VI. Talâk
70. Mesele Zeyd "helâlim haram olsun" dese, niyet eylemese, talâk vâki' olur mu?
Elcevap: Olur. [83]
71. Mesele Zeyd "küllemâ-i şer'iyenin mefhûmu üzerime olsun" demekle (1) ma'nâsını olmağı zu'm edip telâffuz edicek, talâk vâki' olur mu?
Elcevap: "Ol sözden niyetim ol idi" der ise i'tirâfı ile olur. [84]
72. Mesele Zeyd, talâk tezekkür etmeden "ihtiyarın elinde olsun" demek ile şer'an zevcesi Hind boş olur mu?
Elcevap: Hind nefsini boşadıysa olur, ve illâ olmaz. [85]
73. Mesele Zeyd Hinde gazab arasında üç kere "boş ol, boş ol" dese Hind-i mezkûreye şer'an ne veçhile talâk vâki' olur?
Elcevap: Üç talâk lâzımdır. [86]
74. Mesele Zeyd, meclis-i şer'de zevcem Hindi iki üç, defa boşadım idi" dedikten sonra "üç defa dedikte kâzib idim" deyu yemin eylese, tasdik olunur mu?
Elcevap: Olunmaz, yalan ise dahi üç talâk boş olur. [87]
75. Mesele Zeyd-i ümmî "inşâ'allah avretim üç talâk boş olsun" dese, inşâ'allah demenin ma'nâsın bilmese, talâk vâki' olur mu?
Elcevap: Olmaz, ma'nâsın bilmek lâzım değildir. [88]
76. Mesele Zeyd üç talâka şart ettikte, nefsi işitecek kadar "inşâ'allah" dediğine, yemini ile tasdik olunur mu?
Elcevap: Kulağı işitti ise olunur, hâkim tasdik edicek. [89]
77. Mesele Hind zevci Zeyde "eğer bir yıla değin sıladan gelmez isen, irâdetim elde olsun mu" dedikte Zeyd dahi "olsun" dese, ba'dehu Zeyd-i mezbur bir yıla değin gelmediği takdirce, Hind kendi kendin üç talâk boşamağa kadire olur mu?
Elcevap: Olur, bir yıl tamam oldukta te'hîr etmeyicek. [90]
78. Mesele Zeyd ahar yere gider oldukta, zevci Hinde "altı aya dek gelmezsem irâdetin elinde olsun" deyip gidip, dört yıl geçip gelmeyicek, Hind nefsini boşamak ile Zeydden boş olur mu?
Elcevap: Olmaz altı ay tamam oldukta kadiredir. [91]
79. Mesele Zevci nâbedîd olan Hind, nafakaya aczi olucak teşeffu' edip, şâfi'î kâdîsi tefrik edip zevc-i âhara varsa, ba'dehu Zeyd gelse zevcesin geri alabilir mi?
Elcevap: Alamaz. Ahmed. [92]
Cevâb-ı Ahar: "Teşeffu' hususu Diyâr-ı Kûmda carî olmaya" deyu men'-i sultanî vâki" olmuştur. Ebussu'ûd. [93]
80. Mesele Zeyd-i sancak beyi, Arara îzâ' edip avreti Hinde talâk verdirse, ikrahla talâk vâki' olur mu?
Elcevap: Olur, talâk makûlesinde ikrah zarar eylemez, hemen eseri bunda zahir olur ki Hind medhûlün bihâ olsa, Amrın üzerine lâzım olan nısf-i mehri ikrah eden zâmin olur idi. [94]
81. Mesele Zeyd zevcesi Hinde "benden boş ol" demekle hilâl-i iddette kâdî izin verip tekrar nikâh-ı cedide muhtaç olur mu?
Elcevap: Olmaz, ric'ate kadirdir. [95]
82. Mesele Zeyd zevci Hindi talâk-i ric'î ile bogayıp, Hind tekmîl-i iddet edip, Amra varmak istedikte, Zeyd men'e kadir olur mu?
Elcevap: Kadir olmaz, ha'd-el-idde hâindir. [96]
83. Mesele Zeyd zevcesi Hinde "anam ve kızkardeşim ol" dese, şer'an Hind Zeydden boş olur mu?
Elcevap: Haram olmak niyeti ile deyicek hâin talâk boş olur, "onlar gibi sevgili ve hürmetli ol" demek murad ise olmaz, makam karînesiyle murad ma'lûmdur. [97]
84. Mesele Zeyd zevci Hinde "senden gayri aldığım alacağım üç talâk boş olsun" dese her avret tezevvüc ettikçe talâk-ı selese vaki' olur mu?
Elcevap: Olur. [98]
85. Mesele Zeyd, Amrdan nakil tarîki ile "Amr, aldığım alacağım boş olsun dedi" demek isterken "Amr aldığım alacağım boş olsun" deyu lâfzın teneffüs mikdarı kat' eyleyip sonra dese, şer'an Zeyde nesne lâzım olur mu?
Elcevap: Olmaz, sadr-ı kelâmda Amrı zikir hikâyet ve nakle delildir. [99]
86. Mesele Zeyd düşünde, zevci Hind ile çekişip Hinde "benden boş ol, üç talâk" dese, boş olur mu?
Elcevap: Uyanıkla demekten sakınsın. [100]
87. Mesele Zeyd, bene yiyip ve boza içip, akıl-zâil iken avretin üç talâk boşasa, talâkına i'tibar olunur mu?
Elcevap: Yeri göğü bilmez idi ise olunmaz. [101]
88. Mesele Sara zahmetine mübtelâ olan, meşruluğu hâlinde avretin boşayıp, ifâkat bulduktan sonra asla boşadığmdan haberi olmasa, şer'an avreti boş olur mu?
