Kâhinin Değil Merhûnun (= Rehin Edilen Şeyin) Cinayet İşlemesi
Bu cinayet de, ya insana karşı veya insanın dışında bir şeye karşı işlenir. Bunlardan hâli olmaz.
Eğer, insana karşı olursa; o da, ya kasden; veya hatâen olur.
Eğer kasden olursa; kısas olunur. Rehin olmamış gibi., ister yabancıyı Öldürsün, isterse rehin vereni veya rehin alanı öldürsün müsavidir.
Eğer kısas edilirse; borç düşer.
Bu, cinayet kasden olduğuna göredir.
Fakat, cin^ayet hatâen veya hatâya mülhak olur; katil de kısasa ehil olmazsa; ya onu def, veya fidye gerekir.
Sonra duruma bakılır: Eğer, köle tamamen tazminat olursa; (şöyle ki: Kıymeti borcun kıymeti kadar veya ondan biraz az mesela: kölenin kıymeti bin dirhem; borç da bin dirhem veya kölenin kıymeti beş yüz; borcun kıymeti bin dirhem olursa;) Önce, rehin alana "fidye vermesi' söylenir.
Eğer fidyeyi verirse; gerçekten borçtan halâs olur ve cinayet işlememiş gibi olur. Ve, rehin olarak, baki kalır. Önceden olduğu gibi.. Rehin verene de, bir şey için müracaat edilmez. Ona, def de olunmaz.
Eğer, rehin alan bundan kaçınırsa; (yani fidyeyi vermezse), onu vermesi, rehin verene söylenir.
Eğer, köleyi vermeyi ihtiyar ederse; rehin bâtıl olur ve borç düşer.
Eğer fidyeyi iltiyar ederse, yine rehin bâtıl olur ve borç düşer. Çünkü,
rehin alanın hakkını yerine getirmiştir. Zira, rehin alana karşı fidye, tazminatta cinayetin husulü içindir. Artık, fidyeye, kölenin kıymetine ve borca bakılır: Eğer fidye, borcun misli ise; kölenin kıymeti de borcun misli ise veya daha çoksa; borç düşer.
Eğer, fidye, borçtan noksan ise, kölenin kıymeti de borç kadar veya daha çoksa; borç, fidye nisbetinde düşer ve köle kalan borç için rehin olarak habsedilir.
Eğer fidye, borç kadar veya daha çoksa; kölenin kıymeti de borçtan az ise; borç, kölenin kıymeti kadar düşer; ondan fazla düşmez.
Eğer bazısı, mazmun; bazısı emânet ise, (şöyle ki: Kölenin kıymeti iki bin dirhem; borç bin dirhem olursa) bu durumda fidye, ikisine karşı olur. Rehin alan tarafından hitabı defin manâsı, defe rızadır.
Eğer def olursa, bir şey gerekmez.
Eğer rehin veren ve alan, aralarında ihtilaf ederler ve biri defi biri fidyeyi ihtiyar ederse; bu durumda, şu iki ihtimal söz konusudur: Ya ikisi de hazır olurlar veya ikisi de gaip olurlar. Veya biri hazır; biri gaip olur.
İkisi de hazır olur ve def de içtima ederler ve onlara köle def edilip verilirse; gerçekten rehin alanın alacağı düşer.
Şayet, fidyede içtima ederlerse; her birine fidyenin yarısı verilir.
İkisine fidye verilince; köle cinayetten temizlenir ve olduğu gibi rehin olur. Ve onlardan her biri, teberru etmiş olurlar; fidyeye müracaat etmezler.
Eğer ihtilaf ederler ve onlardan birisi fidyeyi ister; diğeri de kölenin verilmesini isterse; hangisi fidyeyi isterse, o evlâ olur. Sonra da hangisi fidyeyi ihtiyar ederse; köle, bütün diyetiyle onun olur. diğeri defe sahip olamaz..
Fidyeyi ihtiyar eden, rehin alandır. Bedelin tamamı fidyedir. Geride, köle rehin olarak kalır. Çünkü kölenin rakabesi, fidye sebebiyle cinayetten temizlenmiştir. Sanki hiç cinayet işlememiş gibidir. Rehin alan, rehin verene, alacağı için müracaat eder.
Emânetten hissesi içinde müracaat eder mi?
