Zıhârın Rüknü
Zıhânn Rüknü : Bir kimsenin, kendi karısına : «Sen, bana anamın sırtı gibisin.» demesi veya o makamda bir söz söylemesidir. Nihâye'de de böyledir.
Bir kimse karısına : «Senin başın bana anamın, sırtı gibidir; veya yüzün veya omuzun veya fercin fanamın sırtı gibidir) derse, bu zıhâr olur.
Keza, kansına : «Senin bedenin, bana anamın sırtı gibidir; veya dörtte birin veya yarın...» demesi veya buna benzer bir söz söylemesi, zıhâr olur. Bedâi'de de böyledir.
Bedenin tamamından sayılmayan, el ve ayak gibi bir parça söylendiği zaman, zıhâr sabit olmaz. Serahsî'nin Muhıytı'nde de böyledir.
Bir kimse, karısına : «Senin sırt m anamın sırtı gibidir, vtya anamın karnı yibidir, veya anamın ferci gibidir, dese; bu zı-. hâi- olmaz. Cevhereîü'n - Niyyire'de de böyledir.
Şayet : '(Sen, bana anamın dizkapağı gibisin.» derse, bu kıyasda, zıhâr olur. Ve şâ3'C( : «Uyluğun, anamın uyluğu gibidir." derse; bu da zıhâr olur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Bir kimse, karısının bir uzvunu, anasının, bakılması caiz olmayan bir uzvuna benzetse; bu durumda, yırtma benzetmiş gibi olur.
Keza, bir kimse, böyle, nikâhı ebediyyen haram olan bir kadına benzetse, (bacısı, amesi, (= halası) süt anası, süt bacısı gibi mahremlerine teşbih etse) zıhâr vaki olur. Cevheretü'n - Ney-yire'de de böyledir.
Bakılması helal olan şeye benzetirse (saç, yüz, baş, el ayak gibi) zıhâr olmaz Fetâvâyi Kadihân'da da böyledir.
Şayet, koca, karısına: Sen bana ananın sırtı gibisin, dese: zehretmiş dur. Bu kadına cima' etmiş olması veya olmaması da müevidir.
Şayet, koca karısına: Kızın gibisin, demiş olsa; eğer kadına cima' yapmışsa müzahir olur ve eğer cima' yapmcmışsa müzahir elmaz. Sirâcü'I- Vehhâc'da da böyledir.
Bir kimse eğer karısını, babasının karısına veya oğlunun karısına benzetirse; babası veya oğlu karısına cima' etsin veya etmesin zıhâr olur.
Bir kimse, karısını, babasının veya oğlunun zina eylediği bir kadına benzetirse; İmam Ebû Yûsuf (R.A.). Bu zıhâr olur,» buyurmuştur sahih olan budur.
Bir kimse, karısını; zina etmiş bulunduğu, -karısının kızma veya anasına benzetse bu zıhâr olur. Zahiriyye'de de böyledir.
Bir kimse, şehvetle, yabancı bir kadını Öpsc veya şehvetle cnun fercine baksa, sonrada, karısını o kadınm kızma benzet-se müzahir olmaz. Bu imam Ebü Hanife (R.A.)' ya göre böyledir. Muhiyt'te de böyledir. [17]
Bir kimse karısına : «Senin başın bana anamın, sırtı gibidir; veya yüzün veya omuzun veya fercin fanamın sırtı gibidir) derse, bu zıhâr olur.
Keza, kansına : «Senin bedenin, bana anamın sırtı gibidir; veya dörtte birin veya yarın...» demesi veya buna benzer bir söz söylemesi, zıhâr olur. Bedâi'de de böyledir.
Bedenin tamamından sayılmayan, el ve ayak gibi bir parça söylendiği zaman, zıhâr sabit olmaz. Serahsî'nin Muhıytı'nde de böyledir.
Bir kimse, karısına : «Senin sırt m anamın sırtı gibidir, vtya anamın karnı yibidir, veya anamın ferci gibidir, dese; bu zı-. hâi- olmaz. Cevhereîü'n - Niyyire'de de böyledir.
Şayet : '(Sen, bana anamın dizkapağı gibisin.» derse, bu kıyasda, zıhâr olur. Ve şâ3'C( : «Uyluğun, anamın uyluğu gibidir." derse; bu da zıhâr olur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Bir kimse, karısının bir uzvunu, anasının, bakılması caiz olmayan bir uzvuna benzetse; bu durumda, yırtma benzetmiş gibi olur.
Keza, bir kimse, böyle, nikâhı ebediyyen haram olan bir kadına benzetse, (bacısı, amesi, (= halası) süt anası, süt bacısı gibi mahremlerine teşbih etse) zıhâr vaki olur. Cevheretü'n - Ney-yire'de de böyledir.
Bakılması helal olan şeye benzetirse (saç, yüz, baş, el ayak gibi) zıhâr olmaz Fetâvâyi Kadihân'da da böyledir.
Şayet, koca, karısına: Sen bana ananın sırtı gibisin, dese: zehretmiş dur. Bu kadına cima' etmiş olması veya olmaması da müevidir.
Şayet, koca karısına: Kızın gibisin, demiş olsa; eğer kadına cima' yapmışsa müzahir olur ve eğer cima' yapmcmışsa müzahir elmaz. Sirâcü'I- Vehhâc'da da böyledir.
Bir kimse eğer karısını, babasının karısına veya oğlunun karısına benzetirse; babası veya oğlu karısına cima' etsin veya etmesin zıhâr olur.
Bir kimse, karısını, babasının veya oğlunun zina eylediği bir kadına benzetirse; İmam Ebû Yûsuf (R.A.). Bu zıhâr olur,» buyurmuştur sahih olan budur.
Bir kimse, karısını; zina etmiş bulunduğu, -karısının kızma veya anasına benzetse bu zıhâr olur. Zahiriyye'de de böyledir.
Bir kimse, şehvetle, yabancı bir kadını Öpsc veya şehvetle cnun fercine baksa, sonrada, karısını o kadınm kızma benzet-se müzahir olmaz. Bu imam Ebü Hanife (R.A.)' ya göre böyledir. Muhiyt'te de böyledir. [17]
Konular
- 6- TALÂKI RİC'İ
- Talâk-ı Ric i
- Boşanmış Kadına Helâl Olan Şeyler
- İmâm :
- 7- İLÂ
- Îlâ
- İlâda Kullanılan Lafızlar
- Dört Çeşit Îlâ Vardır
- 8- HULÛ' (=MUHÂLEA)
- 1- Muhâlea'nın Şartları, Hükmü Ve Bu Konu İle İlgili Mes'eleler
- 2- Muhâleaya Âit Caiz Olan Ve Olmayan Bedeller
- 3- Mal Karşılığı Talâk
- 9- ZIHÂR
- Zıhâr
- Zıhârın Şartı
- Zıhârın Rüknü
- Zıhâr'ın Hükmü :
- Zıhârın Şartı
- 10- KEFFÂRET-İ ZIHÂR
- 11- LİÂN
- Liân
- Liânın Sebebi :
- Liânın Şartı :
- Liânın Ehli
- Liânın Hükmü :
- Liân Nasıl Yapılır :
- 12- INNET
- Innet [27]
- 13- IDDET
- Iddet