Bütün Âlimlere Göre Helâl Olan İçecekler
Bütün bilginlere göre helâl olan içecekler: Tılâ, müselles ve hurma nebizi ve nebizdir.
Bunları, sarhoş etmeyecek kadar içmek yemeği hazmetmek için tedavi için, ve Allah Teâlâ'ya kulluk için olursa, helâldir.
Eğlence ve sarhoşluk için olursa ve bu da sarhoş edecek miktarda ' olursa haramdır.
Bu, umûmun kavlidir.
Bunları sarhoş edecek kadar içene had yapılır.
Bunların satılmaları caizdir.
İmâm Ebû Hınîfe ve İmam Ebû VAsaf (R.A.) a göre bunları telef edene tazminat gerekir.
İmam Muhimmed (R.A.)'den gelmiş olan iki rivayetten birine göre: Bunların azı da, çoğu da haramdır. Fakat içene sarhoş etmedikçe had gerekmez.
Zamanımızda fetva, İmâm Mohammed (R.A.)'in kavline göredir.
Hububattan, baldan, sütten, incirden, yapılan içilecek şeyler, sarhoş ederse had gerekir. Çünkü zamanımızda fisk ehli eğlenmek ve sarhoş olmak kasdiyle toplanıp içiyorlar. TebyıVde de böyledir.
Şıra güneşletilir ( ısıtılır) ve üçte ikisi giderse, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Ebû YÛsnf (R.A.)'a göre bunun içilmesi helâldir.
Sahih olan da budur. Fetâvâyi Köbrâ'da da böyledir.
NevftriTde şöyle zikredilmiştir: Ebû Süleyman'dan:
Sülâsinin içine şıra dökülse ne olur? diye soruldu.
O, şu cevabı verdi:
Üçte ikisi gibi, üçte biri kalana kadar kaynatılır.
Bu, İmâm Mnhamraed (R.A.)'in kavlidir. Tatarhâniyye'de de böyledir.
Bahtac'a gelince: Bunun açıklamasında ihtilaf vardır. Hâkim Ebû Muhammed el-Kefînî şöyle buyurmuştur: O, yaş üzüm suyudur. İçine su dökülür. Sonra, üçte ikisi gidene kadar kaynatılıp, üçte biri kalır. Şiradan' giden üçte ikiden az olup tatlılığı devam ettikçe, helâl olur.
Şayet şiddetle kaynar ve köpüğünü atarsa; çoğu da azı da haram olur.
Bazı âlimler, şöyle demişlerdir:
Bahtes (= humeydî) bu mesles'in üzerine, su dökerek, iyice kaynayana kadar bırakmanın neticesidir ki bunu, Ebû Yûsuf (R.A.)çok kullandığı için Ebû Yûsufî denilir.
Bunun mubah olması için şart var mıdır?
Bu şart, şiddetli kaynamadan önce, üzerine su döküp birazcık pişirmektir.
Bunda, iriesles'de olan ihtilaf gibi ihtilaf edilmiştir, Eğer şiddetli kaynarsa, içmesi sarhoşluk vermedikçe hedâl olur. Eğer sarhoşluk verirse, had cezası uygulanır.
Cnmhûri'ye gelince: Bu da yaş üzüm suyudur. Üzerine su dökülür ve az pişirilir. Tadı devam ettikçe içmesi helâldir.
Bütün âlimlere göre, bu böyledir.
Fazla kaynar; köpüğünü atarsa, işte bu bâzık'tır. Hükümde müsavidirler.
Bundan sonra sıkılmışının üzerine su dökülür ve sıkılıp ondan su çıkarılır; şiddetle kaynatılırsa, ba'zı âlimler: "Bu bütün hükümlerde şarap gibi olur." buyurdular. Ba'zılarıda: "Şarap hükmünde olmaz." dediler. Zahîriyye'de de.böyledir.
tıı doğrusunu butu Allahu Teâtâ'dır. [5]
Bunları, sarhoş etmeyecek kadar içmek yemeği hazmetmek için tedavi için, ve Allah Teâlâ'ya kulluk için olursa, helâldir.
Eğlence ve sarhoşluk için olursa ve bu da sarhoş edecek miktarda ' olursa haramdır.
Bu, umûmun kavlidir.
Bunları sarhoş edecek kadar içene had yapılır.
Bunların satılmaları caizdir.
İmâm Ebû Hınîfe ve İmam Ebû VAsaf (R.A.) a göre bunları telef edene tazminat gerekir.
İmam Muhimmed (R.A.)'den gelmiş olan iki rivayetten birine göre: Bunların azı da, çoğu da haramdır. Fakat içene sarhoş etmedikçe had gerekmez.
Zamanımızda fetva, İmâm Mohammed (R.A.)'in kavline göredir.
