Şehadette Lafız
Şehadette lafız şart mıdır?
Belh ve Buhara alimleri: "Şehadette lafız (= konuşma) şarttır." demişler; Irak alimleri ise: "...şart değildir." demişlerdir. Muhıyt'te de böyledir.
Kudûri: "İtimad öncekileredir. Fetva da onlara göredir." buyurmuştur.
Bir kimse: "Birden bire gözüm ilişti." diyerek şahidlik yaparsa; bu durumda, bu şahsın adil olması halinde, şehadeti makbuldür ve bu şahid şehadetten men edilmez. Mebsût'ta da böyledir.
Şehadette adedin şart olmadığı yerlerde, erkeğin şehadeti daha sahihtir. Çünkü, eikeğin şehadeti, kadının şehadetinden daha kuvvetlidir.
Meşhudun bih'e bir kadın veya bir erkeğin şehadetinin kafi geldiği hallerde, erkeğin şehadeti daha evladır. Nihâye'de de böyledir.
4) Kısas ve hadlerin dışında kalan ve erkeklerin muttali olabilecekleri şeyler hakkında şahidlik yapmak:
Bu gibi yerlerde, iki erkek veya bir erkekle iki kadının şehadetleri kafi gelir.
Bu durumda, şehadette bulunulan dava; ister mal davası olsun; isterse, nikah, talak, ıtak, vekalet, vesayet ve benzeri malla ilgili olmayan davalar olsun, farketmez. Tebyîn'de de köyledir.
Ukubetin kemali için, ihsan (= iffetli olma) üzerinde durulmuş ve ıhsan'ın sübut bulması için, bir erkekle, iki kadının şehadeti şart görülmüştür.
Bu, bize göredir. Muhıyt'te de böyledir. En doğrusunu, ancak Allahu Teâlâ bilir. [12]
Belh ve Buhara alimleri: "Şehadette lafız (= konuşma) şarttır." demişler; Irak alimleri ise: "...şart değildir." demişlerdir. Muhıyt'te de böyledir.
Kudûri: "İtimad öncekileredir. Fetva da onlara göredir." buyurmuştur.
Bir kimse: "Birden bire gözüm ilişti." diyerek şahidlik yaparsa; bu durumda, bu şahsın adil olması halinde, şehadeti makbuldür ve bu şahid şehadetten men edilmez. Mebsût'ta da böyledir.
Şehadette adedin şart olmadığı yerlerde, erkeğin şehadeti daha sahihtir. Çünkü, eikeğin şehadeti, kadının şehadetinden daha kuvvetlidir.
Meşhudun bih'e bir kadın veya bir erkeğin şehadetinin kafi geldiği hallerde, erkeğin şehadeti daha evladır. Nihâye'de de böyledir.
4) Kısas ve hadlerin dışında kalan ve erkeklerin muttali olabilecekleri şeyler hakkında şahidlik yapmak:
Bu gibi yerlerde, iki erkek veya bir erkekle iki kadının şehadetleri kafi gelir.
Bu durumda, şehadette bulunulan dava; ister mal davası olsun; isterse, nikah, talak, ıtak, vekalet, vesayet ve benzeri malla ilgili olmayan davalar olsun, farketmez. Tebyîn'de de köyledir.
Ukubetin kemali için, ihsan (= iffetli olma) üzerinde durulmuş ve ıhsan'ın sübut bulması için, bir erkekle, iki kadının şehadeti şart görülmüştür.
Bu, bize göredir. Muhıyt'te de böyledir. En doğrusunu, ancak Allahu Teâlâ bilir. [12]
Konular
- Bir Rehnin, Diğer Bir Rehne Karşı Cinayeti:
- 12- REHİNLE İLGİLİ DA'VALAR VE HUSÛMETLER
- KİTÂBÜ'Ş-ŞEHÂDÂT
- (ŞÂHİDLİKLER)
- 1- ŞEHÂDETİN TARİFİ, RÜKNÜ, EDASININ SEBEBİ, HÜKMÜ, ŞARTLARI VE KISIMLARI ŞEHÂDETİN TARİFİ
- Şehâdetin Rüknü
- Şehâdetin Edasının Sebebi
- Şehadetîn Hükmü
- Şehâdetin Şartları
- Tahammül-ü Şehadetin Şartları
- Şehadeti Edâ Etmenin Şartları
- Şahidlîkte Adalet
- Büyük Günahlar
- Şehadetten Vaz Geçmemek
- Şehadetin Kısımları
- Şehadette Lafız
- 2- ŞAHİDLERİN SORUMLULUĞU, ŞAHİDLİĞİN EDASININ HADDİ VE ŞAHİTLİKTEN KAÇINMA
- 3- ŞAHİTLİK YAPMANIN ŞEKLİ VE ŞAHİDLERÎN DİNLENİLMESİ
- 4- ŞEHADETİ KABUL EDİLEN VE KABUL EDİLMEYEN KİMSELER
- 1- Şehadette Ehliyeti Olmadığı İçin Şehadeti Kabul Edilmeyen Kimseler
- 2- Fışkı Sebebiyle Şehadeti Kabul Edilmeyen Kimseler
- 3- İtham Edilmesinden Veya Tenakuzun Lüzumundan Yahut Hükmü Bozma Gereğinden Dolayı Şehadeti
- Makbul Olmayan Kimseler
- 5- ŞEHADETTE HUDUTLARA MÜTEALLİK MES'ELELER
- Meyân-i Dîhî
- 6- MİRASLARDA ŞEHADET
- 7- DÂVA VE ŞEHÂDET ARASINDAKİ İHTİLÂF VE TENAKUZ
- 1- Müddeâ Bih'in Borç Olması Hâli
- Müddeâ Bih'in Borç Olması
- 2- Müddeâ Bih'în Mülk Olması Hâli