Yine Nafaka İle İlgili Yemin Hakkında Çareler
Bir adam diğerine mal bağışladıktan sonra: "Eğer sana hîbe ettiğim malı ehl-i iyâlinden başkasına infak edersen, karım üç talâk boş olsun." der; kendisine bağış yapılan adam da, o malın bir kısmı ile borcunu ödemek; bir kısmını da ailesine infak etmek isterse; yemin eden şahıs, hânis olur mu?
Hayır; malın tamamını başkasına harcamadıkça hânis olmaz. Muhıyt'te de böyledir.
Şeyhü'l-İslâm Ebû'l-Hasan'a göre: Bir adamın iki karısı bulunur ve onlardan birisi, kocasından, diğer karısını boşamasını isteyerek kocasını sıkıştırır; kocası onun elinden kurtulamaz ve kendisi de, o kansiüdan ayrılmak istemezse, bu duruma çâre:
Bu adam aynı isimde bir kadın nikâhlar. Sonra da: "Filane karımı boşadım." der. (Ya'ni sonradan nikahladığı kadını boşar.)
Başka bir çâre: Bu adam, sol elinin içine o kadının adı ile babasının adım yazar. Sağ eliyle o yazıya işaret ederek: "Filan kızı, şu fi-lâneyi boşadım." der; bu kadının boşanmasını isteyen kadın da, onu boşandı zanneder. Zehıyre'de de böyledir.
Bir topluluk, bir adamın evine girip, onun mallarını alır ve ona da isimlerini kimseye söylememesi için yemin verirlerse, buna çıkar vol: Kendisine yemin verilen şahsa: "Biz sana isimleri lakabla-rı sayacağız sen hırsız olmayanların adını duyanca hayır de hırsızın adı gelince ya sus veya söylemem de." denir. Böylece iş meydana çıkar. Ve, o adam da yemininde hânis olmaz.
Bir adam, "beldenin emirinin, melike muhalefet etmemek üzere, kendisine yemin vereceğini" bilirse; bu adam sol elinin içine "melik" diye yazar.
Ve ona: "Melike muhalefet etmemeye, karıların ve kölelerin üzerine yemin et." denilince; bu adam, elinde yazılı olan melik kelimesine işaret ederek: "Bu melike muhalefet etmeyeceğim." derse; yeminin de hânis olmaz. Sirâciyye'de de böyledir.
İki adam, "Şu eve, birbirinden önce girmemeye" yemin etseler, buna çâre: Bu şahıslar, o eve birlikte girerler.
İki kişiden her biri, diğerinden önce birbirleri ile konuşmamaya yemin ettiklerinde; Birlikte (aym anda) konuşurlarsa, yeminleri bozulmuş olmaz. Bir adam filanın evine girmemeye yemin ettiğinde, o eve zoraki girdiriîirse, yemini bozulmaz.
Birisi sîrtına alıp, zoraki olarak girdirirse, yine yemini bozulmaz.
Kendiliğinden girerse yemini bozulur.
Bir adam, "filanın üzerine girmemeye" yemin ederse, bunaçâre: Önce yemin eden girer; sonra da yemin olunan girerse; bu durumda yemin eden hânis olmaz. Muhıyt'te de böyledir. [23]
Hayır; malın tamamını başkasına harcamadıkça hânis olmaz. Muhıyt'te de böyledir.
Şeyhü'l-İslâm Ebû'l-Hasan'a göre: Bir adamın iki karısı bulunur ve onlardan birisi, kocasından, diğer karısını boşamasını isteyerek kocasını sıkıştırır; kocası onun elinden kurtulamaz ve kendisi de, o kansiüdan ayrılmak istemezse, bu duruma çâre:
Bu adam aynı isimde bir kadın nikâhlar. Sonra da: "Filane karımı boşadım." der. (Ya'ni sonradan nikahladığı kadını boşar.)
Başka bir çâre: Bu adam, sol elinin içine o kadının adı ile babasının adım yazar. Sağ eliyle o yazıya işaret ederek: "Filan kızı, şu fi-lâneyi boşadım." der; bu kadının boşanmasını isteyen kadın da, onu boşandı zanneder. Zehıyre'de de böyledir.
