3- Mal Olan Mehre, Mal Olmayan Bir Şey Eklemek
Bir kimse, bîr kadını, bin dirhem mahirle ve filan karısını boşamak üzere nikahlarsa; hu nikâhın akdedilmesi ile, boşama vâki oimuş olur. Muhıyt'te de böyledir.
Yeni nlkâhlanılmış bulunulan kadına, bin dirhem verilir. Bah-rÜV - Râık'ta da böyledir.
Bir kimse, bir kadını, bin dirhem mehirle ve buna ilâve olarak da, filan karısını boşamaya söz vererek nikahlamış olsa; kadını boşamadıkça, sırf söz vermiş olmasından dolayı önceki karısını "boşamış olmaz. Görüldüğü gibi bu hüküm, yukardaki hükmün hîlâfına-dır.
Bir kimse, nikâhtan sonra, önceki filan karısını boşamak şartı ile, bir kadınla evlenmiş olsa; önceki, o karısını boşaması gerekmez. Yani nikahladığı karısının, mefır-i mislini verir. Bu hüküm, bin dirhem mehrl ve buna ilâve olarak, bir miktar'hediye vermek şartıyle, bir kadını nikahlamış olan bir kimsenin, bu hediyeyi vermemesi halinde de, nikâhının sahih olması gibidir. Keza, kadın için bir menfaat olan, her hangi bir şartın yerine getirilmemesi halinde de durum, böyledir. Muhiyt'te de böyledir.
Bu hüküm, kadının mehr-i mislinin, mehr-î müsemmâsından fazla olduğu zaman geçerlidir.
Şayet, mehr-i müsemmâsi, mehr-1 mislinden fazla olursa; bu durumda koca, va'dediien fazlalığı ödemez; sadece, mehr-i müsemmâyı Öder. Fazlalığı öderse, bununla birlikte mehr-i müsemmâyı da öder.
Mehr-i müsemmâ ile birlikte, kadından başka bir kimseye de t>ir menfaat şart koşulmuş olsa; koca, bu şartı yerine getirmek mecburiyetinde değildir; sadece, mehr-i müsemmâyı öder. Bahrü'r- Râık'ta da
böyledir.
Müslüman bir erkek, müslüman bir kadını, helâl olan me-hire, helâl olmayan bir mehir ekleyerek nikahlamış olsa; meselâ: Sahih olan mehirle birlikte, bir kaç batman da içki vermeyi, şart koşarak bu durumda, kadına sadece mehr-i müsemmâ olan, helâl şeyin verilmesi gerekir. Ancak, helâl olan şeyin kıymetinin, on dirhemi bulması gerekir.
Nikâh akdi esnasında zikredilen haram şey, geçersizdir. Bu kadının mehri, mehr-i misli seviyesine de çıkarılmaz. Çünkü içki, bir müslüman için, menfaat değildir. Sirâcü'l - Vehhâc'da da böyledir.
Bir kimse, bin dirhem mehir ile birlikte, filan karısını boşa-şamak ve bir de, köle vermek üzere, bir kadını nikâhlasa; nikâhın akdedilmesi ile, mezkûr karısını boşamış olur. [49]
Yeni nlkâhlanılmış bulunulan kadına, bin dirhem verilir. Bah-rÜV - Râık'ta da böyledir.
Bir kimse, bir kadını, bin dirhem mehirle ve buna ilâve olarak da, filan karısını boşamaya söz vererek nikahlamış olsa; kadını boşamadıkça, sırf söz vermiş olmasından dolayı önceki karısını "boşamış olmaz. Görüldüğü gibi bu hüküm, yukardaki hükmün hîlâfına-dır.
Bir kimse, nikâhtan sonra, önceki filan karısını boşamak şartı ile, bir kadınla evlenmiş olsa; önceki, o karısını boşaması gerekmez. Yani nikahladığı karısının, mefır-i mislini verir. Bu hüküm, bin dirhem mehrl ve buna ilâve olarak, bir miktar'hediye vermek şartıyle, bir kadını nikahlamış olan bir kimsenin, bu hediyeyi vermemesi halinde de, nikâhının sahih olması gibidir. Keza, kadın için bir menfaat olan, her hangi bir şartın yerine getirilmemesi halinde de durum, böyledir. Muhiyt'te de böyledir.
Bu hüküm, kadının mehr-i mislinin, mehr-î müsemmâsından fazla olduğu zaman geçerlidir.
Şayet, mehr-i müsemmâsi, mehr-1 mislinden fazla olursa; bu durumda koca, va'dediien fazlalığı ödemez; sadece, mehr-i müsemmâyı Öder. Fazlalığı öderse, bununla birlikte mehr-i müsemmâyı da öder.
Mehr-i müsemmâ ile birlikte, kadından başka bir kimseye de t>ir menfaat şart koşulmuş olsa; koca, bu şartı yerine getirmek mecburiyetinde değildir; sadece, mehr-i müsemmâyı öder. Bahrü'r- Râık'ta da
böyledir.
Müslüman bir erkek, müslüman bir kadını, helâl olan me-hire, helâl olmayan bir mehir ekleyerek nikahlamış olsa; meselâ: Sahih olan mehirle birlikte, bir kaç batman da içki vermeyi, şart koşarak bu durumda, kadına sadece mehr-i müsemmâ olan, helâl şeyin verilmesi gerekir. Ancak, helâl olan şeyin kıymetinin, on dirhemi bulması gerekir.
Nikâh akdi esnasında zikredilen haram şey, geçersizdir. Bu kadının mehri, mehr-i misli seviyesine de çıkarılmaz. Çünkü içki, bir müslüman için, menfaat değildir. Sirâcü'l - Vehhâc'da da böyledir.
Bir kimse, bin dirhem mehir ile birlikte, filan karısını boşa-şamak ve bir de, köle vermek üzere, bir kadını nikâhlasa; nikâhın akdedilmesi ile, mezkûr karısını boşamış olur. [49]
Konular
- 5- NİKÂHDA KEFÂET (= DENK OLMA) [32]
- Kefâet (= Denklik) Esasen Şu Altı Yerde Aranır
- 1- Nesebte Denklik [34] :
- 2- İslâmiyet'te Denklik :
- 3- Hürriyette Denklik :
- 4- Malda Denklik :
- 5- Diyette Denklik :
- 6- Hırfette (= San'at, Ticâret, Ziraat Gibi Geçim Vâsıtalarında) Denklik :
- Nikâhta Denk Olma İle İlgili Diğer Bazı Meseleler
- 6- NİKÂH VE DİĞER HUSUSLARDA VEKÂLET
- Fesih Mes'eleleri
- 7- MEHİR
- 1- Mehrin En Az Haddi İle Mehir Olmaya Elverişli Olan Ve Olmayan Şeyler
- 2- Mehrin Teekküdü Ve Kat'iyyet Kesbetmesi
- Bize Göre, Üç Çeşit Müt'a Vardır :
- 3- Mal Olan Mehre, Mal Olmayan Bir Şey Eklemek
- 4- Mehirde Koşulan Şartlar
- 5- Mehirdeki Cehalet
- Cinsi De, Vasfı Da Bilinmeyen Mehir :
- Cinsi Bilinen Fakat Mehri Bilinmeyen Mehir:
- Cinsi De, Vasfı Da Bilinen Mehir :
- 6- Müsemmâda İhtilâf Bulunan Mehir
- 7- Mehrin Fazlalaştırılması Veya Noksanlaşt1rılması
- 8- Mehrin Duyurulması
- 9- Mehrin Helak Olmasi
- 10- Mehrin Hibe Edilmesi
- 11- Mehirden Dolayı, Kadının Nefsini Kocasına Yasaklaması Ve Mehrin Geriye Bırakılması
- 12- Karı -Kocanın Mehir Hususundaki İhtilafları
- 13- Mehrin Tekrarlanması
- 14- Mehrin Ödenmesi