5- HİBEDEN DÖNMEK VE HİBEDEN DÖNMEYE MANİ OLAN VEYA OLMAYAN HÂLLER
Fetâvâyi Gıyasiyye'de şöyle zikredilmiştir:
Sahih olan kavle göre, hibelerden rücû' (= bağışlardan dönmek) mekruhtur. Tatarhâniyye'de de böyledir.
Çeşitli hibeler (- bağışlar) vardır:
1) Yakın akrabaya yapılan bağış (= hibe)
2) Yabancıya veya mahrem olmayan akrabaya yapılan bağış
3) Mahrem olup da akraba olmayan kimseye yapılan bağışl.
Bu bağışların tamamında, teslimden önce bağış yapan şahsın dönme hakkı vardır. Zehiyre'de de böyledir.
Bağışlayan şahsın hazır veya gaib olması ve bağışladığı şeyin teslim alınmasına izin verip vermemesi müsavidir. Mebsût'ta da böyledir.
Vâhibin (= hibe eden şahsın) mevhûbu (= bağışladığı şeyi) teslim ettikten sonra, zi rahim olan mahreminde bağışladığı şeyden dönme hakkı yoktur.
Vahib bunların dışında kalan kişilere yaptığı bağıştan dönebilir.
Ancak teslimden sonra, hibe eden şahıs, tek başına dönüş yapamaz. Bu durumda dönüş yapabilmesi için hakimin hükmü veya teslimden sonra mevhûbün lehin (= kendisine bağış yapılan kimsenin) rızası gerekir.
Teslimden önce, hibe eden şahıs yalnız başına dönüş yapabilir. Zehiyre'de de böyledir.
Hibe eden şahıs, dilerse bağışının bir kısmından dönebilir. Zahî-riyye'de de böyledir. [19]
Sahih olan kavle göre, hibelerden rücû' (= bağışlardan dönmek) mekruhtur. Tatarhâniyye'de de böyledir.
Çeşitli hibeler (- bağışlar) vardır:
1) Yakın akrabaya yapılan bağış (= hibe)
2) Yabancıya veya mahrem olmayan akrabaya yapılan bağış
3) Mahrem olup da akraba olmayan kimseye yapılan bağışl.
Bu bağışların tamamında, teslimden önce bağış yapan şahsın dönme hakkı vardır. Zehiyre'de de böyledir.
Bağışlayan şahsın hazır veya gaib olması ve bağışladığı şeyin teslim alınmasına izin verip vermemesi müsavidir. Mebsût'ta da böyledir.
Vâhibin (= hibe eden şahsın) mevhûbu (= bağışladığı şeyi) teslim ettikten sonra, zi rahim olan mahreminde bağışladığı şeyden dönme hakkı yoktur.
Vahib bunların dışında kalan kişilere yaptığı bağıştan dönebilir.
Ancak teslimden sonra, hibe eden şahıs, tek başına dönüş yapamaz. Bu durumda dönüş yapabilmesi için hakimin hükmü veya teslimden sonra mevhûbün lehin (= kendisine bağış yapılan kimsenin) rızası gerekir.
Teslimden önce, hibe eden şahıs yalnız başına dönüş yapabilir. Zehiyre'de de böyledir.
Hibe eden şahıs, dilerse bağışının bir kısmından dönebilir. Zahî-riyye'de de böyledir. [19]
Konular
- Hibe'nin Rüknüne Raci Olan Şartlar
- Vâhibe (= Bağışlayan Şahsa) Raci Şartlar
- Mevhûb (= Bağışlanan Şeye) Râci Şartlar
- Hibe'nin Hükmü
- Hibe İfade Eden Lafızlar
- Vaz'an Hibe Yerine Vaki Olan Lafızlar
- Hibe'nin, Kinaye Ve Örf Olarak Vaki Olduğu Lafızlar
- Hibe İle Ariyetin Müsavi Olduğu Lafızlar
- 2- CAİZ OLAN VE CAİZ OLMAYAN HİBELER
- Hibenin Teslimi
- Hibeyi Teslim Alma
- Meşgul Ve Şâgil'in Hibesi
- 3- HELÂLLEŞMEKLE İLGİLİ MES'ELELER
- 4- ALACAKLI ŞAHSIN, ALACAĞI OLAN ŞEYİ, BORÇLU ŞAHSA BAĞIŞLAMASI
- 5- HİBEDEN DÖNMEK VE HİBEDEN DÖNMEYE MANİ OLAN VEYA OLMAYAN HÂLLER
- Hibeden Rücü (= Geri Dönme) İfade Eden Lafızlar
- Hibeden Dönmeye Mâni Olan Özürler
- 6- BİR KİMSENİN, KÜÇÜK ÇOCUĞUNA BAĞIŞTA BULUNMASI
- Hibenin Teslim Alınması
-
- İvazın Caiz Olmasının Şartları
- 8- HİBE İÇİN ŞART KOŞMANIN HÜKMÜ
- Şarta Bağlanması Sahih Olmayan Ve Fasid Şartlardan Dolayı Bâtıl (= Geçersiz) Olan Akidler
- Fasid Şartlarla Batıl (= Geçersiz) Olmayan Akidler
- 9- VÂHİB İLE MEVHÛBÜN LEH ARASINDAKİ İHTİLAF VE BU HUSUSTAKİ ŞEHÂDET
- 10- HASTANIN YAPTIĞI BAĞIŞ ( = MARÎZİN HİBESİ )
- Ölüm Hastalığı Nedir?
- 11- HİBE KONUSUNDA MUHTELİF MES'ELELER
- 12- SADAKA