Kertû, burda İki rivayet zikreylemiştir. Bir rivayette "Müracaat edemez. Bilakis, o, teberru olur." diğer rivayette ise: "Müracaat eder." denilmiştir.
Kadı Muhtasar Tahâvî Şarhı'nde şöyle buyurmuştur: Müracaat edemez. Ancak, sadece alacağı için müracaat eder. Rivayetin ihtilafı söylenmemiştir.
Fidyeyi ihtiyar eden, rehin veren olursa; fidye bedelle birlikte teberru olmaz. Bilakis rehin alanın alacağının yarısını ödemek olur.
Sonra bakılır: Eğer fidyenin yarısı, borcun tamamı kadarsa, borcun tamamı düşer.
Eğer borçtan noksan ise, olduğu kadarı borçtan düşer; fazlası için alacak sahibi, borçluya başvurur. Ve, o rehni, rehin olarak habseder.
Bunlar, ikisi de hazır olduğu zaman böyledir.
Fakat, birisi hazır olursa, onun istediğini defe velayeti yoktur. Is-:er rehin veren olsun, isterse rehin alan olsun..
Eğer hazırda olan rehin alan ise, fidye bedelle beraber, fidyenin ya-ısın da teberru olmaz.
Bu İmâm Ebû Hanife (R.A.)'ye göre böyledir.
Ve o, alacağı için, rehin verene müracaat eder. Fidyenin yarısı için le müracaat eder. Fakat, o köleyi de borca karşılık rehin olarak hapseder.
Borç ödendikten sonra, fidyenin yarısı içinde rehn olarak habseder.
İmameyle göre, rehin alan, fidyenin yansını teberru etmiş olur. Reıin verene, onun için müracaat edemez. Ancak alacağı için müracaat :der.
Bu, yabancıya karşı cinayet işlediği zaman böyledir.
Cinayet rehin veren veya alana karşı olur ve rehin verenin nefsine karşı cinayet işlemiş bulunursa; bu hâl mal icabettirir.
Fakat, mala karşı cinayet işlemişse, işte o heder olur.
Rehin alana karşı cinayet işlerse; işte o da hederdir. Bu İmâm Ebû hanîfe (R.A.)'ye göre böyledir.
İmâmeyn'e göre muteberdir; ya bedelini verir veya fidyesini verir.
Eğer rehin alan buna râzi olursa; borç bâtıl olur.
Eğer, rehin alan: "Ben, cinayet istemiyorum. Def veya fidye zamanı, hakkımın düşmesini istemiyorum." derse; buna hakkı vardır. Cinayet bâtıl olur. Köle, hâli üzre rehin olarak kalır.
Kldî, Taharf Şerhı'nde şöyle buyurdu:
"Eğer kölenin tamamı borca karşılık tazminat ise, işte bu ihtilai
üzerinedir. Eğer, bir kısmı tazminatda, bir kısmı da emânet ise, cinayeti bi'İ-ittifak muteberdir. Râhine: "İstersen, köleyi ver; istersen fidye ver." denilir.
Eğer köleyi def eder; rehin alan da ona razı olursa; borcun tamamı bâtıl olur ve kölenin tamamı rehin alanın olur.
Eğer fidyeyi ihtiyar ederse; onun yansı rehin alanın; yarısı da rehin verenin olur. Mürtehinin hissesi bâtıl olur. Rehin verenin hissesi fidye olur. Köle ise, hali üzre rehin olarak kalır.
Bu, mürtehinin nefsine karşı cinayet işlendiği zaman böyledir.
Fakat, onun malına karşı cinayet işlenirse; eğer, o malın kıymeti ile borç müsavi ise, cinânet bi'l-icma hederdir.
Eğer malın kıymeti, borçtan fazla ise; İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre, iki rivayet vardır. Rivayetin birinde: "Emânetin miktarına göre, cinayete itibar edilir." diğer rivayette ise: "Asla cinayet hükmü sabit olmaz." denilmiştir.
Cinayet, rehin verenin veya alanın oğluna karşı işlenirse; şüphe yok ki o mu'teberdir ve rehnin cinayeti hükmündedir. İnsanlara karşı işlenen cinayet gibidir.
Başka mallara karşı işlenen cinayet, (malın helak olması, kölenin boğulması gibi) bunun hükmü, rehnin gayrisinin hükmü gibidir. Borcun, köleye taalluku gibidir ve o satılır. Rehin veren veya alan borcu öderler. Onlardan birisi öderse; hüküm, bizim insana işlenen cinayet hakkında dediğimiz gibidir.
Rehin alan, borcu ödeyince; kendi alacağı baki kalır; köle de rehin olarak kalır. Çünkü, fidye, köleyi borçtan fariğ kılmaktır. (= kurtarmaktır.) Böyle olunca da köle, borca karşı rehin olarak kalır.
Eğer, mürtehin borcu ödemeden kaçınır da, onu, rehin veren öderse; mürtehinin borcu bâtıl olur.
Şayet, her ikisi de borcu ödemekden kaçınırlarsa işte o zaman, köle borca karşı satılır ve alacaklının parası ödenir.
Kölenin satılması, onun parasından, alacaklının alacağının ödenmesi; alacaklıya fidye vermekle olabilir. Rehin alanın da borcu tamamen düşer. Çünkü, bu köle, rehin verenin mülkünden, zail olmuştur. (= çıkmıştır.) Ve o, sanki helak olmuş gibi olur.
Kölenin değeri, borçtan fazla olursa rehin verene ait olur. Çünkü, o, mülkünün karşılığıdır ve hasseten onun olur.
Eğer kölenin bedeli, borçtan az olursa; o nisbette mürtehinin alacağından düşer ve o bedel, geride kalan alacağına karşılık olarak rehin olur. Borç zamanı gelince, eğer o hakkının cinsinden ise alacağını alır. Şayet hilafından ise, onu borç ödenene kadar yanında tutar.
Eğer, borcun ödenme zamanı gelmemişse, gelene kadar yanında tutar.
Bu, kölenin tamamının merhûn ( = rehin bırakılmış) olduğu zaman böyledir.
Fakat, yarısı rehin bırakılmış; yarısı da emânet ise; tamamı, rehin olana sarfedilmez. Ancak yarısı sarfedilir.
Yarısı, rehin verenin hakkıdır.
Keza, köle borç mukabili olur ve başka bir şey de, fazladan rehin konulursa; o fazla, onu koyanındır.
Eğer kölenin bedeli alacağa kâfi geliyorsa; alacaklı, onu alır; geride kalanını da köle azâd olduktan sonra alır. Ve, kimseye müracaat edemez.
Köle azad olup, kalan borcunu verince; artık alacaklı, verdiği bir şey için kimseye müracaat edemez. Keza rehin verenin çocuğuna karşı yapılan cinayet, diğer mallara yapılan cinayet ve ananın cinayetinin hükmü hepsi birdir. Borç, köleye mütealliktir. Köle ana hakkında olduğu gibi satılır. Yalnız, mürtehine "alacaklının alacağını öde" diye söylenmez ve rehin veren çocuğu satmakla, borcu ödemek arasında muhayyerdir. Eğer borcu Öderse, çocuk rehin olarak kalır. Ve onu satması, mürtehinin borcundan bir şey düşürmez.
Bu söylediğimiz, rehin verenin kölesinin, rehin verene veya rehin verenin gayrısma karşı cinayet işlediği zaman böyledir. [24]
Eğer, insana karşı olursa; o da, ya kasden; veya hatâen olur.
Eğer kasden olursa; kısas olunur. Rehin olmamış gibi., ister yabancıyı Öldürsün, isterse rehin vereni veya rehin alanı öldürsün müsavidir.
Eğer kısas edilirse; borç düşer.
Bu, cinayet kasden olduğuna göredir.
Fakat, cin^ayet hatâen veya hatâya mülhak olur; katil de kısasa ehil olmazsa; ya onu def, veya fidye gerekir.
Sonra duruma bakılır: Eğer, köle tamamen tazminat olursa; (şöyle ki: Kıymeti borcun kıymeti kadar veya ondan biraz az mesela: kölenin kıymeti bin dirhem; borç da bin dirhem veya kölenin kıymeti beş yüz; borcun kıymeti bin dirhem olursa;) Önce, rehin alana "fidye vermesi' söylenir.
Eğer fidyeyi verirse; gerçekten borçtan halâs olur ve cinayet işlememiş gibi olur. Ve, rehin olarak, baki kalır. Önceden olduğu gibi.. Rehin verene de, bir şey için müracaat edilmez. Ona, def de olunmaz.
