Mekfûlün Leh'e Râcî Şartlar
Kefaletin sahih olması için, mekfûlün leh (= Talip, alacaklı) ile: ilgili bazı şartlar da vardır:
1) Mekfûlün leh'in (= alacaklının) malum olması, (= bilinmesi), kefaletin sıhhatinin şartlarındandır. Bedâî"de de böyledir.
Bir kimse, iki şahsa hitap ederek: "Ben, şu şahsın borcu olan, bin , dirheme kefilim*' veya "... borcuna kefil oldum." derse; kimin için konuştuğu malum olmadığından bu kefalet geçersizdir. Zehıyre'de de böyledir.
Bir kimse, bir topluluğa: "Sizin sattığınız şeye kefilim; o benim üzerimedir. (= borcumdur.) dediği zaman, kefaleti, muhataplar hakkında sahih olur; muhatap olmayanlar hakkında ise sahih olmaz. Serahsî'nin Muhiyti'nde de böyledir.
Şayet bu şahıs, sayılı bir topluluğa işaret ederek: "Bunlardan kim alış-veriş yaparsa, ben onun bedeline kefilim." derse; bu kefalet caiz olur. Çünkü bu durumda, kendisine kefil olunanlar bellidir. Hızânetü'l-Müftîn'de de böyledir.
2) Kefaletin şartlarından biri de, mekfûlün leh'in (== kefalet talep eden şahsın) akıllı olmasıdır.
Mecnûnun ve akıl edemiyecek kadar küçük olan sabînin, kefaleti kabul etmesi sahih değildir.
Burada, alacaklının hür olması şart değildir. Bedâi"de de böyledir. [9]
1) Mekfûlün leh'in (= alacaklının) malum olması, (= bilinmesi), kefaletin sıhhatinin şartlarındandır. Bedâî"de de böyledir.
Bir kimse, iki şahsa hitap ederek: "Ben, şu şahsın borcu olan, bin , dirheme kefilim*' veya "... borcuna kefil oldum." derse; kimin için konuştuğu malum olmadığından bu kefalet geçersizdir. Zehıyre'de de böyledir.
Bir kimse, bir topluluğa: "Sizin sattığınız şeye kefilim; o benim üzerimedir. (= borcumdur.) dediği zaman, kefaleti, muhataplar hakkında sahih olur; muhatap olmayanlar hakkında ise sahih olmaz. Serahsî'nin Muhiyti'nde de böyledir.
Şayet bu şahıs, sayılı bir topluluğa işaret ederek: "Bunlardan kim alış-veriş yaparsa, ben onun bedeline kefilim." derse; bu kefalet caiz olur. Çünkü bu durumda, kendisine kefil olunanlar bellidir. Hızânetü'l-Müftîn'de de böyledir.
2) Kefaletin şartlarından biri de, mekfûlün leh'in (== kefalet talep eden şahsın) akıllı olmasıdır.
Mecnûnun ve akıl edemiyecek kadar küçük olan sabînin, kefaleti kabul etmesi sahih değildir.
Burada, alacaklının hür olması şart değildir. Bedâi"de de böyledir. [9]
Konular
- 18- ALIŞ-VERİŞ VE SATILAN ŞEYDEKİ KUSUR HUSUSUNDAKİ İKRAR
- 19- MÜDÂRİP VE ORTAĞININ ÎKRARI
- 20- VASÎ'NİN, ÖLEN ŞAHSIN MALINI ALDIĞINI İKRAR ETMESİ
- 21- VÂRİSİN VEYA KENDİSİNE VASİYET EDİLMİŞ BULUNULAN KİMSENİN ÖLEN ŞAHSIN MALININ, KENDİ ELİNDE BULU
- 22- KATL VE CİNAYETİN İKRAR EDİLMESİ KATL İKRARI
- Cinayet İkrarı
- 23- İKRAR'LA İLGİLİ ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- KİTÂBÜL-KEFÂLE
- (KEFALET)
- 1- KEFALETİN TARİFİ, RÜKÜNLERİ VE ŞARTLARI KEFALETİN TARİFİ
- Kefaletin Rüknü
- Kefaletin Şartları
- Kefile Râci Şartlar
- Asîl'e Râci Şartlar
- Mekfûlün Leh'e Râcî Şartlar
- Mekfûlün Bih'e Râcî Şartlar
- 2- KEFALET LAFIZLARI KEFALETİN KISIMLARI, HÜKÜMLERİ VE BUNLARLA İLGİLİ KONULAR
- 1- Kefalet Lafızları
- 2- Nefis (= Can) Ve Mal Kefaleti
- 3- Kefaletten Berâet (- Kurtulmak)
- Mehre Kefalet
- Kefaletten Berâeti Şarta Bağlamak
- 4- Kefalette Müracaat
- 5- Kefalette Ta'lîk Ve Te'cil
- Borcun Te'hir Edilmesi
- Vadeli Borca Kefalet
- 3- KEFALETTE DÂVA VE HUSÛMET
- 4- BİR ŞEYE İKİ KİŞİNİN KEFİL OLMASI