Faziletli Vakitler :
Sabah namazını bir miktarte'hir etmek müstehabtır. Ancak, güneşin, doğup doğmadığında tereddüt hasıl olacak kadar da, te'hir edilmez.
O Fakat, sabah namazı, ortalığın tamamen ışımasına kadar te'hir edilir. Şoyleki : Bir kimse, kıldığı namazın bozulması halinde, onu yeniden müstehab bir kıraatle okuyup kılabileceği bir zaman kalıncaya kadar te'hir eder. Tebyîn'de de böyledir,
Bu durum, yalnız hacılar için Müzdelife'de bayram sabahı hariç, bütün zamanlarda böyledir.
Müzdelife'de ise, bayram sabahı sabah namazını, sabahın karanlığında kılmak efdal'dir. Muhıyt'te de böyledir.
Yazın, Öğle namazını geciktirmek, kışın ise acele etmek müstehabtır. Kâfi'de de böyledir. Yalnız kılınması veya cemaatle kılınması hâllerinde de hüküm aynıdır. Şerhü'I - Mecmuada da böyledir.
İkindi namazım, her zaman, güneşin teğayyür etmediği yani sararmaya başlamadığı vakte kadar te'hir etmek, müstehabtır.
Tegayyürde itibar, güneşin tegayyürünedir; yoksa ışığının te-gayyürüne değil.... Güneşin teğayyür (= değişmesi) edip sararması : Bakıldığı zaman göze hararet vermemesi, gözü yakıp kamaştır-mamasıdır. Böyle değilse, güneş teğayyür etmemiş sayılır. Kâfî'de de böyledir. Sahih olan da budur.
İkindi namazını kumaya, güneşin tegayyüründen Önce başlayıp, teğayyür vaktine kadar uzatmak, mekruh değildir. Gâyetü'l -Beyân'dan naklen Bahrü'r - Râık'ta da böyledir.
Akşam namazını, her zaman, vakti girer girmez kılmak, müstehabtır. Kâfi'de de böyledir.
Yatsı namazını, gecenin üçte birine kadar; vitir namazını ise, gecenin sonuna kadar, te'hir etmek müstehabtır. Bu durum, kesinlikle uyanabilecek olan, bu husustaki sağlam kimseler içindir. Uyanması kesin olmayanlar, vitir namazını da yatmadan kılarlar. Tebyîn'de, de böyledir,
Bir kimse, bulutlu günlerde : Sabah namazım, sanki hava acıkmış gibi, tam aydınlıkta kılar.
Öğle namazım, zevalden önce kılmış olmamak için tehir eder.
İkindi namazında da, kerahat vaktinin girmesinden emin olmak için, acele eder.
Akşam namazım, güneşin batmasından önce kılmak ihtimalinden sakınarak, biraz geciktirir.
Yatsı namazında ise, yağmur, kar ve sair şeylerin engellememesi için acele eder. Serahsî'nin Muhıyt'inde de böyledir.
Bulutlu günler için söylediğimiz şeyler, yaz - kış, bütün zamanlar için geçerlidir.
Seferde olsun, hazerd£ olsun veya herhangi bir özür bulunsun, hiç bir zaman ve vakitte, iki namazın arasını cem' etmek (yani bir vakitte, iki vaktin namazını kılmak) caiz değildir!
Ancak» Arafat'da arefe günü öğle ile, ikindiyi cem' etmekle, MüzdeKfe'de aksam ile yatsıyı cem' etmek, bu kaidenin dışındadır. [7]
O Fakat, sabah namazı, ortalığın tamamen ışımasına kadar te'hir edilir. Şoyleki : Bir kimse, kıldığı namazın bozulması halinde, onu yeniden müstehab bir kıraatle okuyup kılabileceği bir zaman kalıncaya kadar te'hir eder. Tebyîn'de de böyledir,
Bu durum, yalnız hacılar için Müzdelife'de bayram sabahı hariç, bütün zamanlarda böyledir.
Müzdelife'de ise, bayram sabahı sabah namazını, sabahın karanlığında kılmak efdal'dir. Muhıyt'te de böyledir.
Yazın, Öğle namazını geciktirmek, kışın ise acele etmek müstehabtır. Kâfi'de de böyledir. Yalnız kılınması veya cemaatle kılınması hâllerinde de hüküm aynıdır. Şerhü'I - Mecmuada da böyledir.