Eğer, rehin alan bundan kaçınırsa; (yani fidyeyi vermezse), onu vermesi, rehin verene söylenir.
Eğer, köleyi vermeyi ihtiyar ederse; rehin bâtıl olur ve borç düşer.
Eğer fidyeyi iltiyar ederse, yine rehin bâtıl olur ve borç düşer. Çünkü,
rehin alanın hakkını yerine getirmiştir. Zira, rehin alana karşı fidye, tazminatta cinayetin husulü içindir. Artık, fidyeye, kölenin kıymetine ve borca bakılır: Eğer fidye, borcun misli ise; kölenin kıymeti de borcun misli ise veya daha çoksa; borç düşer.
Eğer, fidye, borçtan noksan ise, kölenin kıymeti de borç kadar veya daha çoksa; borç, fidye nisbetinde düşer ve köle kalan borç için rehin olarak habsedilir.
Eğer fidye, borç kadar veya daha çoksa; kölenin kıymeti de borçtan az ise; borç, kölenin kıymeti kadar düşer; ondan fazla düşmez.
Eğer bazısı, mazmun; bazısı emânet ise, (şöyle ki: Kölenin kıymeti iki bin dirhem; borç bin dirhem olursa) bu durumda fidye, ikisine karşı olur. Rehin alan tarafından hitabı defin manâsı, defe rızadır.
Eğer def olursa, bir şey gerekmez.
Eğer rehin veren ve alan, aralarında ihtilaf ederler ve biri defi biri fidyeyi ihtiyar ederse; bu durumda, şu iki ihtimal söz konusudur: Ya ikisi de hazır olurlar veya ikisi de gaip olurlar. Veya biri hazır; biri gaip olur.
İkisi de hazır olur ve def de içtima ederler ve onlara köle def edilip verilirse; gerçekten rehin alanın alacağı düşer.
Şayet, fidyede içtima ederlerse; her birine fidyenin yarısı verilir.
İkisine fidye verilince; köle cinayetten temizlenir ve olduğu gibi rehin olur. Ve onlardan her biri, teberru etmiş olurlar; fidyeye müracaat etmezler.
Eğer ihtilaf ederler ve onlardan birisi fidyeyi ister; diğeri de kölenin verilmesini isterse; hangisi fidyeyi isterse, o evlâ olur. Sonra da hangisi fidyeyi ihtiyar ederse; köle, bütün diyetiyle onun olur. diğeri defe sahip olamaz..
Fidyeyi ihtiyar eden, rehin alandır. Bedelin tamamı fidyedir. Geride, köle rehin olarak kalır. Çünkü kölenin rakabesi, fidye sebebiyle cinayetten temizlenmiştir. Sanki hiç cinayet işlememiş gibidir. Rehin alan, rehin verene, alacağı için müracaat eder.
Emânetten hissesi içinde müracaat eder mi?
Kertû, burda İki rivayet zikreylemiştir. Bir rivayette "Müracaat edemez. Bilakis, o, teberru olur." diğer rivayette ise: "Müracaat eder." denilmiştir.
Kadı Muhtasar Tahâvî Şarhı'nde şöyle buyurmuştur: Müracaat edemez. Ancak, sadece alacağı için müracaat eder. Rivayetin ihtilafı söylenmemiştir.
Fidyeyi ihtiyar eden, rehin veren olursa; fidye bedelle birlikte teberru olmaz. Bilakis rehin alanın alacağının yarısını ödemek olur.
Sonra bakılır: Eğer fidyenin yarısı, borcun tamamı kadarsa, borcun tamamı düşer.
Eğer borçtan noksan ise, olduğu kadarı borçtan düşer; fazlası için alacak sahibi, borçluya başvurur. Ve, o rehni, rehin olarak habseder.
Bunlar, ikisi de hazır olduğu zaman böyledir.
Fakat, birisi hazır olursa, onun istediğini defe velayeti yoktur. Is-:er rehin veren olsun, isterse rehin alan olsun..
Eğer hazırda olan rehin alan ise, fidye bedelle beraber, fidyenin ya-ısın da teberru olmaz.
Bu İmâm Ebû Hanife (R.A.)'ye göre böyledir.
Ve o, alacağı için, rehin verene müracaat eder. Fidyenin yarısı için le müracaat eder. Fakat, o köleyi de borca karşılık rehin olarak hapseder.
