Ortak Kölenin Kitabet Akdi
Bir kimse, kendisi ile bir başkasının ortak bulundukları bir köleyi, ortağının izniyle mükâtep ederse, bu şöyle yazılır:
Bu adam, hindli ve belirli bir kölenin tamamını, yarı yarıya ona ortak bulunan ortağının izniyle, şu kadar bedel karşılığında, mükâtep eyledi.
Mükâtep, kitabet bedelini, o iki efendisine ödeyince, hür olur. "Ortağının izni, hissesini almasıdır." denir ve yazı tamam olur.
Bir adam, ortağının izni olmadan, kendi hissesini mükâtep yaparsa; bize göre, ortaklardan birinin izniyle kitabet akdi yapılınca, o kölenin tamamını mükâtep alır.
Bu İmâmeyn'e göre böyledir. Çünkü, onlara göre kitabet ayrılık (bölünme) kabul etmez. Bir kölenin yarısını kitabete bağlayınca, onun tamamı kitabete bağlanmış olur. O zaman, şöyle yazılır: "Filan zat, hindli kölenin tamamını ortağınmda izniyle mükâtep eyledi. (Bu sonuna kadar yazılır.)
Şayet, ortağının izni olmaksızın, kendi hissesini mükâtep ederse; o kölenin tamamını mükâtep eylemiş olur. Burda ortağının hissesine de sahip olmuş olur.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre ise, kitabet tecezzi kabul eylediğinden; bu kitabet, kendi hissesinde kitabet olur. Sonra bakılır: Eğer ortağının izni yoksa; bu durumda ortağının bu akdi feshetme hakkı vardır. Eğer onun izniyle yapmışsa, fesh hakkı olmaz.
Bir kimse, bu kitabet akdini, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre yazdırmak isterse; şöyle yazdırır:
Filan oğlu filan, yarı hisse olan nasibinin tamamını, filanla ortak bulunduğu filan köleyi, şu kadar bedel mukabilinde mükâtep eyledi.
Şayet mükâtip, (= kitabet akdi yapan efendi) o köleden, kitâbed bedeli olarak bir şey almışsa, susan ortağın onun yarısını alma hakkı vardır. Her ne kadar, susan ortak izin vermemiş olsa bile bu böyledir.
Eğer izin vermişse yine böyledir. Ve, bu durumda yazılır: Ger-çekden ortağı hissesini kitabete bağlamaya ve kitabet bedelini teslim almaya izin verdi." denilir ve yazı tamam olur.
Kölenin tamamı bîr adamın olur da o, bu kölenin yarısını mükâtebe ederse; İmâmeyn'e göre, kitabet tecezzi kabul etmediğinden, yarısını mükâtep yapınca; tamamı mükâtep olmuş olur.
O takdirde: "Bu adam, filan kölesini mükâtep eyledi." diye yazılır.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre, kitabet tecezzi kabul eylediğinden, bu durum yazılır: "Filan oğlu filan, hissesi olan yarı hisseyi, şu kadar dirhem karşılığında ve sahih bu kitabetle kitabete bağladı. Kitabet bedelini ödeyince, bu kölenin, yarısı hür olur." denilir. Ancak, "onun için, bir yol yoktur." diye yazılmaz. Çünkü, yarısı kendisine âit değildir. Onu söylemeyi terk eder. Sonra da, diğer yazıyı yazar. Muhiyt'te de böyledir
Kölenin kalan kazancı, diğer efendisinin olur. Ona hizmet eylemez. Ofıun hakkında efendisinin mülküyet hakkı da yoktur. Eğer o bir câriye olmuş olsaydı, işi hâkime çıkarılırdı. Zahîriyye'de de^ böyledir.
Bu surette, mükâtep kitabet bedelini öderse; yarısı azâd edilmiş olur ve kitabet bedelinden beri olur.
Yazı da böylece tamam olur. Geride kalan yarı için, ayrı bir yazı yazar.
Bir baba, küçük oğlunun kölesini mükâtep ederse; bu şöyle yazılır:
Filan adam, küçük oğlu filanın kölesi filanı, (vasfederek) şu kadar dinar karşılığında (ki bu, o kölenin, o günkü kıymetidir.- Ne fazladır ne de noksandır.) bu küçük, kendi işini kendisi yapacak vasıfta değildir; ancak, babası, babalık hükmüyle onun işine bakmaktadır.
Yazı, edâ yerine gelince de şöyle yazar: Kitabet bedelini ödediği zaman azâd olunur. Velâ hakkından başka, ona kimsenin yolu olmaz. Onun velâsı ise, sağlığında o küçüğe aittir. Sonra da vârislerine aittir." denilir ve yazı tamamlanır.
Şayet vasî, yetimin kölesini mükâteb yaparsa, şöyle yazar: "Filan vasî, evindeki küçük oğlu filan, kendi işini kendisi yapamadığından, vasilik hükmüne müsteniden, o küçüğün kölesi filanı mükâtep eyledi. O köle gençtir; vasfı şudur. Onu, şu kadara karşılık kitabet sahih olmak kaydıyla mükâtep eyledi." der.
