18- KÜSÛF NAMAZI
Küsûf Namazı Güneş tutulduğu zaman kılman namaz) sünnettir. Zehıyre'de de böyledir.
Küsûf namazının cemaatle kılınacağı hususunda görüş birliği vardır.
Küsüf namazının nasıl kılınacağı hususunda ise ihtilaf vardır Bizim âlimlerimiz : «Küsûf namazı iki rek'attir. fler iki rek'atinde de, diğer namazlarda olduğu gibi bir rükû' iki secde vardır. Küsûf namazını kılan kimse, bu namazda dilediğini okuyabilir.» demişlerdir. Muhıyt'te de böyledir.
Küsûf namazının her iki rek'atinde de, kıraati uzunca okumak efdaldir. Kâfî'de de böyledir.
Küsûf namazında sonra, güneş tamamen açılana kadar dua etmek de efdaldir. Sirâcü'l - Vehhâc'da da.böyledir.
Kıraati uzatıp, duayı kısa yapmak veya duayı uzatıp, namazı kısa kılmak da caizdir. Bunlardan biri uzatılırsa, diğeri kısa tutulur. Cevheretü'n - Neyyire'de de böylbdir.
tt Küsûf namazını, cemaatle, ancak cum'a namazını kıldıran imânı kıldırabilir; başkası kıldıranıaz.
Şemsü'l - Binime Halvânî : «Cum'a ve bayram namazını kıldıran imâm bulunmaz ise, bu durumda cemaat, tek tek, mescitlerinde bu namazı kılarlar. Ancak, cum'a ve bayram namazlarını kıldıran büyük bir imâm bulunur ve bu kimselere izin verip emrederse, bu durumda bu kimseler, kendi mescitlerinde ve kendi İmamları ile birlikte bu namazı cemaatle kılabilirler.» demiştir.
Küsûf namazında, İmâm Ebû Hanîfe'nin (R.A) kavline göre, açıktan okunmaz. Muhıyt'te de böyledir. Sahih olan da O'nun kavlidir. Muzmarât'ta da böyledir.
Bizim görüşümüze (mezhebimize) göre, Küsûf namazında hutbe yoktur. Muhıyt'te de böyledir.
Namazgahlarda ve camilerde küsûf namazı kılınabilir. Başka bir yerde kılınması da caizdir. Fakat, efdal olan birinci kavildir.
Bu namazı, insanlar evlerinde teker teker kılmış olsalar, bu da caiz olur. Bir araya toplanıp, namaz kılmaksızm dua etmeleri de caizdir. Hızânetü'l - Müftîn'dc de böyledir.
Küsûf namazında, imâm dua için minbere çıkmaz. Tatar-hâniyye'de de böyledir.
İmâm, bu duada muhayyerdir. Dilerse oturur; yönünü kıbleye çevirir ve böyle dua eder; dilerse ayağa kalkıp yönünü kıbleye döner ve böyle dua eder; dilerse de, yönünü cemaate dönerek dua eder
Cemaat ise, imâmın ettiği duaya «âmin» der.
Şemsü'l - Eimme Halvânî : «... Bu güzeldir. Fakat, imâm kalkıp, bastonuna veya yayını dayanarak dua ederse, önceki gibi, bu da gU-zel oîur.» demiştir. Muhıyt'te de böyledir.
Küsûf namazı, güneş açılana kadar kıhnmamışsa, güneş açıldıktan sonra kılınmaz.
Şayet güneşin bir kısmı açılmışsa, namaza başlanır. Eğer, bulut veya başka bir hâl, güneşi gizlerse namaza devam edilir.
Güneş, tutulmuş olduğu halde batarsa, dua bırakılır ve akşam namazı ile iştigal edilir.
Küsûf namazı ile cenaze namazı bir araya gdirse, önce cenaze namazı kılınır.
Şayet güneş, namaz kılmanın mekruh olduğu bir vakitte tutulursa, küsûf namazı kılınmaz. Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir. [19]
Küsûf namazının cemaatle kılınacağı hususunda görüş birliği vardır.
Küsüf namazının nasıl kılınacağı hususunda ise ihtilaf vardır Bizim âlimlerimiz : «Küsûf namazı iki rek'attir. fler iki rek'atinde de, diğer namazlarda olduğu gibi bir rükû' iki secde vardır. Küsûf namazını kılan kimse, bu namazda dilediğini okuyabilir.» demişlerdir. Muhıyt'te de böyledir.
Küsûf namazının her iki rek'atinde de, kıraati uzunca okumak efdaldir. Kâfî'de de böyledir.
Küsûf namazında sonra, güneş tamamen açılana kadar dua etmek de efdaldir. Sirâcü'l - Vehhâc'da da.böyledir.
