8- Kan Kesilince Gusul
Hayızlı veya nifaslının, kan kesilince gusletmesi vacibtir. Kifâye'de de böyledir.
Hayız müddetinin en son haddi olan, On gün geçtikten sonra, ister ilk defa hayız gören kadm olsun, isterse adetli bulunsun, yıkanmadan Önce, cima' etmesi helâl olur. Yıkanana kadar, cima' etmemek ise müstlehâbtır. Muhıyt'te de böyİedir.
On günden daha az bir sürede kan kesilirse, yıkanana kadar veya üzerinden bir namaz vakti geçene kadar, cima' etmek caiz olmaz. Çünkü namaz, ancak vaktin sonunda yıkanacak kadar bir vakit bulanın üzerine, farz olur. Zâhidî'de de böyledir.
Fakat kan, vaktin evvelinde kesilir ve kesilme, kan görülmeme hâli yakit geçene kadar devam ederse, bu durumda beklemek şart değildir. Nihâye'de de böyledir.
Bir kadının hayız kam, adeti olandan daha az bir sürede kesilmiş olsa, o kadın için mukârenet, (cima1! adeti geçene kadar, yıkanmış olsa bile mekruh olur. Fakat, o kadının bu durumda, ihtiyaten, namaz kılması ve oruç tutması gerekir. Tebyîn'de de böyledir.
Kanı on günden önce kesilen, fakat gusletmek için su bulamayıp, teyemmüm eden bir kadına, Ebû Hairife (R.A.) ve Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, namaz kılana kadar cima' etmek helâl olmaz.
Su bulursa, yıkanana kadar Kur'an okuması haram ve fakat cima' etmek helâl olur. Zâhidî'de de böyledir, el Cühandî : «Sahih olan budur.» demiştir. Sîracül - Vehhâc'da da böyledin
Ne zaman ki, ilk hayız gören bir kadın on günden önce ve adetli olan bir kadm da adetinden daha kısa bir sürede temizlenmiş olsa; (yani kan kesilse) abdest ve guslünü, namazın son vaktine kadar tehir eder. Fakat, bu tehiri, namazın kerâhat vaktine girmesine sebep olabilecek kadar, fazla olmamalıdır. Zâhidî'de de böyledir. [120]
Hayız müddetinin en son haddi olan, On gün geçtikten sonra, ister ilk defa hayız gören kadm olsun, isterse adetli bulunsun, yıkanmadan Önce, cima' etmesi helâl olur. Yıkanana kadar, cima' etmemek ise müstlehâbtır. Muhıyt'te de böyİedir.
On günden daha az bir sürede kan kesilirse, yıkanana kadar veya üzerinden bir namaz vakti geçene kadar, cima' etmek caiz olmaz. Çünkü namaz, ancak vaktin sonunda yıkanacak kadar bir vakit bulanın üzerine, farz olur. Zâhidî'de de böyledir.
Fakat kan, vaktin evvelinde kesilir ve kesilme, kan görülmeme hâli yakit geçene kadar devam ederse, bu durumda beklemek şart değildir. Nihâye'de de böyledir.
Bir kadının hayız kam, adeti olandan daha az bir sürede kesilmiş olsa, o kadın için mukârenet, (cima1! adeti geçene kadar, yıkanmış olsa bile mekruh olur. Fakat, o kadının bu durumda, ihtiyaten, namaz kılması ve oruç tutması gerekir. Tebyîn'de de böyledir.
Kanı on günden önce kesilen, fakat gusletmek için su bulamayıp, teyemmüm eden bir kadına, Ebû Hairife (R.A.) ve Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, namaz kılana kadar cima' etmek helâl olmaz.
Su bulursa, yıkanana kadar Kur'an okuması haram ve fakat cima' etmek helâl olur. Zâhidî'de de böyledir, el Cühandî : «Sahih olan budur.» demiştir. Sîracül - Vehhâc'da da böyledin
Ne zaman ki, ilk hayız gören bir kadın on günden önce ve adetli olan bir kadm da adetinden daha kısa bir sürede temizlenmiş olsa; (yani kan kesilse) abdest ve guslünü, namazın son vaktine kadar tehir eder. Fakat, bu tehiri, namazın kerâhat vaktine girmesine sebep olabilecek kadar, fazla olmamalıdır. Zâhidî'de de böyledir. [120]
Konular
- Sargılar Üzerime Meshetmek :
- 6- KADINLARA MAHSUS BAZI HALLER
- Hayız
- Hayzın Müddeti :
- Nifas
- İstihâze
- Hayız, Nifas Ve-İstıhâze Hakkındaki Hükümler :
- Hayız Ve Nifas Hakkında Müşterek Olan Sekiz Hüküm:
- 1- Namaz.
- 2- Oruç Tutmak.
- 3- Mescide Girmek
- 4- Kabeyi Tavaf
- 5- Kuran Okumak
- 6- Kurana Dokunmak
- 7- Cima
- 8- Kan Kesilince Gusul
- Hayza Mahsus Hükümler :
- İstihâza Kanı :
- Özürlü İle İlgili Bazı Hükümler :
- 7- NECASET VE HÜKÜMLERİ
- Necasetleri (Pislikleri) Temizlemek
- 1- Yıkamak:
- 2- Silmek:
- 3- Ovalamak:
- 4 - Sürtmek:
- 5- Kurumak :
- 6- Yakmak:
- 7- Bir Şeyim Mahiyetini Değiştirerek, Temizlemek:
- Temizleme İle İlgili Diğer Bazı Mes'eleler :
- Görünen Necaset (Pislikler)