Borç ödendikten sonra, fidyenin yarısı içinde rehn olarak habseder.
İmameyle göre, rehin alan, fidyenin yansını teberru etmiş olur. Reıin verene, onun için müracaat edemez. Ancak alacağı için müracaat :der.
Bu, yabancıya karşı cinayet işlediği zaman böyledir.
Cinayet rehin veren veya alana karşı olur ve rehin verenin nefsine karşı cinayet işlemiş bulunursa; bu hâl mal icabettirir.
Fakat, mala karşı cinayet işlemişse, işte o heder olur.
Rehin alana karşı cinayet işlerse; işte o da hederdir. Bu İmâm Ebû hanîfe (R.A.)'ye göre böyledir.
İmâmeyn'e göre muteberdir; ya bedelini verir veya fidyesini verir.
Eğer rehin alan buna râzi olursa; borç bâtıl olur.
Eğer, rehin alan: "Ben, cinayet istemiyorum. Def veya fidye zamanı, hakkımın düşmesini istemiyorum." derse; buna hakkı vardır. Cinayet bâtıl olur. Köle, hâli üzre rehin olarak kalır.
Kldî, Taharf Şerhı'nde şöyle buyurdu:
"Eğer kölenin tamamı borca karşılık tazminat ise, işte bu ihtilai
üzerinedir. Eğer, bir kısmı tazminatda, bir kısmı da emânet ise, cinayeti bi'İ-ittifak muteberdir. Râhine: "İstersen, köleyi ver; istersen fidye ver." denilir.
Eğer köleyi def eder; rehin alan da ona razı olursa; borcun tamamı bâtıl olur ve kölenin tamamı rehin alanın olur.
Eğer fidyeyi ihtiyar ederse; onun yansı rehin alanın; yarısı da rehin verenin olur. Mürtehinin hissesi bâtıl olur. Rehin verenin hissesi fidye olur. Köle ise, hali üzre rehin olarak kalır.
Bu, mürtehinin nefsine karşı cinayet işlendiği zaman böyledir.
Fakat, onun malına karşı cinayet işlenirse; eğer, o malın kıymeti ile borç müsavi ise, cinânet bi'l-icma hederdir.
Eğer malın kıymeti, borçtan fazla ise; İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre, iki rivayet vardır. Rivayetin birinde: "Emânetin miktarına göre, cinayete itibar edilir." diğer rivayette ise: "Asla cinayet hükmü sabit olmaz." denilmiştir.
Cinayet, rehin verenin veya alanın oğluna karşı işlenirse; şüphe yok ki o mu'teberdir ve rehnin cinayeti hükmündedir. İnsanlara karşı işlenen cinayet gibidir.
Başka mallara karşı işlenen cinayet, (malın helak olması, kölenin boğulması gibi) bunun hükmü, rehnin gayrisinin hükmü gibidir. Borcun, köleye taalluku gibidir ve o satılır. Rehin veren veya alan borcu öderler. Onlardan birisi öderse; hüküm, bizim insana işlenen cinayet hakkında dediğimiz gibidir.
Rehin alan, borcu ödeyince; kendi alacağı baki kalır; köle de rehin olarak kalır. Çünkü, fidye, köleyi borçtan fariğ kılmaktır. (= kurtarmaktır.) Böyle olunca da köle, borca karşı rehin olarak kalır.
Eğer, mürtehin borcu ödemeden kaçınır da, onu, rehin veren öderse; mürtehinin borcu bâtıl olur.
Şayet, her ikisi de borcu ödemekden kaçınırlarsa işte o zaman, köle borca karşı satılır ve alacaklının parası ödenir.
Kölenin satılması, onun parasından, alacaklının alacağının ödenmesi; alacaklıya fidye vermekle olabilir. Rehin alanın da borcu tamamen düşer. Çünkü, bu köle, rehin verenin mülkünden, zail olmuştur. (= çıkmıştır.) Ve o, sanki helak olmuş gibi olur.
Kölenin değeri, borçtan fazla olursa rehin verene ait olur. Çünkü, o, mülkünün karşılığıdır ve hasseten onun olur.
