Nifas
Nifas : Doğumu takib eden kandır. Mutunda da böyledir.
Doğum yaptığı halde, kan görmemiş olan kadının, gusletmesi icab etmez. Bu görüş, Ebû Yûusuf (R.A.).'un göıüşüdür. İmâm Muhammed (RjU'den de böyle rivayet olunmuştur. Müfîd'de : «Sahih olan da budur.» denilmiştir. Fakat, o kadının abdest alması vacib olur. Çünkü, çocukla beraber, pislik de çıkmıştır. Tebyîn'-de de böyledir.
İmâm-ı Azam (R.A.)'a göre ise, o kadının gusletmesi gerekir. Âlimlerin çoğu da, bu görüşü almışlardır. Sadrü'ş - Şehîd'de, bununla fetva vermiştir. Ebû Aliyyü'd - Dekkâk da : «Biz de bu görüşü alırız.» demiştir. Fetvalarda da, «sahih olan budur.» denilmiştir. Mııhıyt, Muzmarât ve Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir.
"Kadının, nüfesâ (nifaslı) olması için, çocuğun, yarısından . daha fazla kısmının çıkması gerekir.
Çocuk, karında parçalanmış ve ekserisi de çıkmış bulunsa; eğer, düşüğün tırnak, parmak, saç gibi uzuvlarından bazıları belli oimuşsa, kadın nüfesâ sayılır. Aksi takdirde, kadın nüfesâ sayılmaz. Tebyîn'de de böyledir.
Eğer, düşüğün uzuvlarından hiç birisi belli olmamış ve açığa çikmamışsa, o kadın için nüfesâlık yoktur. Eğer, o kadım ha-yızh saymak mümkün olursa, kadın hayızh sayılır. Bu mümkün olmazsa, kadının kanı, istihâza Çözür) kanıdır.
Bir kadın, düşükten önce veya sonra kan görür ve düşüğün yaratılışı da açık, uzuvları belli olursa, kadının önceki görmüş olcjuğu kan, hayız kam değildir, düşükten sonra kan gördüğü için, o kadın nüfesâ sayılır.
Fakat, düşüğün yaratılışı belli olmamışsa, önceki gördüğü kan; eğer, kadını hayızh saymaya imkân varsa, hayız kanıdır. Nshâye'de de böyledir.
Kadın, göbeği cihetinden doğursa; ^rvicki, marnında yara olsa da, karnı yarılarak çocuk oradan çıkarılsa, o akıcı yaranın sahibi olan kadın, nüfesâ değildir. Zâhtriyye ve Tebyîn'de de böyledir.
Yalnız, çocuğun göbekten çıkmasını müteakib, fercden kan çıkarsa, işte o zaman kadın nüfesâ olur. TebymMe de böyledir.
ikiz doğuran kadın, ük çocuğu doğurduğu andan itibaren nüfesâ'dır. Kâfî'de de böyledir.
İkizlikte şart, iki çocuk arasındaki zamanın altı aydan az olmasıdır. Üçiz olması halinde de, üçüncü ile ikinci arası da, yine böyledir. Fakat, birinci ile üçüncünün arası altı aydan fazladır.
Sahih olan, ikizliğin şartı, yüklülüğün bir olmasıdır. Tebyîn'de de böyledir.
Nifasm en az müddeti, kanın, bir saatcik olsun bulunmasıdır. Son haddi ise, kırk gündür. Fetva bunun, üzerinedir. Sirâdy-ye'de de böyledir.
Eğer kan, ilk başlangıçta veya adetlilerde^ kirk günden fazia olursa, yukarıda işaret edildiği gibi bunun kırk gününün, nifaslı olduğuna itibar edilir.
İki kan arasında, temizlik (kansızlık hali) on beş günden fazla bile olsa, Ebû Hanîfe tR.A.)'ye göre, bu zamanda nifastır. Fetva da bunun üzerinedir.
Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, nifasta adet, bir defa değişik şeklini görmektir. Hulâsa'da da böyledir. [110]
Doğum yaptığı halde, kan görmemiş olan kadının, gusletmesi icab etmez. Bu görüş, Ebû Yûusuf (R.A.).'un göıüşüdür. İmâm Muhammed (RjU'den de böyle rivayet olunmuştur. Müfîd'de : «Sahih olan da budur.» denilmiştir. Fakat, o kadının abdest alması vacib olur. Çünkü, çocukla beraber, pislik de çıkmıştır. Tebyîn'-de de böyledir.
