Cinsleri Karışık Olan Arazilerin Haracı
Bazı kimseler, içinde üzüm bağı ve ekime müsait bir yer bulunan, bir arazi satın alsalar; bunlardan biri bağı; diğeri de, bağ olmayan yeri satın almışsa; âlimler: "Bağın haracı belli; arazinin haracı belli... Böylece hükmolunur. Şayet, bağın haracı bilinmiyorsa; o arazinin haracı, hep birden alınır."
Bağın, aslında bağ; arazinin de, aslında arazi olduğu bilinirse; bu durumda, bağın ve arazinin haracına bakılır. Haradan bilinmekte ise, aralarında taksim ederler ve her ikisi de, hissesine ne düşerse, onu verir.
Haraçları karışık olan bir köyde; bir şahsın, arazisinin haracı, kendisi ile başkasının arasındaki seviyenin ekserisi olarak istenirse; âlimler: "Eğer, bidayette, haracın, ales'seviye ( = eşit olarak) mi, yoksa, karışık (fazlah-noksanlı) mı olduğu bilinmiyorsa; bu durumda, önceki halinede terk edilir," demişlerdir. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Fetvalarda: "Bir kimse, bir harâc arazisini mezarlık veya fakirler için mesken yaparsa; bu durumda, bu arazinin haracı düşer."
Harâc arazisi, bir müslümanda senelerce kalırsa; İmâmeyn'e göre, geçmiş yılların hepsinin haracı alınır.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre ise, içinde bulunulan senenin haracından başkası alınmaz.
Şeyhu'l-islâm, Siyer-i Sağîr ŞerhFnde, böyle söylemiştir.
Sadru'l-İslâm da: "Sahih olan, her seneninkini almaktır." demiştir. Mııhıyt'te de böyledir. [99]
Bağın, aslında bağ; arazinin de, aslında arazi olduğu bilinirse; bu durumda, bağın ve arazinin haracına bakılır. Haradan bilinmekte ise, aralarında taksim ederler ve her ikisi de, hissesine ne düşerse, onu verir.
Haraçları karışık olan bir köyde; bir şahsın, arazisinin haracı, kendisi ile başkasının arasındaki seviyenin ekserisi olarak istenirse; âlimler: "Eğer, bidayette, haracın, ales'seviye ( = eşit olarak) mi, yoksa, karışık (fazlah-noksanlı) mı olduğu bilinmiyorsa; bu durumda, önceki halinede terk edilir," demişlerdir. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Fetvalarda: "Bir kimse, bir harâc arazisini mezarlık veya fakirler için mesken yaparsa; bu durumda, bu arazinin haracı düşer."
Harâc arazisi, bir müslümanda senelerce kalırsa; İmâmeyn'e göre, geçmiş yılların hepsinin haracı alınır.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre ise, içinde bulunulan senenin haracından başkası alınmaz.
Şeyhu'l-islâm, Siyer-i Sağîr ŞerhFnde, böyle söylemiştir.
Sadru'l-İslâm da: "Sahih olan, her seneninkini almaktır." demiştir. Mııhıyt'te de böyledir. [99]
Konular
- Halkı İsteyerek Müslüman Olan Arazi
- Diriltilen Arz-ı Mevât'ın Vergisi
- Basra Arazisi
- Harâc Arazisinin Nevileri
- Harâc-ı Mukâsemenin Takdiri
- Harâc Arazisine Sahip Olan Herkes, Harâc Verir
- Velîyyü'l-Emr Tarafından, Öşrün Arazî Sahibine Bırakılması
- Sahibinin Bakmadığı Harâc Arazisi
- Özürsüz Olarak, Daha Düşük Değerli Bir Mahsul Yetiştiren Kimseden Alınacak Vergi
- Sahip Değiştiren Harâc Arazisi
- Bir Araziden Hem Harâc, Hem De Öşür Alınamıyacağı
- Öçür Arazisini Satın Alan Zimmî
- İşlenilmeyen Harâc Arazisinin Durumu
- Sahipleri Tarafından Terk Edilen Harâc Arazileri
- Zimmîlerin Başka Bir Yere Nakledilmeleri
- Cinsleri Karışık Olan Arazilerin Haracı
- Su Baskınına Veya Diğer Âfetlere Maruz Kalan Harâc Arazisi
- Âfete Maruz Kalan Öşür Arazisi
- Âfete Uğrayan Zîraatçilere Yardım
- Üzüm Çubuğu Veya Ağaç Dikilen Ziraat Arazisi
- Harâc Toplayacak Kimsenin Vasıfları
- Haraç Ve Öşür Borcu İle Ölen Kimse
- Haracı Veya Öşrü Verilmeyen Mahsulün Durumu
- Haracı Acilen (= Önceden) Almak
- 8- CİZYE
- Cizye Kimlerden Ve Ne Zaman Alınır
- Putperest Ve Mürted Araplar
- Cizyeden Muaf Olanlar