Bir topluluk, bir adamın evine girip, onun mallarını alır ve ona da isimlerini kimseye söylememesi için yemin verirlerse, buna çıkar vol: Kendisine yemin verilen şahsa: "Biz sana isimleri lakabla-rı sayacağız sen hırsız olmayanların adını duyanca hayır de hırsızın adı gelince ya sus veya söylemem de." denir. Böylece iş meydana çıkar. Ve, o adam da yemininde hânis olmaz.
Bir adam, "beldenin emirinin, melike muhalefet etmemek üzere, kendisine yemin vereceğini" bilirse; bu adam sol elinin içine "melik" diye yazar.
Ve ona: "Melike muhalefet etmemeye, karıların ve kölelerin üzerine yemin et." denilince; bu adam, elinde yazılı olan melik kelimesine işaret ederek: "Bu melike muhalefet etmeyeceğim." derse; yeminin de hânis olmaz. Sirâciyye'de de böyledir.
İki adam, "Şu eve, birbirinden önce girmemeye" yemin etseler, buna çâre: Bu şahıslar, o eve birlikte girerler.
İki kişiden her biri, diğerinden önce birbirleri ile konuşmamaya yemin ettiklerinde; Birlikte (aym anda) konuşurlarsa, yeminleri bozulmuş olmaz. Bir adam filanın evine girmemeye yemin ettiğinde, o eve zoraki girdiriîirse, yemini bozulmaz.
Birisi sîrtına alıp, zoraki olarak girdirirse, yine yemini bozulmaz.
Kendiliğinden girerse yemini bozulur.
Bir adam, "filanın üzerine girmemeye" yemin ederse, bunaçâre: Önce yemin eden girer; sonra da yemin olunan girerse; bu durumda yemin eden hânis olmaz. Muhıyt'te de böyledir. [23]
Konular
- 5- HACLA İLGİLİ MESELELER HAKKINDA SERİ ÇARELER
- 6- NİKÂHLA İLGİLİ MESELELER HAKKINDA ŞER'i ÇARELER
- 7- TALÂKLA İLGİLİ MESELELER HAKKINDA SERİ ÇARELER
- Üç Talâk'la Boşanan Bir Kadının, "Kendisini İkinci Kocanın Boşamıyacağından Korkması" Hâli
- Üç Talâkla Boşanan Kadının İkinci Kocası İle İlgili Başka Bir Çare
- Üç Talakla Boşanan Kadınla İlgili Başka Bir Çare
- 8- MUHÂLLÂA İLE İLGİLİ MESELELER HAKKINDA ŞER'l ÇARELER
- Mühâlaa İle İlgili Başka Bir Çare
- 9- YEMİNLERLE İLGİLİ MESELELER HAKKINDA ŞER'İÇARELER
- Yeminle İlgili Diğer Bir Çare
- Alacağı Alma Hakkında Bir Çare
- "Bu Elbiseyi, Filan Adama Satmıyacağım." Diye Edilen Yemine Çareler:
- "Şu Köleyi Satin Alırsam, O Hürdür" Diye Yemin Eden Şahıs İçin Çâreler:
- Yemekle İlgili Yemin Hakkında Bir Çare
- Nafaka İle İlgili Yemine Çare
- Yine Nafaka İle İlgili Yemin Hakkında Çareler
- 10- BİR KÖLEYİ AZÂD ETME, MÜDEBBER VE MÜKATEP KILMA
- 11- VAKIFLA İLGİLİ MESELELER HAKKINDA SERİ ÇARELER
- 12- ORTAKLIKLA İLGİLİ MESELELER HAKKINDA SERİ ÇARELER
- 13- ALIM VE SATIM İŞLEMLERİ İLE İLGİLİ ÇARELER
- İstibra Meselesi İle İlgili Şer'i Çareler
- 14- HİBE İLE İLGİLİ ŞERİ ÇARELER
- 15- BAZI MUAMELELERLE İLGİLİ SERİ ÇARELER
- 16- KARŞILIKLI BORÇ ALIŞVERİŞİ HAKKINDAKİ ŞERİ ÇARELER
- 17- İCÂRE İŞLEMLERİ İLE İLGİLİ ŞERİ ÇÂRELER
- 18- DÂVADAN MEN İŞLEMİ İLE İLGİLİ SERİ ÇARELER
- 19- VEKÂLETLERLE İLGİLİ İŞLEMLER HAKKINDA ŞER'İ ÇERELER
- 20- ŞUF'A MESELELERİ İLE İLGİLİ ŞERİ ÇARELER
- 21- KEFALET İŞLEMİ İLE İLGİLİ ŞER'l ÇARELER