4- ÇIKMA, GELME VE BİNME ÜZERİNE YAPILAN YEMİN
Bir kimse, mescitten veya evden veya odadan çıkmamaya yemin eylese; bir başkasına da, emredip kendisini alıp, sırtlanıp çtkarttırsa; yemini bozulmuş olur. Hayvanına binipte çıktığı zaman da böyledir. Fethu'l Kadir'de de böyledir.
Çıkmamaya yemin eden bir şahsı zoraki yüklenip çıkar-salar; yemini bozulmaz. Girmek de böyledir. Timurtâşî'de de böyledir.
Zoraki çıkarıldıktan sonra, kendiside çıksa; yemini bozulmaz. Bu mesele, ihtilaflıdır: Sahih olan, kendi çıkmasiyle yemininin bozulmasıdır. Eğer, kendi emri olmaksızın, taşıyarak çıkarırlar ve men etmeye' gücü yettiği halde men eylemez kalbîylede razı olursa; buda ihtilaflıdır: Sahih olanı yemininin bozulmamasıdır. Câmiu's-Sagîr ŞerKî'nde de böyledir.
Yürüyerek çıkmasında veya girmesinde zor kullansaîarda, yürüyerek çıksa veya girse yemini bozulur. Timurtâşî'de de böyledir.
Çıkmamaya yemin eden kimse, mahalleye çıkınca, yemini bozulur. Huîâsa'da da böyledir.
Evinden çıkmamaya yemin eden bir kimse; evinin kapısından çıkıp, sonra geri dönse; yemini bozulur. Eğer durduğu yer evin içinde olur; dışarıya çıkmadan olduğu yerden evin diğer odalarına veya salonuna çıkarsa; yemini bozulmaz, Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Evinden, cenaze hariç çıkmamaya yemin eden kimse; ce nâze için çıksada, başka iş de yapsa; yemini bozulmaz. KâfîMe de böyledir.
Rey şehrinden, Kûfe'ye çıkmamaya yemin eden kimse; Mekke'yi arzu eyiiyerek Rey'den çıksa yolu Kııfe'den geçse İmâm Muhamıned (R.A.)'e göre; eğer "Rey'den çıkarken, Kûfe'ye uğramaya niyet eylediyse; yemini bozulur. Bunu Niyet cylemediyse, yemini bozulmaz. Yemin ederken niyeti hasseten, Kûfe'ye çıkmamak olduğu hal de, sonra, hac için niyet eyleyince Rey'den çıktı ve Kûfe'ye uğramaya niyet eylediyse; yemini bozulmaz. Bu husus, Allah ile kendi arasındadır.
Evinden, mescit hariç çıkmamaj'a yemin eden bir kimse; bir mescide niyyet eder. Sonrada başka bir mescide giderse; yemini bozulmaz. Muhıyt'tc de böyledir.
Kudûri'ye göre, iskân ettiği evden çıkmak; kendisinin, ailesinin ve eşyasının çıkmasıdır,
Şehirden ve köyden çıkmak, ise; hasseten kendi şahsın çıkmasıdır.
Müntekâ'daki fazlalığa görede, bedenen çıktığı zaman, seferi irade etsin veya etmesin yemini yerine gelmiş olur. Zehıyre'de de böyledir.
Evin bir odasında olan adam : «Vallahi, ben çıkmam.» dediği halde evin salonuna çıksa; yemini bozulmaz. Ancak, yalnız odadan çıkmamaya niyet eylemişse, o müstesnadır. Bahru'rRâık'-
ta da büyiediş.
Bir kimse, içinde bulunduğu evden çıkmamaya yemin eylemiş oîsada; evin salonuna çıksa; yemini bozulur. Müteahhirûn : Bu cevap örfe göredir. Bizim örfümüzde salon eve dahildir. Bu durumda sokağa çıkmadıkça, yemini bozulmuş olmaz. Fetvada, buna göredir.
«Bu evden, dışarı çıkmam.» diye yemin eden kimse; evden ayağının birisini dışarı çıkarsa; yemini bozulmaz. Bazı âlimler: «Eğer evin dışarısı evden aşağı ise, yemini bozulur.» dernişlersede; her halde, zahiri rivayete göre, yemini bozulmaz. Bu, ayakta olduğu
durumdadır.
Fakat, oturduğu halde; bedeninin haricinde, iki ayağını dışarı çıkarırsa; yemini bozulmaz.
