Teyemmüm Hakkında Bilinmesi Zorunlu Olan İşler
Teyemmüm baklanda, bilinmesi zaruri olan şeylerin birincil si, niyyettir.
Niyyetin yapılış şekli : Maksud olan, temizlik olmayınca, sahih olmayan bir ibadete niyyet etmektir. Temizliğe veya namazın mubah olmasına niyyet etmek, namazı irade (namaz kılmayı isteme) nin yerine geçer.
Teyemmüm ederken, abdest için mi, gusül için mi olduğunu belirtmeye gerek yoktur.
Hatta, cünüp bir kimse, abdesti irade ederek teyemmüm etmiş olsa, caizdir ve cünüplükten teyemmüm etmiş sayılır. Tebyîn'de de. böyledir. Nisab'da da böyledir- Fetva da bunun üzerinedir. Tatarhâniyye'de de böyledir.
Cenaze namazı kılmak niyyeti ile veya tilâvet secdesi yapmak niyeti ile teyemmüm etmiş olan bir kimsenin, bu' teyemmüm ile, farz namazları da kılması, hilafsız caizdir. Muhıyt'te de böyledir.
Bir kimse, ezberinden veya yüzünden Kur an okumak, kabirleri ziyaret etmek, ölü defnetmek, ezan veya kamet okumak, mesfetâVâyî hındîyye
cide girmek veya çıkmak, (mescide girdikten sonra abdesti bozulmuş olan kimse için) veya Kur'an'a el sürmek gibi şeylerden birine niyyet ederek teyemmüm yapmış olsa, o teyemmümle namaz da kılar. Fakat, âmrae-i ulemâ «caiz olmaz» demişlerdir. Fetâvâyi Kâdî-hân'da da böyledir.
Şükür secdesi için teyemmüm etmiş olan bir kimse, Ebû Ha-nife (R.A.)ve Ebû Yûsuf (R.A.) 'un kavillerine göre, teyemmüm ile farz namazları kılamaz. İmâm Muhammed (R.AJ)'e göre ise, kılabilir. Çünkü, İmâm Muhammed (İLA.) 'a göre, muhakkak ki secde, Allah'a yakınlık demektir- Zehiyre*de de böyledir.
Selâm vermek veya verilen selâmı almak nîyyeti ile teyemmüm etmiş olan kişinin, o teyemmümle namaz kılması caiz olmaz. Fetâvâyî Kâdihân'da da böyledir.
Niyyeti,o teyemmümle namaz kılmak olmayan ve başkasına öğretmek maksadı ile teyemmüm etmiş olan bir kimsenin, teyemmümü, imamlarımızın üçüne göre de caiz olmaz. Hulâsa'da da böyledir. Bu kavil, Zâhirü'r^Rivâyedir. Kâdîhân'da da böyledir.
Kâfir olan bir kimse, sadece rnüslüman olmak niyeti ile teyemmüm etse ve müslüman olsa, İmâm-ı A'zam (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.) a göre, o teyemmümle namaz kılması caiz olmaz. Hulâsa'da da böyledir.
Hasta olan bir kimseye, bir başka kimse teyemmüm ettirmiş olsa; nîyyet etmek, teyemmüm ettirenin değil, hastanın vazifesidir. Kunye'de de böyledir, [86]
Niyyetin yapılış şekli : Maksud olan, temizlik olmayınca, sahih olmayan bir ibadete niyyet etmektir. Temizliğe veya namazın mubah olmasına niyyet etmek, namazı irade (namaz kılmayı isteme) nin yerine geçer.
Teyemmüm ederken, abdest için mi, gusül için mi olduğunu belirtmeye gerek yoktur.
Hatta, cünüp bir kimse, abdesti irade ederek teyemmüm etmiş olsa, caizdir ve cünüplükten teyemmüm etmiş sayılır. Tebyîn'de de. böyledir. Nisab'da da böyledir- Fetva da bunun üzerinedir. Tatarhâniyye'de de böyledir.
Cenaze namazı kılmak niyyeti ile veya tilâvet secdesi yapmak niyeti ile teyemmüm etmiş olan bir kimsenin, bu' teyemmüm ile, farz namazları da kılması, hilafsız caizdir. Muhıyt'te de böyledir.
