Zîmmîlerîn Eskiden Yapılmış Kiliseleri Yıkılmışsa
Zimmîlerin, eskiden yapılmış olan kiliseleri yıkılırsa; onu yemden aynı yerine ve olduğu gibi yapabilirler.
Şayet, zimmîler: "Biz, yıkılan kilisenin- yerini, başka bir yere nakledeceğiz." derlerse; onların, bu isteği yerine getirilmez.
Yıkılan bu kiliseyi, ancak, kendi yerine yapabilirler.
Bu yeni kiliseyi, önceki binasından daha büyük yapmaları da . men edilir. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Burada, eskiden maksat, imâmın, bu zimmîlerin beldelerini almadan ve bunlarla, dinlerinde serbest oldukları hususunda anlaşma yapmadan önce demektir. Bunun, sahâbî zamanında yapılmış olması şart koşulmadığı gibi, tabiîn devrinde olması da şart koşulmamıştır. Gâyetü'l-Beyân'da da böyledir.
Zimmîlerin, köyde bir kiliseleri olur; bu köyün halkı çok sayıda ev yaparlar ve burası şehir hükmüne girerse; bir rivayete göre, bu kilisenin Fetâvâyİ Hindiyye yıkılmasına emir verilir. Bu rivayet, Kitâbü'l-Öşr'de dir.
Umûmun rivayetine göre ise, "bu kilisenin yıkılmasına, emir verilmez."
Bu hüküm, şehrin yakınında kiliselerinin bulunması ve etrafına yapılan binaların şehre ulaşması halindedir. Ve buranın, şehrin bir mahalli olması durumundadır.
Sahih plan da, ammenin bu rivayetidir. Tatarhâniyye'de de böyledir. [120]
Şayet, zimmîler: "Biz, yıkılan kilisenin- yerini, başka bir yere nakledeceğiz." derlerse; onların, bu isteği yerine getirilmez.
Yıkılan bu kiliseyi, ancak, kendi yerine yapabilirler.
Bu yeni kiliseyi, önceki binasından daha büyük yapmaları da . men edilir. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir.
Burada, eskiden maksat, imâmın, bu zimmîlerin beldelerini almadan ve bunlarla, dinlerinde serbest oldukları hususunda anlaşma yapmadan önce demektir. Bunun, sahâbî zamanında yapılmış olması şart koşulmadığı gibi, tabiîn devrinde olması da şart koşulmamıştır. Gâyetü'l-Beyân'da da böyledir.
Zimmîlerin, köyde bir kiliseleri olur; bu köyün halkı çok sayıda ev yaparlar ve burası şehir hükmüne girerse; bir rivayete göre, bu kilisenin Fetâvâyİ Hindiyye yıkılmasına emir verilir. Bu rivayet, Kitâbü'l-Öşr'de dir.
Umûmun rivayetine göre ise, "bu kilisenin yıkılmasına, emir verilmez."
Bu hüküm, şehrin yakınında kiliselerinin bulunması ve etrafına yapılan binaların şehre ulaşması halindedir. Ve buranın, şehrin bir mahalli olması durumundadır.
Sahih plan da, ammenin bu rivayetidir. Tatarhâniyye'de de böyledir. [120]
Konular
- Harâc Toplayacak Kimsenin Vasıfları
- Haraç Ve Öşür Borcu İle Ölen Kimse
- Haracı Veya Öşrü Verilmeyen Mahsulün Durumu
- Haracı Acilen (= Önceden) Almak
- 8- CİZYE
- Cizye Kimlerden Ve Ne Zaman Alınır
- Putperest Ve Mürted Araplar
- Cizyeden Muaf Olanlar
- Necrân Hıristiyanlarına Konan Vergi
- Köle Ve Cizye
- Ferdin Cizye Mükellefiyeti Ne Zaman Başlar
- Cizye Borcu Ne Zaman Kalkar
- İki Senelik Cizye Peşin Alınırsa
- Zimmîlerin Kilise, Havra Ve Ateş-Hâne Yapmak İstemeleri
- Önceden Yapılmış Kilise Ve Havralar
- Zîmmîlerîn Eskiden Yapılmış Kiliseleri Yıkılmışsa
- Harbîlerle Yapılması Uygun Olmayan Bazı Sulh Şekilleri
- Zimmîlerin Kılık, Kıyafet Ve Davranışları
- Zimmîlerin Kıyafetleri
- Müslümanlara Ait Şehirler
- İslam Şehirleri İle İlgili Hükümler
- Zimmîler, Kendi Dinlerince Yasak Olan Şeyleri Yapmaktan Menedilir
- Karısı Zimmiye Olan Müslüman
- Zimmîlerîn Müslümanlara Ait Bir Şehirde Oturmaları Ve Oradan Ev Satın Almaları
- Ahidlerî Bozulan Zimmîler
- 9- MÜRTEDLERLE İLGİLİ HÜKÜMLER
- Mürted Ne Demektir:
- İrtidâdın Rüknü:
- Riddetin Sahih Olmasının Şartı:
- Mürtedin Malı