Hububattan, baldan, sütten, incirden, yapılan içilecek şeyler, sarhoş ederse had gerekir. Çünkü zamanımızda fisk ehli eğlenmek ve sarhoş olmak kasdiyle toplanıp içiyorlar. TebyıVde de böyledir.
Şıra güneşletilir ( ısıtılır) ve üçte ikisi giderse, İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve İmâm Ebû YÛsnf (R.A.)'a göre bunun içilmesi helâldir.
Sahih olan da budur. Fetâvâyi Köbrâ'da da böyledir.
NevftriTde şöyle zikredilmiştir: Ebû Süleyman'dan:
Sülâsinin içine şıra dökülse ne olur? diye soruldu.
O, şu cevabı verdi:
Üçte ikisi gibi, üçte biri kalana kadar kaynatılır.
Bu, İmâm Mnhamraed (R.A.)'in kavlidir. Tatarhâniyye'de de böyledir.
Bahtac'a gelince: Bunun açıklamasında ihtilaf vardır. Hâkim Ebû Muhammed el-Kefînî şöyle buyurmuştur: O, yaş üzüm suyudur. İçine su dökülür. Sonra, üçte ikisi gidene kadar kaynatılıp, üçte biri kalır. Şiradan' giden üçte ikiden az olup tatlılığı devam ettikçe, helâl olur.
Şayet şiddetle kaynar ve köpüğünü atarsa; çoğu da azı da haram olur.
Bazı âlimler, şöyle demişlerdir:
Bahtes (= humeydî) bu mesles'in üzerine, su dökerek, iyice kaynayana kadar bırakmanın neticesidir ki bunu, Ebû Yûsuf (R.A.)çok kullandığı için Ebû Yûsufî denilir.
Bunun mubah olması için şart var mıdır?
Bu şart, şiddetli kaynamadan önce, üzerine su döküp birazcık pişirmektir.
Bunda, iriesles'de olan ihtilaf gibi ihtilaf edilmiştir, Eğer şiddetli kaynarsa, içmesi sarhoşluk vermedikçe hedâl olur. Eğer sarhoşluk verirse, had cezası uygulanır.
Cnmhûri'ye gelince: Bu da yaş üzüm suyudur. Üzerine su dökülür ve az pişirilir. Tadı devam ettikçe içmesi helâldir.
Bütün âlimlere göre, bu böyledir.
Fazla kaynar; köpüğünü atarsa, işte bu bâzık'tır. Hükümde müsavidirler.
Bundan sonra sıkılmışının üzerine su dökülür ve sıkılıp ondan su çıkarılır; şiddetle kaynatılırsa, ba'zı âlimler: "Bu bütün hükümlerde şarap gibi olur." buyurdular. Ba'zılarıda: "Şarap hükmünde olmaz." dediler. Zahîriyye'de de.böyledir.
tıı doğrusunu butu Allahu Teâtâ'dır. [5]
Konular
- 6- SÖZ ÜZERİNE YAPILAN YEMİN
- 8- ALIM - SATIM, EVLENME VE BENZERLERİ HAKKINA YAPILAN YEMİN
- Bu Konu İle İlgili Bazı Meseleler ;
- 9- HAC, NAMAZ VE ORUÇ HAKKINDA YAPILAN YEMİN
- 10- ELBİSE GİYME VE SÜSLENME HAKKINDA YEMİN
- 11- DÖVME, ÖLDÜRME VE BENZERLERİ HAKKINDAKİ YEMİN
- 12- DİRHEMLERİ BİRBİRİNE VEREREK HELÂLLEŞMEK HAKKINDA YEMİN
- Bu Konularla İlgili Çeşitli Meseleler
- KİTÂBÜ'L-EŞRİBE
- (İÇİLECEK ŞEYLER, İÇKİLER)
- 1- EŞRİBE NE DEMEKTİR; İÇKİ YAPILAN ŞEYLERİN MÂHİYETİ
- İçki Çeşitleri:
- İçilecek Şeylerin Hükmü
- Şarabın Hükmü:
- Ekseri Âlimlere Göre Haram Olan İçecekler
- Bütün Âlimlere Göre Helâl Olan İçecekler
- 2- İÇİLECEK ŞEYLER HAKKINDA ÇEŞİTLİ MES'ELELER
- 2- SARHOŞUN TASARRUFLARI
- ZEKAT
- 1- ZEKATIN MANASI, SIFATI VE ŞARTLARI
- Zekâtın Sıfatı :
- Zekâtın Vücubunün Şartları:
- Hürriyet :
- İslâm
- Akıl Ve Bulûğ :
- Nisab Miktar! Mal :
- Mala Tam Malik Olmak :
- Havaic-İ Asliyeden Fazla Mal :
- Nisabın Namı Olması :
- Malın Üzerinden Bir Sene Geçmesi :