19- HİBE VE SADAKALARLA İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
Şurût ehli hîbe ve sadakanın başlangıcında ihtilaf ettiler.
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve arkadaşları:
"Filan oğlu filanın yazısıdır." diye yazarlardı.
Semtî de: "Bu, filan oğlu filanın hîbe yazısıdır." diye yazardı.
Tahâvî ise: "Bu, filan oğlu filandır." diye yazardı. Müteahhi-rînden olan şürût ehli, ise, Tahâvî'nin yazdığı gibi yazarlar ve yazının sonuna, şahitlerin şehâdetlerini de eklerler ve keza: "filan oğlu filan, filana bağış yaptığını ikrar eyledi." diye yazarlardı.
İmâm Muhammed (R.A.) hîbe ve sadakada "hibe ve sadaka' 'diye yazmazdı.
Şurût ehlinin tamamı, "hîbe" diye yazarlardı. Çünkü hîbe, kabul edilmeden caiz olmaz.
Bu, bize göre böyledir. Hatta hîbe, müşâ olur ve taksim ihtimali bulunursa; bize göre, yine caiz olmaz. İmâm Şafiî (R.A.) buna muhaliftir,
. Hibenin sahih olmasının şartı, onu alıp kabul eylemekdir.
Sadaka da bizim umûmi âlimlerimize göre böyledir.
İmâm İbrahim en-Nâhaî buna muhaliftir. O, şöyle buyururdu:
Sadaka olduğunu bilirse; teslim almasa bile caiz olur.
Hibenin sahih ve caiz olduğu da yazılır.
Bundan Sonra bakılır; eğer bağış, vâhib (= hîbe eden) tarafından dönüşü olmayan bir hîbe ise (kan-kocadan birinin, diğerine yapılan hîbe ve mahremlerin birbirine hibesi, meselâ: babanın, büyük oğluna veya büyük kızına hîbesi yahut anasına hibesi veya kardeşine, kızkardeşine hîbesi yahut kardeşinin oğluna veya kız kardeşinin oğluna veya dedesine, büyük annesine, amcasına, amesine, dayısına, teyzesine hîbesi gibi..,) bu hîbe sahih ve caizdir. Bağışlayan için dönüş yoktur." diye yazılır.
Şayet hîbe, dönüşlü olursa, "kat olunmuş (= kesilmiş)" diye yazılır.
Şurût Şerhi'nde: "Aslolan, bu surette kesilmiş (= kat olunmuş) diye yazmamaktır." denilmiştir. Müteahhirîn âlimler, bu hususta, şu yazı suretini ihtiyar etmişlerdir:
"Filan, filana, yurdun tamamını, müştemilatı olan evlerle birlikte bağış yapmıştır. Yeri surdadır ve huduları şu yerlerdir. Hudûduyla, haklarıyla, arsasıyla, binalarıyla, altıyla, üstüyle, yoluyla; bütünüyle, çoğuyla, azıyla, dâhiliyle, hariciyle sahih, nafiz, caiz, taksim olunmuş, kendinde fesad bulunmayan, şart, ıvaz-bedel olmayan ve ikrah yolu bulunmayan bir hibedir. Ve hîbe edilen şeyi, kendisine bağış yapılan şahıs, hîbe meclisinde yüzyüze kabul eylemiştir. Bağışlanan şey; bağış meclisinde, bağışlayan tarafından, her türlü meşgaleden, mâniden ve nizadan hâli olarak teslim edilmişdir. Bağışlanan bu şey, kendisine bağış yapılan şahsın elinde, hîbe hakkıyla bulunuyor."
Hîbe ve sadaka yazısında, "sözleşme meclisinden birbirinden bedenen ayrıldılar." diye yazılmaz.
En doğrusunu bilen Allahu Teâlâ'dır. [203]
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ve arkadaşları:
"Filan oğlu filanın yazısıdır." diye yazarlardı.
Semtî de: "Bu, filan oğlu filanın hîbe yazısıdır." diye yazardı.
Tahâvî ise: "Bu, filan oğlu filandır." diye yazardı. Müteahhi-rînden olan şürût ehli, ise, Tahâvî'nin yazdığı gibi yazarlar ve yazının sonuna, şahitlerin şehâdetlerini de eklerler ve keza: "filan oğlu filan, filana bağış yaptığını ikrar eyledi." diye yazarlardı.
İmâm Muhammed (R.A.) hîbe ve sadakada "hibe ve sadaka' 'diye yazmazdı.
Şurût ehlinin tamamı, "hîbe" diye yazarlardı. Çünkü hîbe, kabul edilmeden caiz olmaz.
Bu, bize göre böyledir. Hatta hîbe, müşâ olur ve taksim ihtimali bulunursa; bize göre, yine caiz olmaz. İmâm Şafiî (R.A.) buna muhaliftir,
. Hibenin sahih olmasının şartı, onu alıp kabul eylemekdir.
Sadaka da bizim umûmi âlimlerimize göre böyledir.