İkindi namazım, her zaman, güneşin teğayyür etmediği yani sararmaya başlamadığı vakte kadar te'hir etmek, müstehabtır.
Tegayyürde itibar, güneşin tegayyürünedir; yoksa ışığının te-gayyürüne değil.... Güneşin teğayyür (= değişmesi) edip sararması : Bakıldığı zaman göze hararet vermemesi, gözü yakıp kamaştır-mamasıdır. Böyle değilse, güneş teğayyür etmemiş sayılır. Kâfî'de de böyledir. Sahih olan da budur.
İkindi namazını kumaya, güneşin tegayyüründen Önce başlayıp, teğayyür vaktine kadar uzatmak, mekruh değildir. Gâyetü'l -Beyân'dan naklen Bahrü'r - Râık'ta da böyledir.
Akşam namazını, her zaman, vakti girer girmez kılmak, müstehabtır. Kâfi'de de böyledir.
Yatsı namazını, gecenin üçte birine kadar; vitir namazını ise, gecenin sonuna kadar, te'hir etmek müstehabtır. Bu durum, kesinlikle uyanabilecek olan, bu husustaki sağlam kimseler içindir. Uyanması kesin olmayanlar, vitir namazını da yatmadan kılarlar. Tebyîn'de, de böyledir,
Bir kimse, bulutlu günlerde : Sabah namazım, sanki hava acıkmış gibi, tam aydınlıkta kılar.
Öğle namazım, zevalden önce kılmış olmamak için tehir eder.
İkindi namazında da, kerahat vaktinin girmesinden emin olmak için, acele eder.
Akşam namazım, güneşin batmasından önce kılmak ihtimalinden sakınarak, biraz geciktirir.
Yatsı namazında ise, yağmur, kar ve sair şeylerin engellememesi için acele eder. Serahsî'nin Muhıyt'inde de böyledir.
Bulutlu günler için söylediğimiz şeyler, yaz - kış, bütün zamanlar için geçerlidir.
Seferde olsun, hazerd£ olsun veya herhangi bir özür bulunsun, hiç bir zaman ve vakitte, iki namazın arasını cem' etmek (yani bir vakitte, iki vaktin namazını kılmak) caiz değildir!
Ancak» Arafat'da arefe günü öğle ile, ikindiyi cem' etmekle, MüzdeKfe'de aksam ile yatsıyı cem' etmek, bu kaidenin dışındadır. [7]
Konular
- 17- MÜZARAA VE MUAMELE KARŞIĞINDA TEZEVVÜC, HULÛ' VE KASDEN ADAM ÖLDÜRMEKTEN DOLAYI SULH YAPMAK
- 18- MÜZÂRAA VE MUAMELEDE VEKÂLET
- 19- ÇİFTÇİYE TAZMİN ETTİRİLECEK ŞEYLER
- 20- MÜZARAA VE MUÂMELE'DE KEFALET
- 21- KÖLEYE SABİNİN MÜZÂRAASI
- 22- TARLA SAHİBİ İLE ÇİFTÇİ ARASINDAKİ İHTİLÂF
- 23- SÖZLEŞME OLMADAN, BİR ARAZÎYİ EKMEK
- 24- MÜZÂRAA VE MUAMELE HUSUSUNDA ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- NAMAZ
- 1- NAMAZ VAKİTLERİ
- 1- Sabah Namazının Vakti :
- 2- Öğle Namazının Vakti:
- 3- İkindi Namazının Vakti:
- 4- Akşam Namazının Vakti :
- 5- Yatsı Namazının Vakti :
- Faziletli Vakitler :
- Namaz Kılınması Caiz Olmayan Ve Mekruh Olan Vlkitler :
- Kendisine Nafile Namaz Kılmanın Mekruh Olduğu Dokuz Vakit :
- 2- EZAN VE KAMET
- Ezanın Sıfatları Ve Müezzinin Ahvali
- Ezan Ve Kametin Kelimeleri, Özellikleri Ve Müezzine İcabet:
- Müezzine İcabet Etmek
- 3- NAMAZIN ŞARTLARI
- Taharet Ve Setrü'l Avret
- Kendisi İle Avret Mahalli Örtülebilecek Şeyler :
- Dokuz Yerde Namaz Kılmak Mekruhtur :
- İstikbâli Kıble (Namazda Kıbleye Dönmek)
- Kâbede Kılınan Namazlar:
- Namazda Nıyyet
- Bilgi Durumları İtibariyle, Namaz Kılan Kimselerin Dereceleri