126- BİR KADININ, KOCASININ VÂRİSLERİNE KARŞI, MEHÎR BAKİYESİ İDDİASINDA BULUNMASI DA'VÂSININ
Bir kadın, kocasının vârislerine karşı, mehir bakiyyesini iddia eder ve "kocasının, onu ikrar eylediğini; ödeyemeden de öldüğünü" söyler ve "terekenin vârislerin elinde olduğunu; alacağmm verilmesini istediğini" bildirirse; Neemü'd-din en-NeseO: "İllet sebebiyle, bu da'vâ bozuktur." Zira, kadın vârislerin elindeki eşyayı açıklamamıştır. Onları tarif etmesi gerekirdi. Hudutlu olanların hududunu açıklaması ve benzeri şeyleri yapması gerekirdi." buyurmuştur.
Bu fasılda âlimlerin ihtilafları vardır: Bazıları, a'yanm açıklanmasını şart koşmuşlardır.
Hâkim Ahmed es-Semerkand?, Şurfitu'nda: "Eğer açıklarsa; daha ihtiyatlı olur." buyurmuştur.
Fakıyh Ebû'f-Leys ise: "Terekenin eşyalarını beyan şart değildir. Alacağını istemesi kâfidir.'' buyurmuştur.
Hassâf, Edebü'1-Kâdî isimli kitabının ilim üzerine yemin babında, Fakıyh Ebû'1-Leys gibi söylemiştir.
Fetva için muhtar olanı da; "alacağını isbat için, terekenin eşyalarım beyan etmenin şart olmadığı"dır.
Fakat hâkim terekenin onlara ulaştığı sabit olduğu zaman vârise "ölenin borcunu Ödemesini" emreder. İnkârları hâlinde, iddiacının isbatı ancak, onların terekeden ellerinde nelerin olduğunu açıklayıp ilam etmesiyle mümkün olur.
Bu, Şemsü'l-tslâm el-Evzecendî'nin fetvalarında zikredilmiştir. [199]
Bu fasılda âlimlerin ihtilafları vardır: Bazıları, a'yanm açıklanmasını şart koşmuşlardır.
Hâkim Ahmed es-Semerkand?, Şurfitu'nda: "Eğer açıklarsa; daha ihtiyatlı olur." buyurmuştur.
Fakıyh Ebû'f-Leys ise: "Terekenin eşyalarını beyan şart değildir. Alacağını istemesi kâfidir.'' buyurmuştur.
Hassâf, Edebü'1-Kâdî isimli kitabının ilim üzerine yemin babında, Fakıyh Ebû'1-Leys gibi söylemiştir.
Fetva için muhtar olanı da; "alacağını isbat için, terekenin eşyalarım beyan etmenin şart olmadığı"dır.
Fakat hâkim terekenin onlara ulaştığı sabit olduğu zaman vârise "ölenin borcunu Ödemesini" emreder. İnkârları hâlinde, iddiacının isbatı ancak, onların terekeden ellerinde nelerin olduğunu açıklayıp ilam etmesiyle mümkün olur.
Bu, Şemsü'l-tslâm el-Evzecendî'nin fetvalarında zikredilmiştir. [199]
Konular
- 113- DEĞİRMEN İCARLAMA DA'VÂSININ KAYDI
- 114- ÜCRETİ BELİRLİ İCÂRE DA'VÂSININ KAYDI
- İcâreyi Belirli Bir Zamana İzafe Etmek
- 115- BİR CARİYEYE HAK SAHİBİ OLMA DA'VÂSININ KAYDI
- 116- İSTİHKAKİ İSBAT VE BEDELİNİ ALMAK İÇİN
- 117- BİR ŞEYİN BELİRLENMİŞ OLAN BEDELİNİ TALEP DA'VÂSÎNIN KAYDI VE BU DA'VÂMIN REDDİ
- 118- DA'VÂCININ, ALIŞ-VERİŞLE İLGİLİ SENEDİNİN REDDEDİLMESİ
- Da'vâcının Senedinin Reddine Başka Bir Örnek
- 119- CİNSİ, NEVİ VE SIFATI MUHTELİF OLAN EŞYA DA'VÂSININ KAYDI
- 120- ERKEK DEVE İLE İLGİLİ DA'VÂNIN REDDİ
- 121- BAĞ ÇUBUĞU İLE İLGİLİ DAVADA, DA'VÂCINÎN SENEDİNİN REDDİ
- 122- KOCASINA KARŞI MAL DA'VÂSINDA BULUNAN BİR KADININ BU DA'VÂSINI REDD
- 123- ŞEYHU'L-İSLÂM ALİ ES-SAĞDÎ'YE ARZEDÎLEN BİT' DA'VÂ
- 124- KIRILMIŞ BAKIR DA'VÂSINDA SENEDİN REDDİ
- 125- HUZURDAKİ DA'VÂCİNİN DEDESİNİN İSMİNİN
- 126- BİR KADININ, KOCASININ VÂRİSLERİNE KARŞI, MEHÎR BAKİYESİ İDDİASINDA BULUNMASI DA'VÂSININ
- 127- İÇİNDE MAL İKRARI BULUNAN İLAMIN REDDEDİLMESİ
- 128- İKİ KİŞİNİN ORTAK BULUNDUĞU BİR CARİYENİN MEHRİ DA'VÂSININ KAYDI
- 129- SABÎ'NİN (= KÜÇÜĞÜN) DA'VÂSİNİ REDDETMEK
- 130- İÇİNDE DA'VÂ BULUNAN İLÂM VE BU İLAMIN REDDEDİLMESİ
- Da'vâ İhtiva Eden Bu İlamın Reddedilmesi
- 131- TAZMİNAT DA'VÂSININ REDDİ
- 132- DEF'-İ DEF' DA'VÂSININ REDDİ HAKKINDA KAYIT
- 133- HÜRRİYETİ İSBAT DA'VÂSININ, HÂRİZM'DEN TESCİLİ VE REDDİ
- 134- TESCİLİ, YAZININ SONUNA ARZETMEK
- 135- VAKFİYE DA'VÂSINDA TESCİLİ ARZ
- 136- ASLEN HÜR OLMA DA'VÂSININ TESCİLİNİ ARZ
- KİTABU'L-ME'ZUN
- 1- KÖLEYE, TİCÂRET İÇİN İZİN VERMEK NE DEMEKTİR? İZNİN RÜKNÜ, ŞARTI VE HÜKMÜ NEDİR?
- İznin Manası: