8- GÂSIBIN, MAĞSÛBTAN FAYDALANMASI
Bir adam, diğerinin etini gasbeyleyip, onu pişirse; veya buğdayını gasbeyleyip onu üğütüp un yapsa; onların kıymetlerini verir ve onları helâl olarak yer.
Bu, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'nin kavlidir. İmâm Ebû yûsuf (R.A.)a göre, sahibi ile helalleşmedikçe yemesi haramdır.
Semerkant ehlinin fetvalarında şöyle denilmiştir:
Bir kimse, diğerinin bir yiyeceğini ağzına alır, çiğner ve çiğnemesi sebebiyle o zayi olmuş olur da onu yutarsa; helâl olarak yutmuş olur.
Bu İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'nin görüşüne göre böyledir. İmâmeyn ise buna muhaliftir.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.): "Bedelini vermek şartıyla helâl olur." buyurmuş; İmâmeyn ise"Bedeli verildikten sonra, helâl olur."demişlerdir. Muhıyt'te de böyledir.
Fetva, İmâmeyn'in kavli üzerinedir. Hulâsa'da da böyledir.
Bir adam, buğdayı gasbederek ektikten sonra, sahibi gelerek, buğdayını isterse; ancak buğdayının mislini alır. Mahsûle bir dahli olmaz.
Bu, bize göre böyledir.
Ancak, gasbedici için, gasbettiğinden fazlası tûb (= Temiz) olmaz.
Buna göre, bir adam bir çekirdek gasbedip, onu dikse; İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, onun bedelini tazmin etmedikçe, onun mahsûlü helâl olmaz ve ondan faydalanılmaz.
Zâhirü'r-Rivâye'de de böyledir.
Ve buna göre: Bir adam, bir yumurta gasbedip, onu tavuğun altına bırakır ve tavuk onu civciv çıkarırsa; bu mes'ele de ziraat mes'elesi
gibidir. Yani yumurtanın sahibine, yumurtanın bedeli ödenir; fakat bu durumda da civcivden faydalanmak temiz bir şey olmaz.
Bir adam, diğerinin bahçesinden bir fidan söküp, dikse; o da büyüyüp ağaç olsa; onu diken şahıs, o fidanı söktüğü vakitteki değerini, sahibine öder ve o şahsa, ''O ağacı sökmesi" emredilir.
Onu sökmek zarar verecek olsa bile; bu ağacın bedeli sahibine ödenir; ve ağaç sökülür. Kübrâ'da da böyledir.
Bir adam, başka bir adamın yerinden, bir fidan söküp, onu başka birinin arsasına diker; bu ağaç büyüyüp meyve verirse; o ağaç, dikenin olur. Fakat onun meyvesi, temiz olmaz.
Yer sahibi onu sökmesini emreder. Eğer diken adam bahara kadar, onu söküp başka yere dikmek için mühlet isterse; yer sahibi razı
Olmadıkça» sökmesi gerekir.
Şayet ağacın dikili bulunduğu yerin sahibi, o ağacı dikenin rızası ile satın alırsa; işte bu caiz olur. Ve yer sahibi, bu durumda, o ağacı fidan iken olan kıymetini öder. Cevâhiru'l-Fetâvâ'da da böyledir.
Bir adam, diğerinin izni olmaksızın onun bir koyununu alıp keser ve onu haşlar veya kızartırsa bu durumda, o koyunun kıymetini sahibine tazmin eder.
Eğer koyunun sahibi hazırda bulunmaz veya huzurda bulunduğu hâlde tazminata razı olmaz ise; onu kesip, pişirme; kızartma yeme ve yedirme ruhsatı yoktur. O etten bir başka şahsın almasına da onu gasbedip kesen şahısın, sahibinden izin alarak kıymetini tazmin etmesine kadar ruhsat yoktur.
Şayet, koyunun kıymetini, hâkimin hükmüyle veya hâkimin hükmü olmaksızın tazmin ederse; onun etinden yeme ve yedirme ruhsatı vardır. Kıymetini bizzat öder veya borçlanırsa bu böyledir.
Eğer kıymetini tazmin edemezse, onu tasadduk eder.
Şayet sahibi, kıymetini almaya razı olmayıp etini arzu ederse; o, ister pişmiş, ister kızartılmış olsun > bunu yapmasına ruhsat yoktur. Sirâcü'l-Vetahâc'de de böyledir.
Bir adam, diğerinin boyasını gasbejdio, onunla bir elbise boyar; veya yağını gasbedip onu kavrulmuş una katarsa; sahibini razı etmedikçe ondan menfaat sağlamaya ruhsat yoktur. Muhiyt'te de böyledir.
İmâm Muhammed (R.A.) şöyle buyurmuştur:
Bir adam, on dinar gasbedip, onların içine bir dinar atar ve sonra da bir dinarını bir adama verirse, bu caiz olur.
Bundan sonra, bir dinar daha verirse; işte bu caiz olmaz Tatarhâniy-ye'de de böyledir.
Bir adam, bir câriyyeyi gasbedip onu kusurlar ve kıymetinde ihtilâfa düşerler; cariyenin sahibi: "Onun kıymeti iki bin dirhem."; gas-beyleyen de: "Kıymeti bin dirhem." der ve bu hususta yemin ederse; o zaman, hâkim bin dirhem olarak hükmeyler. Bu durumda gâsıbm, onu, kendisine nızmet ettirmesi ve ona cima etmesi helâl olmaz. Onu satamaz da, ancak kıymetini tamamen öderse; o zaman müstesnadır.
Şayet gasbeden şahıs, hükümden sonra, onu noksan fiatla satarsa; azâd etmesi de caiz olur. Bu durumda da, onun sahibine kıymetini tam öder. Bu fâsid satın alıp da azâd etmek gibi olur. Fetâvâyi Kldihân'da da böyledir.
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.) şöyle buyurmuştur.:
Bir adamın buğdayını, sel, önüne katarak, başka birinin arazisine götürür; o buğday da orda biter ve buğday sahibinin buğdayı çıktıktan sonra, geride kalan olursa; o fazlayı tasadduk edince, bir şey lâzım gelmez. Yerin noksanlığı içinde bir şey gerekmez. Muhiyl'te de böyledir.
Bir adam, gasbedilmiş bir elbiseye karşılık, bir kadın nikah ederse; ona cima etmesi helâl olur. Çünkü elbisenin sahibi olması, nikâha zarar vermez. YenâbFde de böyledir.
Sadru'I-İslâm, Camiu's-Sağîr'de şöyle buyurmuştur:
Küçük olan birisi, bin dirheme bir câriye satın alırsa; ona cima etmesi sahih olurmu?
Sahih olan kavle göre, cima eylemesi sahih olmaz. Çünkü, o bir nevî hapisdir. Nihâye'de de böyledir.
İbrahim, İmâm Muhammed (R.A.)'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir.
Bir adam, başka birinden dirhemler gasbeyleyip, onunla, dinarlar satın alsa; o dinarları harcaması doğru olmaz. Çünkü dirhemler ayrıldıktan sonra, hak sahibi gelse, dinarlar hakkındaki satış bozulur. Şayet dirhemler, bilmisil olarak, gâsıba hükmedilirse, o takdirde, dinarlar da helâl olur. Zahiriyye'de de böyledir.
Âlimler şöyle buyurmuşlardır:
Bu kimse, o dirhemlerle evlense; kadına cima etme yetgisi (=ruhsatı) vardır Sirâcfi'I-Vehhâc'da da böyledir.
Bir adam, bin dirhem gasbedip, onunla iki bin dirheme müsevî yiyecek alıp, onu yese veya bağışlasa yahut tasadduk etse bil-icma bu caiz olmaz. Kerdeıf nin Vecîzi'nde de böyledir.
Bir kimse, hem gasbettiği şeyi, hemde onun kârını sarf ederse; bunda bazı vücuhlar vardır:
Bu kâr, ya tayin ile taayyün eder. Uruz gibi...
Veya tayin ile Teayyün etmez. Nakdeyn gibi...
Eğer Taayyün ederse, onu yemek kıymetini tazmin etmeden helâl olmaz.
Tazminattan sonra olursa, helâl olur. Ancak, kârı helâl olmaz. Çünkü o temiz bir kâr değildir.
O, tasadduk da edilmez.
Şayet taayyün etmeyen kısımdan ise, İmâm Kerhî'ye göre, o da dört durumdadır:
Ya ona işaret eder ve ondan nakden verir.
Veya işaret eder ve başkasından nakden verir.
Yahut ıtlak eder ve ondan peşin öder.
Veya başkasına işaret eder ve ondan nakden öder. Bunların hepsi de temiz olur. Ancak önceki müstesnadır. O işaret edip ve nakden verdiği şeydir. Âlimlerimiz ise: * 'Gasbeylediğini, sahibine ödemedikçe hiç bir hâlde temiz olmaz." buyurmuşlardır. Her haliyle, kârı da öyledir.
Muhtar olan cevap da budur. Bazı âlimler de: "Zamanımızda haramın çoğalmış olmasından dolayı, Kerhîn'ın kavli üzerine fetva vermişlerdir.
Bunların tamamı, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.)'e göredir.
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.) ise: "O, bir şey tasadduk edemez." buyurmuştur. Takallub (= zoraki alma yoluyla) olması hâlinde ihtilafa sebep olmuştur.
Tazminat cinsinden olursa (Şöyleki: Dirhemleri tazmin edip de, elinde cinsinin hilafına bedeli kalmış ise, dirhemi dirhemle tazmin gibi...) ve elinde kalan da yiyecek veya uruz gibi olursa, bil-icma, tasadduk ica-betmez. Tebyîn'de de böyledir.
Bir adam, "Filan benim malımı yedi; işte o helâl olsun." der; o da, onun malını mübahlığım bilmeyerek yerse; Nosayr bin Yahya "Bu Câizdir.Tazminat da gerekmez." buyurmuştur.
Bir adam: "Her kim, malımı yedi ise, o helâl olsun." derse, Ebfi Nasr bin Selâm: "İşte buda caizdir. Meçhule ibâhe caizdir." demiştir.
Fetva da buna göredir.
Bir adam, diğerine: "Malımdan yediğini sana helâl eyledim." derse; bütün âlimlere göre helâl olur.
Şayet "Malımdan yediğinin tamamından vaz geçtim sana ibra eyledim." derse, bu gerçekten ibradır. Fetâyâyi Kâdîhân'da da böyledir.
"Dünyada Helâl eyledim." veya "âhirette helâl eyledim" yahut "Dünya ve âhirette tamamını helâl eyledim." derse; tamamı helâl olur.
"Dava etmiyeceğim veya istemeyeceğim" derse; bu bir şey değildir. Hızâhetü'l-Müftin'de de böyledir.
Bir adam, gasbeylediği bir malı, kârı ile birlikte, geri verirse, bu kâr tasadduk edilmez.
Bir kimse zayi olan mağsûbun kıymetini veya kaçan kölenin kıymetini tazmin eder ve onunla da kazanç temin etmiş bulunursa; bundan sonraki kârı tasadduk olur. Zehıyrc'de de böyledir.
Bir adam, bir köleyi gasbedip onu icara verse; İmâra Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.)'e göre, o ücret tasadduk edilir.
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, o ücret temizdir.
Bir adam, bir köleyi gasbeyleyip onu icara verir ve kârını alırsa; İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.)'e göre onu tasadduk eder ve kâr'ı tazminattan noksanlaştırır. Kâfi'de de böyledir.
Gasbolunan bir köle, gâsıbın ameli sebebi ile veya başka sebeple zayi olur; kölenin sahibi de onun kıymetini ve biraz da ücretinden ödetir; baki kalanını-da tasadduk ederse; gasbeden şahıs ister zengin olsun, isterse fakir olsun caiz olur.
Sahih olan kavle göre gasbeden fakir ise, câîz olur Hulâsa'da da böyledir.
Bir adam, gasbeylediği bir köleyi, satıp parasını da alır ve bu mağ-sup müşterinin yanında iken zayi olur; mal sahibi de, onu müşteriye tazmin ettirir; müşteri de gâsıba başvurup parasını isterse; adam fakir ise, ücretinde yardım ister; zengin ise, isteyemez. Serahâ'nin Muhıyü'nde de böyledir.
Bir adam, umuma ait bir nehrin kenarına ağaç diker; o nehirle hiç ilgisi olmayan birisi de gelerek, o ağacı sökmek isterse, insanlara zarar veriyor olması hâlinde, onu sökebilir. En iyisi, işi hâkime çıkarmak ve ağacın onun sökülmesine onun emir vermesi dir. Fetâvâyi Kübrâ'da da böyledir.
Bir adam, bir dükkân gösbederek, orda ticâret yapsa-ve kâr ey-lese; bu kârı temiz olur. Kerderi'nin Vecîzi'nde de böyledir.
tki kişinin ortak bulunduğu bir dükkan veya evde, ortaklardan birisi oturursa; kârına ortak olmaları hâlinde birisi diğerine icar vermesi gerekmez. Hizânetü'l-Müftin'de de böyledir.
Bir arazinin yanından akan umuma ait bir nehirin yanına birisi bir kanal kazar ve oraya, o nehrin suyundan akar; O-.adam da kanalı için bir değirmen yapmak isterse; mülküne yapabilir. Fakat umuma ait nehir için yapmak isterse, onda hakkı olmaz. Çünkü kendi şahsî malı değildir. Fetâvâyi Kübrâ'da da böyledir.
Ebâ el-Fadl el-Kirmânî'nin Fetvâlan'nda şöyle zikredilmiştir:
Bir adam, ipek böceğini gasbedip, onu çoğaltsa; ona bir şey gerekmez.
Bu, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre böyledir.
İmâm Muhammed (R.A.)'e görede kıymetini tazmin eder.
Fetva ise zamanımızda İmâm Muhammed (R.A.)'e göredir. Gınye'de de böyledir.
Bir adam, ipek böceğini, başkasının ağacından gasbedilen yaprağı ile beslerse; böceğin kıymetinden fazlasını tasadduk eder. Kerderî'-nin VecîzFnde de böyledir.
Müntekâda, İmâm Ebû Yusuf (R.A.)'m şöyle buyurduğu zikredilmiştir: Bir adam, bir yer gasbedip, içine dükkanlar, hamam veya mescid bina ederse; o mescidde namaz kılınır. Fakat hamamına girilmez. Dükkanları icara verilmez:
İmâm "O dükkanlara bir şey satın almak için girmekte bir beis yoktur." buyurmuştur.
Hişâm şöyle buyurmuştur:
Ben, o mescidde namaz kılmayı temize çıkana kadar (Yani yerinin bedeli sahibine tazmin edilene kadar) kerih görürüm.
Ve gasbedilen yere yapılan dükkanlardan alım-satım yapmayı da kerih görürüm.
Ancak gasb edildiğini bildiği hâlde, oradan alış-veriş yapanların şe-hâdetleri kabul edilir. Muhıyt'te de böyledir.[10]
Bu, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'nin kavlidir. İmâm Ebû yûsuf (R.A.)a göre, sahibi ile helalleşmedikçe yemesi haramdır.
Semerkant ehlinin fetvalarında şöyle denilmiştir:
Bir kimse, diğerinin bir yiyeceğini ağzına alır, çiğner ve çiğnemesi sebebiyle o zayi olmuş olur da onu yutarsa; helâl olarak yutmuş olur.
Bu İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'nin görüşüne göre böyledir. İmâmeyn ise buna muhaliftir.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.): "Bedelini vermek şartıyla helâl olur." buyurmuş; İmâmeyn ise"Bedeli verildikten sonra, helâl olur."demişlerdir. Muhıyt'te de böyledir.
Fetva, İmâmeyn'in kavli üzerinedir. Hulâsa'da da böyledir.
Bir adam, buğdayı gasbederek ektikten sonra, sahibi gelerek, buğdayını isterse; ancak buğdayının mislini alır. Mahsûle bir dahli olmaz.
Bu, bize göre böyledir.
Ancak, gasbedici için, gasbettiğinden fazlası tûb (= Temiz) olmaz.
Buna göre, bir adam bir çekirdek gasbedip, onu dikse; İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, onun bedelini tazmin etmedikçe, onun mahsûlü helâl olmaz ve ondan faydalanılmaz.
Zâhirü'r-Rivâye'de de böyledir.
Ve buna göre: Bir adam, bir yumurta gasbedip, onu tavuğun altına bırakır ve tavuk onu civciv çıkarırsa; bu mes'ele de ziraat mes'elesi
gibidir. Yani yumurtanın sahibine, yumurtanın bedeli ödenir; fakat bu durumda da civcivden faydalanmak temiz bir şey olmaz.
Bir adam, diğerinin bahçesinden bir fidan söküp, dikse; o da büyüyüp ağaç olsa; onu diken şahıs, o fidanı söktüğü vakitteki değerini, sahibine öder ve o şahsa, ''O ağacı sökmesi" emredilir.
Onu sökmek zarar verecek olsa bile; bu ağacın bedeli sahibine ödenir; ve ağaç sökülür. Kübrâ'da da böyledir.
Bir adam, başka bir adamın yerinden, bir fidan söküp, onu başka birinin arsasına diker; bu ağaç büyüyüp meyve verirse; o ağaç, dikenin olur. Fakat onun meyvesi, temiz olmaz.
Yer sahibi onu sökmesini emreder. Eğer diken adam bahara kadar, onu söküp başka yere dikmek için mühlet isterse; yer sahibi razı
Olmadıkça» sökmesi gerekir.
Şayet ağacın dikili bulunduğu yerin sahibi, o ağacı dikenin rızası ile satın alırsa; işte bu caiz olur. Ve yer sahibi, bu durumda, o ağacı fidan iken olan kıymetini öder. Cevâhiru'l-Fetâvâ'da da böyledir.
Bir adam, diğerinin izni olmaksızın onun bir koyununu alıp keser ve onu haşlar veya kızartırsa bu durumda, o koyunun kıymetini sahibine tazmin eder.
Eğer koyunun sahibi hazırda bulunmaz veya huzurda bulunduğu hâlde tazminata razı olmaz ise; onu kesip, pişirme; kızartma yeme ve yedirme ruhsatı yoktur. O etten bir başka şahsın almasına da onu gasbedip kesen şahısın, sahibinden izin alarak kıymetini tazmin etmesine kadar ruhsat yoktur.
Şayet, koyunun kıymetini, hâkimin hükmüyle veya hâkimin hükmü olmaksızın tazmin ederse; onun etinden yeme ve yedirme ruhsatı vardır. Kıymetini bizzat öder veya borçlanırsa bu böyledir.
Eğer kıymetini tazmin edemezse, onu tasadduk eder.
Şayet sahibi, kıymetini almaya razı olmayıp etini arzu ederse; o, ister pişmiş, ister kızartılmış olsun > bunu yapmasına ruhsat yoktur. Sirâcü'l-Vetahâc'de de böyledir.
Bir adam, diğerinin boyasını gasbejdio, onunla bir elbise boyar; veya yağını gasbedip onu kavrulmuş una katarsa; sahibini razı etmedikçe ondan menfaat sağlamaya ruhsat yoktur. Muhiyt'te de böyledir.
İmâm Muhammed (R.A.) şöyle buyurmuştur:
Bir adam, on dinar gasbedip, onların içine bir dinar atar ve sonra da bir dinarını bir adama verirse, bu caiz olur.
Bundan sonra, bir dinar daha verirse; işte bu caiz olmaz Tatarhâniy-ye'de de böyledir.
Bir adam, bir câriyyeyi gasbedip onu kusurlar ve kıymetinde ihtilâfa düşerler; cariyenin sahibi: "Onun kıymeti iki bin dirhem."; gas-beyleyen de: "Kıymeti bin dirhem." der ve bu hususta yemin ederse; o zaman, hâkim bin dirhem olarak hükmeyler. Bu durumda gâsıbm, onu, kendisine nızmet ettirmesi ve ona cima etmesi helâl olmaz. Onu satamaz da, ancak kıymetini tamamen öderse; o zaman müstesnadır.
Şayet gasbeden şahıs, hükümden sonra, onu noksan fiatla satarsa; azâd etmesi de caiz olur. Bu durumda da, onun sahibine kıymetini tam öder. Bu fâsid satın alıp da azâd etmek gibi olur. Fetâvâyi Kldihân'da da böyledir.
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.) şöyle buyurmuştur.:
Bir adamın buğdayını, sel, önüne katarak, başka birinin arazisine götürür; o buğday da orda biter ve buğday sahibinin buğdayı çıktıktan sonra, geride kalan olursa; o fazlayı tasadduk edince, bir şey lâzım gelmez. Yerin noksanlığı içinde bir şey gerekmez. Muhiyl'te de böyledir.
Bir adam, gasbedilmiş bir elbiseye karşılık, bir kadın nikah ederse; ona cima etmesi helâl olur. Çünkü elbisenin sahibi olması, nikâha zarar vermez. YenâbFde de böyledir.
Sadru'I-İslâm, Camiu's-Sağîr'de şöyle buyurmuştur:
Küçük olan birisi, bin dirheme bir câriye satın alırsa; ona cima etmesi sahih olurmu?
Sahih olan kavle göre, cima eylemesi sahih olmaz. Çünkü, o bir nevî hapisdir. Nihâye'de de böyledir.
İbrahim, İmâm Muhammed (R.A.)'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir.
Bir adam, başka birinden dirhemler gasbeyleyip, onunla, dinarlar satın alsa; o dinarları harcaması doğru olmaz. Çünkü dirhemler ayrıldıktan sonra, hak sahibi gelse, dinarlar hakkındaki satış bozulur. Şayet dirhemler, bilmisil olarak, gâsıba hükmedilirse, o takdirde, dinarlar da helâl olur. Zahiriyye'de de böyledir.
Âlimler şöyle buyurmuşlardır:
Bu kimse, o dirhemlerle evlense; kadına cima etme yetgisi (=ruhsatı) vardır Sirâcfi'I-Vehhâc'da da böyledir.
Bir adam, bin dirhem gasbedip, onunla iki bin dirheme müsevî yiyecek alıp, onu yese veya bağışlasa yahut tasadduk etse bil-icma bu caiz olmaz. Kerdeıf nin Vecîzi'nde de böyledir.
Bir kimse, hem gasbettiği şeyi, hemde onun kârını sarf ederse; bunda bazı vücuhlar vardır:
Bu kâr, ya tayin ile taayyün eder. Uruz gibi...
Veya tayin ile Teayyün etmez. Nakdeyn gibi...
Eğer Taayyün ederse, onu yemek kıymetini tazmin etmeden helâl olmaz.
Tazminattan sonra olursa, helâl olur. Ancak, kârı helâl olmaz. Çünkü o temiz bir kâr değildir.
O, tasadduk da edilmez.
Şayet taayyün etmeyen kısımdan ise, İmâm Kerhî'ye göre, o da dört durumdadır:
Ya ona işaret eder ve ondan nakden verir.
Veya işaret eder ve başkasından nakden verir.
Yahut ıtlak eder ve ondan peşin öder.
Veya başkasına işaret eder ve ondan nakden öder. Bunların hepsi de temiz olur. Ancak önceki müstesnadır. O işaret edip ve nakden verdiği şeydir. Âlimlerimiz ise: * 'Gasbeylediğini, sahibine ödemedikçe hiç bir hâlde temiz olmaz." buyurmuşlardır. Her haliyle, kârı da öyledir.
Muhtar olan cevap da budur. Bazı âlimler de: "Zamanımızda haramın çoğalmış olmasından dolayı, Kerhîn'ın kavli üzerine fetva vermişlerdir.
Bunların tamamı, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.)'e göredir.
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.) ise: "O, bir şey tasadduk edemez." buyurmuştur. Takallub (= zoraki alma yoluyla) olması hâlinde ihtilafa sebep olmuştur.
Tazminat cinsinden olursa (Şöyleki: Dirhemleri tazmin edip de, elinde cinsinin hilafına bedeli kalmış ise, dirhemi dirhemle tazmin gibi...) ve elinde kalan da yiyecek veya uruz gibi olursa, bil-icma, tasadduk ica-betmez. Tebyîn'de de böyledir.
