3- Vakıf Olarak Mezarlik Yapmak
Bize göre, İmânı Ebo Hairife (R.A.) açık mezhebinde rücû caiz olmaz.
Hasan bin Ziyad, şöyle buyurmuştur:
Ölünün defnedildiği yerden, dönüş yapılmaz da, boş olan yerden rücû edilebilir.
Hâkim Ebâ Nasr eJ-MehrevTnin şöyle dediği rivayet edilmiştir:
Nevâdir'de gördüğüme göre, İmâm Ebû Hamfe (R.A.): "Makbere-yi vakfetmek caizdir." buyurmuştur. İmâmeyn'e göre, Makbereyi vakfetmek caizdir.
Bunda teslim şartı, mescid mes'elesinde geçtiği gibi ihtilaflıdır. Mescidi mütevelliye teslim ile mevtayı defin kıyâs edilmiştir.
Bu durum yazılmak istenirse şöyle yazılır:
Filan şahıs» yerini (= arazisini) mevkiini ve hududunu söyleyerek sahih ve caiz olarak vakfeyledi. Ve onu, makbere ( = mezarlık) kıldı. Müslümanlar oraya, her zaman ve devamlı olarak ölülerini defnederler. Onlar, hiç bir zaman meri edilmezler. Aralan da açılmaz.
Gerçekten o zat (vakfeden şahıs) insanların Ölülerini oraya defnetmelerine izin verdi. Ve bir topluluk, müslüman ölülerini oraya defneylediler. İşte orası, müslümanlar için mezarlık oldu.
Şayet "müslümanlardan bir taife oraya mevtalarını defneylediler." denmese idi; bu yine de yazılırdı. [300]
Hasan bin Ziyad, şöyle buyurmuştur:
Ölünün defnedildiği yerden, dönüş yapılmaz da, boş olan yerden rücû edilebilir.
Hâkim Ebâ Nasr eJ-MehrevTnin şöyle dediği rivayet edilmiştir:
Nevâdir'de gördüğüme göre, İmâm Ebû Hamfe (R.A.): "Makbere-yi vakfetmek caizdir." buyurmuştur. İmâmeyn'e göre, Makbereyi vakfetmek caizdir.
Bunda teslim şartı, mescid mes'elesinde geçtiği gibi ihtilaflıdır. Mescidi mütevelliye teslim ile mevtayı defin kıyâs edilmiştir.
Bu durum yazılmak istenirse şöyle yazılır:
Filan şahıs» yerini (= arazisini) mevkiini ve hududunu söyleyerek sahih ve caiz olarak vakfeyledi. Ve onu, makbere ( = mezarlık) kıldı. Müslümanlar oraya, her zaman ve devamlı olarak ölülerini defnederler. Onlar, hiç bir zaman meri edilmezler. Aralan da açılmaz.
Gerçekten o zat (vakfeden şahıs) insanların Ölülerini oraya defnetmelerine izin verdi. Ve bir topluluk, müslüman ölülerini oraya defneylediler. İşte orası, müslümanlar için mezarlık oldu.
Şayet "müslümanlardan bir taife oraya mevtalarını defneylediler." denmese idi; bu yine de yazılırdı. [300]
Konular
- 24- BERÂAILERLE İLGİLİ YAZILARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- İki Kişinin Aralarındaki Alışverişlerden Tamamen Beraat Etmeleri
- Mutlak İbra
- Hatâen Öldürmelerde, Önce Diyet Da'vâsı Açıp, Sonra İbra Etmek
- Tereke İle İlgili Bir Hususta Alacaklının İbrası
- Alacaklının, Vasiden Alması
- Kasden Adam Öldürmede İbra
- Hududları Belli Bir Yer Hakkındaki Davadan Beraat
- 25- REHİNLERLE İLGİLİ YAZİLARDA BULUNMASI ŞART OLAN HUSUSLAR
- Borç Karşılığında Bir Evi Rehin Bırakmakla İlgili Muhtasar Bir Senet Örneği
- Rehin Hususunda, Rehin Alan Şahsın Yazacağı Yazı
- Menkûl Bir Şeyin Rehin Bırakıldığını İkrar
- 26- VAKIFLARLA İLGİLİ SENET ÖRNEKLERİ
- 1- Mescid Vakfiyesi
- 2- Misafirhane Vakfiyesi
- 3- Vakıf Olarak Mezarlik Yapmak
- 4- Bir Kimsenin Arazisini Yol Olarak Vakfetmesi
- 5- Köprü Yapmak
- 6- Allah Yolunda Atını Ve Savaş Eşyasını Vakfetmek
- 7- Akarları Vakfetmek
- 1) Ev Vakfetmek
- Necmü'd-Dîn Nesefî'nin Yazdığı Bir Vâkıf Senedi
- 2-) Medrese Yapıp Onu Vakfetmekle İlgili, Eski Bir Vakfiye Örneği
- 8- Evlada Ve Evlâdın Evlâdına Bir Şey Vakfetme
- 9- Taksim Edilmemiş Bir Ev Veya Bir Arazinin Vakfedilmesi
- Vakfın Sıhhati Hususundaki Hükmün Yazılış Şekli
- 27- HÂKİM TÂYİNİ İLE İLGİLİ YAZI ÖRNEKLERİ
- Hâkimin, Bir Kadının Nafakasını Takdir Etmesi
- Hâkimin, Kayyım Seçip Tayin Etmesi
- Vasî Veya Kayyım Üzerine Bir Murakıp Tâyin Edilmesi