Eğer kölenin bedeli, borçtan az olursa; o nisbette mürtehinin alacağından düşer ve o bedel, geride kalan alacağına karşılık olarak rehin olur. Borç zamanı gelince, eğer o hakkının cinsinden ise alacağını alır. Şayet hilafından ise, onu borç ödenene kadar yanında tutar.
Eğer, borcun ödenme zamanı gelmemişse, gelene kadar yanında tutar.
Bu, kölenin tamamının merhûn ( = rehin bırakılmış) olduğu zaman böyledir.
Fakat, yarısı rehin bırakılmış; yarısı da emânet ise; tamamı, rehin olana sarfedilmez. Ancak yarısı sarfedilir.
Yarısı, rehin verenin hakkıdır.
Keza, köle borç mukabili olur ve başka bir şey de, fazladan rehin konulursa; o fazla, onu koyanındır.
Eğer kölenin bedeli alacağa kâfi geliyorsa; alacaklı, onu alır; geride kalanını da köle azâd olduktan sonra alır. Ve, kimseye müracaat edemez.
Köle azad olup, kalan borcunu verince; artık alacaklı, verdiği bir şey için kimseye müracaat edemez. Keza rehin verenin çocuğuna karşı yapılan cinayet, diğer mallara yapılan cinayet ve ananın cinayetinin hükmü hepsi birdir. Borç, köleye mütealliktir. Köle ana hakkında olduğu gibi satılır. Yalnız, mürtehine "alacaklının alacağını öde" diye söylenmez ve rehin veren çocuğu satmakla, borcu ödemek arasında muhayyerdir. Eğer borcu Öderse, çocuk rehin olarak kalır. Ve onu satması, mürtehinin borcundan bir şey düşürmez.
Bu söylediğimiz, rehin verenin kölesinin, rehin verene veya rehin verenin gayrısma karşı cinayet işlediği zaman böyledir. [24]
Konular
- 4- Rehin Bırakılması Caiz Olan Ve Caiz Olmayan Şeyler
- 5- Babanın Ve Vasinin Rehin Bırakması
- 2- BÎR ŞEYİ ÂDİL BİR KİMSENİN YANINA REHİN BIRAKMAK
- Rehin Hakkında, Adalete Elverişli Olan Ve Olmayan Kimseler
- 3- REHİN BIRAKILAN ŞEYİN ZAYİ OLMASI HÂLİNDE, TAZMİN EDİLİP EDİLMEYECEĞİ
- 4- REHİN BIRAKILAN ŞEYE YAPILAN MASRAFLAR
- 5- REHİN ALAN KİMSE İLE REHİN ARASINDAKİ MÜNASEBET
- 6- REHİN VEREN ŞAHSIN, VERDİĞİ REHNİ ARTIRMASI
- Rehnin Artırılmasının Çeşitleri
- 7- BORÇ ÖDENİNCE, REHNİN TESÜM EDİLMESİ
- 8- RÂHİN VEYA MÜRTEHİNİN, REHİN BIRAKILAN ŞEYDE TASARRUFU
- 9- REHİN HAKKINDA İHTİLAF VE BU HUSUSTAKİ ŞEHADET
- 10- ALTINI, ALTIN VEYA GÜMÜŞÜ, GÜMÜŞ KARŞILIĞINDA REHİN BIRAKMAK
- 11- REHİNLE İLGİLİ ÇEŞİTLİ MESELELER
- Kâhinden Başka Birinin, Rehne Karşı Cinayet O Suç İşlemesi
- Kâhinin Değil Merhûnun (= Rehin Edilen Şeyin) Cinayet İşlemesi
- Bir Rehnin, Diğer Bir Rehne Karşı Cinayeti:
- 12- REHİNLE İLGİLİ DA'VALAR VE HUSÛMETLER
- KİTÂBÜ'Ş-ŞEHÂDÂT
- (ŞÂHİDLİKLER)
- 1- ŞEHÂDETİN TARİFİ, RÜKNÜ, EDASININ SEBEBİ, HÜKMÜ, ŞARTLARI VE KISIMLARI ŞEHÂDETİN TARİFİ
- Şehâdetin Rüknü
- Şehâdetin Edasının Sebebi
- Şehadetîn Hükmü
- Şehâdetin Şartları
- Tahammül-ü Şehadetin Şartları
- Şehadeti Edâ Etmenin Şartları
- Şahidlîkte Adalet
- Büyük Günahlar
- Şehadetten Vaz Geçmemek