Ancak, ayakları çıkınca ayaklarının üzerine dikilirse; yemini bozulur. Yatarken Csırt üstü, yüzü kuyu veya yanı üzerine olsun) ayaklan ile beraber; bedeninmde çoğu çıkmışsa; yemini bozulur.
Bir kimse : «Bu evden çıkmam.» diye yemin eylediği zaman, evde bir ağaç olsada, dallan evin dışına çıkmış bulunsa; bu ağaca çıkıp yolun ortasına gelip ve düşecek olması hâlinde, yolun ortasına düşeceği bir durum olursa; yemini bozulmaz. îsterse yemin eden, arabistanlı olsun; ister acem olsun beraberdir. Muhıyt'te de böyledir.
Bir kimse karışım, evden çıkarmamaya yemin eiLiği zaman, kadın, evin neresinden olursa olsun, ister kapısından ister dıvann dan isler, bir delik delip orda'n çıksın; yemini bozulur. Evin kapısından çıkarmamaya, yemin etmiş olursa; hangi kapısından çıkarsa çıksın, çıkınca yemini bozulur. İster, eski kapu, ister yeni kapu olsun fark etmez.
Duvarın üzerinden veya her hangi bir delikten çıkarsa; yemin bozulmaz.
«Bu evin kapısından çıkmam.» diye yemin eden kimse; evin üzerinden, komşusunun evine geçer veya o eve başka bir kapı açıp orada çıkarsa yemini bozulmaz.
Ebû'n - Nasr Debbûsî: "Sahih olan yeminin bozulmasıdır. Çünkü, kapıların hepside o eve aiu.ir.» demiştir.
«Bu evin şu kapısından, çıkmam.» diye yemin eden kimse; o knpıdun başka bîr kapıdan, dışarı çıkarsa, yenVini bozulmaz.
Karısının evinden çıkmaması ancak bir defa çıkması üzerine, yemin eden kimsenin karısı birden fazla çıkarsa, yemin bozulmuş olur.
Karısının, evinden filan adamla çıkmaması üzerine yemin eden bir kimsenin karısı, bir başkasıyla veya yalnız basma çıkarsa; sonra da; o adama kavuşursa; yemin bozulmaz.
Mekke'ye gitmemeye yemin eden kimse; Mekke'yi arzu edip çıksa; sonra geri dönse, yemini bozulur. Bu yeminin bozulmasının şartı, yemin eden kimsenin, bulunduğu şehrin mamur yerlerini ileri geçmesidir. Halta, o yerleri geçmeden geri dönse yemini bozulmuş olmaz. Kâfî'de de böyledir.
Bir kimse. Mekke'ye yaya olarak gitmemeye yemin eylemiş clsada şehrin ma'ımır yellerini yaya olarak çıkdıktan sonra, bineğe binse; yemini bozulur. Binekti olarak çıkdiktan, sonra inse ve yü-rüse, yemini bozulmaz. Hülâsada da. böyledir.
Bir kimse, Mekke'ye, gitmeye yemin eylemiş olsada, haya tının son dakikalarına kadar gitmese; yemini bozulmuş olur.
Yarın gelmeye, yemin eyliyen kimse,,hastalıktan, hükümetten veya başka bir yönden men edici olmadığı halde, gelmese; yemini bozulur. Kâfî'de de böyledir.
Bir kimse, Bağdad'a yaya olarak gelmeye yemin etmiş olduğu halde, bir bineğe binip, Bağdad'a yaklaşınca inse ve yaya olarak . girse; yemini bozulmuş olur. Hulâsa'da da böyledir.
Bir kimse karısının filan adamın düğününe gitmemesi üzere yemin eylese; kadın da düğünden önce gitse, düğün geçene kadar, orada kalsa; yemin bozulmuş olmaz :
Filan adama gitmemeye, yemin eden kimse, şayet o adamın evine veya dükkanına giderse; adamı bulsun veya bulmasın- yemini bozulur. Eğer, mescidine giderse; yemini bozulmaz.
Bir kimse başka birine uğrayıp yarın ona gelmesi için, ye m in eylese; ayni uğradığı yerde gelmedikçe, yemini yerine gelmez. Yarın gelmeye yemin eden kimse, geisede diğerini yerini değiştirmiş bulsa ve yemin eden istediği adamın değiştirdiği yere gelmedikçe yemini yerini bulmaz.