İmâm İbrahim en-Nâhaî buna muhaliftir. O, şöyle buyururdu:
Sadaka olduğunu bilirse; teslim almasa bile caiz olur.
Hibenin sahih ve caiz olduğu da yazılır.
Bundan Sonra bakılır; eğer bağış, vâhib (= hîbe eden) tarafından dönüşü olmayan bir hîbe ise (kan-kocadan birinin, diğerine yapılan hîbe ve mahremlerin birbirine hibesi, meselâ: babanın, büyük oğluna veya büyük kızına hîbesi yahut anasına hibesi veya kardeşine, kızkardeşine hîbesi yahut kardeşinin oğluna veya kız kardeşinin oğluna veya dedesine, büyük annesine, amcasına, amesine, dayısına, teyzesine hîbesi gibi..,) bu hîbe sahih ve caizdir. Bağışlayan için dönüş yoktur." diye yazılır.
Şayet hîbe, dönüşlü olursa, "kat olunmuş (= kesilmiş)" diye yazılır.
Şurût Şerhi'nde: "Aslolan, bu surette kesilmiş (= kat olunmuş) diye yazmamaktır." denilmiştir. Müteahhirîn âlimler, bu hususta, şu yazı suretini ihtiyar etmişlerdir:
"Filan, filana, yurdun tamamını, müştemilatı olan evlerle birlikte bağış yapmıştır. Yeri surdadır ve huduları şu yerlerdir. Hudûduyla, haklarıyla, arsasıyla, binalarıyla, altıyla, üstüyle, yoluyla; bütünüyle, çoğuyla, azıyla, dâhiliyle, hariciyle sahih, nafiz, caiz, taksim olunmuş, kendinde fesad bulunmayan, şart, ıvaz-bedel olmayan ve ikrah yolu bulunmayan bir hibedir. Ve hîbe edilen şeyi, kendisine bağış yapılan şahıs, hîbe meclisinde yüzyüze kabul eylemiştir. Bağışlanan şey; bağış meclisinde, bağışlayan tarafından, her türlü meşgaleden, mâniden ve nizadan hâli olarak teslim edilmişdir. Bağışlanan bu şey, kendisine bağış yapılan şahsın elinde, hîbe hakkıyla bulunuyor."
Hîbe ve sadaka yazısında, "sözleşme meclisinden birbirinden bedenen ayrıldılar." diye yazılmaz.
En doğrusunu bilen Allahu Teâlâ'dır. [203]
Konular
- Satın Alınan Bir Şeyde Bulunan Bir Kusurdan Dolayı Yapılan Sulhun Kaydedilmesi
- Maluma Karşı, Meçhul Bir Şeyden Sulh Olma İşleminin Kaydedilmesi
- Köle Davasından Sulh Hususunda Yazışma Örneği
- Mal Mukabili Nikâh Da'vâsından Sulh
- Nikâh Davasından Sulhla İlgili Başka Bir Örnek
- Nikâh Da'vâsından Sulh Hakkında Diğer Bir Örnek
- Hitanda (= Sünnet Yapmakta) Hata Yapmaktan Dolayı Yapılan Sulhda, Yazılacak Hususlar
- 18- TAKSİMLE İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Taksim Edilen Evden, Her Hisse Sahibinin Kapı Açması
- Hayvan Taksiminin Mahiyeti Ve Bu Hususta Kayda Geçirilmesi Gereken Şeyler
- Bir Kölenin Taksim Edilmesi İşleminin Kaydı
- Mîras Taksiminin Tevsîk Edilmesi
- Mîras Kalan Hayvanların Taksiminin Tevsiki
- Biri Gaip Bulunan Vârisler Arasındaki Miras Taksiminin Tevsiki
- 19- HİBE VE SADAKALARLA İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Karşılıklı Hibede Kayıt Örneği
- Bir Bağ Bağışlandığı Zaman Yapılacak Senet
- Bir Karşılık Şartıyla Yapılan Hibenin Kaydedilmesi
- Bağış Karşılıksız Yapıldığı Halde, Kendisine Bağış Yapılan Şahıs, Bir Karşılık Verirse, Bu Durum Nas
- Bir Kimsenin, Bir Evi, İki Kişiye Bağışlaması
- Bir Evi, İki Kişi, Bir Defada Bir Şahsa Hibe Ederlerse, Bu Durum Nasıl Kaydedilir
- Bir Kimsenin, Yabancı Bir Küçüğe, Bir Şey Bağışlaması
- Bir Kimsenin Küçük Oğluna Bağışta Bulunması
- Bir Kimsenin, Kendisine Borçlu Olan Şahsa, Onda Bulunan Alacağını Bağışlaması
- Bir Kimsenin Evini Veya Başka Bir Şeyini Bir Fakire Tasadduk Etmesi
- 20- VASİYETLERLE İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Umumî Vasiyet Örneği
- Diğer Bir Vasiyetname Örneği
- Bir Kimsenin Birden Çok Şahsa Vasiyette Bulunması