Sahibinden Kaçan Köle
Gücü yeten kimsenin, sahibinden kaçan bir köleyi yakalaması, evlâ ve efdâldır. Siraciyye'de de böyledir.
Bu köleyi yakalayan kimse muhayyerdir: İsterse ve ona gücü yeterse onu, kendi nefsi için muhafaza eder. isterse onu, imâma ( = devlet başkanına veya onun naibine) teslim eder.
Bu şahıs, o köleyi imâma teslim etmek isteyince; imâm, şahitsiz olarak, bunu, ondan alıp kabul etmez.
İmâm, bu köleyi usulünce alınca da, onu hapseder ve tazir eder.
İmâm, bu köleye, beytü'l-mâlden harcama yapar. Tebyîn'de de böyledir.
Şayet bir kimse, yakaladığı köleyi sultana getirmez ve kendi nefsi için alakorsa; bazı âlimlerin dediği gibi muhayyerdir: Onu, kendi malından infâk eder ve yaptığı bu harcamayı, hâkimin emri ile yapmışsa; bu kölenin efendisine müracaat ederek, harcadığını alır.
Harcamayı, hâkimin emri olmadan yapmışsa; bu durumda, harcadığını almak için, bu kölenin efendisine başvurmaz. Muhtar oîan budur. Gıyâsiyye'de de böyledir.
Yolunu yitirmiş olan köle hakkında ihtilâf edilmiştir:
Bazıları: "Onu yakalamak efdâldir." demişler; bazıları ise: "... bırakmak daha efdâldir." demişlerdir.
Yolunu kaybeden köle, yakalanıp, imâma çıkarılınca; imâm, onu hapsetmez.
Şayet, bir menfaat varsa; imâm, bu köleyi, çalıştırarak, masrafım ondan karşılar. Tebyîn'de de böyledir.
İmâm, bu köleyi satmaz. Hızânetü'l-Müftîn'de de böyledir. [1]
Bu köleyi yakalayan kimse muhayyerdir: İsterse ve ona gücü yeterse onu, kendi nefsi için muhafaza eder. isterse onu, imâma ( = devlet başkanına veya onun naibine) teslim eder.
Bu şahıs, o köleyi imâma teslim etmek isteyince; imâm, şahitsiz olarak, bunu, ondan alıp kabul etmez.
İmâm, bu köleyi usulünce alınca da, onu hapseder ve tazir eder.
İmâm, bu köleye, beytü'l-mâlden harcama yapar. Tebyîn'de de böyledir.
Şayet bir kimse, yakaladığı köleyi sultana getirmez ve kendi nefsi için alakorsa; bazı âlimlerin dediği gibi muhayyerdir: Onu, kendi malından infâk eder ve yaptığı bu harcamayı, hâkimin emri ile yapmışsa; bu kölenin efendisine müracaat ederek, harcadığını alır.
Harcamayı, hâkimin emri olmadan yapmışsa; bu durumda, harcadığını almak için, bu kölenin efendisine başvurmaz. Muhtar oîan budur. Gıyâsiyye'de de böyledir.
Yolunu yitirmiş olan köle hakkında ihtilâf edilmiştir:
Bazıları: "Onu yakalamak efdâldir." demişler; bazıları ise: "... bırakmak daha efdâldir." demişlerdir.
Yolunu kaybeden köle, yakalanıp, imâma çıkarılınca; imâm, onu hapsetmez.
Şayet, bir menfaat varsa; imâm, bu köleyi, çalıştırarak, masrafım ondan karşılar. Tebyîn'de de böyledir.
İmâm, bu köleyi satmaz. Hızânetü'l-Müftîn'de de böyledir. [1]
Konular
- Taksimin Hükmü:
- 2- TAKSİMİN NASIL YAPILACAĞI
- 3- TAKSİM EDİLEBİLEN VEYATAKSİM EDİLEMEYEN ŞEYLER VETAKSİM EDİLMESİ CAİZ OLAN VEYACAİZ OLMAYAN ŞEYLE
- 4- ZİKREDİLMEDİĞİ HÂLDE, TAKSİME DÂHİL OLAN VEYA DÂHİL OLMAYAN ŞEVLER
- 5- TAKSİMDEN RÜCÛ ETMEK VE KURA ÇEKMEK
- 6- TAKSİMDE MUHAYYERLİK
- 7- TAKSİM EDİLMESİ, BAŞKASINA KARŞİ GEÇERLİ OLAN VE GEÇERLİ OLMAYAN ŞEYLER
- 8- TEREKENİN TAKSİM EDİLMESİ; BU TAKSİMDEN SONRA; ÖLENİN VEYA KENDİSİNE VASİYYET EDİLEN ŞAHSIN BORÇL
- 9- TAKSİMDE ALDATMA
- 10- İÇİNDE BAŞKASININ HAKKI BULUNAN BİRŞEYİN TAKSİMİ
- 11- TAKSİMDE YAPILAN YANLIŞLIK DA'VÂSI
- 12- MÜHÂYEE (= MENFAATİN TAKSİM EDİLMESİ= SIRA TUTMA = NÖBETLEŞME) MUHÂYEE NEDİR?
- Muhâyee Çeşitleri:
- 13- TAKSİM HUSUSUNDA ÇEŞİTLİ MESELELER
- KİTÂBÜ'L-İBÂK (SAHİBİNDEN KAÇAN KÖLELER)
- Sahibinden Kaçan Köle
- Kölenin Sahibi Ortaya Çıkarsa
- KİTÂBÜ'L-EDHIYYE
- (KURBANLAR)
- 1- KURBANIN MANÂSI, RÜKNÜ, SIFATI, ŞARTLARI, HÜKMÜ VE KURBANIN KİME VACİP OLUP, KİME VACİP OLMADIĞI
- Zengin Kimdir
- Kurban Kime, Ne Zaman Ve Nasıl Vacip Olur?
- Niyâbeten Kurban Kesmek
- Vaktinde Kesilmeyen Kurban
- 2- ADAK VE ADAK MAHİYETİNDEKİ KURBANLARIN VACİP OLMASI
- 3- KURBAN KESMENİN VAKTİ
- Kurban Ve Teşrıyk Günleri
- Kurban Kesmenin Müstehap Olduğu Vakit
- 4- KURBAN KESME HUSUSUNDA MEKÂN VE ZAMANA TEALLUK EDEN MES'ELELER
- 5- KURBAN OLARAK KESİLEBİLECEK HAYVANLAR