132- DEF'-İ DEF' DA'VÂSININ REDDİ HAKKINDA KAYIT
Bir adam ölür; bir oğlu ile bir çok çeşit mal terk eder ve kadın, ölenin oğluna karşı iddiada bulunarak: "Bu adamın babası, beni, şu kadar mehirle nikahlamıştı. Ondan bir şey Ödemeden öldü ve bu oğluna şu şu kadar mal terkeyledi. Bu maldan, mehrimi fazlasıyla versin." der; oğlan da, "o kadının, babasının üzerinde mehrinin olduğunu" inkâr ederse; kadın buna karşı beyyine ikâme eder. Oğlan da da'vâyı def ederek: "Sen, babam öldüketn sonra da'vândan vazgeçtin." der ve bunu belgeler; kadın da, oğlanın bu define, def da'vâsi açar ve "da'vânda batılsın. Zira sen, baban Ölünce benden şuna şuna karşılık olarak sulh talebinde bulundun." derse; "bu durumda, şüphesiz oğlanın babasının üzerinde olan mehri inkârı hususundaki def da'vâsı sahihdir. Çünkü, onun: "Babamın üzerinde onun mehri yoktur." demesi mümkündür, îbra etmiş olabilir." denilmiştir.
Defü'î-def'e gelince, o zaman bakilır: Şayet, kadm iddia ederek: "Benden, da'vâsına karşılık sulh talebinde bulundu." derse; bu def salih (= doğru) olmaz. Çünkü, bir şeyin da'vâsmdan sulh; da'vâcının bir şeyi ikrar etmesi.
Keza, da'vâdan sulhda ikrar olmaz. Böyle olunca, oğulun sulh talebi, mehir da'vâsında, bu kadının mehrini ikrar etmek olmaz.
Eğer kadın, iddiasında: "Mehrimden dolayı sulh teklif etti." demiş oîsaydı; o zaman, mes'elede İmâm Ebû Yûsuf (R.A.) ile İmâm Muhammed (R.A.) arasında ihtilaf olurdu. Çünkü burda, da'vâcmm sulh talebi, bir şeyden dolayı olur. O zaman da kadının, babasına karşı yapmış olduğu mehir iddiasını tesbit olur.
Oğulun, kadın tarafından "mehrinin ibra edildiği" sabit olup; aralarındaki tarih de bilinmeyince, sanki o ibra ile, sulh talebi vuku bulmuş gibi olur. O zaman, oğul mehirden sulh talebinde bulununca, ibrayı reddetmiş olur.
Alacak sahibi, alacağım ölüye ibra edip varis de onu reddedince, onun reddi ile ibra reddedilmiş olur mu?
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, reddedilmiş olur.
tmâm Muhammed (R.A.)'e göre ise reddedilmiş olmaz ve def sahih olur. [206]
Defü'î-def'e gelince, o zaman bakilır: Şayet, kadm iddia ederek: "Benden, da'vâsına karşılık sulh talebinde bulundu." derse; bu def salih (= doğru) olmaz. Çünkü, bir şeyin da'vâsmdan sulh; da'vâcının bir şeyi ikrar etmesi.
Keza, da'vâdan sulhda ikrar olmaz. Böyle olunca, oğulun sulh talebi, mehir da'vâsında, bu kadının mehrini ikrar etmek olmaz.
Eğer kadın, iddiasında: "Mehrimden dolayı sulh teklif etti." demiş oîsaydı; o zaman, mes'elede İmâm Ebû Yûsuf (R.A.) ile İmâm Muhammed (R.A.) arasında ihtilaf olurdu. Çünkü burda, da'vâcmm sulh talebi, bir şeyden dolayı olur. O zaman da kadının, babasına karşı yapmış olduğu mehir iddiasını tesbit olur.
Oğulun, kadın tarafından "mehrinin ibra edildiği" sabit olup; aralarındaki tarih de bilinmeyince, sanki o ibra ile, sulh talebi vuku bulmuş gibi olur. O zaman, oğul mehirden sulh talebinde bulununca, ibrayı reddetmiş olur.
Alacak sahibi, alacağım ölüye ibra edip varis de onu reddedince, onun reddi ile ibra reddedilmiş olur mu?
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, reddedilmiş olur.
tmâm Muhammed (R.A.)'e göre ise reddedilmiş olmaz ve def sahih olur. [206]
Konular
- Da'vâcının Senedinin Reddine Başka Bir Örnek
- 119- CİNSİ, NEVİ VE SIFATI MUHTELİF OLAN EŞYA DA'VÂSININ KAYDI
- 120- ERKEK DEVE İLE İLGİLİ DA'VÂNIN REDDİ
- 121- BAĞ ÇUBUĞU İLE İLGİLİ DAVADA, DA'VÂCINÎN SENEDİNİN REDDİ
- 122- KOCASINA KARŞI MAL DA'VÂSINDA BULUNAN BİR KADININ BU DA'VÂSINI REDD
- 123- ŞEYHU'L-İSLÂM ALİ ES-SAĞDÎ'YE ARZEDÎLEN BİT' DA'VÂ
- 124- KIRILMIŞ BAKIR DA'VÂSINDA SENEDİN REDDİ
- 125- HUZURDAKİ DA'VÂCİNİN DEDESİNİN İSMİNİN
- 126- BİR KADININ, KOCASININ VÂRİSLERİNE KARŞI, MEHÎR BAKİYESİ İDDİASINDA BULUNMASI DA'VÂSININ
- 127- İÇİNDE MAL İKRARI BULUNAN İLAMIN REDDEDİLMESİ
- 128- İKİ KİŞİNİN ORTAK BULUNDUĞU BİR CARİYENİN MEHRİ DA'VÂSININ KAYDI
- 129- SABÎ'NİN (= KÜÇÜĞÜN) DA'VÂSİNİ REDDETMEK
- 130- İÇİNDE DA'VÂ BULUNAN İLÂM VE BU İLAMIN REDDEDİLMESİ
- Da'vâ İhtiva Eden Bu İlamın Reddedilmesi
- 131- TAZMİNAT DA'VÂSININ REDDİ
- 132- DEF'-İ DEF' DA'VÂSININ REDDİ HAKKINDA KAYIT
- 133- HÜRRİYETİ İSBAT DA'VÂSININ, HÂRİZM'DEN TESCİLİ VE REDDİ
- 134- TESCİLİ, YAZININ SONUNA ARZETMEK
- 135- VAKFİYE DA'VÂSINDA TESCİLİ ARZ
- 136- ASLEN HÜR OLMA DA'VÂSININ TESCİLİNİ ARZ
- KİTABU'L-ME'ZUN
- 1- KÖLEYE, TİCÂRET İÇİN İZİN VERMEK NE DEMEKTİR? İZNİN RÜKNÜ, ŞARTI VE HÜKMÜ NEDİR?
- İznin Manası:
- İznin Rüknü:
- İznin Şartı:
- İznin Hükmü:
- 2- TİCÂRETE İZİN SAYILAN VEYA SAYILMAYAN HALLER
- 3- İZİNLİ KÖLENİN, BİR ŞEYE MÂLİK OLUP OLAMAYACAĞI
- 4- İZİNLİ KÖLENİN BORÇLANMASI İLE İLGİLİ MESELELER
- 5- MEZUN BİR KÖLENİN, TİCÂRETTEN MEN EDİLMESİ İLE İLGİLİ MESELELER