Cinayet Ne Demektir?
Cinayet: (Aslında, ağaçtan, meyveyi düşürmek manasına gelir.)
Sonradan, cinayet: İnsanların ictisar ve iktisap ettikleri, her hangi bir şerre (= kötülüğe) verilen bir isim olmuştur.
Bu durumda cinayet: Muâhazeyi gerektiren her hangi bir cürm ( = suç) demek olur.
Buna göre, insanların nefislerine, uzuvlarına, kuvvetlerine, mallarına veya ırzlarına tealluk eden, her hangi memnu (- yasak) bir fiil, bir cinayet'tir.
Ancak, canlı veya cansız mallara tealluk eden cinayetlere, gasb, mehb, sirkat, itlaf gibi isimler verilir.
Fıkıh ıstılahına göre cinayet: İnsanın nefsine veya âzâ veya kuvvetlerinden birine tealluk eden memnu (= yasaklanmış) bir fiil demektir.
Başka bir tarif ile cinayet: Kısas veya tazminatı gerektirecek bir şekilde, bir insanın nefsi veya bedeni hakkında vâki olan teeddî demektir.
Cinayetler, başlıca iki çeşittir:
1-) Gnayet fi'n-nefs: Masum bir kimsenin, nefsi hakkında, haksız yere yapılan ve onun hayatından mahrum kalması neticesini meydana getiren cinayettir. Bir insanı, haksız yere öldürmek gibi..
Katil: Bir kimseyi öldürmek; bir hayat sahibini, hayattan mahrum etmek demektir.
Katil: Bir hayat sahibini öldüren kimse demektir.
Maktul: öldürülen kimse demektir.
2-) Cinayet fî'1-etrâf: Bir kimsenin uzuvları ve kuvvetleri ile ilgili olarak haksız yere işlenen cinayet demektir.
Azâ ve kuvvetlere tealluk eden cinayetler cerh, şec, kat, tatil şekillerinde meydana gelir.
Cerh: Baş ve yüzden başka yerlerde meydana getirilen yara. Şec: Baş veya yüzde vücuda getirilen yara. Kat-i nzuv: İnsanın bir uzvunu kesmek ve onu bedeninden ayırmak. Havas ve kuvayi (= hisleri ve kuvvetleri) tatil ise, bir uzvu âtıl bırakmak; onu, hilkatindeki gayeden mahrum etmek; o uzvu faaliyetinden ayırmak ve sekteye uğratmak demektir.
Cinayetler, iki kısımdır:
1-) Kısas icâbettiren cinayetler;
2-) Kısas icâbettirmeyen cinayetler.
Kısas icâbettiren suç, kasden işlenen cinayettir ve bu kısas da iki şekilde yapılır:
A-) Kısas fTn-nefs
B-) Kısas fî'1-etrâf.
Kısas fî'n-nefs: Katili, maktulün nefsi mukabilinde öldürmek demektir.
Kısas fi'1-etrftf: Mecruh veya maktu' bir uzuv mukabilinde, cârîh ( = yaralayan) veya kâtı'ın (= kesenin), mümasil (= misli ve benzeri olan bir) uzvunu, cerh ve kat' etmektir. (= yaralamak ve kesmektir.) Fetâvlyi Kidlhan'da da böyledir. [1]
Sonradan, cinayet: İnsanların ictisar ve iktisap ettikleri, her hangi bir şerre (= kötülüğe) verilen bir isim olmuştur.
Bu durumda cinayet: Muâhazeyi gerektiren her hangi bir cürm ( = suç) demek olur.
Buna göre, insanların nefislerine, uzuvlarına, kuvvetlerine, mallarına veya ırzlarına tealluk eden, her hangi memnu (- yasak) bir fiil, bir cinayet'tir.
Ancak, canlı veya cansız mallara tealluk eden cinayetlere, gasb, mehb, sirkat, itlaf gibi isimler verilir.
Fıkıh ıstılahına göre cinayet: İnsanın nefsine veya âzâ veya kuvvetlerinden birine tealluk eden memnu (= yasaklanmış) bir fiil demektir.
Başka bir tarif ile cinayet: Kısas veya tazminatı gerektirecek bir şekilde, bir insanın nefsi veya bedeni hakkında vâki olan teeddî demektir.