Kıraati uzatıp, duayı kısa yapmak veya duayı uzatıp, namazı kısa kılmak da caizdir. Bunlardan biri uzatılırsa, diğeri kısa tutulur. Cevheretü'n - Neyyire'de de böylbdir.
tt Küsûf namazını, cemaatle, ancak cum'a namazını kıldıran imânı kıldırabilir; başkası kıldıranıaz.
Şemsü'l - Binime Halvânî : «Cum'a ve bayram namazını kıldıran imâm bulunmaz ise, bu durumda cemaat, tek tek, mescitlerinde bu namazı kılarlar. Ancak, cum'a ve bayram namazlarını kıldıran büyük bir imâm bulunur ve bu kimselere izin verip emrederse, bu durumda bu kimseler, kendi mescitlerinde ve kendi İmamları ile birlikte bu namazı cemaatle kılabilirler.» demiştir.
Küsûf namazında, İmâm Ebû Hanîfe'nin (R.A) kavline göre, açıktan okunmaz. Muhıyt'te de böyledir. Sahih olan da O'nun kavlidir. Muzmarât'ta da böyledir.
Bizim görüşümüze (mezhebimize) göre, Küsûf namazında hutbe yoktur. Muhıyt'te de böyledir.
Namazgahlarda ve camilerde küsûf namazı kılınabilir. Başka bir yerde kılınması da caizdir. Fakat, efdal olan birinci kavildir.
Bu namazı, insanlar evlerinde teker teker kılmış olsalar, bu da caiz olur. Bir araya toplanıp, namaz kılmaksızm dua etmeleri de caizdir. Hızânetü'l - Müftîn'dc de böyledir.
Küsûf namazında, imâm dua için minbere çıkmaz. Tatar-hâniyye'de de böyledir.
İmâm, bu duada muhayyerdir. Dilerse oturur; yönünü kıbleye çevirir ve böyle dua eder; dilerse ayağa kalkıp yönünü kıbleye döner ve böyle dua eder; dilerse de, yönünü cemaate dönerek dua eder
Cemaat ise, imâmın ettiği duaya «âmin» der.
Şemsü'l - Eimme Halvânî : «... Bu güzeldir. Fakat, imâm kalkıp, bastonuna veya yayını dayanarak dua ederse, önceki gibi, bu da gU-zel oîur.» demiştir. Muhıyt'te de böyledir.
Küsûf namazı, güneş açılana kadar kıhnmamışsa, güneş açıldıktan sonra kılınmaz.
Şayet güneşin bir kısmı açılmışsa, namaza başlanır. Eğer, bulut veya başka bir hâl, güneşi gizlerse namaza devam edilir.
Güneş, tutulmuş olduğu halde batarsa, dua bırakılır ve akşam namazı ile iştigal edilir.
Küsûf namazı ile cenaze namazı bir araya gdirse, önce cenaze namazı kılınır.
Şayet güneş, namaz kılmanın mekruh olduğu bir vakitte tutulursa, küsûf namazı kılınmaz. Cevheretü'n - Neyyire'de de böyledir. [19]
Konular
- Gemide Ve Hayvan Üzerinde Kılınan Namazlarla İlgili Hükümler
- Hayvan Üzerinde Kılınan Namaz :
- Gemide Kılınan Namaz :
- 16- CUMA NAMAZI
- Cuma Namazının Vücubunun Şartları :
- Cuma'nınt Edasının Şartları :
- Vakit :
- Allahu Teâla'yı Zikretmek :
- Hutbenin Sünnetleri
- 17- BAYRAM NAMAZLARI
- Teşrik Günlerinde Alınan Tekbirler
- Teşrik Tekbirlerinin Sıfatı
- Teşrik Tekbirlerinin Adedi Ve Mahiyeti :
- Teşrik Tekbirlerinin Şartları :
- Teşrik Tekbirlerinin Vakti :
- 18- KÜSÛF NAMAZI
- Husuf Namazı :
- 19- İSTİSKA ( = YAĞMUR DUASI)
- 20- KORKU NAMAZI
- Korku Namazı Nasıl Kılınır :
- 21- CENAZELER
- Ölüme Hazırlanma
- Ölüyü Yıkamak
- Ölünün Kefenlenmesi
- Cenazenin Taşınması
- Cenaze Namazı
- Cenaze Namazı Nasıl Kılınır
- Kabir, Defin Ve Ölünün Kabirden Başka Bir Yere Nakledilmesi
- Bu Konu İle İlgili Bazı Meseleler :
- Şehidlik Ve Şehidlerle İlgili Hükümler