«Yarın, filan yere gclmezsem kölem hür olsun." diyen kimse; geJsede, o adamı orada bulamasa; yemini yerine gelmiş olur.
Filan hastayı ziyaret etmek veya hatırını sormak üzere yemin eden kimse; o adamın kapısına kadar geisede, ziyaret için kendisine izin verilmese; geri dönsede görüşmese yemini bozulmaz. Şayet, kapıya gelir; izin istemezse yapacağını yapmadığı için, yemini bozulur. Muhiyt'te de böyledir.
Bir kimse; sağlığında da, öldükten sonra da, ziyaret etmemeye yemin ettiği bir kimsenin, cenazesinde hazır bulunsa; yemini bozulur.
Vâkiât-ı Husâmiye'de : «Cenazede hazır bulunsa ve onu teçhiz
tekfin eylese yemini bozulmaz. Ancak kabrine giderse, bozulur. Çünkü örfle kab^e gitmek ziyaret sayılır.» denilmiştir.
«Buradan geceye kadar gitmemeye yemin eden kimse giz-iensede geceyi kapısında geçirse; yemini bozulmaz. Keza «Bunu götürmem.» dediği şeyi gölürsede, adamı bulamasa; yemini bozulmaz. Itâbiyye'de de böyledir
Bir kimse, Bu Hayvana binmemeğe yemin ettiği halde, ata, merkebe veya katıra binse; yemini bozulur. Deveye binerse, .yemini bozulmaz. Eğer, buna da binmemeye niyet etmişse o zaman bo /.ulur.
«Binmem.') diye yemin eden bir kimsenin yemini; at veya katır gibi; insanların bindiklerine binince; bozulur. Eğer, yemininden sonra bir isnanm sırtına binerse; yemini bozulmaz.
Bir kimse : «Kurağa binmem diye yemin etmiş olur ve üzerine semer konulan ata binerse; yemini bozulmaz.
Keza : «Birzevne'ye binmem.» diye yemin eylesede kısrağa bin-rv; yemini bozulmaz. Çünkü fcıes araben birzevne ise, farscadır Bu, yemin arabca olduğuna göredir. Eğer, yemin farsca olursa, o zaman, bozulur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Bir kimse : «Ata binmem.» diye yemin etse de, semer hayvanına veya kısrağa binse; yemini bozulur. BedâS'de de böyledir.
Bir kimse : «Hayvana binmem.» diye vemin ettiği halde, onu zoraki bir havvana bindirseler, yemini bozulmaz. GâyeüTI-Be-yan'da da böyledir.
Bir kimse : «Hayvana binmeni.» diye yemin etmiş olduğu halde; eğerli, p.aîânh veya çıplak bir hayvana binse; yemini bozulur.
Bir kimse : «Bineğe binmem.» diye yemin ettiği halde, gemiye binse; yemini bozulur. Mücerred isimli kitapta Hasan : «Bozulmaz.» demiştir. Fetvada buna göredir Gıyâsiyye'de de böyledir.
Bir kimse : «Şu eğere binmem diye yemin etmiş oîsada o eğerin üzerine başka şey konduktan veya alındıktan aonra binse yemini bozulur. Hulâsa'da da böyledir.
Bir kimse : Elbette şu hayvana, bu gün binerim,» diye yemin eylediği halde onu, bağlayıp habsetselerde binmeye gücü yet mese; yemini bozulmuş olur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Üzerine binmiş olduğu hayvana binmemeye vemin eden kimse, hayvandan inmezse yemini bozulmuş olur.
«Filân adamın, şu hayvanına binmem.» diye yemin eden kimse; o adamdan, o hayvanı satın alıp binse yemini bozulmaz.
«Filân adamın hayvanına, binmem.» diye yemin eden kimse; o adamla başka birisinin müştereken ortak olduğu hayvana, binse yemini bozulmaz.
«Filan adamın hayvanına, binmem.» diye yemin eden kimse, bahsettiği adamın hayvanının üçte ikisine sahipse; o hayvana binince yemini bozulur.
«Filan adamın hayvanına, binmem.» diye yemin eden kimse; o adama borçlu veya borçsuz olan izinli kölesinin hayvanına binerse; yemini bozulmaz. Hidâye'de de böyledir.
«Bağdad'a kadar gemiye binmem.» diyen kimse; gemİ3'e binse de, fersahlarea yol aldıktan sonra; gemiden çıksa; yemini bozulmaz. Hâvi'de de böyledir.
«Her hayvana binişimde; vallahi, onu sadaka vereceğim.» diyen kimse; hayvana binip onu tasadduk ettikten sonra; o hayvanı satın ahp yine binse; yine tasadduk etmesi gerekir. Sonra, yine böyle; sonra, yine böyle olur. Hulâsâ'da.da böyledir.
«Filân köye gitmem.» diye yemin eden kimse; o köyün arazisine gitse; yemini bozulmaz.
Bir kimse, diğerine : «Otur, yanımda yemek ye.» der; diğeri de: «Eğer, yemek yersem; kölem hür olsun.» diğeri de ordan çıkıp evine gider ve orada yemek yerse; yemini bozulmaz. «Eğer: Bugün yersem...» demiş olsa; bunun hi^fma olur; yani yemek yiyince, yemini bozulur. Hidâye'de de böyledir.
A Yer yüzünde, yürümem.» diye yemin eden kimse; ayakkabı ile veya mestlerle yürürse; yemini bozulur.
Eğer, yaygı üzerinde yürürse yemini bozulmaz. Damın üzerinde yalın, ayak veya akkabı ile yürürse; yemini yine bozulur. Hulâsa'da da böyledir. [15]
Çıkmamaya yemin eden bir şahsı zoraki yüklenip çıkar-salar; yemini bozulmaz. Girmek de böyledir. Timurtâşî'de de böyledir.
Zoraki çıkarıldıktan sonra, kendiside çıksa; yemini bozulmaz. Bu mesele, ihtilaflıdır: Sahih olan, kendi çıkmasiyle yemininin bozulmasıdır. Eğer, kendi emri olmaksızın, taşıyarak çıkarırlar ve men etmeye' gücü yettiği halde men eylemez kalbîylede razı olursa; buda ihtilaflıdır: Sahih olanı yemininin bozulmamasıdır. Câmiu's-Sagîr ŞerKî'nde de böyledir.
Yürüyerek çıkmasında veya girmesinde zor kullansaîarda, yürüyerek çıksa veya girse yemini bozulur. Timurtâşî'de de böyledir.
Çıkmamaya yemin eden kimse, mahalleye çıkınca, yemini bozulur. Huîâsa'da da böyledir.
Evinden çıkmamaya yemin eden bir kimse; evinin kapısından çıkıp, sonra geri dönse; yemini bozulur. Eğer durduğu yer evin içinde olur; dışarıya çıkmadan olduğu yerden evin diğer odalarına veya salonuna çıkarsa; yemini bozulmaz, Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Evinden, cenaze hariç çıkmamaya yemin eden kimse; ce nâze için çıksada, başka iş de yapsa; yemini bozulmaz. KâfîMe de böyledir.
Rey şehrinden, Kûfe'ye çıkmamaya yemin eden kimse; Mekke'yi arzu eyiiyerek Rey'den çıksa yolu Kııfe'den geçse İmâm Muhamıned (R.A.)'e göre; eğer "Rey'den çıkarken, Kûfe'ye uğramaya niyet eylediyse; yemini bozulur. Bunu Niyet cylemediyse, yemini bozulmaz. Yemin ederken niyeti hasseten, Kûfe'ye çıkmamak olduğu hal de, sonra, hac için niyet eyleyince Rey'den çıktı ve Kûfe'ye uğramaya niyet eylediyse; yemini bozulmaz. Bu husus, Allah ile kendi arasındadır.
Evinden, mescit hariç çıkmamaj'a yemin eden bir kimse; bir mescide niyyet eder. Sonrada başka bir mescide giderse; yemini bozulmaz. Muhıyt'tc de böyledir.
Kudûri'ye göre, iskân ettiği evden çıkmak; kendisinin, ailesinin ve eşyasının çıkmasıdır,
Şehirden ve köyden çıkmak, ise; hasseten kendi şahsın çıkmasıdır.
Müntekâ'daki fazlalığa görede, bedenen çıktığı zaman, seferi irade etsin veya etmesin yemini yerine gelmiş olur. Zehıyre'de de böyledir.
Evin bir odasında olan adam : «Vallahi, ben çıkmam.» dediği halde evin salonuna çıksa; yemini bozulmaz. Ancak, yalnız odadan çıkmamaya niyet eylemişse, o müstesnadır. Bahru'rRâık'-
ta da büyiediş.
Bir kimse, içinde bulunduğu evden çıkmamaya yemin eylemiş oîsada; evin salonuna çıksa; yemini bozulur. Müteahhirûn : Bu cevap örfe göredir. Bizim örfümüzde salon eve dahildir. Bu durumda sokağa çıkmadıkça, yemini bozulmuş olmaz. Fetvada, buna göredir.
«Bu evden, dışarı çıkmam.» diye yemin eden kimse; evden ayağının birisini dışarı çıkarsa; yemini bozulmaz. Bazı âlimler: «Eğer evin dışarısı evden aşağı ise, yemini bozulur.» dernişlersede; her halde, zahiri rivayete göre, yemini bozulmaz. Bu, ayakta olduğu
durumdadır.
Fakat, oturduğu halde; bedeninin haricinde, iki ayağını dışarı çıkarırsa; yemini bozulmaz.
Ancak, ayakları çıkınca ayaklarının üzerine dikilirse; yemini bozulur. Yatarken Csırt üstü, yüzü kuyu veya yanı üzerine olsun) ayaklan ile beraber; bedeninmde çoğu çıkmışsa; yemini bozulur.
Bir kimse : «Bu evden çıkmam.» diye yemin eylediği zaman, evde bir ağaç olsada, dallan evin dışına çıkmış bulunsa; bu ağaca çıkıp yolun ortasına gelip ve düşecek olması hâlinde, yolun ortasına düşeceği bir durum olursa; yemini bozulmaz. îsterse yemin eden, arabistanlı olsun; ister acem olsun beraberdir. Muhıyt'te de böyledir.
Bir kimse karışım, evden çıkarmamaya yemin eiLiği zaman, kadın, evin neresinden olursa olsun, ister kapısından ister dıvann dan isler, bir delik delip orda'n çıksın; yemini bozulur. Evin kapısından çıkarmamaya, yemin etmiş olursa; hangi kapısından çıkarsa çıksın, çıkınca yemini bozulur. İster, eski kapu, ister yeni kapu olsun fark etmez.
Duvarın üzerinden veya her hangi bir delikten çıkarsa; yemin bozulmaz.
«Bu evin kapısından çıkmam.» diye yemin eden kimse; evin üzerinden, komşusunun evine geçer veya o eve başka bir kapı açıp orada çıkarsa yemini bozulmaz.
Ebû'n - Nasr Debbûsî: "Sahih olan yeminin bozulmasıdır. Çünkü, kapıların hepside o eve aiu.ir.» demiştir.
«Bu evin şu kapısından, çıkmam.» diye yemin eden kimse; o knpıdun başka bîr kapıdan, dışarı çıkarsa, yenVini bozulmaz.
Karısının evinden çıkmaması ancak bir defa çıkması üzerine, yemin eden kimsenin karısı birden fazla çıkarsa, yemin bozulmuş olur.
Karısının, evinden filan adamla çıkmaması üzerine yemin eden bir kimsenin karısı, bir başkasıyla veya yalnız basma çıkarsa; sonra da; o adama kavuşursa; yemin bozulmaz.
Mekke'ye gitmemeye yemin eden kimse; Mekke'yi arzu edip çıksa; sonra geri dönse, yemini bozulur. Bu yeminin bozulmasının şartı, yemin eden kimsenin, bulunduğu şehrin mamur yerlerini ileri geçmesidir. Halta, o yerleri geçmeden geri dönse yemini bozulmuş olmaz. Kâfî'de de böyledir.
Bir kimse. Mekke'ye yaya olarak gitmemeye yemin eylemiş clsada şehrin ma'ımır yellerini yaya olarak çıkdıktan sonra, bineğe binse; yemini bozulur. Binekti olarak çıkdiktan, sonra inse ve yü-rüse, yemini bozulmaz. Hülâsada da. böyledir.
Bir kimse, Mekke'ye, gitmeye yemin eylemiş olsada, haya tının son dakikalarına kadar gitmese; yemini bozulmuş olur.
Yarın gelmeye, yemin eyliyen kimse,,hastalıktan, hükümetten veya başka bir yönden men edici olmadığı halde, gelmese; yemini bozulur. Kâfî'de de böyledir.
Bir kimse, Bağdad'a yaya olarak gelmeye yemin etmiş olduğu halde, bir bineğe binip, Bağdad'a yaklaşınca inse ve yaya olarak . girse; yemini bozulmuş olur. Hulâsa'da da böyledir.
Bir kimse karısının filan adamın düğününe gitmemesi üzere yemin eylese; kadın da düğünden önce gitse, düğün geçene kadar, orada kalsa; yemin bozulmuş olmaz :
Filan adama gitmemeye, yemin eden kimse, şayet o adamın evine veya dükkanına giderse; adamı bulsun veya bulmasın- yemini bozulur. Eğer, mescidine giderse; yemini bozulmaz.
Bir kimse başka birine uğrayıp yarın ona gelmesi için, ye m in eylese; ayni uğradığı yerde gelmedikçe, yemini yerine gelmez. Yarın gelmeye yemin eden kimse, geisede diğerini yerini değiştirmiş bulsa ve yemin eden istediği adamın değiştirdiği yere gelmedikçe yemini yerini bulmaz.
«Yarın, filan yere gclmezsem kölem hür olsun." diyen kimse; geJsede, o adamı orada bulamasa; yemini yerine gelmiş olur.
Filan hastayı ziyaret etmek veya hatırını sormak üzere yemin eden kimse; o adamın kapısına kadar geisede, ziyaret için kendisine izin verilmese; geri dönsede görüşmese yemini bozulmaz. Şayet, kapıya gelir; izin istemezse yapacağını yapmadığı için, yemini bozulur. Muhiyt'te de böyledir.
Bir kimse; sağlığında da, öldükten sonra da, ziyaret etmemeye yemin ettiği bir kimsenin, cenazesinde hazır bulunsa; yemini bozulur.
Vâkiât-ı Husâmiye'de : «Cenazede hazır bulunsa ve onu teçhiz
tekfin eylese yemini bozulmaz. Ancak kabrine giderse, bozulur. Çünkü örfle kab^e gitmek ziyaret sayılır.» denilmiştir.
«Buradan geceye kadar gitmemeye yemin eden kimse giz-iensede geceyi kapısında geçirse; yemini bozulmaz. Keza «Bunu götürmem.» dediği şeyi gölürsede, adamı bulamasa; yemini bozulmaz. Itâbiyye'de de böyledir
Bir kimse, Bu Hayvana binmemeğe yemin ettiği halde, ata, merkebe veya katıra binse; yemini bozulur. Deveye binerse, .yemini bozulmaz. Eğer, buna da binmemeye niyet etmişse o zaman bo /.ulur.
«Binmem.') diye yemin eden bir kimsenin yemini; at veya katır gibi; insanların bindiklerine binince; bozulur. Eğer, yemininden sonra bir isnanm sırtına binerse; yemini bozulmaz.
Bir kimse : «Kurağa binmem diye yemin etmiş olur ve üzerine semer konulan ata binerse; yemini bozulmaz.
Keza : «Birzevne'ye binmem.» diye yemin eylesede kısrağa bin-rv; yemini bozulmaz. Çünkü fcıes araben birzevne ise, farscadır Bu, yemin arabca olduğuna göredir. Eğer, yemin farsca olursa, o zaman, bozulur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Bir kimse : «Ata binmem.» diye yemin etse de, semer hayvanına veya kısrağa binse; yemini bozulur. BedâS'de de böyledir.
Bir kimse : «Hayvana binmem.» diye vemin ettiği halde, onu zoraki bir havvana bindirseler, yemini bozulmaz. GâyeüTI-Be-yan'da da böyledir.
Bir kimse : «Hayvana binmeni.» diye yemin etmiş olduğu halde; eğerli, p.aîânh veya çıplak bir hayvana binse; yemini bozulur.
Bir kimse : «Bineğe binmem.» diye yemin ettiği halde, gemiye binse; yemini bozulur. Mücerred isimli kitapta Hasan : «Bozulmaz.» demiştir. Fetvada buna göredir Gıyâsiyye'de de böyledir.
Bir kimse : «Şu eğere binmem diye yemin etmiş oîsada o eğerin üzerine başka şey konduktan veya alındıktan aonra binse yemini bozulur. Hulâsa'da da böyledir.
Bir kimse : Elbette şu hayvana, bu gün binerim,» diye yemin eylediği halde onu, bağlayıp habsetselerde binmeye gücü yet mese; yemini bozulmuş olur. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Üzerine binmiş olduğu hayvana binmemeye vemin eden kimse, hayvandan inmezse yemini bozulmuş olur.
«Filân adamın, şu hayvanına binmem.» diye yemin eden kimse; o adamdan, o hayvanı satın alıp binse yemini bozulmaz.
