6- Kurana Dokunmak
Hayızlı, nifash ve cünüp olanlarla abdesti olmayanların, Kur'an'a dokunmaları da haramdır.
Ancak, Kur'ân, meşin veya benzeri bir şeyden yapılmış bir kılıfla kıîıflanmış bulunursa, sayüan ' kimseler, bu durumda Kuran'a dokunabilirler. Sahih olan da budur. Fetva da bunun üzerinedir. Hidâye'de ve Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir.
Sahih olan kavle göre, Mushaf'ın kenarına ve beyaz olan «yazısız olan yerlerine de, el sürmek memnû'dur. Tebyîn'de de böyledir,
Kur'an'a dokunma hususunda, taharet azalarının dışında kalan uzuvlarla, tahareti tamamlanmamış azalar arasında, görüş ayrılığı vardır. Esahh olan, her ikisinin de memnu oluşudur. ZâbSdî-de de böyledir.
Bu durumda olan kimselerin, giydikleri elbiselerle Kııtf-an'a dokunmaları da caiz değildir. Tefsir, Fıkıh ve Hadîs kitaplarına dokunmaları da mekruhtur.
Kur'an'a, sırtındaki elbisenin yakası ile dokunmakta (onu tutmakta) bir beis yoktur. Tebyîn'de de böyledir.
Yine bu gibi kimselerin, içinde tam bir ayet yazılı olan, tahta,, para ve bunlardan başka şeylere dokunmaları da caiz değildir. Hulâsa da da böyledir.
Şayet, Kur'an farisice yazılmışsa, İınam-ı A'zam Bbû Ha-ntfe (R.A.)'ye göre, ona da dolçunmak (el sürmek) mekruhtur. Sahih kavle göre, İmâmeyn'in görüşleri de böyledir. Hulâsada da böyledir.
Âlimlerin umumuna göre Kur'an haricinde, içinde Allah'ın zikri geçen kitaplara dokunmanın, mekruh olduğu görüşü de vardır. ^Iİhâye'de de böyledir.
Cünüp, hayızlı ve nifoslı olanların, Kur'an'a bakmaları mekruh olmaz. Çevheretü'n - Neyyıre'de de böyledir.
Cünüp veya hayızlı olanların, yazmakta oldukları satırların aralarına; Kur'an'dan bir âyeti yazmaian da mekruhtur. Fakat, yazdıkları bu âyeti okumazlarsa mekruh olmaz.
Cünüp olan-kinişe, Kuranı Kerim'i yazamaz. Ancak, yazılan sa-hıfe yerde olursa, Kur'an.'ı yazabilir; fakat -yazdığı, şeyin üzerine elini koyamaz. Âyetin.haricinde kâğıdın yani henüz âyet yazılmamış olan boş kısmına ise elini koyabilir.
İmâm Muhammed (R.A.) «Bu kimselerin, Kur'an yazmamaları bana göre en sevimli davranışıtır. demiştir. Buhara âlimleri de, bu görüşü alip benimsemişlerdir.
Sahih kavle göre, sabi çocuklara, abdestleri olmasa bile, Kur'an'ı vermekte, bir beis (sakınca) yoktur. Sirâcül - Vehhâc'da da böyledir. [118]
Ancak, Kur'ân, meşin veya benzeri bir şeyden yapılmış bir kılıfla kıîıflanmış bulunursa, sayüan ' kimseler, bu durumda Kuran'a dokunabilirler. Sahih olan da budur. Fetva da bunun üzerinedir. Hidâye'de ve Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir.
Sahih olan kavle göre, Mushaf'ın kenarına ve beyaz olan «yazısız olan yerlerine de, el sürmek memnû'dur. Tebyîn'de de böyledir,
Kur'an'a dokunma hususunda, taharet azalarının dışında kalan uzuvlarla, tahareti tamamlanmamış azalar arasında, görüş ayrılığı vardır. Esahh olan, her ikisinin de memnu oluşudur. ZâbSdî-de de böyledir.
Bu durumda olan kimselerin, giydikleri elbiselerle Kııtf-an'a dokunmaları da caiz değildir. Tefsir, Fıkıh ve Hadîs kitaplarına dokunmaları da mekruhtur.
Kur'an'a, sırtındaki elbisenin yakası ile dokunmakta (onu tutmakta) bir beis yoktur. Tebyîn'de de böyledir.
Yine bu gibi kimselerin, içinde tam bir ayet yazılı olan, tahta,, para ve bunlardan başka şeylere dokunmaları da caiz değildir. Hulâsa da da böyledir.
Şayet, Kur'an farisice yazılmışsa, İınam-ı A'zam Bbû Ha-ntfe (R.A.)'ye göre, ona da dolçunmak (el sürmek) mekruhtur. Sahih kavle göre, İmâmeyn'in görüşleri de böyledir. Hulâsada da böyledir.
Âlimlerin umumuna göre Kur'an haricinde, içinde Allah'ın zikri geçen kitaplara dokunmanın, mekruh olduğu görüşü de vardır. ^Iİhâye'de de böyledir.
Cünüp, hayızlı ve nifoslı olanların, Kur'an'a bakmaları mekruh olmaz. Çevheretü'n - Neyyıre'de de böyledir.
Cünüp veya hayızlı olanların, yazmakta oldukları satırların aralarına; Kur'an'dan bir âyeti yazmaian da mekruhtur. Fakat, yazdıkları bu âyeti okumazlarsa mekruh olmaz.
Cünüp olan-kinişe, Kuranı Kerim'i yazamaz. Ancak, yazılan sa-hıfe yerde olursa, Kur'an.'ı yazabilir; fakat -yazdığı, şeyin üzerine elini koyamaz. Âyetin.haricinde kâğıdın yani henüz âyet yazılmamış olan boş kısmına ise elini koyabilir.
İmâm Muhammed (R.A.) «Bu kimselerin, Kur'an yazmamaları bana göre en sevimli davranışıtır. demiştir. Buhara âlimleri de, bu görüşü alip benimsemişlerdir.
Sahih kavle göre, sabi çocuklara, abdestleri olmasa bile, Kur'an'ı vermekte, bir beis (sakınca) yoktur. Sirâcül - Vehhâc'da da böyledir. [118]
Konular
- Mestlerin Delik, Yırtık Veya Sökük Olması:
- Meshi Bozan Şeyler :
- Sargılar Üzerime Meshetmek :
- 6- KADINLARA MAHSUS BAZI HALLER
- Hayız
- Hayzın Müddeti :
- Nifas
- İstihâze
- Hayız, Nifas Ve-İstıhâze Hakkındaki Hükümler :
- Hayız Ve Nifas Hakkında Müşterek Olan Sekiz Hüküm:
- 1- Namaz.
- 2- Oruç Tutmak.
- 3- Mescide Girmek
- 4- Kabeyi Tavaf
- 5- Kuran Okumak
- 6- Kurana Dokunmak
- 7- Cima
- 8- Kan Kesilince Gusul
- Hayza Mahsus Hükümler :
- İstihâza Kanı :
- Özürlü İle İlgili Bazı Hükümler :
- 7- NECASET VE HÜKÜMLERİ
- Necasetleri (Pislikleri) Temizlemek
- 1- Yıkamak:
- 2- Silmek:
- 3- Ovalamak:
- 4 - Sürtmek:
- 5- Kurumak :
- 6- Yakmak:
- 7- Bir Şeyim Mahiyetini Değiştirerek, Temizlemek: