3- Hürriyette Denklik :
Bir 'köle, hür bir kadına denk olmaz.
Azad edilmiş olan bir kimsede, aslen hür olan bir kadına, denk olmaz. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir,
Azad edilmiş olan bir kimse, 'kendisi -gi'bi azad edilmiş olan bir kadına denktir, Tahâvî Şerhi'nde de böyledir.
Babası azad edilmiş olan bir kimse, babası - anası hür olan bir kadının, küfvi değildir. Fetâvâyi KâdîhânPıda da böyledir.
Babası ve dedesi müslüman ve hür ol>an, hür ibir müslüman erkek, babası ve dedesi hür ve müslüman olan bir kadının, küfüvü-dür. Ancak, erkeğin dedesi, kâfir iken müslüman olmuş veya köle İken azad edilmişse, bu durumda, o kadınla denk olmaz.
Azad edilmiş bulunan bir erkek; anası aslen hür, babası isa azad edilmiş bulunan bir kadına, denk olmaz. Bazı âlimler: «Bu hususta, hiç bir rivayet yoktur.» demişlerdir. Itabiyye'de de böyledir.
Kavminin şereflisi olan, bir kimsenin cariyesine, kavminin alt seviyesinde olan bir kimsenin kölesi denk olamaz. Çünkü, bir kimsenin efendisi, nesebi yerindedir.
Hatüa, Haşim oğullarının bir cariyesi, nefsini, sıradan bir arabın kölesine nikahlamış oisa; t'ü* cariyeye müdâhale edilebilir. Tahâvî Şerhi'nde do böyledir.
Hâşimîlerin cariyeleri, Hâşimî olmayanların köleleri ile denk tutulamazlar. fimurtâşî'de de böyledir.
Kavmin şereflisi olan bir kimsenin, ezâd ettiği câriye, arap olmayan kimseye denk olur.
Arap olmayan İslâm toplumlarında, denklik hususunda, müslüman va hür olmaya itibar edilir. Çünkü bu toplumlar, nesepte değ:!; müslüman ve «hür olmakla iftihar ederler. T&hyîn'de de böyledir.
Araplarda ise, babanın müslüman olması şart değildir. Bir orap erkek, babası müslüman olmayan bir arap kadınını nikahlamış olsa, bunlar birbirlerinin dengi sayılır.
Ancak, arapiar için ds. küf öv hususunda, hürriyet gereklidir. Çünkü, onların köle olmaları caiz değildir. Bahrü'r - Râtk'ta -da böyledir. (!slâm;n ilk yayılma döneminde .araplar ya islâm da'vetlni ksbül etmişler veya öldürGIrnDşiei'dir.) [37]
Azad edilmiş olan bir kimsede, aslen hür olan bir kadına, denk olmaz. Fetâvâyi Kâdîhân'da da böyledir,
Azad edilmiş olan bir kimse, 'kendisi -gi'bi azad edilmiş olan bir kadına denktir, Tahâvî Şerhi'nde de böyledir.
Babası azad edilmiş olan bir kimse, babası - anası hür olan bir kadının, küfvi değildir. Fetâvâyi KâdîhânPıda da böyledir.
Babası ve dedesi müslüman ve hür ol>an, hür ibir müslüman erkek, babası ve dedesi hür ve müslüman olan bir kadının, küfüvü-dür. Ancak, erkeğin dedesi, kâfir iken müslüman olmuş veya köle İken azad edilmişse, bu durumda, o kadınla denk olmaz.
Azad edilmiş bulunan bir erkek; anası aslen hür, babası isa azad edilmiş bulunan bir kadına, denk olmaz. Bazı âlimler: «Bu hususta, hiç bir rivayet yoktur.» demişlerdir. Itabiyye'de de böyledir.
Kavminin şereflisi olan, bir kimsenin cariyesine, kavminin alt seviyesinde olan bir kimsenin kölesi denk olamaz. Çünkü, bir kimsenin efendisi, nesebi yerindedir.
Hatüa, Haşim oğullarının bir cariyesi, nefsini, sıradan bir arabın kölesine nikahlamış oisa; t'ü* cariyeye müdâhale edilebilir. Tahâvî Şerhi'nde do böyledir.
Hâşimîlerin cariyeleri, Hâşimî olmayanların köleleri ile denk tutulamazlar. fimurtâşî'de de böyledir.
Kavmin şereflisi olan bir kimsenin, ezâd ettiği câriye, arap olmayan kimseye denk olur.
Arap olmayan İslâm toplumlarında, denklik hususunda, müslüman va hür olmaya itibar edilir. Çünkü bu toplumlar, nesepte değ:!; müslüman ve «hür olmakla iftihar ederler. T&hyîn'de de böyledir.
Araplarda ise, babanın müslüman olması şart değildir. Bir orap erkek, babası müslüman olmayan bir arap kadınını nikahlamış olsa, bunlar birbirlerinin dengi sayılır.
Ancak, arapiar için ds. küf öv hususunda, hürriyet gereklidir. Çünkü, onların köle olmaları caiz değildir. Bahrü'r - Râtk'ta -da böyledir. (!slâm;n ilk yayılma döneminde .araplar ya islâm da'vetlni ksbül etmişler veya öldürGIrnDşiei'dir.) [37]
Konular
- 5- Hür Bir Kadin Üzerine Bir Gâhiyeyi Nikahlamanın Veya Bunlar! Beraber Nikahlamanın Hahamlığı
- 6- Başkalarının Hakki Sebebi İle Nikâha Haram Olan Kadınlar
- 7- Şirk Sebebi İle Nikâhları Haram Olan Kadınlar
- 8- Mülk Sebebi İle Nikâhı Haram Olanlar
- 9- Talâk Sebebi İle Nikaları Haram Olanlar
- Bu Hususlarla İlgili Diğer Bazı Mes'eleler
- 4- NİKÂHTA VELAYET
- Akrabalık:
- Efendilik:
- İmamet :
- Bu Konu İle İlgili Diğer Bazı Mes'eleler
- 5- NİKÂHDA KEFÂET (= DENK OLMA) [32]
- Kefâet (= Denklik) Esasen Şu Altı Yerde Aranır
- 1- Nesebte Denklik [34] :
- 2- İslâmiyet'te Denklik :
- 3- Hürriyette Denklik :
- 4- Malda Denklik :
- 5- Diyette Denklik :
- 6- Hırfette (= San'at, Ticâret, Ziraat Gibi Geçim Vâsıtalarında) Denklik :
- Nikâhta Denk Olma İle İlgili Diğer Bazı Meseleler
- 6- NİKÂH VE DİĞER HUSUSLARDA VEKÂLET
- Fesih Mes'eleleri
- 7- MEHİR
- 1- Mehrin En Az Haddi İle Mehir Olmaya Elverişli Olan Ve Olmayan Şeyler
- 2- Mehrin Teekküdü Ve Kat'iyyet Kesbetmesi
- Bize Göre, Üç Çeşit Müt'a Vardır :
- 3- Mal Olan Mehre, Mal Olmayan Bir Şey Eklemek
- 4- Mehirde Koşulan Şartlar
- 5- Mehirdeki Cehalet
- Cinsi De, Vasfı Da Bilinmeyen Mehir :