2- CAİZ OLAN VE CAİZ OLMAYAN HİBELER
Mevhûbun, mahuz (- ayrılmış, müstakil) olması şarttır. Bundan dolayıdır ki, kâbil-i kısmet (= taksim edilmesi mümkün) olan bir malın, muşa' bir durumda (yani o maldaki şeyi hisselerden bir kısmının) hibe edilmesi caiz değildir.
Ancak kabil-i kısmet olmayan bir malın, müşâen hibesi caizdir.
Meselâ: Küçük bir evin veya bir hamamın müşâen hibe edilmesi sahih değildir. Çünkü bu hibeden maksud intifadır; taksim edilmesi halinde ise, mütelâsî olur, maksud olan intifa meydana gelmez.
Görüldüğü gibi, müşâın (taksimden önce veya sonra) hibe edilmesi sahih olmamaktadır. KâfTde de böyledir.
Bağışlanacak şeyin (= mevhûbun), bağış vakti değil de daha önceden kabil-i taksim (= taksim olunabilir) cinsten olması şarttır.
Meselâ: Bir adam, taksim edilmemiş bir evin yarısını hibe edip, bunu teslim etmez; sonra da geride kalan yarısını bağışlar ve tamamını teslim ederse, bu hibe ( = bağış) caiz olur. Zahîriyye'de de böyledir.
Bir adam, bir evin yarısını, başka bir adama bağışlayıp teslim eder; sonra da geri kalan yarısını bağışlar ve onu teslim ederse, bu hibe caiz olmaz. Bu durumda her iki bağış da fasiddir. (= bozuktur.) Nihâye'de de böyledir. [13]
Ancak kabil-i kısmet olmayan bir malın, müşâen hibesi caizdir.
Meselâ: Küçük bir evin veya bir hamamın müşâen hibe edilmesi sahih değildir. Çünkü bu hibeden maksud intifadır; taksim edilmesi halinde ise, mütelâsî olur, maksud olan intifa meydana gelmez.
Görüldüğü gibi, müşâın (taksimden önce veya sonra) hibe edilmesi sahih olmamaktadır. KâfTde de böyledir.
Bağışlanacak şeyin (= mevhûbun), bağış vakti değil de daha önceden kabil-i taksim (= taksim olunabilir) cinsten olması şarttır.
Meselâ: Bir adam, taksim edilmemiş bir evin yarısını hibe edip, bunu teslim etmez; sonra da geride kalan yarısını bağışlar ve tamamını teslim ederse, bu hibe ( = bağış) caiz olur. Zahîriyye'de de böyledir.
Bir adam, bir evin yarısını, başka bir adama bağışlayıp teslim eder; sonra da geri kalan yarısını bağışlar ve onu teslim ederse, bu hibe caiz olmaz. Bu durumda her iki bağış da fasiddir. (= bozuktur.) Nihâye'de de böyledir. [13]
Konular
- KİTÂBÜ'L-HİBE
- (BAĞIŞLAR)
- 1- HİBENİN MANÂSI, RÜKNÜ, ŞARTLARI, NEVİLERİ, HÜKMÜ HİBE MANÂSINA GELEN SÖZLER VE HİBE LAFZI YERİNE
- Hibe Nedir
- Hibe'nin Şer'î Manası
- Hibe'nin Rüknü
- Hibe'nin Şartları
- Hibe'nin Rüknüne Raci Olan Şartlar
- Vâhibe (= Bağışlayan Şahsa) Raci Şartlar
- Mevhûb (= Bağışlanan Şeye) Râci Şartlar
- Hibe'nin Hükmü
- Hibe İfade Eden Lafızlar
- Vaz'an Hibe Yerine Vaki Olan Lafızlar
- Hibe'nin, Kinaye Ve Örf Olarak Vaki Olduğu Lafızlar
- Hibe İle Ariyetin Müsavi Olduğu Lafızlar
- 2- CAİZ OLAN VE CAİZ OLMAYAN HİBELER
- Hibenin Teslimi
- Hibeyi Teslim Alma
- Meşgul Ve Şâgil'in Hibesi
- 3- HELÂLLEŞMEKLE İLGİLİ MES'ELELER
- 4- ALACAKLI ŞAHSIN, ALACAĞI OLAN ŞEYİ, BORÇLU ŞAHSA BAĞIŞLAMASI
- 5- HİBEDEN DÖNMEK VE HİBEDEN DÖNMEYE MANİ OLAN VEYA OLMAYAN HÂLLER
- Hibeden Rücü (= Geri Dönme) İfade Eden Lafızlar
- Hibeden Dönmeye Mâni Olan Özürler
- 6- BİR KİMSENİN, KÜÇÜK ÇOCUĞUNA BAĞIŞTA BULUNMASI
- Hibenin Teslim Alınması
-
- İvazın Caiz Olmasının Şartları
- 8- HİBE İÇİN ŞART KOŞMANIN HÜKMÜ