Babanın oğlu hakkındaki yazı nasıl tamam olursa; bu da öylece tamam olur.
Bir mükâtep, kendi kölesini kitabete bağlarsa; şöyle yazar: Filan mükâtep, kendi kölesi olan hindli filanı, şu kadar bedelle, sahih olarak mükâtep eyledi.
"... Kitabet bedelini öder..." dediğimiz yere varınca ikinci mü-katep kitabet bedelini tamamen ödeyince hür olur. Onun velâsı ise, mükâtebin efendisine aittir. Bu efendi hayatta olunca böyledir. Ölünce de velayet hakkı, bu efendinin geride kalanlarına aittir.
îkinci mükâtep ödeme yapınca, birinci mükâtep hâli üzerinedir. Şayet önceki mükâtep azad olduktan sonra ödeme yaparsa; o zaman, velâsı, hayatta iken onun olur. Ölünce de geride kalan vârislerinin olur. Mnhiyt'te de böyledir. [48]
Bu adam, hindli ve belirli bir kölenin tamamını, yarı yarıya ona ortak bulunan ortağının izniyle, şu kadar bedel karşılığında, mükâtep eyledi.
Mükâtep, kitabet bedelini, o iki efendisine ödeyince, hür olur. "Ortağının izni, hissesini almasıdır." denir ve yazı tamam olur.
Bir adam, ortağının izni olmadan, kendi hissesini mükâtep yaparsa; bize göre, ortaklardan birinin izniyle kitabet akdi yapılınca, o kölenin tamamını mükâtep alır.
Bu İmâmeyn'e göre böyledir. Çünkü, onlara göre kitabet ayrılık (bölünme) kabul etmez. Bir kölenin yarısını kitabete bağlayınca, onun tamamı kitabete bağlanmış olur. O zaman, şöyle yazılır: "Filan zat, hindli kölenin tamamını ortağınmda izniyle mükâtep eyledi. (Bu sonuna kadar yazılır.)
Şayet, ortağının izni olmaksızın, kendi hissesini mükâtep ederse; o kölenin tamamını mükâtep eylemiş olur. Burda ortağının hissesine de sahip olmuş olur.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre ise, kitabet tecezzi kabul eylediğinden; bu kitabet, kendi hissesinde kitabet olur. Sonra bakılır: Eğer ortağının izni yoksa; bu durumda ortağının bu akdi feshetme hakkı vardır. Eğer onun izniyle yapmışsa, fesh hakkı olmaz.
Bir kimse, bu kitabet akdini, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre yazdırmak isterse; şöyle yazdırır:
Filan oğlu filan, yarı hisse olan nasibinin tamamını, filanla ortak bulunduğu filan köleyi, şu kadar bedel mukabilinde mükâtep eyledi.
Şayet mükâtip, (= kitabet akdi yapan efendi) o köleden, kitâbed bedeli olarak bir şey almışsa, susan ortağın onun yarısını alma hakkı vardır. Her ne kadar, susan ortak izin vermemiş olsa bile bu böyledir.
Eğer izin vermişse yine böyledir. Ve, bu durumda yazılır: Ger-çekden ortağı hissesini kitabete bağlamaya ve kitabet bedelini teslim almaya izin verdi." denilir ve yazı tamam olur.
Kölenin tamamı bîr adamın olur da o, bu kölenin yarısını mükâtebe ederse; İmâmeyn'e göre, kitabet tecezzi kabul etmediğinden, yarısını mükâtep yapınca; tamamı mükâtep olmuş olur.
O takdirde: "Bu adam, filan kölesini mükâtep eyledi." diye yazılır.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre, kitabet tecezzi kabul eylediğinden, bu durum yazılır: "Filan oğlu filan, hissesi olan yarı hisseyi, şu kadar dirhem karşılığında ve sahih bu kitabetle kitabete bağladı. Kitabet bedelini ödeyince, bu kölenin, yarısı hür olur." denilir. Ancak, "onun için, bir yol yoktur." diye yazılmaz. Çünkü, yarısı kendisine âit değildir. Onu söylemeyi terk eder. Sonra da, diğer yazıyı yazar. Muhiyt'te de böyledir
Kölenin kalan kazancı, diğer efendisinin olur. Ona hizmet eylemez. Ofıun hakkında efendisinin mülküyet hakkı da yoktur. Eğer o bir câriye olmuş olsaydı, işi hâkime çıkarılırdı. Zahîriyye'de de^ böyledir.
Bu surette, mükâtep kitabet bedelini öderse; yarısı azâd edilmiş olur ve kitabet bedelinden beri olur.
Yazı da böylece tamam olur. Geride kalan yarı için, ayrı bir yazı yazar.
