin ettirilir; kadına bir şey gerekmez. Bu, İmâmeyn'e göredir. İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre üçte birini kadm tazmin eder. Tebyîn'de de böyledir.
Eğer bir erkekle, on kadın şahitlik yaparlar; sonra da bu kadınlardan sekiz tanesi şahitlikten dönerse hiç birine tazminat gerekmez.
Şayet, bu kadınlardan birisi daha dönerse, onların dokuzu, malın dörtte birini, aralarında eşit şekilde tazmin ederler. Şayet erkek ve kadınlar dönerlerse; İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye szöre, malın altıda birisi erkeğe, altıda beside kadınlara ödettirilir.
İmâmeyn'e göre yarısını, o bir erkek öder: yarısını da diğer kadınlar öderler. Şehadetten dönenler, yirmi kadın bile olsalar, onlar ancak, malın yarısını .öderler. Erkek dönmedikçe bu böyledir. Her iki kavil de bunun üzerinedir. Hidâye'de de böyledir.
Eğer bir erkekle sekiz kadın şehadetten dönmüş olsalardı tazminatın yarısı erkeğe ait olur; kadınlara bir şey g'erekmezdi. Serahsî'nin Muhiytı'nde de böyledir.
Şayet, bir erkek şehadetten dönmüş olsaydı; bi'I-icma' malın yarısının tazminatı ona ait olurdu.
Şayet, bir erkek birde kadm şehadetten dönselerdi, malın yarısını, ikisinin tazmin etmesi gerekirdi. Bu yarı, üçe bölünür; üçte ikisini erkek üçte birisini de kadın Öderdi. Tahâvî Şerhı'nde de böyledir.
En doğrusunu bilen AİIahu Tealadır. [5]
Konular
- 8- İKİ ŞAHİT ARASINDAKİ GÖRÜŞ AYRILIĞI
- 9- NEFY ÜZERİNE ŞEKADET VE BEYYİNELERDEN BİR KISMKNIN DİĞERİNİ ORTADAN KALDIRMASI
- 10- KÜFÜR EHLİNİN ŞEHADETİ
- 11- ŞEHADET ÜZERİNE YAPILAN ŞEHADET
- 12- CERH VE TA'DİL
- Alenî Tezkiye
- Gizli Tezkiye
- Diğer Bazı Meseleler
- KİTÂBÜ'R-RUCU' ANİ'Ş-ŞEHÂDÂT
- (ŞAHİTLİKTEN DÖNMEK)
- 1- ŞAHİTLİKTEN DÖNMENİN MANASI, RÜKNÜ, ŞARTI VE HÜKMÜ
- Şehâdetten Dönmenin Manası
- Şehâdetten Dönmenin Rüknü
- Şehâdetten Dönmenin Şartı
- Şehadetten Dönmenin Hükmü
- 2- ŞAHİTLERDEN BİR KISMININ ŞEHADETTEN DÖNMESİ
- 3- MALLARLA İLGİLİ ŞEHADETTEN DÖNMEK
- 4- ALIŞ-VERÎŞ, HÎBE, REHİN, EMANET, ÖDÜNÇ, BİDÂA, MÜDÂREBE VE İCÂRE HUSUSLARINDAKİ ŞAHİTLİKLERDEN DÖ
- 5- NİKÂH, TALÂK, DUHÛL VE HULÛ' HAKKINDAKİ ŞAHİTLİKLERDEN DÖNMEK
- 6- ITK, TEDBİR VE KİTABET HAKKINDAKİ ŞAHİTLİKLERDEN DÖNMEK
- 7- VELAYET, NESEP, DOĞUM VE MİRASLAR HAKKINDAKİ ŞAHİTLİKTEN DÖNMEK
- 8- VASIYYET HUSUSUNDAKİ ŞEHADETTEN DÖNMEK
- 9- HADLER VE CİNAYETLER HUSUSUNDAKİ ŞEHADETLERDEN DÖNMEK
- 10- ŞEHADETE ŞAHİTLİK ETMEKTEN DÖNMEK
- 11- ŞAHİTLİKTEN DÖNMEKLE İLGİLİ ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- KİTÂBÜ'L-HIYEL
- ŞER'Î ÇARELER)
- 1- HİLENİN CAİZ OLUP OLMADIĞI
- 2- ABDEST VE NAMAZ MESELELERİ İLE İLGİLİ ÇÂRELER
- 3- ZEKÂT MESELELERİ İLE İLGİLİ ŞER'Î ÇARELER