5- Hür Bir Kadin Üzerine Bir Gâhiyeyi Nikahlamanın Veya Bunlar! Beraber Nikahlamanın Hahamlığı
Bîr cariyeyi, hür olan bir kadının üzerine nikahlamak veya bunları beraber nikahlamak caiz değildir. Serahsî'nin Muhıyt'inde de böyledir.
Keza, mûdebbere [= efendisi ölünce, hürriyete kavuşacak olan câriye) ve ümm-ü veled (-~ efendisinden çocuk doğuran cariyemin nikâhları da, hür kadın üzerine caiz değildir. Fethü'i - Kedîr'de do böyledir.
Bir kimse, hür bir hadmla bir cariyeyi, bir akid ile nikahlamış olsa; hür kadının nikâhı caiz olur; cariyenin nikâhı ise caiz olmaz. Bu hüküm, hür kadının nikâhmm yalnız başına caiz olduğu durumdadır. . Eğer, hür kadının nikâhı, sahih ve caiz değüse, cariyeyi onun üzerine nikahlaması hâlinde, cariyenin nikâhı bâtıl oimaz, geçerli olur. Hulâsa'da da böyledir,
Bir kimse, önce hür bir kadını, sonra da bir cariyeyi nikahlamış olsa; her' ikisinin nikâhı da caiz o!ur. Fetâvâyî. Kâdihân'da da böyledir.
Bir kimse, talâk-i seîâse veya ts'âk-ı hâin üzere boşadığı kadının iddeti bitmeden, bir cariyeyi nikahlaması, İmâm Ebû Hanîfo (R.A.)'ye .Ciöre caiz olmaz. İrcâmeyn'e göre ise, bu caiz olur. Eğer, ta!âk-ı ric'înin iddeti içinde, bu cariyeyi nikahlamış olursa; bu ittifakla caiz olmaz. Kâfî'de de böyledir.
Bîr kimse, bir câriye ve bir hür kadını nikahlamış oİ3a; hür kadın da fâsid bir nikâhın iddeti veya şüphe ile yapılmış bir cimâ'nın iddeti içinde olsa, Hasar, : «O şahıs, kendisi ile bu iki kadın arasında ihtilâf içindedir.» demiştir. Başkaları ise: «Bu cariyenin nikâhı, bi! - ittifak caizdir.» demişlerdir. Açık vs sshih olen görüş budur.
Bir kimse, cariye, ric'î talâk iddeti içerisinde iken, hür bir kadını nikahlamış, olsa; sonra da cariyeye rüoû' etmiş bulunsa, nikâh caiz olur. Zehıyre'de de böyledir,
Bir köle, hür bir kadını nikahlamış olsa ve kendi efendisinin izni olmadan ona cima' etse ve yine efendisinin izni olmadan bir de câriye nikâhlasa; efendisi de sonradan-her ikisinin nikâhlarına izin vermiş bulunsa, bu durumda, hür kadının nikâhı caiz olur; cariyenin nikâhı İse, caiz olmaz. Serchsl'nin Muhıyt'inde de böyledir.
Bir kimsenin, bir büyük kızı, bir de büyük cariyesi olsa ve bu şahıs, başka bir şahsa: "Ben bunun ikisini de, sana nikahladım.» dese! o şahıs da, cariyenin nikâhını kabul etse, o nikâh geçersiz olur., Ancak, bundan sonra, hür olan kızın nikâhımı > kabul ederse, bu nikâh caiz olur. Muhıyt'te de böyledir.
Gücü yeten kimse, müsiüman veya ehl-i kitap olan bîr cariyeyi, hür bir kadının üzerine nikâhlıysbilir. Kâfî'de de böyledir.
Hür olan bir kadınla, bir cariyenin nikâhını uzun müddet, birlikte tutmak mekruh olur. Bedâi'de de böyledir.
Bir kimse, dört cariyeyi nikahlamış olsa, beşinci olarak da, hür bir kadını nikâhlasa, cariyelerin nikâhı sahih olur. Serahsî'nin Muhıyt'inde de böyledir. [16]
Keza, mûdebbere [= efendisi ölünce, hürriyete kavuşacak olan câriye) ve ümm-ü veled (-~ efendisinden çocuk doğuran cariyemin nikâhları da, hür kadın üzerine caiz değildir. Fethü'i - Kedîr'de do böyledir.
Bir kimse, hür bir hadmla bir cariyeyi, bir akid ile nikahlamış olsa; hür kadının nikâhı caiz olur; cariyenin nikâhı ise caiz olmaz. Bu hüküm, hür kadının nikâhmm yalnız başına caiz olduğu durumdadır. . Eğer, hür kadının nikâhı, sahih ve caiz değüse, cariyeyi onun üzerine nikahlaması hâlinde, cariyenin nikâhı bâtıl oimaz, geçerli olur. Hulâsa'da da böyledir,
Bir kimse, önce hür bir kadını, sonra da bir cariyeyi nikahlamış olsa; her' ikisinin nikâhı da caiz o!ur. Fetâvâyî. Kâdihân'da da böyledir.
