Mesh Nasıl Yapılır :
Sahih olan kavle göre, meshin, üç parmak ile yapılması gerekir.
Hatta, bir kimse, bir parmağı ile, suyu tazlemeden üç yere birer defa (toplamı üç defa) meshetmiş olsa, bu caiz olmaz.
Fakat, bir parmağı ile, her defasında yeni su alarak, ayrı ayn yerlere üç defa meshetmiş olsa, yaptığı bu mesh caiz olur. Kâfî'de de böyledir.
Bir kimse, şayet baş parmağı ile şehâdet parmağının iyice açılmış hâli ile meshetmiş olsa, bu caiz olur. Fetâvâyi Kâ-dîhgn'da de böyledir.
Bir kimse, üç parmağını, mestinin üzerine koymuş olsa fakat onları sürterek çekmese, meshi yine caizdir. Yalnız, bu hal sünnete muhalif olur. Münyetül - Musa&fde de böyledir.
Bir kimse, mestlerini, parmaklarının ucu ile meshettiği zaman, eğer parmaklarından su damlarsa, meshi caiz olur; damlamazsa, caiz olmaz. Zehiyre'de de böyledir.
Şayet, meshedilmesi gereken yere su dökülmüş olur veya yağmur yağmış olmasından veyahut da otlakta yürümekten dolayı, mestler üç parmak miktarı ıslanmış olursa, bu haller, mesh yerine caizdir. Sahih kavle göre, çiğ de yağmur gibidir. Tebyîn'de de böyledir.
Yıkanan yerin ıslağı ile meshetmek caizdir. Bu ıslağın, damlaması ile damlamaması eşittir;
Fakat, meshettikten sonra, elde kalan ıslakla meshetmek caiz değildir. Muhıyt'te de böyledir.
Mesh, sağ elin parmaklarını, sağ ayaktaki mestin önüne; sol elin parmaklarını da, sol ayaktaki mestin Önüne koyarak ve parmakların arasını da açık bir şekilde bulundurarak, elleri, topukların üzerine doğru», bacağa varıncaya kadar çekmektir. Bu meshin, sünnet olan şeklinin ta'rifidir.
Ancak, bacaktan başlayıp, parmaklara kadar veya enine bir şekilde, meshetmek de caizdir. Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir.
Bir kimse, avuç içlerini, mestlerinin üzerine kor ve sürterek çekerse veya avuç içi ile birlikte, parmaklarını da kor ve sürterek çekerse, bu da güzeldir. En güzeü ise, elin tamamı ile mes-hetmektir.
Avucun dış tarafı ile meshetmek de caizdir. Ancak, müs-lehab olan, avucun iç tarafı ile meshetmektir. Hulâsa'da da böyledir.
Zahirür' - rivâye'de, parmak izlerini açığa çıkarmak şart değildir. Ancak, parmak çizgilerini açığa çıkarmak müstehabtır. Vîesh'te, tekrar, sünnet değildir. Tahâvî ŞerHi'nde de böyledir.
Mest'ler üzerine meshederken, niyyet sari değildir. Sahih olan da budur. Fethül - Kadîr'de de böyledir.
Bir kimse, tehâret niyyeti ile değil de, sadece öğretmek niyyeti ile abdest alsa da mestlerinin üzerine meshetse,bu abesti, abdest olarak caizdir ve sahihdir. Huîâsa'da da böyledir. [102]
Hatta, bir kimse, bir parmağı ile, suyu tazlemeden üç yere birer defa (toplamı üç defa) meshetmiş olsa, bu caiz olmaz.
Fakat, bir parmağı ile, her defasında yeni su alarak, ayrı ayn yerlere üç defa meshetmiş olsa, yaptığı bu mesh caiz olur. Kâfî'de de böyledir.
Bir kimse, şayet baş parmağı ile şehâdet parmağının iyice açılmış hâli ile meshetmiş olsa, bu caiz olur. Fetâvâyi Kâ-dîhgn'da de böyledir.
Bir kimse, üç parmağını, mestinin üzerine koymuş olsa fakat onları sürterek çekmese, meshi yine caizdir. Yalnız, bu hal sünnete muhalif olur. Münyetül - Musa&fde de böyledir.