Bir kimse, ezberinden veya yüzünden Kur an okumak, kabirleri ziyaret etmek, ölü defnetmek, ezan veya kamet okumak, mesfetâVâyî hındîyye
cide girmek veya çıkmak, (mescide girdikten sonra abdesti bozulmuş olan kimse için) veya Kur'an'a el sürmek gibi şeylerden birine niyyet ederek teyemmüm yapmış olsa, o teyemmümle namaz da kılar. Fakat, âmrae-i ulemâ «caiz olmaz» demişlerdir. Fetâvâyi Kâdî-hân'da da böyledir.
Şükür secdesi için teyemmüm etmiş olan bir kimse, Ebû Ha-nife (R.A.)ve Ebû Yûsuf (R.A.) 'un kavillerine göre, teyemmüm ile farz namazları kılamaz. İmâm Muhammed (R.AJ)'e göre ise, kılabilir. Çünkü, İmâm Muhammed (İLA.) 'a göre, muhakkak ki secde, Allah'a yakınlık demektir- Zehiyre*de de böyledir.
Selâm vermek veya verilen selâmı almak nîyyeti ile teyemmüm etmiş olan kişinin, o teyemmümle namaz kılması caiz olmaz. Fetâvâyî Kâdihân'da da böyledir.
Niyyeti,o teyemmümle namaz kılmak olmayan ve başkasına öğretmek maksadı ile teyemmüm etmiş olan bir kimsenin, teyemmümü, imamlarımızın üçüne göre de caiz olmaz. Hulâsa'da da böyledir. Bu kavil, Zâhirü'r^Rivâyedir. Kâdîhân'da da böyledir.
Kâfir olan bir kimse, sadece rnüslüman olmak niyeti ile teyemmüm etse ve müslüman olsa, İmâm-ı A'zam (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.) a göre, o teyemmümle namaz kılması caiz olmaz. Hulâsa'da da böyledir.
Hasta olan bir kimseye, bir başka kimse teyemmüm ettirmiş olsa; nîyyet etmek, teyemmüm ettirenin değil, hastanın vazifesidir. Kunye'de de böyledir, [86]
Konular
- Hava- Sağır = Küçük Havuzun Durumu :
- Akar Suyun Vasıflarından Birinin Bozulması :
- 2- Durgun Sular :
- Küçük Havuzun Ölçüsü :
- Ark Ve Su Oluğu
- 3- Kuyu Suları :
- Kuyuya Koyun ve Deve Kığısı Düşmesi :
- Kuyuya Bir Canlı Düşerse :
- Kaynayan Kuyunun Suyunu Boşaltmak:
- Tavuk, Kedi, Güvercin ve Benzerlerinin Kuyuya Düşmesi :
- Kuyudan çıkarılması müstehab olan suların miktarı:
- Kendisi İle Abdest Almanın Caiz Olmadığı Sular
- Ma-İ Müstamel (Kullanılmış Su)
- Bu Konu İle İlgili Diğer Bazı Meseleler
- 4- TEYEMMÜM
- Teyemmüm Hakkında Bilinmesi Zorunlu Olan İşler
- Teyemmümde Ellerî İki Defa Vurmak
- Teyemmüm Edilen Azaların Tamamını Meshetmek
- Kendisi Île Teyemmüm Yapılan Temiz Toprakla İlgili Meseleler
- Toz İle Teyemmüm Nasıl Yapılır:
- Toprağın Bir Başka Şeyle Karışık Halde Bulunması:
- Teyemmüm Ederken Üç Parmakla Meshetmek
- Suyu Kullanmaya Gücü Yetmeme, Teyemmümün Sebeplerindendir
- Mil, Nasıl Bir Uzunluk Ölçüsüdür :
- Teyemmümün Sıhhati İçin, Talep De Gereklidir
- Teyemmümü Bozan Şeyler
- Teyemmümle İlgili Çeşitli Meseleler
- Teyemmümün Yapılışı :
- 5- MESTLER ÜZERİNE MESHETMEK
- Meshin Caiz Olması İçin Gereken Şeyler :