Bir adam, "Filan benim malımı yedi; işte o helâl olsun." der; o da, onun malını mübahlığım bilmeyerek yerse; Nosayr bin Yahya "Bu Câizdir.Tazminat da gerekmez." buyurmuştur.
Bir adam: "Her kim, malımı yedi ise, o helâl olsun." derse, Ebfi Nasr bin Selâm: "İşte buda caizdir. Meçhule ibâhe caizdir." demiştir.
Fetva da buna göredir.
Bir adam, diğerine: "Malımdan yediğini sana helâl eyledim." derse; bütün âlimlere göre helâl olur.
Şayet "Malımdan yediğinin tamamından vaz geçtim sana ibra eyledim." derse, bu gerçekten ibradır. Fetâyâyi Kâdîhân'da da böyledir.
"Dünyada Helâl eyledim." veya "âhirette helâl eyledim" yahut "Dünya ve âhirette tamamını helâl eyledim." derse; tamamı helâl olur.
"Dava etmiyeceğim veya istemeyeceğim" derse; bu bir şey değildir. Hızâhetü'l-Müftin'de de böyledir.
Bir adam, gasbeylediği bir malı, kârı ile birlikte, geri verirse, bu kâr tasadduk edilmez.
Bir kimse zayi olan mağsûbun kıymetini veya kaçan kölenin kıymetini tazmin eder ve onunla da kazanç temin etmiş bulunursa; bundan sonraki kârı tasadduk olur. Zehıyrc'de de böyledir.
Bir adam, bir köleyi gasbedip onu icara verse; İmâra Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.)'e göre, o ücret tasadduk edilir.
İmâm Ebû Yûsuf (R.A.)'a göre, o ücret temizdir.
Bir adam, bir köleyi gasbeyleyip onu icara verir ve kârını alırsa; İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muhammed (R.A.)'e göre onu tasadduk eder ve kâr'ı tazminattan noksanlaştırır. Kâfi'de de böyledir.
Gasbolunan bir köle, gâsıbın ameli sebebi ile veya başka sebeple zayi olur; kölenin sahibi de onun kıymetini ve biraz da ücretinden ödetir; baki kalanını-da tasadduk ederse; gasbeden şahıs ister zengin olsun, isterse fakir olsun caiz olur.
Sahih olan kavle göre gasbeden fakir ise, câîz olur Hulâsa'da da böyledir.
Bir adam, gasbeylediği bir köleyi, satıp parasını da alır ve bu mağ-sup müşterinin yanında iken zayi olur; mal sahibi de, onu müşteriye tazmin ettirir; müşteri de gâsıba başvurup parasını isterse; adam fakir ise, ücretinde yardım ister; zengin ise, isteyemez. Serahâ'nin Muhıyü'nde de böyledir.
Bir adam, umuma ait bir nehrin kenarına ağaç diker; o nehirle hiç ilgisi olmayan birisi de gelerek, o ağacı sökmek isterse, insanlara zarar veriyor olması hâlinde, onu sökebilir. En iyisi, işi hâkime çıkarmak ve ağacın onun sökülmesine onun emir vermesi dir. Fetâvâyi Kübrâ'da da böyledir.
Bir adam, bir dükkân gösbederek, orda ticâret yapsa-ve kâr ey-lese; bu kârı temiz olur. Kerderi'nin Vecîzi'nde de böyledir.
tki kişinin ortak bulunduğu bir dükkan veya evde, ortaklardan birisi oturursa; kârına ortak olmaları hâlinde birisi diğerine icar vermesi gerekmez. Hizânetü'l-Müftin'de de böyledir.
Bir arazinin yanından akan umuma ait bir nehirin yanına birisi bir kanal kazar ve oraya, o nehrin suyundan akar; O-.adam da kanalı için bir değirmen yapmak isterse; mülküne yapabilir. Fakat umuma ait nehir için yapmak isterse, onda hakkı olmaz. Çünkü kendi şahsî malı değildir. Fetâvâyi Kübrâ'da da böyledir.