Bir kimse, mestlerini, parmaklarının ucu ile meshettiği zaman, eğer parmaklarından su damlarsa, meshi caiz olur; damlamazsa, caiz olmaz. Zehiyre'de de böyledir.
Şayet, meshedilmesi gereken yere su dökülmüş olur veya yağmur yağmış olmasından veyahut da otlakta yürümekten dolayı, mestler üç parmak miktarı ıslanmış olursa, bu haller, mesh yerine caizdir. Sahih kavle göre, çiğ de yağmur gibidir. Tebyîn'de de böyledir.
Yıkanan yerin ıslağı ile meshetmek caizdir. Bu ıslağın, damlaması ile damlamaması eşittir;
Fakat, meshettikten sonra, elde kalan ıslakla meshetmek caiz değildir. Muhıyt'te de böyledir.
Mesh, sağ elin parmaklarını, sağ ayaktaki mestin önüne; sol elin parmaklarını da, sol ayaktaki mestin Önüne koyarak ve parmakların arasını da açık bir şekilde bulundurarak, elleri, topukların üzerine doğru», bacağa varıncaya kadar çekmektir. Bu meshin, sünnet olan şeklinin ta'rifidir.
Ancak, bacaktan başlayıp, parmaklara kadar veya enine bir şekilde, meshetmek de caizdir. Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir.
Bir kimse, avuç içlerini, mestlerinin üzerine kor ve sürterek çekerse veya avuç içi ile birlikte, parmaklarını da kor ve sürterek çekerse, bu da güzeldir. En güzeü ise, elin tamamı ile mes-hetmektir.
Avucun dış tarafı ile meshetmek de caizdir. Ancak, müs-lehab olan, avucun iç tarafı ile meshetmektir. Hulâsa'da da böyledir.
Zahirür' - rivâye'de, parmak izlerini açığa çıkarmak şart değildir. Ancak, parmak çizgilerini açığa çıkarmak müstehabtır. Vîesh'te, tekrar, sünnet değildir. Tahâvî ŞerHi'nde de böyledir.
Mest'ler üzerine meshederken, niyyet sari değildir. Sahih olan da budur. Fethül - Kadîr'de de böyledir.
Bir kimse, tehâret niyyeti ile değil de, sadece öğretmek niyyeti ile abdest alsa da mestlerinin üzerine meshetse,bu abesti, abdest olarak caizdir ve sahihdir. Huîâsa'da da böyledir. [102]
Konular
- Teyemmümde Ellerî İki Defa Vurmak
- Teyemmüm Edilen Azaların Tamamını Meshetmek
- Kendisi Île Teyemmüm Yapılan Temiz Toprakla İlgili Meseleler
- Toz İle Teyemmüm Nasıl Yapılır:
- Toprağın Bir Başka Şeyle Karışık Halde Bulunması:
- Teyemmüm Ederken Üç Parmakla Meshetmek
- Suyu Kullanmaya Gücü Yetmeme, Teyemmümün Sebeplerindendir
- Mil, Nasıl Bir Uzunluk Ölçüsüdür :
- Teyemmümün Sıhhati İçin, Talep De Gereklidir
- Teyemmümü Bozan Şeyler
- Teyemmümle İlgili Çeşitli Meseleler
- Teyemmümün Yapılışı :
- 5- MESTLER ÜZERİNE MESHETMEK
- Meshin Caiz Olması İçin Gereken Şeyler :
- Meshin Yapılacağı Yer:
- Mesh Nasıl Yapılır :
- Hangi Halde Mestler Üzerine Meshedîlir :
- Meshin Müddeti :
- Mestlerin Delik, Yırtık Veya Sökük Olması:
- Meshi Bozan Şeyler :
- Sargılar Üzerime Meshetmek :
- 6- KADINLARA MAHSUS BAZI HALLER
- Hayız
- Hayzın Müddeti :
- Nifas
- İstihâze
- Hayız, Nifas Ve-İstıhâze Hakkındaki Hükümler :
- Hayız Ve Nifas Hakkında Müşterek Olan Sekiz Hüküm:
- 1- Namaz.
- 2- Oruç Tutmak.