Cinayetler, başlıca iki çeşittir:
1-) Gnayet fi'n-nefs: Masum bir kimsenin, nefsi hakkında, haksız yere yapılan ve onun hayatından mahrum kalması neticesini meydana getiren cinayettir. Bir insanı, haksız yere öldürmek gibi..
Katil: Bir kimseyi öldürmek; bir hayat sahibini, hayattan mahrum etmek demektir.
Katil: Bir hayat sahibini öldüren kimse demektir.
Maktul: öldürülen kimse demektir.
2-) Cinayet fî'1-etrâf: Bir kimsenin uzuvları ve kuvvetleri ile ilgili olarak haksız yere işlenen cinayet demektir.
Azâ ve kuvvetlere tealluk eden cinayetler cerh, şec, kat, tatil şekillerinde meydana gelir.
Cerh: Baş ve yüzden başka yerlerde meydana getirilen yara. Şec: Baş veya yüzde vücuda getirilen yara. Kat-i nzuv: İnsanın bir uzvunu kesmek ve onu bedeninden ayırmak. Havas ve kuvayi (= hisleri ve kuvvetleri) tatil ise, bir uzvu âtıl bırakmak; onu, hilkatindeki gayeden mahrum etmek; o uzvu faaliyetinden ayırmak ve sekteye uğratmak demektir.
Cinayetler, iki kısımdır:
1-) Kısas icâbettiren cinayetler;
2-) Kısas icâbettirmeyen cinayetler.
Kısas icâbettiren suç, kasden işlenen cinayettir ve bu kısas da iki şekilde yapılır:
A-) Kısas fTn-nefs
B-) Kısas fî'1-etrâf.
Kısas fî'n-nefs: Katili, maktulün nefsi mukabilinde öldürmek demektir.
Kısas fi'1-etrftf: Mecruh veya maktu' bir uzuv mukabilinde, cârîh ( = yaralayan) veya kâtı'ın (= kesenin), mümasil (= misli ve benzeri olan bir) uzvunu, cerh ve kat' etmektir. (= yaralamak ve kesmektir.) Fetâvlyi Kidlhan'da da böyledir. [1]
Konular
- 4) Kur'ân-ı Kerîme Taalluk Eden Küfür Lafızları
- 5) Namaz, Oruç Ve Zekâtla İlgili Küfür Lafızları
- Zekât:
- Oruç:
- 6) İlim Ve Âlimlerle İlgili Küfür Lafızları
- 7) Helâl Ve Haramla İlgili Küfür Lafızları
- 8) Fâsık, Fâcir Ve Benzerlerinin Sözlerine Taalluk Eden Küfür Lafızları:
- 9) Kıyamet Gününe Taalluk Eden Küfür Lafızlar!
- 10) Açık Ve Kinayeli Sözlerle, Küfrü Telkin Etmek, İrtidâdı Emretmek Ve Öğretmek Ve Kâfirlere Benzem
- Küfrü Telkin Etmek:
- Kâfirlere Benzemek
- 10- BAĞÎLER [152]
- KİTÂBÜ'L-CİNÂYÂT
- (CİNAYETLER VE SUÇLAR)
- 1- CİNAYETİN TA'RİFİ, ÇEŞİTLERİ ?VE HÜKÜMLERİ
- Cinayet Ne Demektir?
- Haksız Yere Adam Öldürmenin (= Katlin) Nevileri:
- 1-) Amden Katl
- Âlât-ı Câriha:
- 2-) Şibh-i Amd:
- 3- Hatâen Katl:
- 4-) Hatâ Mecrasına Câri Kati:
- 5-) Tesebbüben Katl (= Ölüme Sebep Olmak)
- 2- KİSÂSEN ÖLDÜRÜLECEK VE ÖLDÜRMEYECEK OLAN KİMSELER
- 3- KISAS HAKKI KİME AİTTİR?
- 4- KISAS FÎ'L-ETRÂF (= NEFSİN HARİCİNDE, UZUVLARDA KISAS)
- El Kesmek
- Deri Vekil
- Tokat Vurmak
- Gözde Kısas