logo logo

Yeni nesil güncel konularla ilgili sorular ve cevaplar!

Fetvalar.Com

Yeni Nesil Fetvalar

Sistemimize üye olarak sitemizi daha aktif olarak kullanabilirsiniz.

Üyelik için tıkla

Fetvalar.Com

Güncel sorular ve cevapları

Bir Başkasının Yerinden Taksim Edilip Belirlenmiş Bir Yerin Satın Alınması İşleminin Kaydı

Ma'kûdün aleyh, bir başkasının yerinden, taksim edilmiş be­lirli bir hisseyi satın alırsa; akid-nâme şöyle yazılır:

Filan oğlu filan, filan oğlu filandan, iki sehimden birisini (ki o, bu yerin yarısıdır.) tamamen satın aldı. eya "—üç sehimden bi­rini, tamamen satın aldı." Yahut "dört sehimden bir sehmini tama­men satın aldı ve o dörtte birdir." denir ve böylece o yerin hududu yazılır; satın alınan yerin hududu yazılmaz.

Şayet, orası bir menzil olmuş olsaydı, hüküm bunun hilafına olurdu ve o zaman, o menzilden satılan yerin hududu yazılırdı.

Aradaki fark: Gerçekten menzilin hududu, muayyendir. Fakat yurt-dan satın alınan yerin hududu ğayr-ı muayyendir ve o yurdun hudu­du, hissenin de hudududur.

Teslim almaya gelince; "yurdun tamamını teslim aldı." diye ya­zılır. Çünkü nasip (- hisse) yurdun tamamında şâidir. Onun için, "tamamını teslim aldı." diye yazılır ve "üzerine satış vâki olan ye­rin tamamını teslim aldı." kaydı konulur.

Bazı muhakkik âlimler şöyle demişlerdir:

Nasibini (= hissesini) aldı." veya "Üzerine satış vâki olanı al­dı." diye yazılır. O da yurdun tamamından, iki senimden biridir. (Ya­ni, o yerin yarısıdır.) Çünkü, satıcının, satılan yeri teslim etmesi ge­rekir; satılmayanı değil...

İmâm Muhammed (R.A.), kitapların çoğunda şöyle buyurmuştur:

İki adam bir şeyi gasbeyleseler, onlardan her biri, o şeyin yarı­sını gasbeylemiş olur ve öyle tasavvur edilir.

Bunun içindir ki, bizim söylediğimiz gibi yazılır.

Alıcı ve satıcının görmesine gelince; "yurdun tamamım gördü­ler." diye yazılır.

imâm Zûfer (R.A.)'in kavline uymamaktan sakınmak için "mül­kün tamamını gördüler." diye yazılır. Çünkü, İmâm Zûfer (R.A.)'e göre, iki ortaktan birisi, iki hisseden, bir hisse satsa işte o satıcının ve ortağının hissesi olur. O takdirde de, kendi hissesinin yansını sat­mış olur ve onun için, "mülkünün ve hissesinin tamamını sattı." di­ye yazılır. Ve bil-ittifak mülkünün tamamını satmış olsun diye böyle yazılır.
En doğrusunu bilen Allahu Teâlâ'dır. [59]

Konular