Dâr-i İslâmın, Dâr-i Harb Olmasının Şartı
Ziyâdât isimli kitapta, İmâm Mu h amme d (R.A.), şöyle buyurmuştur:
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre, dâr-i islâm, şu üç şartla, dâr-i harb olur.
1) Kâfirlerin hükümlerini, alenî olarak icra etmek. İslâm.hükmüyle,
hükmetmemek.
2) Dâr-i harble, dâr-i islâm arasında, bir islâm yurdunun bulunmaması; dâr-i harbe bitişik olmak.
3) Kâfirler istilâ etmeden önce, sabit olan güvenin kalmaması. Bu mes'elenin, üç yönü vardır:
Ya harbîler yurdumuza galip gelir; veya, bir topluluk irtidâd edip, üstünlük sağlayarak, memleketimizde kâfir ahkâmını icra eder. Veya, ehl-i zimmet, (Bir İslam devletinin himaye ve uyruğunda olan Hıristiyanlar) ahdini bozup, yaşadıkları yerlere galebe çalarlar.
Bu hallerin|üçünde de, önceki üç şartın bulunması gerekir.
İmâmeyn'e göre İse, bu durumda, bir şart yeter; başkası gerekmez. O da, küfür ahkâmını izhar etmektir, (açıktan yapmaktır.) Bu kıyâstır.
Bu üç şartla, dâr-i islâm, dâr-i harb olduğu zaman, imâm, orayı fetheder. Sonra da, buranın halkı gelirse; ganîmet taksim edilmeden önce.maUarım.hiç bir şey ödemeden alırlar. Taksimden sonra gelirlerse; mallarını, bedelini vererek alırlar.
Fetihten sonra, bu belde hakkındaki hüküm önceki gibi olur. Arazi vergisi harâc ise, harâc; öşür ise, öşür olur.
Ancak, imâm bundan önce haraç koymuşsa, o arazi artık, öşür arazisi olmaz. Sirâcü'l-Vehhâc'da da böyledir. [66]
İmâm Ebû Hanîfe (R.A.)'ye göre, dâr-i islâm, şu üç şartla, dâr-i harb olur.
1) Kâfirlerin hükümlerini, alenî olarak icra etmek. İslâm.hükmüyle,
hükmetmemek.
2) Dâr-i harble, dâr-i islâm arasında, bir islâm yurdunun bulunmaması; dâr-i harbe bitişik olmak.
3) Kâfirler istilâ etmeden önce, sabit olan güvenin kalmaması. Bu mes'elenin, üç yönü vardır:
Ya harbîler yurdumuza galip gelir; veya, bir topluluk irtidâd edip, üstünlük sağlayarak, memleketimizde kâfir ahkâmını icra eder. Veya, ehl-i zimmet, (Bir İslam devletinin himaye ve uyruğunda olan Hıristiyanlar) ahdini bozup, yaşadıkları yerlere galebe çalarlar.
Bu hallerin|üçünde de, önceki üç şartın bulunması gerekir.
İmâmeyn'e göre İse, bu durumda, bir şart yeter; başkası gerekmez. O da, küfür ahkâmını izhar etmektir, (açıktan yapmaktır.) Bu kıyâstır.
Bu üç şartla, dâr-i islâm, dâr-i harb olduğu zaman, imâm, orayı fetheder. Sonra da, buranın halkı gelirse; ganîmet taksim edilmeden önce.maUarım.hiç bir şey ödemeden alırlar. Taksimden sonra gelirlerse; mallarını, bedelini vererek alırlar.
Fetihten sonra, bu belde hakkındaki hüküm önceki gibi olur. Arazi vergisi harâc ise, harâc; öşür ise, öşür olur.
Ancak, imâm bundan önce haraç koymuşsa, o arazi artık, öşür arazisi olmaz. Sirâcü'l-Vehhâc'da da böyledir. [66]
Konular
- 2- Ganimetler Nasıl Taksim Edilir
- Beşte Birin Taksimi
- Ganîmet Arasında Bulunan Kitaplar
- Kelâm Kitaplarının Satışı
- Üzerinde Haç Ve Resim Bulunan Ganîmet Eşyaları
- Ganîmet Arasında Bulunan Ehlî Hayvanlar
- El Değiştiren Ganimetler
- İzinsiz Olarak Ele Geçirilen Ganimetler
- Ganimetin Taksiminden Sonra Artan Miktar
- Çalınan Ganîmet Malları
- 3- Tenfîl [61] (= Ganimetten Fazla Ve Özel Hisse Vermek)
- Tenfîlin Hükmü
- 5- DÜŞMANLARIN İSTİLASI
- Dâr-i Harbin, Dâr-i İslâm Olmasının Şartı
- Dâr-i İslâmın, Dâr-i Harb Olmasının Şartı
- 6- MÜSTE'MEN (= EMÂN ALTINDA BULUNANLAR)
- 1- Müslümanların, Dâr-i Harbe Emân İle Girmeleri
- Dâr-i Harbe Götürülüp Götürülmeyecek Şeyler
- Bir Zimmî, Dâr-i Harbe Ne Götürebilir?
- Emanlı Harbi, Yurduna Dönerken Ne Götürebilir?
- 2- Harbînin Dâr-i İslama Girmesi
- 3- Ehl-i Harbin Hükümdarının, İslâm Devlet Başkanına Veya Ordu Komutanına Gönderdiği Hediye
- Devlet Memuruna Verilen Hediye
- 7- ÖŞÜR VE HARÂC ARAZİ İKİ NEV'ÎDTR
- Öşür Arazisi:
- Bazı Arazilerin Hududu
- Harâc Arazisi
- Sulhla Fethedilen Arazi
- Halkı İsteyerek Müslüman Olan Arazi