Elcevap: Olmaz, akıl olmayıcak. [102]
89. Mesele Zeyde cünûn galebe edip, zevci Hinde talâk verse, talâk vâki' olur mu?
Elcevap: Değildir. [103]
90. Mesele Zeyd, zevci Hindi bî-günâh yerde döğerken, Amr "şer'î değildir, niçin döğersin" demeğin "ben şer'i bilmezim" dese ne lâzım olur?
Elcevap: Kâfir olur, Hind bâin olur, mehrin alır, dilediği müslime varır. [104]
91. Mesele Zeyd, zevcesi Hindin ağzına ve dînine cima' lâfzı ile şetm eylese, şer'an Hind Zeydden boş olur mu?
Elcevap: Firkat vaki' olur. [105]
92. Mesele Zeydden kelime-i küfr sâdır olsa, tecdîd-i nikâh olunmak lâzım gelip, zevcesi Hind, Zeyde yine nikâh olunmağa râziye olmayıcak nikâha icbar olunur mu?
Elcevap: Güçle nikâh lâzım değil, küfür kendinden sâdır olmamış ki icbar oluna. [106]
93. Mesele Zeyd üç defa şer-i şerife muhalif ba'zı kelimât edip, üç defa tecdîd-i nikâh olundukta, zevcesi, zevc-i âhara varmadan Zeyd almak caiz olur mu?
Elcevap: Hind rızasıyla olunur, irtidadla vâki' olan talâk değildir, fesihdir. [107]
94. Mesele Zeyd-i müslimden hatâen elfâz-i küfr sâdır olsa, zevcesi haram olduğu takdirce boş olur mu?
Elcevap: Ol vech ile vâki' olan firkat fesh-i nikâhladır, talâk ile değildir, kaç defa vâki' olduysa, hülleye hacet yoktur. [108]
95. Mesele Zeydin zevcesi Hind, elfâz-ı küfr söylemek ile Zeydden boş olur mu?
Elcevap: Olmaz, nikâh münfesih olmadan bâin olur. [109]
96. Mesele Hind, Zeyd-i ehl-i 'ilme "ben zevcim Amrdan boş olmağa tarik nedir" deyu su'âl ettikte, Zeyd dahi ba'zı kimseler huzurunda "kâfire oldum de" deyu ta'lîm eylese, ol dahi dese, ne lâzım olur?
Elcevap: Hindden evvel ol meun kâfir olup katli mubah olur, Hind yine îmâna getirilip, cebr ile Amra nikâh olunur. [110]
97. Mesele Hind zevci Zeyde, bî-huzûr olup "bir gün senden boş düşmek için küfür söylerim" dese, Hinde ne lâzım olur?
Elcevap: Küfür söylemeğe azm ettiği gibi kâfire, olur, Zeydden bâin olur. Amma yine cebr ile iman getirtilir, tecdîd-i nikâh olunur. [111]
Bu Surette: Hind nikâha râziye olmadığı takdirce ne vech ile olunur ?
Elcevap: Kâdî meclis-i şer'e getirip iki şâhid mahzarında nikâh eder. [112]
98. Mesele Zeydin zevci Hind, kasıtla küfür söyledikte, Zeyd talâk vâki' oldu zannedip, esbabından ba'zm alıp gitse, talâk-ı bâin vâki' olmuş olur mu?
Elcevap: Küfür söylemek ile talâk vâki' olmaz, fesh-i nikâh ile bâin olur. Amma yine ta'zîr-i beliğ ile İslama getirdikten sonra, Zeyd cebrile tecdîd-i nikâh edip alır. [113]
Bu Surette: Hinde cebir ne mertebede meşrû'dur?
Elcevap: İslama cebr-i şedîd ve habs-i medîd ile olur. İslama geldikten sonra, hâkim iki şâhid mahzarında Zeyde nikâh etmekte Zeydin menkûhası olur, cebrile evine alır gider. [114]
99. Mesele Zeyd "zevcim Hindin evine varmıyayım tevbe-i nasûh olsun dese" varmağa tarîk nedir?
Elcevap: Varsın, nesne yoktur, helâle tevbe olmaz. [115]
Konular
- C. Ebussu'ûd Efendinin Hayatı:
- D. Şahsiyeti:
- IV- MECMU'A-Î FETAVÂ NÜSHALARI
- A. Metne Esas Alınan Nüshalar:
- (A) Nüshası:
- (B) Nüshası:
- B. İstanbul Kütüphanelerinde Bulunan Ve Ebussu'ûd Efeudi'ye Ait Fetvaları İhtiva Eden Mecmualardan
- V- METNİN TERTİBİ
- VI- METNİN TESBİTÎ VE NEŞRİ HAKKINDA NOTLAR
- 1- AİLE
- I. Çocuk Ve Neseb
- II. Ağırlık Ve Ergenlik
- III. Nikâh
- IV. Şartlı Nikâh
- V. Mehir
- VI. Talâk
- VII. Hal'
- VIII. Îddet
- IX. Şart
- X. Hülle
- XI. Aile Hayatı
- 2- İBÂDETLER
- I. Namaz
- II. Oruç
- III. Zekât
- IV. Hac
- V. Kurban
- VI. Nezir
- 3- DİNÎ VAZİFELİLER
- I. İmam Hatîb Ve Nâib