Bir kimse, talâk-i seîâse veya ts'âk-ı hâin üzere boşadığı kadının iddeti bitmeden, bir cariyeyi nikahlaması, İmâm Ebû Hanîfo (R.A.)'ye .Ciöre caiz olmaz. İrcâmeyn'e göre ise, bu caiz olur. Eğer, ta!âk-ı ric'înin iddeti içinde, bu cariyeyi nikahlamış olursa; bu ittifakla caiz olmaz. Kâfî'de de böyledir.
Bîr kimse, bir câriye ve bir hür kadını nikahlamış oİ3a; hür kadın da fâsid bir nikâhın iddeti veya şüphe ile yapılmış bir cimâ'nın iddeti içinde olsa, Hasar, : «O şahıs, kendisi ile bu iki kadın arasında ihtilâf içindedir.» demiştir. Başkaları ise: «Bu cariyenin nikâhı, bi! - ittifak caizdir.» demişlerdir. Açık vs sshih olen görüş budur.
Bir kimse, cariye, ric'î talâk iddeti içerisinde iken, hür bir kadını nikahlamış, olsa; sonra da cariyeye rüoû' etmiş bulunsa, nikâh caiz olur. Zehıyre'de de böyledir,
Bir köle, hür bir kadını nikahlamış olsa ve kendi efendisinin izni olmadan ona cima' etse ve yine efendisinin izni olmadan bir de câriye nikâhlasa; efendisi de sonradan-her ikisinin nikâhlarına izin vermiş bulunsa, bu durumda, hür kadının nikâhı caiz olur; cariyenin nikâhı İse, caiz olmaz. Serchsl'nin Muhıyt'inde de böyledir.
Bir kimsenin, bir büyük kızı, bir de büyük cariyesi olsa ve bu şahıs, başka bir şahsa: "Ben bunun ikisini de, sana nikahladım.» dese! o şahıs da, cariyenin nikâhını kabul etse, o nikâh geçersiz olur., Ancak, bundan sonra, hür olan kızın nikâhımı > kabul ederse, bu nikâh caiz olur. Muhıyt'te de böyledir.
Gücü yeten kimse, müsiüman veya ehl-i kitap olan bîr cariyeyi, hür bir kadının üzerine nikâhlıysbilir. Kâfî'de de böyledir.
Hür olan bir kadınla, bir cariyenin nikâhını uzun müddet, birlikte tutmak mekruh olur. Bedâi'de de böyledir.
Bir kimse, dört cariyeyi nikahlamış olsa, beşinci olarak da, hür bir kadını nikâhlasa, cariyelerin nikâhı sahih olur. Serahsî'nin Muhıyt'inde de böyledir. [16]
Konular
- Nikâhın Tarifi:
- Nikâhın Sıfatı:
- Nikâhın Rüknü :
- Nikâhın Şartları:
- Nikâhın Hükümleri
- 2- NİKÂH HANGİ SÖZLE SAHİH OLUR. HANGİSİ İLE SAHİH OLMAZ?
- Sarih Lafız, Kinaye Lafız :
- 3- NİKÂHLANMASI HARAM OLAN KADINLAR
- 1- Nesep Sebebi İle Nikâhları Haram Olan Kadınlar
- 2- Sıhriyet Sebeb İle Nikâhları Haram Olan Kadınlar
- Bu Konu İle İlgili Diğer Bazı Mes'eleler
- 3- Ridâ (- Emişmek) Sebebi İle Nikâhları Haram Olan Kadınlar
- 4- Dörtten Fazla Kadını Ve Birbirinin Mahremi Olan İki Kadını Bir Kimsenin Nikâhı Altında Cem Etmesi
- Dörtten Fazla Yabancı Kadını, Bir Kişinin Nikâhı Altında Toplaması
- Bir Kimsenin Birbirinin Mahremi Bulunan İki Kadını Nikâha Altında Cem Etmesi
- 5- Hür Bir Kadin Üzerine Bir Gâhiyeyi Nikahlamanın Veya Bunlar! Beraber Nikahlamanın Hahamlığı
- 6- Başkalarının Hakki Sebebi İle Nikâha Haram Olan Kadınlar
- 7- Şirk Sebebi İle Nikâhları Haram Olan Kadınlar
- 8- Mülk Sebebi İle Nikâhı Haram Olanlar
- 9- Talâk Sebebi İle Nikaları Haram Olanlar
- Bu Hususlarla İlgili Diğer Bazı Mes'eleler
- 4- NİKÂHTA VELAYET
- Akrabalık:
- Efendilik:
- İmamet :
- Bu Konu İle İlgili Diğer Bazı Mes'eleler
- 5- NİKÂHDA KEFÂET (= DENK OLMA) [32]
- Kefâet (= Denklik) Esasen Şu Altı Yerde Aranır
- 1- Nesebte Denklik [34] :
- 2- İslâmiyet'te Denklik :