Liânın Hükmü :
Liân'ın hükmü : Cima'nın ve öpmek sıkmak gibi, kadından faydalanmanın haram olmasıdır.
Fakat, Hân sebebiyle, bizzat ayrılık hâsıl olmaz.
Hatta, bir kimse karışım o halde iken, bâin talâkla boşasa, talâk vâki olur.
Keza, şayet erkek kendisini yalanlarsa; nikâhı lâ/.ciemcdcn, cima1 helâl olur. NUıâye'de de böyledir.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhamıned IR.A), şöyle buyurmuşlardır :
«Liân sebebiyle, nâinen boşanma gibi, ayrılık vâki olur. Nikâh mülkiyeti gider ve birleşme hürmeti sabit olur. Liân halinde, zevciyet devam etmez». Bedâi'de de böyledir.
Liânm istenilmesi şarttır. Eğer, erkek ondan kaçınırsa, hâkim onu ün yapana kadar veya kendini yalancı tanıtana kadar habseder. Hidâye'de de böyledir.
Lâ netleşirken, kadına da liân gerekir. Eğer, kadın razı olmazsa hâkim onu, lânetleşene veya kocasını doğrulayana kadar hab-seder. Hidâye'de de böyledir.
Kadın için, efdâl olan, husûmeti ( düşmanlığı) ve liân isteğini terk etmesidir. Eğer terketmezse, hakime dava açması güzel olur. Hakim de, Önce ona, vazgeçmesini söyler ve ona : «Bırak bu işi, vazgeç bundan» der. Eğer, kadın terkeder vaz geçerse; ne âlâ... Bundan sonra kadın yeniden dava ederse; buna da hakkı var' dır. Bedâi'de de böyledir. [25]
Fakat, Hân sebebiyle, bizzat ayrılık hâsıl olmaz.
Hatta, bir kimse karışım o halde iken, bâin talâkla boşasa, talâk vâki olur.
Keza, şayet erkek kendisini yalanlarsa; nikâhı lâ/.ciemcdcn, cima1 helâl olur. NUıâye'de de böyledir.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhamıned IR.A), şöyle buyurmuşlardır :
«Liân sebebiyle, nâinen boşanma gibi, ayrılık vâki olur. Nikâh mülkiyeti gider ve birleşme hürmeti sabit olur. Liân halinde, zevciyet devam etmez». Bedâi'de de böyledir.
Liânm istenilmesi şarttır. Eğer, erkek ondan kaçınırsa, hâkim onu ün yapana kadar veya kendini yalancı tanıtana kadar habseder. Hidâye'de de böyledir.
Lâ netleşirken, kadına da liân gerekir. Eğer, kadın razı olmazsa hâkim onu, lânetleşene veya kocasını doğrulayana kadar hab-seder. Hidâye'de de böyledir.
Kadın için, efdâl olan, husûmeti ( düşmanlığı) ve liân isteğini terk etmesidir. Eğer terketmezse, hakime dava açması güzel olur. Hakim de, Önce ona, vazgeçmesini söyler ve ona : «Bırak bu işi, vazgeç bundan» der. Eğer, kadın terkeder vaz geçerse; ne âlâ... Bundan sonra kadın yeniden dava ederse; buna da hakkı var' dır. Bedâi'de de böyledir. [25]
Konular
- 1- Muhâlea'nın Şartları, Hükmü Ve Bu Konu İle İlgili Mes'eleler
- 2- Muhâleaya Âit Caiz Olan Ve Olmayan Bedeller
- 3- Mal Karşılığı Talâk
- 9- ZIHÂR
- Zıhâr
- Zıhârın Şartı
- Zıhârın Rüknü
- Zıhâr'ın Hükmü :
- Zıhârın Şartı
- 10- KEFFÂRET-İ ZIHÂR
- 11- LİÂN
- Liân
- Liânın Sebebi :
- Liânın Şartı :
- Liânın Ehli
- Liânın Hükmü :
- Liân Nasıl Yapılır :
- 12- INNET
- Innet [27]
- 13- IDDET
- Iddet
- 14- HIDÂD (=KADININ YAS TUTMASI)
- Hıdâd ( = Kadının Yas Tutması)
- 15- NESEBİN SUBÛTU
- Nesebin Sübûtu
- 16- HIDÂNE ( = ÇOCUĞA BAKMA VE TERBİYE ETME HAKKI)
- 17- NAFAKALAR
- 1- Zevcenin (= Kadının) Nafakası
- 3- İddet Bekliyen Kadının Nafakası