«Filân adamın hayvanına, binmem.» diye yemin eden kimse; o adamla başka birisinin müştereken ortak olduğu hayvana, binse yemini bozulmaz.
«Filan adamın hayvanına, binmem.» diye yemin eden kimse, bahsettiği adamın hayvanının üçte ikisine sahipse; o hayvana binince yemini bozulur.
«Filan adamın hayvanına, binmem.» diye yemin eden kimse; o adama borçlu veya borçsuz olan izinli kölesinin hayvanına binerse; yemini bozulmaz. Hidâye'de de böyledir.
«Bağdad'a kadar gemiye binmem.» diyen kimse; gemİ3'e binse de, fersahlarea yol aldıktan sonra; gemiden çıksa; yemini bozulmaz. Hâvi'de de böyledir.
«Her hayvana binişimde; vallahi, onu sadaka vereceğim.» diyen kimse; hayvana binip onu tasadduk ettikten sonra; o hayvanı satın ahp yine binse; yine tasadduk etmesi gerekir. Sonra, yine böyle; sonra, yine böyle olur. Hulâsâ'da.da böyledir.
«Filân köye gitmem.» diye yemin eden kimse; o köyün arazisine gitse; yemini bozulmaz.
Bir kimse, diğerine : «Otur, yanımda yemek ye.» der; diğeri de: «Eğer, yemek yersem; kölem hür olsun.» diğeri de ordan çıkıp evine gider ve orada yemek yerse; yemini bozulmaz. «Eğer: Bugün yersem...» demiş olsa; bunun hi^fma olur; yani yemek yiyince, yemini bozulur. Hidâye'de de böyledir.
A Yer yüzünde, yürümem.» diye yemin eden kimse; ayakkabı ile veya mestlerle yürürse; yemini bozulur.
Eğer, yaygı üzerinde yürürse yemini bozulmaz. Damın üzerinde yalın, ayak veya akkabı ile yürürse; yemini yine bozulur. Hulâsa'da da böyledir. [15]
Konular
- Yakınlık Sebebiyle Yapılan Yemin :
- Allah İle Yapılan Yeminin Rüknü :
- Allah'ın Gayrisi İle Yapılan Yeminin Rüknü :
- Allah Île Yemin Etmenin Şartları :
- Allah'ın Gayrisi İle Yapılan Yemin
- Allah Adı İle Yapılan Yemin Üç Nevidir :
- 1-) Yemini Gâmus :
- 2-) Yemin-i Lağv :
- 3-) Yemini Mün'akîde:
- 2- YEMİN OLAN VE OLMAYAN LAFIZLAR
- 1- Zaleminin Yemin Vermesi Yemin Edenin Yemine Niyyet Etmesi Müstahlifin Yemine Niyyet Etmemesi
- 2- Yeminin Keffâreti
- Keffâreti Oruçla Yerine Getirmek:
- Nezir Hakkında Meseleler
- 3- GİRMEK, DURMAK VE BENZERİ FİİLLER ÜZERİNE YAPILAN YEMİN
- 4- ÇIKMA, GELME VE BİNME ÜZERİNE YAPILAN YEMİN
- 5- YEMEK İÇMEK VE BENZERLERİ ÜZERİNE YAPILAN YEMİN
- 6- SÖZ ÜZERİNE YAPILAN YEMİN
- 8- ALIM - SATIM, EVLENME VE BENZERLERİ HAKKINA YAPILAN YEMİN
- Bu Konu İle İlgili Bazı Meseleler ;
- 9- HAC, NAMAZ VE ORUÇ HAKKINDA YAPILAN YEMİN
- 10- ELBİSE GİYME VE SÜSLENME HAKKINDA YEMİN
- 11- DÖVME, ÖLDÜRME VE BENZERLERİ HAKKINDAKİ YEMİN
- 12- DİRHEMLERİ BİRBİRİNE VEREREK HELÂLLEŞMEK HAKKINDA YEMİN
- Bu Konularla İlgili Çeşitli Meseleler
- KİTÂBÜ'L-EŞRİBE
- (İÇİLECEK ŞEYLER, İÇKİLER)
- 1- EŞRİBE NE DEMEKTİR; İÇKİ YAPILAN ŞEYLERİN MÂHİYETİ
- İçki Çeşitleri:
- İçilecek Şeylerin Hükmü