Da'vâ çeşitleri
İki çeşit da'va vardır:
1) Sahih Da'va;
2) FâsidDa'va.
Sahih Da'va: Kendisi ile hüküm verilen da'vadır. Bunda, da'valı ve da'vacı hazırda bulunur.
Soru sorulup cevap alınır. Şayet, inkar eden olursa yemin verilir.
Da'vacının isbatı beyyine ile olur ve iddiacının huzurda bulunması gerekir.
Fasid olan da'vada, ahkama tealluk eden şey olmaz. Kâfi'de de böyledir.
Şayet da'va sahih olmaz ve iddia olunan şeyifi de verilmesi istenirse, bu dinlenilir mi?
Da'vası sahih olmayan şeyin, isbatı mümkün olur mu?
Alimler, bu hususu Şehadetten Dönme Kitabı'nda ihtilaf konusu yapmışlardır.
İddia olunan şeyin iddia edene verilmesi, davanın sahih olması ve sübût bulmasiyle olur.
Sahih olan görüş budur. Serahsî'nin Muhıyti'nde de böyledir.
Da'va edenin, dava olunanı bilmesine gelince. Gerçekten da'vaci, da'vasmı bıraktığı zaman, da'va yapmaya icbaredilmez.
Da'valıya gelince, bu icbar edilir.
Bu, umumun hudududur ve sahih olanıdır.
İmâm Muhammed (R.A.), el-Asıl Kitabında: "Da'valı inkar edendir." buyurmuştur. Bu şahindir.... Fakat iş, onu bilmektir. Tercih bilgiyle olur. Alimlerimizin hazık olanlarına göre, bu böyledir. Çünkü, itibar manalaradır; suretlere değildir.
Kendisine emanet bırakılan zat: "Ben emaneti geri verdim." derse; yeminle birlikte onun sözü geçerlidir. Her ne kadar, müddeî sureti kabul etmese bile böyledir. Çünkü, o ödendiğini inkar ediyor. Hidâye'de de böyledir. [4]
1) Sahih Da'va;
2) FâsidDa'va.
Sahih Da'va: Kendisi ile hüküm verilen da'vadır. Bunda, da'valı ve da'vacı hazırda bulunur.
Soru sorulup cevap alınır. Şayet, inkar eden olursa yemin verilir.
Da'vacının isbatı beyyine ile olur ve iddiacının huzurda bulunması gerekir.
Fasid olan da'vada, ahkama tealluk eden şey olmaz. Kâfi'de de böyledir.
Şayet da'va sahih olmaz ve iddia olunan şeyifi de verilmesi istenirse, bu dinlenilir mi?
Da'vası sahih olmayan şeyin, isbatı mümkün olur mu?
Alimler, bu hususu Şehadetten Dönme Kitabı'nda ihtilaf konusu yapmışlardır.
İddia olunan şeyin iddia edene verilmesi, davanın sahih olması ve sübût bulmasiyle olur.
Sahih olan görüş budur. Serahsî'nin Muhıyti'nde de böyledir.
Da'va edenin, dava olunanı bilmesine gelince. Gerçekten da'vaci, da'vasmı bıraktığı zaman, da'va yapmaya icbaredilmez.
Da'valıya gelince, bu icbar edilir.
Bu, umumun hudududur ve sahih olanıdır.
İmâm Muhammed (R.A.), el-Asıl Kitabında: "Da'valı inkar edendir." buyurmuştur. Bu şahindir.... Fakat iş, onu bilmektir. Tercih bilgiyle olur. Alimlerimizin hazık olanlarına göre, bu böyledir. Çünkü, itibar manalaradır; suretlere değildir.
Kendisine emanet bırakılan zat: "Ben emaneti geri verdim." derse; yeminle birlikte onun sözü geçerlidir. Her ne kadar, müddeî sureti kabul etmese bile böyledir. Çünkü, o ödendiğini inkar ediyor. Hidâye'de de böyledir. [4]
Konular
- 6- KURBAN HUSUSUNDA MÜSTEHAP OLAN ŞEYLER
- 7- BAŞKASININ YERİNE KURBAN KESMEK VE BAŞKASININ KURBANINI KENDİ ADINA KESMEK
- 8- KURBANDA ORTAKLIĞA TEALLUK EDEN MESELELER
- 9- KURBAN HUSUSUNDA ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- KİTÂBÜ'L-LEKIYT TERKEDİLMİŞ ÇOCUKLAR
- KİTÂBÜ'L-LÜKATA BULUNAN MALLAR
- Beklemeye Tahammülü Olmayan Meyveler
- Lükatadan Faydalanmak
- KİTABUD-DAVA
- (DAVALAR)
- 1- DA'VÂ'NIN ŞER'I MANASI, RÜKNÜ, CAİZ OLMASININ ŞARTLARI, HÜKMÜ, ÇEŞİTLERİ VE MÜDDEÎ İLE MÜDDEÂALE
- Da'vâ'nın Şeri Manası
- Da'vanın Sıhhatinin Şartları
- Da'vânın Hükmü
- Da'vâ çeşitleri
- 2- SAHİH OLAN DA'VALAR VE DİNLENMEYEN DA'VALAR
- 1- Alacakla İlgili Da'valar
- 2- Menkûl Mallarla İlgili Davalar
- 3- Akar Da'vası İle İlgili Mes'eleler
- 3- YEMİN
- 1- Yemin Talep Etme Ve Yeminden Kaçınma
- 2- Yemin Etmenin Ve Yemin Talep Etmenin Keyfiyyeti
- 3- Kendisine Yemin Teveccüh Edip Etmeyen Kimseler İle Yemin Verilmesi Helâl Olup Olmayan Kimseler
- 4- KARŞILIKLI YEMİNLEŞME
- 5- BAŞKASINI DA'VÂ ETMEYE SALİH OLAN VE OLMAYAN KİMSELER DÂVAYI DİNLEMESİ ŞART OLAN VE OLMAYAN KİMSE
- 6- MÜDDEÎNÎNIDA'VASINI ENGELLEYEN VE ENGELLEMEYEN ŞEYLER
- 7- MÜDDEA ALEYHİN CEVAP OLAN VEYA OLMAYAN SÖZLERİ
- 8- DA'VADA TENAKUZUN VÂKİ OLUP OLMAMASI
- 9- İKİ KİŞİNİN DA'VÂSİ