8- Mehrin Duyurulması
Karı - koca, gizlice bir mehlr ürerinde anlaşıp; şahitler huzurunda, gösteriş için veya bir başka maksatla bu möhirden daha fazla, bif mehir zikredebilirler.
Bunun ise, İki şekilde meydana gelmesi tasavvur edilebilir : 1 Karı - koca, gizlice, bir mehir tesmiye edip, sonradan,
şahitler huzurunda bu mehirden daha fazla bir mehir tesmiye
ederek, nikâh akdedebilirler.
Bu durumda, her iki mehir de, aynı cinsten olur ve karı - koca, bu muvazaada ittifak ederlerse yahut bu muvazaanın vâki olduğu bir delil İle sabit olursa; mehr-i müsemmâ, gizlice kararlaştırdıkları me-hirdir.
Mehirlerîn cinsleri aynı olmaz ve muvazaanın vukuunda da ittifak edemezlerse; meselâ: Koca, mehrîn bin dirhem olduğunu iddia eder de, karısı bunu inkâr ederse; bu durumda, şahitlerin huzurunda tesmiye edilen mehir, geçerli olur.
Eğer, karı - koca, gizlice mehrin şu kadar dinar olması hususunda anlaşırlar ve şahitler huzurunda «mehir yok» derlerse; bu durumda da, mehir, gizlice tesmiye ettikleri mehirdir. Ancak, şahitler huzurunda, mehir olarak, fardlnârlardan bahsetmezler veya bu hususta susarlarsa; bu hallerin her ikisinde de, mehir, mehr-i misil olur.
2- Karı - koca, aralarında gizlice bir mehir tesmiye ederek şahitler huzurunda, mehir olarak, daha fazla bir miktar zikredebilirler.
Bu durumda, eğer gizlice yaptıkları muvazaada ittifak ederlerse veya koca; vâki fazlalığın, bir gösteriş olduğuna şahitler getirirse, mehir, gizlice kararlaştırdıkları mehirdir.
Fakst, koca, şa'hit getiremediği takdirde, Tahâvî'nin Muhtasar Şerhi'nde zikrettiği gibi İmâm Ebü Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muham-
med (R.A.)'e göre, mehir, şahitler huzurunda, inkâr edilmiş olan mehirdir. Şu var ki; her iki mehir de, aynı cinsten İse, sadece, önceki mehirden fazla olan miktar, o mehrin üzerine ilâve edilir; şayet, cinsleri ayrı ise, bu durumda, şahitler huzurunda ikrar edilen mehrin tamamı, önceki mehre ilâve edilir.
Şeyhu'l- İslâm'ın zikrettiğine göre, eğer, kan - koca, gizlice, bin dirhem mehirle nikâh aktede'rler; açıktsn ise, buna muhalif bir şey söylerlerse; sonra da aralarındaki bu ihtilâftan dolayı koca, karısına : «Senin şahitler huzurunda söylediğin hezeyandır.» dediği hald-e, kadın : «Hayır. Ben doğru söylüyorum.» derse; bu durumda kadının sözüne itibar edilir. Ve mehir, şahitler huzurunda, nikâh akdedilirken söylenmiş bulunulan mehirdir. Kocanın sözüne ise, iddia ettiği şeyi, Isbat etmedikçe itibar -edilemez. Zehıyre'de de böyledir. [59]
Bunun ise, İki şekilde meydana gelmesi tasavvur edilebilir : 1 Karı - koca, gizlice, bir mehir tesmiye edip, sonradan,
şahitler huzurunda bu mehirden daha fazla bir mehir tesmiye
ederek, nikâh akdedebilirler.
Bu durumda, her iki mehir de, aynı cinsten olur ve karı - koca, bu muvazaada ittifak ederlerse yahut bu muvazaanın vâki olduğu bir delil İle sabit olursa; mehr-i müsemmâ, gizlice kararlaştırdıkları me-hirdir.
Mehirlerîn cinsleri aynı olmaz ve muvazaanın vukuunda da ittifak edemezlerse; meselâ: Koca, mehrîn bin dirhem olduğunu iddia eder de, karısı bunu inkâr ederse; bu durumda, şahitlerin huzurunda tesmiye edilen mehir, geçerli olur.