Bir baba, küçük oğlunun kölesini mükâtep ederse; bu şöyle yazılır:
Filan adam, küçük oğlu filanın kölesi filanı, (vasfederek) şu kadar dinar karşılığında (ki bu, o kölenin, o günkü kıymetidir.- Ne fazladır ne de noksandır.) bu küçük, kendi işini kendisi yapacak vasıfta değildir; ancak, babası, babalık hükmüyle onun işine bakmaktadır.
Yazı, edâ yerine gelince de şöyle yazar: Kitabet bedelini ödediği zaman azâd olunur. Velâ hakkından başka, ona kimsenin yolu olmaz. Onun velâsı ise, sağlığında o küçüğe aittir. Sonra da vârislerine aittir." denilir ve yazı tamamlanır.
Şayet vasî, yetimin kölesini mükâteb yaparsa, şöyle yazar: "Filan vasî, evindeki küçük oğlu filan, kendi işini kendisi yapamadığından, vasilik hükmüne müsteniden, o küçüğün kölesi filanı mükâtep eyledi. O köle gençtir; vasfı şudur. Onu, şu kadara karşılık kitabet sahih olmak kaydıyla mükâtep eyledi." der.
Babanın oğlu hakkındaki yazı nasıl tamam olursa; bu da öylece tamam olur.
Bir mükâtep, kendi kölesini kitabete bağlarsa; şöyle yazar: Filan mükâtep, kendi kölesi olan hindli filanı, şu kadar bedelle, sahih olarak mükâtep eyledi.
"... Kitabet bedelini öder..." dediğimiz yere varınca ikinci mü-katep kitabet bedelini tamamen ödeyince hür olur. Onun velâsı ise, mükâtebin efendisine aittir. Bu efendi hayatta olunca böyledir. Ölünce de velayet hakkı, bu efendinin geride kalanlarına aittir.
îkinci mükâtep ödeme yapınca, birinci mükâtep hâli üzerinedir. Şayet önceki mükâtep azad olduktan sonra ödeme yaparsa; o zaman, velâsı, hayatta iken onun olur. Ölünce de geride kalan vârislerinin olur. Mnhiyt'te de böyledir. [48]
Konular
- Bir Kimsenin, Kölesini Ve Ona Nikâhlı Olan Cariyesi İle Bunların Çocuklarını Hep Birlikte Azâd Etmes
- İki Kışının Veya Bir Kaç Kışının Ortak Bulundukları Bir Köleyi, Hep Birlikte Azâd Etmeleri
- Mal Karşılığı Azâdda Vekilin O Malı Alması
- Bu Azadın İmameyisin Kavline Göre Yazılması
- Azâd Bedeli İle İlgili Yazı
- Vasiyet Hükmüyle Köle Azâd Etmek
- Bir Kimsenin, Bir Cariyesini Azâd Ettikten Sonra Onu Nikahlaması
- 5- BİR KÖLE MÜDEBBER KILINIRKEN YAZILMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Bir Köleye Ortak Bulunan İki Kişiden Birisinin, O Köledeki Hissesini Müdebber Eylemesi
- İki Kişinin Ortak Bulunduğu Bir Köleyi Müdebber Kılmak İçin Bir Kişiyi Vekil Tayin Etmek
- 6- Bir Cariyenin Ümm-ü Veled Edilmesi İle İlgili Yazılarda Bulunması Şart Olan Hususlar
- 7- Bir Köleyi Mükatep Kılmakla İlgili Yazılarda Bulunması Şart Olan Hususlar
- Âlimlerimizin Kitabet Akdi İle İlgili Yazı Suretleri
- Karı-Koca Olan Bir Köle İle Cariyenin Kitabeti
- Bir Kimsenin İki Kölesini Mükâtep Kılması
- Ortak Kölenin Kitabet Akdi
- 8- MÜVALÂT'LA İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Müvâlât Akdi İçin Kısa Bir Örnek
- Müslüman Olan İki Zimmînin Birbirine Velayeti
- 9- SATIN ALIŞLA İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Şahidin Nesebi Nasıl Bilinir?
- Alışverişte, Ödemeye Kefaletin Nasıl Kaydedileceği
- İki Evin Birlikte Satılması İşleminin Kayda Geçirilmesi
- Bir Ev Topluluğundan Belirli Bir Evin Satış İşleminin Kaydı
- Bir Yerin, Belirli Bir Parçasını Satış İşleminin Kaydı
- Bir Evi Müstesna Kılıp, Onun Bulunduğu Yeri Satın Alma İşleminin Kaydı
- Bir Başkasının Yerinden Taksim Edilip Belirlenmiş Bir Yerin Satın Alınması İşleminin Kaydı
- Bir Kimsenin, Yarısı Kendisine Ait Olan Bir Yerin, Diğer Yarı Hissesini Satın Alma İşleminin Kaydı
- Bir Üst Katın Satılması İşleminin Kaydı
- İki Duvar Üzerine Yapılmış Olan Bir Yerin Satış İşleminin Kaydı