İmâm-ı Azam (R.A.)'a göre ise, o kadının gusletmesi gerekir. Âlimlerin çoğu da, bu görüşü almışlardır. Sadrü'ş - Şehîd'de, bununla fetva vermiştir. Ebû Aliyyü'd - Dekkâk da : «Biz de bu görüşü alırız.» demiştir. Fetvalarda da, «sahih olan budur.» denilmiştir. Mııhıyt, Muzmarât ve Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir.
"Kadının, nüfesâ (nifaslı) olması için, çocuğun, yarısından . daha fazla kısmının çıkması gerekir.
Çocuk, karında parçalanmış ve ekserisi de çıkmış bulunsa; eğer, düşüğün tırnak, parmak, saç gibi uzuvlarından bazıları belli oimuşsa, kadın nüfesâ sayılır. Aksi takdirde, kadın nüfesâ sayılmaz. Tebyîn'de de böyledir.
Eğer, düşüğün uzuvlarından hiç birisi belli olmamış ve açığa çikmamışsa, o kadın için nüfesâlık yoktur. Eğer, o kadım ha-yızh saymak mümkün olursa, kadın hayızh sayılır. Bu mümkün olmazsa, kadının kanı, istihâza Çözür) kanıdır.
Bir kadın, düşükten önce veya sonra kan görür ve düşüğün yaratılışı da açık, uzuvları belli olursa, kadının önceki görmüş olcjuğu kan, hayız kam değildir, düşükten sonra kan gördüğü için, o kadın nüfesâ sayılır.
Fakat, düşüğün yaratılışı belli olmamışsa, önceki gördüğü kan; eğer, kadını hayızh saymaya imkân varsa, hayız kanıdır. Nshâye'de de böyledir.
Kadın, göbeği cihetinden doğursa; ^rvicki, marnında yara olsa da, karnı yarılarak çocuk oradan çıkarılsa, o akıcı yaranın sahibi olan kadın, nüfesâ değildir. Zâhtriyye ve Tebyîn'de de böyledir.
Yalnız, çocuğun göbekten çıkmasını müteakib, fercden kan çıkarsa, işte o zaman kadın nüfesâ olur. TebymMe de böyledir.
ikiz doğuran kadın, ük çocuğu doğurduğu andan itibaren nüfesâ'dır. Kâfî'de de böyledir.
İkizlikte şart, iki çocuk arasındaki zamanın altı aydan az olmasıdır. Üçiz olması halinde de, üçüncü ile ikinci arası da, yine böyledir. Fakat, birinci ile üçüncünün arası altı aydan fazladır.
Sahih olan, ikizliğin şartı, yüklülüğün bir olmasıdır. Tebyîn'de de böyledir.
Nifasm en az müddeti, kanın, bir saatcik olsun bulunmasıdır. Son haddi ise, kırk gündür. Fetva bunun, üzerinedir. Sirâdy-ye'de de böyledir.
Eğer kan, ilk başlangıçta veya adetlilerde^ kirk günden fazia olursa, yukarıda işaret edildiği gibi bunun kırk gününün, nifaslı olduğuna itibar edilir.
İki kan arasında, temizlik (kansızlık hali) on beş günden fazla bile olsa, Ebû Hanîfe tR.A.)'ye göre, bu zamanda nifastır. Fetva da bunun üzerinedir.
Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, nifasta adet, bir defa değişik şeklini görmektir. Hulâsa'da da böyledir. [110]
Konular
- Teyemmümü Bozan Şeyler
- Teyemmümle İlgili Çeşitli Meseleler
- Teyemmümün Yapılışı :
- 5- MESTLER ÜZERİNE MESHETMEK
- Meshin Caiz Olması İçin Gereken Şeyler :
- Meshin Yapılacağı Yer:
- Mesh Nasıl Yapılır :
- Hangi Halde Mestler Üzerine Meshedîlir :
- Meshin Müddeti :
- Mestlerin Delik, Yırtık Veya Sökük Olması:
- Meshi Bozan Şeyler :
- Sargılar Üzerime Meshetmek :
- 6- KADINLARA MAHSUS BAZI HALLER
- Hayız
- Hayzın Müddeti :
- Nifas
- İstihâze
- Hayız, Nifas Ve-İstıhâze Hakkındaki Hükümler :
- Hayız Ve Nifas Hakkında Müşterek Olan Sekiz Hüküm:
- 1- Namaz.
- 2- Oruç Tutmak.
- 3- Mescide Girmek
- 4- Kabeyi Tavaf
- 5- Kuran Okumak
- 6- Kurana Dokunmak
- 7- Cima
- 8- Kan Kesilince Gusul
- Hayza Mahsus Hükümler :
- İstihâza Kanı :
- Özürlü İle İlgili Bazı Hükümler :