Eğer, karı - koca, gizlice mehrin şu kadar dinar olması hususunda anlaşırlar ve şahitler huzurunda «mehir yok» derlerse; bu durumda da, mehir, gizlice tesmiye ettikleri mehirdir. Ancak, şahitler huzurunda, mehir olarak, fardlnârlardan bahsetmezler veya bu hususta susarlarsa; bu hallerin her ikisinde de, mehir, mehr-i misil olur.
2- Karı - koca, aralarında gizlice bir mehir tesmiye ederek şahitler huzurunda, mehir olarak, daha fazla bir miktar zikredebilirler.
Bu durumda, eğer gizlice yaptıkları muvazaada ittifak ederlerse veya koca; vâki fazlalığın, bir gösteriş olduğuna şahitler getirirse, mehir, gizlice kararlaştırdıkları mehirdir.
Fakst, koca, şa'hit getiremediği takdirde, Tahâvî'nin Muhtasar Şerhi'nde zikrettiği gibi İmâm Ebü Hanîfe (R.A.) ve İmâm Muham-
med (R.A.)'e göre, mehir, şahitler huzurunda, inkâr edilmiş olan mehirdir. Şu var ki; her iki mehir de, aynı cinsten İse, sadece, önceki mehirden fazla olan miktar, o mehrin üzerine ilâve edilir; şayet, cinsleri ayrı ise, bu durumda, şahitler huzurunda ikrar edilen mehrin tamamı, önceki mehre ilâve edilir.
Şeyhu'l- İslâm'ın zikrettiğine göre, eğer, kan - koca, gizlice, bin dirhem mehirle nikâh aktede'rler; açıktsn ise, buna muhalif bir şey söylerlerse; sonra da aralarındaki bu ihtilâftan dolayı koca, karısına : «Senin şahitler huzurunda söylediğin hezeyandır.» dediği hald-e, kadın : «Hayır. Ben doğru söylüyorum.» derse; bu durumda kadının sözüne itibar edilir. Ve mehir, şahitler huzurunda, nikâh akdedilirken söylenmiş bulunulan mehirdir. Kocanın sözüne ise, iddia ettiği şeyi, Isbat etmedikçe itibar -edilemez. Zehıyre'de de böyledir. [59]
Konular
- Nikâhta Denk Olma İle İlgili Diğer Bazı Meseleler
- 6- NİKÂH VE DİĞER HUSUSLARDA VEKÂLET
- Fesih Mes'eleleri
- 7- MEHİR
- 1- Mehrin En Az Haddi İle Mehir Olmaya Elverişli Olan Ve Olmayan Şeyler
- 2- Mehrin Teekküdü Ve Kat'iyyet Kesbetmesi
- Bize Göre, Üç Çeşit Müt'a Vardır :
- 3- Mal Olan Mehre, Mal Olmayan Bir Şey Eklemek
- 4- Mehirde Koşulan Şartlar
- 5- Mehirdeki Cehalet
- Cinsi De, Vasfı Da Bilinmeyen Mehir :
- Cinsi Bilinen Fakat Mehri Bilinmeyen Mehir:
- Cinsi De, Vasfı Da Bilinen Mehir :
- 6- Müsemmâda İhtilâf Bulunan Mehir
- 7- Mehrin Fazlalaştırılması Veya Noksanlaşt1rılması
- 8- Mehrin Duyurulması
- 9- Mehrin Helak Olmasi
- 10- Mehrin Hibe Edilmesi
- 11- Mehirden Dolayı, Kadının Nefsini Kocasına Yasaklaması Ve Mehrin Geriye Bırakılması
- 12- Karı -Kocanın Mehir Hususundaki İhtilafları
- 13- Mehrin Tekrarlanması
- 14- Mehrin Ödenmesi
- 15- Zımmi Ve Harbînin Mehri
- 16- Kızın Çehizi
- 17- Ev Eşyası Hakkında Karı - Kocanın İhtilâfları
- 8- FÂSİD NİKÂHLARLA İLGİLİ HÜKÜMLER
- 9- KÖLELERİN NİKÂHI
- Hıyar-ı Itk
- 10- KÂFİRLERİN NİKÂHI
- 1- Şahitsiz Nikah :