Ebâ el-Fadl el-Kirmânî'nin Fetvâlan'nda şöyle zikredilmiştir:
Bir adam, ipek böceğini gasbedip, onu çoğaltsa; ona bir şey gerekmez.
Bu, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre böyledir.
İmâm Muhammed (R.A.)'e görede kıymetini tazmin eder.
Fetva ise zamanımızda İmâm Muhammed (R.A.)'e göredir. Gınye'de de böyledir.
Bir adam, ipek böceğini, başkasının ağacından gasbedilen yaprağı ile beslerse; böceğin kıymetinden fazlasını tasadduk eder. Kerderî'-nin VecîzFnde de böyledir.
Müntekâda, İmâm Ebû Yusuf (R.A.)'m şöyle buyurduğu zikredilmiştir: Bir adam, bir yer gasbedip, içine dükkanlar, hamam veya mescid bina ederse; o mescidde namaz kılınır. Fakat hamamına girilmez. Dükkanları icara verilmez:
İmâm "O dükkanlara bir şey satın almak için girmekte bir beis yoktur." buyurmuştur.
Hişâm şöyle buyurmuştur:
Ben, o mescidde namaz kılmayı temize çıkana kadar (Yani yerinin bedeli sahibine tazmin edilene kadar) kerih görürüm.
Ve gasbedilen yere yapılan dükkanlardan alım-satım yapmayı da kerih görürüm.
Ancak gasb edildiğini bildiği hâlde, oradan alış-veriş yapanların şe-hâdetleri kabul edilir. Muhıyt'te de böyledir.[10]
Konular
- U
- V
- Y
- Z
- KİTABU'L-GASB
- 1- GASBIN MANÂSI, HÜKMÜ VE GASBLA İLGİLİ DİĞER MESELELER
- Gasbın Mânâsı:
- Gasbın Şartı:
- Gasbın Hükmü:
- 2- MAĞSÛBUN, GÂSIP VEYA BİR BAŞKASI TARAFINDAN TEGAYYÜR EDİLMESİ
- 3- HELAK EDİLDİĞİ HALDE, TAZMİN EDİLMESİ GEREKMEYEN ŞEYLER
- 4- GASBDA, TAZMİNATIN MÂHİYETİ VE KEYFİYETİ
- 5- GASBEDİLEN BİR MALIN, BAŞKA BİR MALA KATILMASI VEYA KARIŞMASI
- 6- MAĞSUBÜN MİNH'IN, MAGSUBU, GASIBTAN GERİ ALMASI HÂLİNDE TAZMİNAT GEREKİP GEREKMİYECEĞİ
- 7- GASB HAKKINDA DA'VA; MAĞSÛBÜN MİNH'LE GÂSIP ARASINDAKİ İHTİLAF VE GASB HUSUSUNDA ŞEHÂDET
- 8- GÂSIBIN, MAĞSÛBTAN FAYDALANMASI
- 9- GASBEDİLEN ŞEYİ TELEF ETMEK
- 10- GASBEDİLEN ARAZİYE BİR ŞEY EKİP DİKMEK
- 11- MAGSUP BİR KÖLEDE MEYDANA GELECEK NOKSANLIĞI GÂSIBIN ÖDEMESİ
- 12- MAĞSUBU, GÂSIBTAN, BİR BAŞKASININ GASBETMESİ VE GASBEDİLEN ŞEYİ EMANET
- BIRAKMAK
- 13- HÜR, MÜDEBBER, MÜKÂTEP VEYA ÜMM-Ü VELED OIAN BİR ŞAHSIN GASBEDİLMESİ
- 14- GASB HUSUSUNDA ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- KİTABÜ'L-İCARE
- 1- İCÂRENİN MÂNASI, RÜKNÜ, LAFIZLARI, ŞARTLARI, ÇEŞİTLERİ, HÜKMÜ, İCÂRE AKDİNİN
- KEYFİYETİ VE SIFATI
- İcâre'nin Mânası
- İcâre'nin Rüknü
- Îcâre Lafızları
- İcâre'nin İnikadına, Sıhhatine, Geçerli Olmasına Ve Lüzumuna Ait Şartlar